Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані. Відпрацювання навичок відмови від небезпечних пр

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані. Відпрацювання навичок відмови від небезпечних пропозицій, пов’язаних з мотоциклами" , призначений для вчителів, які викладають предмет «Основи здоров'я» в 8 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Ціль – поділитися досвідом, полегшити працю вчителя, забезпечити його необхідною інформацією, заощадити час на підготовку до уроку, допомогти зробити урок творчим і цікавим для всіх учасників навчального процесу.
Перегляд файлу

Тема. Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані. Відпрацювання навичок відмови від небезпечних пропозицій, пов’язаних з мотоциклами.

Мета: розвиток здоров’язбережувальної компетентності — здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей; пригадати та поглибити знання учнів про Правила дорожнього руху; ознайомитися з правилами для водія та пасажирів мотоцикла.

 

                                                  Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Актуалізація опорних знань:
  •        Хто є учасниками дорожнього руху?
  •        Організація дорожнього руху – це…
  •        Що ви знаєте про Правила дорожнього руху?
  •        Які пріоритети засобів організації дорожнього руху?
  •        Розкажіть про сигнали регулювальника.  Що вони означають?
  •        Які пріоритети є в дорожньому русі? Хто їх має?
  1. Конкретизація теми уроку. Вступне слово вчителя. У 5-7 класах ми вивчали Правила дорожнього руху для пішоходів, велосипедистів, пасажирів. Тепер ознайомимося з правилами для мотоциклістів (Слайди №1).

            Мотоцикл (від лат. motor - приводить в рух і грец. kýklos - коло, колесо), — двоколісний або триколісний (трицикл) механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 49,8 см³ і більше. До мотоциклів прирівнюються моторолери, мотоколяски та механічні транспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг.

   За призначенням мотоцикли підрозділяються на: дорожні (транспортні), спортивні, спеціальні.

     Дорожні мотоцикли, завдяки малим габаритам і масі, хорошій маневреності, високій прохідності і простоті обслуговування використовуються як засіб індивідуального транспорту. До спеціальних мотоциклів відносяться патрульні, ескортні, торгові і т.п.

   Днем народження мотоцикла вважається 29 серпня 1885 року, коли німецький інженер і винахідник Г. Даймлер вперше виїхав за ворота своїй майстерні на сконструйованому ним двоколісному апараті з бензиновим двигуном.

Слайд №2.

Його «машина для верхньої їзди» виявилася досить вдалою і вже в першому своєму варіанті дуже скидалася, з нинішньої точки зору, на мотоцикл, оскільки ґрунтувалася на компоновочних принципах, що залишилися непорушними до наших днів. Двигун потужністю 0,5 л. с. розміщувався між колесами, в основі подвійної рами. Бензобак розташовувався над двигуном. Двоступінчаста ремінна передача дозволяла змінювати швидкість руху від 5 км / год на першому до 12 км / год на другій передачі. При необхідності напруга ременя зменшувалася, і двигун міг працювати вхолосту.

Слайд №3.

 

Але перші спроби приладити до велосипеду паровий двигун були зроблені раніше. Майже одночасно, у 1869 році, такі "вело паровики" зробили американець Сильвестр Роупер і француз Л. Перро (за деякими даними, Роупер побудував перший примірник своєї машини ще в 1860 році).

Слайд №4

Італійці ж висувають на роль винахідника мотоцикла Джузеппе Мурніотті, який запатентував свій "велосипед з газовим двигуном" ще в 1879 році. Його екіпаж складався з горизонтальної балки, до яких кріпиться неповоротне переднє колесо, а за допомогою вертикальної вилки - кероване заднє. Двоциліндрова двигун, що працював "на водні чи іншому пальному газі", розташовувався під балкою і мав прямий привід на переднє колесо. За цим колесом було встановлено сидіння водія, який керував заднім колесом за допомогою довгої тяги. Проект Мурніотті був реалізований лише на папері, ніяких відомостей про спробу його реалізації не збереглося.

Слайд №5.

