«Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата»
Станьте діти всі рівненько,
Посміхніться всі чемненько,
Посміхніться до мене,
Посміхніться до себе,
Посміхніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
- Діти відгадайте загадку.
Без чого людина стає німою? (без мови)
- Правильно, без мови. Для чого людині потрібна мова? А з чого складається мова? (Із звуків, слів, речень).
Ми щодня і щохвилини
Слово в’яжемо до слова,
Мов чудесні намистини –
Так виходить наша мова.
Мова – наш душевний скарб,
Даний нам від роду.
А без мови наш народ
Не був би народом.
Через відстані віків,
Як сила могутня,
Мова наших прабатьків,
Лине у майбутнє.
Дид. гра «Мікрофон». Діти, подивіться уважно навкруги і по черзі, повним реченням, скажіть про те, що ви бачите, тільки не повторюйтесь. (Діти передають один одному мікрофон і утворюють речення).
- Молодці малята! Якою мовою ми з вами розмовляємо? (Українською). А чому саме Українською? Чи всі люди на нашій планеті розмовляють українською мовою? Давайте з вами пограємось в гру «Назви мову». Я називатиму вам країну, а ви називаєте мову, якою розмовляють в цій країні:
- Україна – українська
- Росія – російська
- Білорусія – білоруська
- Англія – англійська
- Іспанія – іспанська
- Німеччина – німецька.
- Які ж ви розумні! Молодці! В світі існує ще дуже багато країн і у кожної країни є своя мова. Але давайте повернемося до нашої, української мови. Яка вона? Якими словами можна про неї сказати? (Багата, чиста, дзвінка, щира, рідна, материнська, ніжна. Прекрасна, мелодійна, милозвучна…).
Я слова чарівні знаю, вивчила охоче
І в розмові їх вживаю зранку і до ночі.
Доброго здоров’я Галю!
Добрий день Оленко!
Ти до мене, я до тебе звернемось гарненько!
І ”спасибі”, й “дуже прошу”,
“вдячний вам”, “будь ласка”,
Словом радість вам приношу,
Світ стає, як казка.
“Всім привіт”, “будьте здорові”,
“дякую красненько”.
От така чарівна мова
Радує серденько.
- Сьогодні, діти, наша країна відзначає День української мови. Це свято потрібне для того, щоб люди шанували свою мову, бо рідна мова – це найцінніший скарб народу. А як ви вважаєте, діти, де зберігають скарби? (У скарбниці, у музеї). Існує багато різних музеїв, наприклад: краєзнавчий, де зберігають старовинні речі, музей мистецтв, де зберігаються картини, скульптури, а також, уявіть собі, що існує музей мови. І сьогодні ми відвідаємо віртуальний музей української мови. Спочатку зазирнемо в картинну галерею. (На екрані зображення «Родини»). Яка вона? (Дружня, весела, життєрадісна, щаслива, українська, молода…). Чому ви вважаєте, що ця родина українська? Доведіть. Молодці, малята!
- Подивіться, скільки книжок на цих полицях! Які твори можна прочитати в книжках? (Казки, загадки, лічилки, байки…).
- Погляньте, яка красива книга, давайте зазирнемо в неї, що там написано?
Легенда про рідну мову
Було це давно - давно, після Вавилону. Люди розсіялися по всьому світу. Кожен народ мав свою рідну мову, любив її і вважав, що вона найкраща.
З одного села троє молодих хлопців вирішили помандрувати по світу, побачити, як живуть люди, якою мовою розмовляють. Довго вони подорожували, вчилися розуму, слухали і вивчали інші мови, щоб спілкуватися з людьми. Двоє хлопців не забували рідної мови, а третій почав цуратися, а згодом забуватись рідне слово. Настав час повертатися додому. Зайшли вони в рідне село. Односельці запитували про те, що вони бачили цікавого у світі. Двоє парубків жваво розповідали, а один мовчав, бо забув рідну мову.
Щось заболіло в душі у парубка , та так, що свій душевний біль вирішив остудити в морі, що поруч села. Поплив він у морі. То пірне у воду, то винирне. Люди бачили, що тіло його покрилося лускою,а на грудях виросли пера, як у риби, з ніг утворився хвіст. І став той хлопець дельфіном.
Дуже часто цей дельфін припливав до берега, де були люди. Щось свистів, шипів до людей, а поговорити з ними так і не зміг.
- Я хочу побажати вам, щоб ви ніколи не забували свою рідну мову!
- Цікаво, а що в цій книжці? Давайте заглянемо в неї (книга з буквами). Що це діти? Вони такі гарні що мені хочеться з ними погратись. А ви хочете погратись з буквами? Тоді слухайте уважно і відповідайте словами, які починаються із заданої букви.
