Інтегрований урок – дослідження, побудований на поєднанні тексту твору І.П.Котляревського «Наталка Полтавка», музичного уривку "Місячна соната" Л.В.Бетховена, дозволяє вирішити такі завдання уроку: повно характеризувати образ головної героїні, визначати сутність справжніх людських цінностей і щастя, значення в житті людини духовності, доброти, чесності, вірності в коханні; допомагає виробляти вміння проникати в тканину художнього твору; виховувати творчі здібності школярів.
ТЕМА: Моральний кодекс головної героїні п’єси І.П. Котляревського «Наталка Полтавка». Характеристика образу головної героїні п’єси І.П.Котляревського
«Наталка Полтавка»
МЕТА: охарактеризувати образ головної героїні, вчити учнів визначати
сутність справжніх людських цінностей і щастя, значення в житті людини духовності, доброти, чесності, вірності в коханні; виробляти вміння проникати в тканину художнього твору; виховувати творчі здібності школярів.
ОБЛАДНАННЯ: текст твору І.П.Котляревського «Наталка Полтавка», аудіо запис, «Місячна соната» Л.В.Бетховена, ілюстрації до тексту.
ТИП УРОКУ: урок – дослідження.
ХІД УРОКУ
Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая.
О.Підсуха
Ой, я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка –
Дівка проста, некрасива,
З добрим серцем, не спесива.
І.П.Котляревський. З пісні Наталки Полтавки
I. Сприйняття матеріалу
Звучить мелодія.
Коментар учителя до фотографії з барельєфа на пам’ятнику І.П.Котляревському.
«Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Праворуч же й ген вдалині, скільки око сягає – вишневі садки, луки, в’ється річка…»
Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику Котляревському в Полтаві. Скульптор Леонід Позен зафіксував сцену зізнання в коханні до Наталки пана Возного з безсмертної п’єси І.П.Котляревського «Наталка Полтавка».
Учитель
Пригадайте відомості про написання п’єси «Наталка Полтавка», щоб створити візитну картку твору. Користуємося планом.
Візитна картка п’єси.
План аналізу
( за автором – «опера малоросійська в двох частинах»; за визначенням
критиків – соціально – побутова п’єса)
Опера Соціально – побутова драма
Наявність пісень 1. Має всі ознаки драматичного твору.
2. Конфлікт базується на сімейних і життєвих питаннях.
3. Основа конфлікту – соціальна і майнова нерівність.
6. Де і коли відбуваються події?
7. Хто така Наталка? Чому її називають Полтавкою?
8. Хто такий Петро?
9. Поясніть, які стосунки були між Наталкою і Петром.
10. Який любовний трикутник вимальовується в творі? Чому?
11. Тема п’єси.
II. Актуалізація опорних знань
Літературна вікторина (перевірка знань письмово) – проводить учениця.
(За дошкою відповіді пише учень, решта учнів – у зошиті)
Взаємоперевірка робіт. Учні ставлять додаткове запитання учениці, що працювала за дошкою. Учениця оцінюється.
III. Осмислення матеріалу
Лунає повільна мелодія Л.В.Бетховена «Місячна соната». Учень декламує напам’ять вірш Дмитра Павличка «Коли ми йшли удвох з тобою».
Бесіда за питаннями
Ця поезія про духовність людини. Автор розкриває ставлення героїні до інших, порушує проблему внутрішньої краси. Людина прекрасна не зовнішньою вродою, а душею і вчинками. У цьому і є щастя існування. Тому не випадковими є епіграфи до нашого уроку. Зачитайте їх. Окресліть, будь ласка, виходячи з цих висловів, завдання, які стоять сьогодні перед нами на уроці. (Визначення завдань уроку).
Учитель
Щоб дати характеристику образу головної героїні, визначити суть справжніх людських якостей, збагнути значення духовності, чесності, вірності в житті людини, слід зануритись у текст і провести діалог з автором.
Діалог з автором.
Робота в групах – четвірках. Збір інформації – цитати з тексту.(3-4 хв.)
1 група. Хто така Наталка?
2 група. Що відомо про її минуле?
3 група. Чому змушена розлучитися з коханим?
4 група. Самохарактеристика героїні.
5 група. Що говорять про Наталку інші?
6 група. Чому дала слово вийти заміж за першого – ліпшого?
Учитель
Рухаємося далі: після перегляду уривків п’єси дайте відповідь на питання: «Які риси характеру Наталки вас приваблюють?»
Інсценування
1 ряд. Перша зустріч Возного з Наталкою (дія I, ява II)
2 ряд. Розмова Наталки з матір’ю (дія I, ява IV)
3 ряд. Зустріч Наталки і Петра (дія II, ява Х)
Запитання за побаченими уривками
Уривок 1.
Уривок 2
Уривок 3
IV. Закріплення матеріалу
Робота в групах. Заповнити таблицю, вживаючи лише ключові опорні слова
Дійові особи |
Статус осіб |
Риси характеру |
Виховне значення образу |
Наталка |
|
|
|
Терпилиха |
|
|
|
Возний |
|
|
|
Петро |
|
|
|
V. Підсумок уроку
Лунає музика з п’єси «Віють вітри, віють буйні».
Учитель
Завершити наш урок хочу словами українського художника – пейзажиста Павла Горобця: «Глибоко запали в моє серце пісні Наталки, Петра, Миколи. І сталося так, що чарівна завіса – картина вирішила мою долю. Відтоді я все малював її з пам’яті і мріяв стати художником.
Минули роки, мрія ця здійснилася…
Давно це було… І якщо я зараз через усе життя проніс у мистецтві щиру любов до високих духмяних трав, до сріблястих тополь, до красуні Ворскли з білими піщаними берегами і густою зеленню прибережного верболозу, до високого голубого неба і роздолля рідних степів, то цим я зобов’язаний славним, великим митцям, дорогим землякам моїм. Ім’я Котляревського між них сяє зорею».
VI. Завдання додому – за вибором учнів
«Ніяка зовнішня чарівність не може бути повною, якщо вона не осяяна внутрішньою красою. (Віктор Гюго)»)
«Закохатися можна в красу, але полюбити лише тільки душу! (Вільям Шекспір)»
Індивідуальне завдання: вивчити напам’ять вірші – посвяти
1