Першими, хто запропонував потенційному мотоциклістові не райдужні обіцянки, а реальну машину, стали німецькі винахідники брати Генріх і Вільгельм Хільдебранди і Алоіс Вольфмюллер. Брати ще в 1889 році спроектували паровий двигун для велосипеда, а в 1892 році, вже разом з Вольфмюллером, розробили мотоцикл з одноціліндровим двотактних бензиновим двигуном. Але результати випробувань виявилися незадовільними, і до 1884 року була готова нова конструкція. Причому справа не обмежилася досвідченим зразком, їм вперше у світі вдалося налагодити серійне виробництво машин, названих ними "Motorrad" - в Німеччині цей термін і зараз застосовується для позначення мотоцикла.

 

  1. Робота в групах.

Група 1 – основні механізми мотоцикла; (Основні механізми мотоцикла поділяють на такі групи:

  •             двигун, до нього відноситься система живлення; система запалювання та ін.;
  •             трансмісія - КПШ (коробка перемикання швидкостей), ланцюг (або карданний вал), зчеплення тощо;
  •             ходова частина, що складається з рами, на якій кріпляться всі основні механізми мотоцикла; на рамі також кріпляться сідло, генератор та інші елементи електропостачання;
  •    колеса з підвісками і гальмами;
  •             рульове керування з винесеними на ручки керма органами управління зчепленням, гальмами, дросельною заслінкою («газом»), звуковим сигналом, освітлювальними приладами тощо.) (Слайди №6-7).

 

Група 2 – мотоцикл і безпека (які захисні пристрої передбачені конструкцією мотоцикла, одяг мотоцикліста) (Навіть досвідчені водії вважають мотоцикл небезпечним транспортом. Керуючи ним невміло, можна потрапити в аварію і травмуватися чи травмувати когось.

Щоб запобігти травмуванню водія, пасажирів, у конструкції мотоцикла передбачено захисні пристрої. До них належать:

  •              дуги безпеки. Вони перешкоджають повному падінню мотоцикла на землю. Відтак він не притисне людей до землі;
  •              захисне вітрове скло, щоправда, не в усіх моделях мотоциклів;
  •     запобіжні щитки від грязі тощо.

Крім захисних пристроїв у конструкції мотоцикла, травмуванню запобігає вдало дібраний одяг, а саме: шолом, рукавиці, мотоодяг, мотоботи, дощовик.

Найважливіше у доборі шолома те, щоб він щільно облягав голову. Крім цього, необхідно пам'ятати й про таке:

  •              якщо шолом упав 2-3 рази на тротуар з висоти понад один метр, його вже не бажано використовувати;
  •              не варто використовувати також шолом, якому понад 3 роки;
  •              купуючи шолом, необхідно звертати увагу, як скло кріпиться до шолома. Перевага надається кріпленню без гвинтів.

Щоб захистити шкіру на руках, добирають рукавиці за розміром. Купуючи їх, необхідно переконатися, що вони добре захищають суглоби (карбон або інший міцний матеріал), мають «ремінь зап'ястка».

Мотоодяг (комбінезон, штани, куртка) бажано купувати зі шкіри. Речі з тканини швидко рвуться.

Вибір ботів, черевиків також відповідальна справа. Важливо, щоб вони добре захищали кісточки й гомілки та були виготовлені з водонепроникного матеріалу (шкіра, карбон, каучукова підошва).

  •     Фахівці рекомендують ще й дощовик, щоб не промокнути. (Слайд №8)

 

Група 3 – хто може керувати мотоциклом, правила дорожнього руху для мотоциклістів

 Правила для мотоциклістів

  1. Під час руху на мотоциклі бути в застегнутому мотошоломі і не перевозити пасажирів без застебнутих мотошоломів.
  2. Мотоцикли без бокового причепа можна ставити на стоянці на проїзній частині в два ряди.
  3. Забороняється перевозити на задньому сидінні мотоцикла дітей, зріст яких менший за 145 см, або тих, що не досягли 12-річного віку.
  4. Забороняється використовувати для буксирування мотоцикли без бокового причепа.
  5. Право на керування мототранспортними засобами і мотоколясками надається особам, які досягли 16-річного віку і мають посвідчення на право керування цими транспортними засобами й талон, який додається до посвідчення.
  6. Водій мотоцикла та іншого мототранспортного засобу має право:
  •              знати причину зупинки, перевірки та огляду мотоцикла працівником міліції, а також його прізвище і посаду; вимагати пред'явлення посвідчення його особи;
  •              отримувати необхідну допомогу від посадових осіб та організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.