М
З ким дружить буква М? (З мамою, мовою, Машею, мишкою…)
Що любить їсти буква М? (Моркву, морозиво, малину…)
Що любить робити буква М? (Мандрувати, малювати, митися)
Мама яка? (Мудра, мила, молода…)
Б
З ким грається буква Б? (З бегемотом, з білочкою, з Буратіно…)
Що полюбляє їсти? (Булочки, бублики, банани…)
Який улюблений колір букви Б? (Білий, блакитний…)
К
З ким дружить буква К? ( З котиком, з кроликом, з курочкою…)
Що є у котика на лапках? (Кігті)
Якого кольору клубочок у котика? ( Коричневий)
Як ми назвемо котика? (Кузя)
С
Хто є другом букви С? (Соловей, слон, синичка, снігур, собака…)
Соловей що робить? (Співає)
Які улюблені кольори букви С? (Синій, сірий)
Що любить їсти буква С? (Суниці, сливи, смородину, сир, сало…)
Що любить робити буква С? (Стрибати, співати, спати…)
Д
З ким дружить буква Д? (З дівчинкою, з дідусем, з Дашею, Дімою…)
Як звати дівчинку? (Даша, Діна, Діана…)
Хто дівчинка для мами? (Донька)
З ким грає дівчинка? (З друзями, дітьми, динозаври ком…)
- Ой, як чудово ми з вами погралися! Які ж ви молодці! Ой, послухайте, що це? Та це ж українська пісня. Багата наша мова своїми піснями. Пісні супроводжують людей на потязі всього життя, і в сумні моменти, і в радісні. Давайте трошки повеселімося, потанцюємо і поспіваємо. (Пісня «Грицю, Грицю до роботи»).
- Любов до рідного краю, до рідної мови, починається ще з колиски, з маминої колискової. Народні колискові зачаровують своєю ніжністю. Лагідний материнський спів засіває дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Давайте разом послухаємо чарівну колоскову. (Дівча заколисують ляльок і співають колискову).
- Діти, а вам сподобалась колискова? Чудово! Ну що ж, ідемо далі. Подивіться, а ось лежить книжка з казками.
- Які народні казки ви знаєте? (…)
- Існує дуже багато казок які склав народ, тому вони так і називаються – народні; від бабусь, матусь вони дійшли до нас. В них народна мудрість. Подивіться, яка гарна книжечка, давайте розглянемо її.
До якої казки ілюстрація? (Колобок). Чого нас вчить ця казка? (Бути слухняними).
А ця ілюстрація до якої казки? (Ріпка). Чого навчає нас казка «Ріпка»? (Бути дружніми).
Ой, а це з якої казки? (Колосок). Чому вона нас вчить? (Бути працьовитими).
А яка українська народна казка вчить нас бути дружніми і вміти прийти на допомогу? (Котик і півник).
- Діти, подивіться уважно, хто зображений на цих картинах? (Т.Шевченко, Л.Українка). Хто вони такі? (Українські письменники). Так, вони написали дуже багато гарних віршів та казок для дітей.
- Як ви гадаєте, якою мовою вони писали свої твори?
- Давайте послухаємо їх вірші.
Не цурайтесь того слова,
Що мати співала,
Як малого сповивала,
З малим розмовляла. (Т.Шевченко «Не цурайтесь»)
На зеленому горбочку, у вишневому садочку
Притулилася хатинка, мов маленькая дитинка.
Стиха вийшла виглядати, чи не вийде її мати.
І до білої хатинки, немов мати до дитинки
Вийшло сонце, засвітило, і хатинку звеселило. (Л.Українка «На зеленому горбочку).
- Мені дуже сподобались ці вірші. А вам? Можливо, коли ви виростете, хтось із вас буде складати вірші про рідну Україну. А ми будемо вами пишатися!
- А зараз я перевірю як ви знаєте українську мову. Пограємо з вами в гру яка називається «Назви слово». Я показую вам зображення, а ви правильно називаєте слово. (Шкарпетка, праска, черевики, тістечко, ковдра,полуниця, будинок, парасолька, годинник).
- Ми постійно спілкуємося, розмовляємо. А чи можна обійтися без мови? Спробуємо? Гра називається «Не скажи, а покажи». Я буду називати дію, а ви покажіть без слів:
- Щось можна показати, але без мови нам не обійтись. Вона дуже потрібна нам, щоб спілкуватися, вчитися, розмовляти.
- Як гарно звучить українська мова в прислів’ях. Зараз ми з вами пограємо в гру «Закінчи прислів’я».
На цьому наша екскурсія до музею мови добігає кінця.
Я бажаю вам ніколи не забувати рідну мову, свій народ, Батьківщину. А на закінчення нашого заняття прийміть ці чудові вірші.
Бог нам гарну мову дав,
Щоб ми розмовляли,
А всі звуки та слова
Легко вимовляли.
В України мова –
Мов те сонце кольорове,
Мов сопілка калинова,
Мов золото блискуче –
Отака вкраїнська мова.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки!
Чи йдеш ти міською дорогою,
Чи стежиною на селі,
Говори українською мовою,
Бо живеш на своїй землі.
Чуєш як розмовляють соняхи,
Як шумлять густі явори.
Як від рідної мови сонячно?
Українською говори.