Успіх у навчанні залежить не лише від здібностей, знань учнів, а й від мотивації,тобто від прагнень самостверджуватися, досягати високих результатів. Чим вищий рівень мотивації чим більше чинників спонукають дитину до діяльності, тим більших результатів вона може досягти. Для навчальної діяльності необхідна організація активності самого учня.
Для мотивації навчання актуальними залишаються поради: -підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчального процесу; -підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами; -підтримувати позитивний зворотній зв'язок; -використовувати різноманітні форми і методи навчання; -привчати учнів до пізнавальної праці; -розвивати наполегливість, силу волі,цілеспрямованість; -формувати почуття відповідальності, обов'язку; -учити чітко визначати мету завдання.
Шляхи підвищення мотивації · Здивування-примушує мислити Зацікавленість-найдужча мотивація до навчання Продуманий початок уроку-запорука успіху всього уроку Чергування методів і форм навчання-заохочує до діяльності Організація дискусій- посилює увагу Створення ситуації успіху-вміння хвалити учня за кожне нове досягнення Подання нового матеріалу невеликими частинами- допомагає краще засвоїти його Ознайомлення з алгоритмом діяльності-дає можливість доцільніше використати час
Причини спаду мотивації учня до навчальної діяльності -зниження цінності освіти у суспільстві; -нестабільність існуючої освітньої системи; -негативний вплив середовища; -послаблення здоров'я школярів, що зумовлено погіршенням рівня добробуту родини та екології; -низький розвиток інтелекту (діти перестали читати); -відсутність мотивації до навчання; -слабкий розвиток вольової сфери.
Методи створення позитивної мотивації навчання Емоційні (заохочення, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху); Пізнавальні (створення проблемної ситуації,спонукання до пошуку алгоритмів рішень,виконання творчих завдань); Вольові (інформація про результати навчання, формування відповідальності, прогнозування майбутньої діяльності); Соціальні (розвиток бажання бути корисним, створення ситуації взаємодопомоги,зацікавленість у результатах колективної роботи).
Етап первинної мотивації Емоційне (віршоване налаштування)Добрий день, дорогі друзі! Добрий день! На вас чекає гарний день. Бачу, всі веселі і здорові До уроку всі готові! Психологічна настанова (створення девізу уроку) Працювати будемо - … Слухати - … Коло побажань (ранкове коло)-Доброго ранку, Андрію, я бажаю тобі веселого дня! Криголом Гра “Мікрофон” Гра “Вилучи зайве”
Етап виконання роботи Гра “ Загадкова торбинка”- Діти по черзі виймають із торбини смужки із записаними прикметниками, зачитують, називають відгадку Наприклад: Рідна, лагідна, найдорожча… (мама) Навчальне відео Створення асоціативного куща Сонечко (тепле,лагідне…) Пректи “Птахам на допомогу” - Складіть план допомоги птахам, які прилітають на шкільне подвір’я. презентуйте проєкт Хвилинки-цікавинки Гра “Впіймай звук” (“Впіймай іменник”)Уважно слухайте вірш. Плесніть у долоні, як почуєте звук “д”. Словничок довідничок Кубування Гра “Добре-погано”
Етап завершення уроку Вправа “Інтерв'ю” Рефлексія з цеглинками LEGO оберіть цеглинку відповідного кольору: помаранчева – на уроці мені дуже сподобалось; зелена - на уроці мені сподобалось; синя – на уроці мені не сподобалось. -Створімо із цеглинок піраміду нашого настрою. Добір слів до кожної букви слова “Урок” Опишіть наш урок, підібравши слово на кожну букву У- унікальний Р- розвиваючий О- організований К- корисний Загадкові листи Хто швидше?