7. Забороняється експлуатація мотоцикла, якщо:

  •              зіпсований або відсутній передбачений конструкцією підсилювач рульового керування або рульовий демпфер;
  •              шини мотоциклів мають залишкову висоту малюнка протектора менше 0,8 мм;
  •              на мотоциклі з боковим причепом відсутні медична аптечка; знак аварійної зупинки (миготливий червоний ліхтар); передбачені конструкцією дуги безпеки.

(Слайди №9-12).

 

Група 4 – правила для пасажирів мотоцикла. (Пасажири під час руху на мотоциклі повинні дотримуватись таких правил:

  1.               Перед тим як сідати на мотоцикл або в мотоколяску, прослухати інструкцію водія про правила для пасажирів мотоцикла і суворо її дотримуватися.
  2.               Сідати на мотоцикл і сходити з нього слід не на проїзній частині, а в спеціально відведених для цього місцях або біля бордюру дороги (на спеціально відведеному для цього майданчику, біля узбіччя, біля тротуару, на крайній смузі дороги) і тільки після повної зупинки транспортного засобу. Сідати і сходити необхідно з боку тротуару (узбіччя); якщо це неможливо, то з крайньої смуги проїзної частини (але не з боку суміжної смуги руху).
  3.               Під час руху пасажири повинні сидіти в мотоколясці або на задньому сидінні мотоцикла в застегнутому мотошоломі, тримаючись за поперечну рукоятку для пасажира.

4. Під час маневрів нахиляйся в той самий бік, що й водій;  якщо треба подивитися убік або озирнутися, повертай голову, а не корпус;

Під час руху на мотоциклі пасажирам забороняється:

  1.               Відволікати увагу водія від керування транспортним засобом і заважати йому в цьому. Навіть невелике відволікання водія розмовами, відвернення його уваги від дороги можуть коштувати йому і пасажирам життя.
  2.               Сидіти в мотоколясці на вантажі, який розміщується на одному рівні з бортами або виступає вище від них.
  3.               Виставляти руки, відкривати тент, вставати в колясці або перебуваючи на задньому сидінні на підніжках для стіп.

(Слайди №13-14)

 

  1. Заслуховування індивідуальних повідомлень. «Вітчизняні та світові фірми, що випускають мотоцикли». (Слайди №15-21).
  2. Цікаве у світі мотоцикла (Слайди № 22-27).
  3. Тренінг навичок відмови від небезпечних пропозицій. Завдання в підручнику І.Д.Бех на стор.132.
  4. Тест на закріплення матеріалу.

1. З якого віку можна отримати право на керування мотоциклом ?

А) з 14 років;      Б) з 16 років;

В) з 18 років;                Г) з 21 року.

2. Мотоцикл  - це…

А) транспортний засіб, що приводиться в рух мускульною силою людини, яка знаходиться на ньому;

Б) пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів;

В) двоколісний транспортний засіб, що має двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см.;

Г) двоколісний механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 50 см³ і більше, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг.

3. Щоб запобігти травмуванню водія, пасажирів, у конструкції мотоцикла передбачено захисні пристрої. До них належать:

А) дуги безпеки, захисне вітрове скло, запобіжні щитки від грязі;

Б) рульове керування з винесеними на ручки керма органами управління зчепленням, гальмами, дросельною заслінкою («газом»), звуковим сигналом, освітлювальними приладами тощо;

В) ходова частина, що складається з рами, на якій кріпляться всі основні механізми мотоцикла;

Г) трансмісія - КПШ (коробка перемикання швидкостей), ланцюг (або карданний вал), зчеплення тощо.

