Тема. Мотоцикл і безпека. Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування транспортним засобом у нетверезому стані. Відпрацювання навичок відмови від небезпечних пропозицій, пов’язаних з мотоциклами.
Мета: розвиток здоров’язбережувальної компетентності — здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей; пригадати та поглибити знання учнів про Правила дорожнього руху; ознайомитися з правилами для водія та пасажирів мотоцикла.
Хід уроку
Мотоцикл (від лат. motor - приводить в рух і грец. kýklos - коло, колесо), — двоколісний або триколісний (трицикл) механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 49,8 см³ і більше. До мотоциклів прирівнюються моторолери, мотоколяски та механічні транспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг.
За призначенням мотоцикли підрозділяються на: дорожні (транспортні), спортивні, спеціальні.
Дорожні мотоцикли, завдяки малим габаритам і масі, хорошій маневреності, високій прохідності і простоті обслуговування використовуються як засіб індивідуального транспорту. До спеціальних мотоциклів відносяться патрульні, ескортні, торгові і т.п.
Днем народження мотоцикла вважається 29 серпня 1885 року, коли німецький інженер і винахідник Г. Даймлер вперше виїхав за ворота своїй майстерні на сконструйованому ним двоколісному апараті з бензиновим двигуном.
Слайд №2.
Його «машина для верхньої їзди» виявилася досить вдалою і вже в першому своєму варіанті дуже скидалася, з нинішньої точки зору, на мотоцикл, оскільки ґрунтувалася на компоновочних принципах, що залишилися непорушними до наших днів. Двигун потужністю 0,5 л. с. розміщувався між колесами, в основі подвійної рами. Бензобак розташовувався над двигуном. Двоступінчаста ремінна передача дозволяла змінювати швидкість руху від 5 км / год на першому до 12 км / год на другій передачі. При необхідності напруга ременя зменшувалася, і двигун міг працювати вхолосту.
Слайд №3.
Але перші спроби приладити до велосипеду паровий двигун були зроблені раніше. Майже одночасно, у 1869 році, такі "вело паровики" зробили американець Сильвестр Роупер і француз Л. Перро (за деякими даними, Роупер побудував перший примірник своєї машини ще в 1860 році).
Слайд №4
Італійці ж висувають на роль винахідника мотоцикла Джузеппе Мурніотті, який запатентував свій "велосипед з газовим двигуном" ще в 1879 році. Його екіпаж складався з горизонтальної балки, до яких кріпиться неповоротне переднє колесо, а за допомогою вертикальної вилки - кероване заднє. Двоциліндрова двигун, що працював "на водні чи іншому пальному газі", розташовувався під балкою і мав прямий привід на переднє колесо. За цим колесом було встановлено сидіння водія, який керував заднім колесом за допомогою довгої тяги. Проект Мурніотті був реалізований лише на папері, ніяких відомостей про спробу його реалізації не збереглося.
Слайд №5.
Першими, хто запропонував потенційному мотоциклістові не райдужні обіцянки, а реальну машину, стали німецькі винахідники брати Генріх і Вільгельм Хільдебранди і Алоіс Вольфмюллер. Брати ще в 1889 році спроектували паровий двигун для велосипеда, а в 1892 році, вже разом з Вольфмюллером, розробили мотоцикл з одноціліндровим двотактних бензиновим двигуном. Але результати випробувань виявилися незадовільними, і до 1884 року була готова нова конструкція. Причому справа не обмежилася досвідченим зразком, їм вперше у світі вдалося налагодити серійне виробництво машин, названих ними "Motorrad" - в Німеччині цей термін і зараз застосовується для позначення мотоцикла.
Група 1 – основні механізми мотоцикла; (Основні механізми мотоцикла поділяють на такі групи:
Група 2 – мотоцикл і безпека (які захисні пристрої передбачені конструкцією мотоцикла, одяг мотоцикліста) (Навіть досвідчені водії вважають мотоцикл небезпечним транспортом. Керуючи ним невміло, можна потрапити в аварію і травмуватися чи травмувати когось.
Щоб запобігти травмуванню водія, пасажирів, у конструкції мотоцикла передбачено захисні пристрої. До них належать:
Крім захисних пристроїв у конструкції мотоцикла, травмуванню запобігає вдало дібраний одяг, а саме: шолом, рукавиці, мотоодяг, мотоботи, дощовик.
Найважливіше у доборі шолома те, щоб він щільно облягав голову. Крім цього, необхідно пам'ятати й про таке:
Щоб захистити шкіру на руках, добирають рукавиці за розміром. Купуючи їх, необхідно переконатися, що вони добре захищають суглоби (карбон або інший міцний матеріал), мають «ремінь зап'ястка».
Мотоодяг (комбінезон, штани, куртка) бажано купувати зі шкіри. Речі з тканини швидко рвуться.
Вибір ботів, черевиків також відповідальна справа. Важливо, щоб вони добре захищали кісточки й гомілки та були виготовлені з водонепроникного матеріалу (шкіра, карбон, каучукова підошва).
