Тема уроку: “Мова — безцінний скарб кожного народу”
Матеріал уроку. "Вавилонська вежа". Біблійна легенда.
Мета. Вчити учнів розуміти текст, розвивати уміння виділяти головне і аналізувати, висловлювати свої міркування; збагачувати словниковий запас; розширити знання учнів про роль мови в житті народу, викликати бажання знати і володіти її скарбами.
І. Вправи на вдосконалення навичок читання.
Гра "Закінчи речення ".
Учитель починає речення, а школярі його закінчують.
"Де було так давно, що ... ".
"Нумо зберемося разом і... ".
"Зраділи всі, бо... ".
2.Читання слів на одному диханні.
пам |
(м’ята) |
золото |
(лото) |
говорил |
(рили) |
пензлі |
(злі) |
самого |
(сам) |
розуміє |
(уміє) |
весело |
(село) |
вужча |
(вуж) |
будинк |
(буди) |
тримат |
(три) |
— Придивіться уважно до цих слів. У кожному з них заховалися інші слова. Знайдіть їх.
—Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо. Як ви думаєте, про що йтиметься у ньому?
—Що таке Біблія? Про що в ній ідеться?
—У перекладі з давньогрецької мови слово "біблія" означає "книги”.
“Книга книг" — так нерідко називають Біблію. Вона справді заслуговує цього визначення. І не лише тому, що, по суті, є книгою з книг, яких не менше 77. Вона є своєрідним пам'ятником давньої літератури, де відображені думки, події, надії більш ніж тисячолітнього періоду писемної історії. І, можливо, такого ж періоду усних переказів.
Біблія — це збірник священних книг, написаних багатьма людьми у різні періоди. Господь Бог надихнув їх на Святе Письмо, що розповідає про створення світу, життя людей давніх часів. У ній містяться і церковні проповіді, молитви, легенди про життя святих, їхні пророцтва. Біблія, як її ще називають "Вічна книга", — це Святе Письмо для християн і найвизначніша пам'ятка культури для всіх людей світу.
— Перегляньте зміст розділу. Які біблійні легенди опрацюємо?
1. Робота над заголовком.
— Прочитайте назву легенди. Що таке вежа? (Висока вузька споруда, висота якої значно більша за ширину; башта.)
2. Словникова робота.
а) Читання колонок слів.
буцімто |
розвалюватися |
примудрилися |
закортіло |
виблискувала |
замір |
довічну |
підводилася |
подейкують |
спіткала |
занурюють |
вщухла |
—Поясніть значення слів буцімто (начебто, ніби), закортіло (захотілося), занурюють (опускають в рідину), спіткала (трапилася, випала на чиюсь долю).
—До слів II колонки доберіть антоніми, а до слів останньої — синоніми.
б)3'ясування лексичного значення слів і виразів.
Подейкують — говорять, балакають.
Наче у воду опущені — байдужі до всього, похмурі, сумні.
Покрівля — верхній покрив даху будівлі.
3. Читання легенди комбінованим способом.
а)Читання легенди учителем до слів "От вони й домовилися!"
— Як ви думаєте, чим закінчиться легенда?
б)Самостійне читання легенди до кінця (мовчки).
— Дочитайте легенду і порівняйте свої міркування зі змістом.
4. Повторне читання легенди учнями вголос.
—Коли відбувалися описані події?
—У який спосіб люди вирішили залишити про себе довічну пам'ять?
5. Аналіз змісту легенди. Вибіркове читання.
— Де люди почали будувати вежу? Як вони працювали? Чому люди веселилися і співали? Скільки часу тривало будівництво? Чому люди навколо вежі збудували місто? Як його назвали?
— Прочитайте опис вежі. Чим вона вражала і звеселяла будівничих? Що сказано про матеріали, з яких вона будувалася?
—Чому Богу Ягве не сподобався намір людей дістатися неба? Як він покарав людей? Чому люди почали збиратися групками? Чому люди розійшлися у різні кінці землі? Що брали із собою на згадку про ті часи?
—Прочитайте виділені речення. Яку думку вони передають?
6. Поділ тексту на частини. Складання плану.
Учитель пропонує учням скласти цитатний план.
Орієнтовний план.
8. Розгляд Ілюстрації. Словесне малювання.
—Порівняйте опис вежі з її зображенням на малюнку. Що ви помітили?
—Яку ілюстрацію ви створили б до легенди? Опишіть її.
IV. Підсумок уроку.
—Що нового ви відкрили для себе на уроці?
—Чим ми зобов'язані Вавилонській вежі?
—Поміркуйте, чи пов'язаний із цією легендою вислів "вавилонське стовпотворіння "? У якому значенні він вжитий? Що означає?