4. Група мотоциклістів повинна рухатися дорогою:

А) один за одним;         Б) у два ряди;

В) довільно;                  Г) у шаховому порядку.

5. Мотоциклісти повинні виконувати лівий поворот і розворот на дорозі

А) як велосипедисти;

Б) як водії автомобілів;

В) можуть і як велосипедисти, і як водії автомобілів.

6. Водієві мотоцикла забороняється:

А) перевозити на задньому сидінні мотоцикла дітей, зріст яких менший за 145 см., або віком до 12 років;

Б) отримувати необхідну допомогу від посадових осіб та організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху;

В) експлуатація мотоцикла з боковим причепом без аптечки, знаку аварійної безпеки;

Г) ставити мотоцикл без бокового причепа на стоянці на проїзній частині в два ряди.

7. Водій мотоцикла має право:

А) використовувати для буксирування мотоцикл без бокового причепа;

Б) знати причину зупинки, перевірки та огляду мотоцикла працівником пції, а також його прізвище і посаду;

В) на експлуатацію мотоцикла з боковим причепом без аптечки, знаку аварійної безпеки;

Г) ставити мотоцикл без бокового причепа на стоянці на проїзній частині в два ряди. 

8. Пасажир мотоцикла повинен або має право:

А) Сідати на мотоцикл і сходити з нього в спеціально відведених для цього місцях або біля бордюру дороги і тільки після повної зупинки транспортного засобу.

Б) Виставляти руки, відкривати тент, вставати в колясці або перебуваючи на задньому сидінні на   підніжках для стіп.

В) Під час маневрів нахиляйся в той самий бік, що й водій; 

Г) Відволікати увагу водія від керування транспортним засобом і заважати йому в цьому.

Д) Сидіти в мотоколясці на вантажі, який розміщується на одному рівні з бортами або виступає    вище від них.

 Е) Під час руху сидіти в мотоколясці або на задньому сидінні мотоцикла в застебнутому мотошоломі, тримаючись за поперечну рукоятку для пасажира.

9. Назвіть недоліки мотоциклу:

     А) висока потужність;

         Б) відсутність навколо водія і пасажира зовнішньої захисної оболонки (кузова);

     В) велика швидкість руху;

     Г) маневреність

     Д) невисока стійкість;

     Е) порівняно низька вартість;

     Є) сезонне використання.

10. Розташуйте засоби організації дорожнього руху згідно їх пріоритету по відношенню     одне до одного:

     А) дорожня розмітка;

     Б) сигнали світлофора;

     В) сигнали регулювальника;

     Г) постійні дорожні знаки;

     Д) тимчасові дорожні знаки.

 

  1. Зворотній зв’язок. Закінчити речення: «Найбільше на мене справило враження…»
  2. Повернення до очікувань. Діти підходять до плакату, якщо їх очікування справдились – переносять свої мотоцикли з позначки «старт» на позначку «фініш».
  3.  Домашнє завдання: параграф 20, повторити 19.

Основні вимоги Правил дорожнього руху для мотоциклістів

Керуючи мотоциклом, потрібно пам'ятати:

  •        забороняється перевозити людей у кузові вантажного мотоцикла;
  •                забороняється їхати проти руху;
  •                необхідно суворо триматися правого боку;
  •                оповіщати про зміну руху заздалегідь;
  •                не гальмувати різко, щоб уникнути ковзання;
  •        бути уважним до пішоходів, які можуть почати переходити вулицю несподівано;
  •        бути уважним до автомобілістів, які під час обгону створюють повітряну хвилю, що може спричинити втрату рівноваги;
  •                рухатись один за одним;
  •        уночі використовувати яскравий одяг і стежити за тим, щоб світло відображувальні деталі були чистими;
  •        рухаючись у темний час доби або в умовах недостатньої видимості, необхідно вмикати фари;
  •        перевозити тільки такі вантажі, які не заважають керувати мотоциклом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху;
  •                возити сумки або пакети тільки на багажнику;
  •        виконувати вимоги дорожніх знаків, щоб уникнути пригод і штрафів;
  •                не буксирувати інших і не їздити самому на буксирі;
  •                        не влаштовувати гонок на швидкість або для з'ясування того, хто краще водить;
  •                        дбати про змащення дотичних деталей; тримати  дистанцію під час руху в потоці;

