Тема. І. Карпенко-Карий «Сто тисяч». Проблема влади грошей над людиною, засліпленою прагненням до наживи. Образ Герасима Калитки
Мета: продовжити ознайомлення учнів з комедією,закріпити навички читання драматичного твору,на прикладі твору дослідити проблему влади грошей,вміння працювати з текстом для підтвердження власної думки,вміння логічно мислити,спостерігати,узагальнювати, робити висновки;формувати кругозір,світогляд школярів; виховувати зневажливе ставлення до таких багатіїв, як Калитка, негативних рис його характеру , уміння знаходити правильне рішення аби не допустити морального падіння, що призводить до послаблення суспільства.
Тип уроку. Урок закріплення знань,умінь,навичок.
Жанр уроку. Ток-шоу.
Тема. І Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема влади грошей над людиною, засліпленою прагненням до наживи. Образ Герасима Калитки
Мета: продовжити ознайомлення учнів з комедією,закріпити навички читання драматичного твору,на прикладі твору дослідити проблему влади грошей,вміння працювати з текстом для підтвердження власної думки,вміння логічно мислити,спостерігати,узагальнювати, робити висновки;формувати кругозір,світогляд школярів; виховувати зневажливе ставлення до таких багатіїв, як Калитка, негативних рис його характеру , уміння знаходити правильне рішення аби не допустити морального падіння, що призводить до послаблення суспільства.
Тип уроку. Урок закріплення знань,умінь,навичок.
Жанр уроку. Ток-шоу.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, відеопроект, презентація.
Хід уроку
1.Оголошення теми уроку.
2.Цілевизначення.
Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…з̕ясувати…зрозуміти….
Щоб досягти поставлених вами цілей, ми про ведемо наш урок у вигляді своєрідного ток - шоу «Ліцей лайф». Тема перегукується з нашою темою уроку: «Проблема влади грошей над людиною, засліпленою прагненням до наживи»
3.Мотимаційний етап.
Для початку давайте з’ясуємо , яка роль грошей в житті людини.Кожній групі було дано завдання підготувати свій проект на цю тему.
Учні представляють свої проекти.
1 група – асоціативний кущ до слова «гроші».
2 група – усна народна творчість: прислів’я та приказки на тему «Гроші».
3 група – презентація: «Гроші та їх роль в житті людини. Сучасний погляд».
4 група – відеопроект « Чи потрібні нам великі гроші?Для чого?». Репортаж з ліцею,інтерв’ю з представниками різних поколінь.
4. Представлення результатів діаграми
«Чи позитивно впливають великі гроші на розвиток особистості?»
Переглянувши проекти, можна зрозуміти , що гроші посідають неабияке місце в нашому житті. Але повернемось до проблеми нашого ток - шоу. І Карпенко- Карий представив на суд читача і глядача (бо до сих пір ця комедія ставиться на сцені українського театру) новий психологічний і соціальний тип сільського багатія Герасима Калитки. Прочитавши цей твір, ви, мабуть, зрозуміли , що найважливіше було для головного героя комедії.
Ставиться питання. Представник від групи відповідає. (Для Калитки найважливіше – купити землю, а отже потрібні гроші. Тому всі його вчинки спрямовані на їх здобуття.)
Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя
А гроші, як відомо, якщо тільки вони керують людиною, - це основна причина всіх людських вад. Тож спробуємо дослідити,як влада грошей вплинула на головного героя твору, яким його зробили гроші .
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Дослідницька робота. (Техніка номінальних груп)
1.На основі аналізу змісту п’єси підготуйте розповідь – дослідження про Калитку крізь призму його ставлення:
1 гр- ставлення до себе,
2 гр. – ставлення до своїх рідних (стосунки з членами родини)
3 гр. – ставлення до робітників (наймитів)
4 група – взаємини з друзями, знайомими.
2.Преставлення результатів.
4.Преставники інших груп ставлять проблемні питання. Дослідники відповідають.
5.Створення інформаційного ґрона «Вплив грошей на Герасима Калитку».
Коментар:
Влада грошей перетворила Герасима Калитку на крутія, деспота,л ицеміра і стяжателя
Методична ремарка
Учні працюють в групах. Укладають таблицю цитат з коментарями.(Цитата- вада,принесені проблеми).
IV.
Отже , складаючи гроно, ми з’ясували ,що І. Карпенко-Карий на прикладі цього твору «Сто тисяч» хотів показати , що жадоба до грошей призводить до духовної деградації людини. І коли гроші стають для неї найвищим авторитетом, то людське ставлення людини до людини натомість повністю знецінюється. У гонитві за грошима Калитка раз у раз потрапляв у смішні обставини, а згодом і зовсім потрапив у катастрофічне становище. А найстрашніше те, що гроші, прагнення мати їх більше привело до морального падіння , руйнування сім̕’і, а гонитва за наживою, жадоба до збагачення врешті-решт призводить до послаблення всього суспільства.
V. Рефлексивно- оцінювальний етап.
1.Скажіть проблема влади грошей, порушена автором у творі, є актуальною і в наш час?
2. Складання «Дерева рішень»
Як необхідно жити , аби влада грошей не привела людину до морального падіння. ( 4 рішення)
3. Відображення на діаграмі результатів голосування .
«Чи позитивно впливають великі гроші на розвиток особистості у творі» (результати порівнюються)
Домашнє завдання.
Ст.205 (записати ,опрацювати статтю)
Ст.203 (відповідати на питання ерудит )- 1 гр.(7-9б)
«Лист Герасиму Калитці» - 2 гр. (10-12б)