Група 3 – хто може керувати мотоциклом, правила дорожнього руху для мотоциклістів.
Правила для мотоциклістів
7. Забороняється експлуатація мотоцикла, якщо:
(Слайди №9-12).
Група 4 – правила для пасажирів мотоцикла. (Пасажири під час руху на мотоциклі повинні дотримуватись таких правил:
4. Під час маневрів нахиляйся в той самий бік, що й водій; якщо треба подивитися убік або озирнутися, повертай голову, а не корпус;
Під час руху на мотоциклі пасажирам забороняється:
(Слайди №13-14)
1. З якого віку можна отримати право на керування мотоциклом ?
А) з 14 років; Б) з 16 років;
В) з 18 років; Г) з 21 року.
2. Мотоцикл - це…
А) транспортний засіб, що приводиться в рух мускульною силою людини, яка знаходиться на ньому;
Б) пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів;
В) двоколісний транспортний засіб, що має двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см.;
Г) двоколісний механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 50 см³ і більше, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг.
3. Щоб запобігти травмуванню водія, пасажирів, у конструкції мотоцикла передбачено захисні пристрої. До них належать:
А) дуги безпеки, захисне вітрове скло, запобіжні щитки від грязі;
Б) рульове керування з винесеними на ручки керма органами управління зчепленням, гальмами, дросельною заслінкою («газом»), звуковим сигналом, освітлювальними приладами тощо;
В) ходова частина, що складається з рами, на якій кріпляться всі основні механізми мотоцикла;
Г) трансмісія - КПШ (коробка перемикання швидкостей), ланцюг (або карданний вал), зчеплення тощо.
4. Група мотоциклістів повинна рухатися дорогою:
А) один за одним; Б) у два ряди;
В) довільно; Г) у шаховому порядку.
5. Мотоциклісти повинні виконувати лівий поворот і розворот на дорозі
А) як велосипедисти;
Б) як водії автомобілів;
В) можуть і як велосипедисти, і як водії автомобілів.
6. Водієві мотоцикла забороняється:
А) перевозити на задньому сидінні мотоцикла дітей, зріст яких менший за 145 см., або віком до 12 років;
Б) отримувати необхідну допомогу від посадових осіб та організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху;
В) експлуатація мотоцикла з боковим причепом без аптечки, знаку аварійної безпеки;
Г) ставити мотоцикл без бокового причепа на стоянці на проїзній частині в два ряди.
7. Водій мотоцикла має право:
А) використовувати для буксирування мотоцикл без бокового причепа;
Б) знати причину зупинки, перевірки та огляду мотоцикла працівником пції, а також його прізвище і посаду;
В) на експлуатацію мотоцикла з боковим причепом без аптечки, знаку аварійної безпеки;
Г) ставити мотоцикл без бокового причепа на стоянці на проїзній частині в два ряди.
8. Пасажир мотоцикла повинен або має право:
А) Сідати на мотоцикл і сходити з нього в спеціально відведених для цього місцях або біля бордюру дороги і тільки після повної зупинки транспортного засобу.
Б) Виставляти руки, відкривати тент, вставати в колясці або перебуваючи на задньому сидінні на підніжках для стіп.
В) Під час маневрів нахиляйся в той самий бік, що й водій;
Г) Відволікати увагу водія від керування транспортним засобом і заважати йому в цьому.
Д) Сидіти в мотоколясці на вантажі, який розміщується на одному рівні з бортами або виступає вище від них.
Е) Під час руху сидіти в мотоколясці або на задньому сидінні мотоцикла в застебнутому мотошоломі, тримаючись за поперечну рукоятку для пасажира.
9. Назвіть недоліки мотоциклу:
А) висока потужність;
Б) відсутність навколо водія і пасажира зовнішньої захисної оболонки (кузова);
В) велика швидкість руху;
Г) маневреність
Д) невисока стійкість;
Е) порівняно низька вартість;
Є) сезонне використання.
10. Розташуйте засоби організації дорожнього руху згідно їх пріоритету по відношенню одне до одного:
А) дорожня розмітка;
Б) сигнали світлофора;
В) сигнали регулювальника;
Г) постійні дорожні знаки;
Д) тимчасові дорожні знаки.
Основні вимоги Правил дорожнього руху для мотоциклістів
Керуючи мотоциклом, потрібно пам'ятати:
— знижувати швидкість на дорозі, вкритій піском, кригою, снігом, або на спуску;
Пам'ятайте про те, що в разі аварії найбільш імовірними жертвами стають мотоциклісти.
Забороняється експлуатація мотоцикла з причепом і без нього у випадках:
Експлуатація мотоцикла з боковим причепом дозволяється за умови відповідності причепа даній моделі мотоцикла. Швидкість руху мотоцикла з причепом або без нього в населених пунктах має не перевищувати 60 км/год, у житловій і пішохідній зоні — 20 км/ год, поза населеними пунктами на всіх дорогах — 80 км/год. Буксирування мотоцикла з коляскою дозволено Правилами, буксирувати мотоцикл без коляски заборонено.