знижувати швидкість на дорозі, вкритій піском, кригою, снігом, або на спуску;

  •                        якщо незрозуміла поведінка іншого водія — знижувати швидкість;
  •        назавжди забути слово «проскочити»;
  •        якщо шини «верещать» — за кермом небезпечний водій;
  •                        опинившись на слизькій ділянці дороги, ні в якому разі не відпускати різко педаль «газу»;
  •                        чим вища швидкість, тим менше часу на виправлення помилки;
  •        тримати кермо без напруги завжди двома руками;
  •                        перед виїздом обов'язково перевірити гальма, звукову і світлову сигналізацію.

Пам'ятайте про те, що в разі аварії найбільш імовірними жертвами стають мотоциклісти.

Забороняється експлуатація мотоцикла з причепом і без нього у випадках:

  •                        переобладнання гальмової системи або кермового керування з порушенням установленого порядку;
  •        несвоєчасного технічного огляду мотоцикла;
  •        несправності кермового керування і гальмової системи;
  •                        виявлення в конструкції кермового керування деталей зі слідами деформації або іншими дефектами;
  •                        пошкодження або відсутності передбаченого конструкцією кермового демпфера;
  •                        якщо є не передбачені конструкцією суттєві взаємні переміщення деталей і вузлів кермового керування або переміщення їх щодо рами, а також якщо нарізні з'єднання не затягнуто чи надійно не зафіксовано;
  •                        обладнання мотоцикла спеціальними звуковими та світловими сигналами без дозволу Державтоінспекції. Мотоцикл може бути додатково обладнаний однією протитуманною фарою;
  •                        застосування гальмівної рідини, вузлів чи окремих деталей, що не відповідають вимогам підприємства-виготовлювача для даної моделі;
  •                порушення герметичності гідравлічного гальмівного приводу;
  •                несправності освітлювальних та сигнальних світлових приладів;
  •                відсутності дзеркала заднього виду;
  •                відсутності передбачених конструкцією засобів пасивної безпеки — дуг безпеки, підніжок, поперечної рукоятки для пасажира на задньому сидінні;
  •                коли під час дорожніх випробувань не витримуються такі норми ефективності гальмування робочої гальмівної системи: для двоколісних мотоциклів — 7,5 м; для мотоциклів із коляскою — 8,2 м;
  •                якщо шини мають залишкову висоту малюнка протектора, меншу від 0,8 мм, місцеві пошкодження (порізи, розриви), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
  •                невідповідності шин за розміром або допустимими навантаженнями моделі мотоцикла, відсутності болта (гайки) кріплення або наявності тріщин диска й ободів колеса;
  •                якщо вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх димність перевищує встановлені норми;
  •                негерметичності паливної системи;
  •                несправності системи випуску відпрацьованих газів;
  •                несправності зчіпного пристрою мотоцикла і мотоколяски, наявності люфтів у з'єднаннях рами мотоцикла і бокового причепа;
  •                відсутності аптечки і знака аварійної зупинки (миготливий червоний ліхтар) на мотоциклі з причепом;
  •                якщо мотоцикл не зареєстровано у встановленому порядку, відсутні номерні знаки або вони не відповідають запису в реєстраційних документах;
  •                якщо номери вузлів і агрегатів мотоцикла підроблено.

Експлуатація мотоцикла з боковим причепом дозволяється за умови відповідності причепа даній моделі мотоцикла. Швидкість руху мотоцикла з причепом або без нього в населених пунктах має не перевищувати 60 км/год, у житловій і пішохідній зоні — 20 км/ год, поза населеними пунктами на всіх дорогах — 80 км/год. Буксирування мотоцикла з коляскою дозволено Правилами, буксирувати мотоцикл без коляски заборонено.

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
6 січня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку