Мова. Мислення та свідомість

Про матеріал
Мета уроку: . Продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями мовлення як другої сигнальної системи, показати роль мови у мисленні людини;дати поняття про свідомість як найвищу форму відбиття дійсності; встановити фізіологічну природу свідомості та підсвідомості, їх взаємодію і роль у регуляції поведінки людини;пригадати основні властивості мислення;ознайомити учнів з будовою та функціями кори великих півкуль;виховання свідомого ставлення до власного здоров’я;розвивати пізнавальну активність учнів шляхом створення проблемних ситуацій, розвитку логічного мислення, використання проектної технології.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас   урок  №57 дата проведення уроку

Тема уроку: Мова. Мислення та свідомість
Мета уроку: . Продовжити формувати знання учнів про вищу нервову діяльність людини; ознайомити з особливостями мовлення як другої сигнальної системи, показати роль мови у мисленні людини;дати поняття про свідомість як найвищу форму відбиття дійсності; 
встановити фізіологічну природу свідомості та підсвідомості, їх взаємодію і роль у регуляції поведінки людини;пригадати основні властивості мислення;ознайомити учнів з будовою та функціями кори великих півкуль;виховання свідомого ставлення до власного здоров’я;розвивати пізнавальну активність учнів шляхом створення проблемних ситуацій, розвитку логічного мислення, використання проектної технології.


Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Головний мозок людини», дзеркальця, чорнила.

Основні поняття:  мова,мислення, свідомість, інстинктивна та свідома поведінка.

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Повторити знання учнів про головний мозок людини та тварин:

- які відділи мозку у людини розвинуті найбільше?

- чому істот без кори не можна нічому навчити?

- Яку роль грає кора – сіра речовина?

Бесіда про ВНД:

- яка діяльність є основою роботи мозку?

- що являється компонентами ВНД?

- чи є подібність між ВНД тварин і людини?

Дати відповіді на запитання:

- які властивості ВНД вищих ссавців вплинули на розвиток ВНД людини?

(Відповідь. Утворення складних умовних рефлексів, здатність до утворення міцних умовних рефлексів на основі орієнтувального рефлексу, елементи конкретного мислення у людиноподібних мавп).

- Які особливості рефлекторної діяльності кори головного мозку людини?

(Відповідь. У людини утворюється набагато більше умовних рефлексів, утворюються вони швидше і більш міцні, багато утворюється рефлексів на слово, здійснення умовних рефлексів контролюється свідомістю, кожний умовний рефлекс – це фізіологічне і психічне явище).

 

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Перш ніж повідомити тему, мету та завдання уроку провести бесіду проблемного характеру та прослухати спів птахів або послухати їхні імітаційні звуки:

- яку роль грають ці звуки в житті птахів?

- чи реагують тварини на слово?

- чим відрізняється сприймання слів тваринами і людиною?

Подумати над словами О.С.Пушкіна, який писав: “Мысль! Великое слово! Что же и составляет величие человека, как не мысль!»

Бесіда про першу і другу сигнальні системи та їх особливості.

Бесіда про функції слова:

- слово – умовний подразник;

- слово – основа формування понять;

- слово – засіб спілкування.

Бесіда про мову як основу мислення:

- розвиток мови в історії становлення людини;

- центри мови в головному мозку.

Розповідь про мислення.

 

Розповідь вчителя:Протягом навчання в школі вам постійно доводиться щось порівнювати, аналізувати, узагальнювати. Пропоную вам зробити теж саме і зараз.

Вправи на розвиток логічного мислення

http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_m16819c29.jpg

(Слайд 1)

Питання до класу: Назвіть усіх цих дивовижних тварин одним словом.

Очікувана відповідь: Динозаври

Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікуєма відповідь: Узагальнення.
http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_694a98da.png
http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_m35c24294.jpg

(Слайд 2)

Завдання класу: Порівняйтебудову папороті та моху.

Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікувана відповідь: Порівняння

http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_m1dd5658b.png


Завдання класу: Розкажіть про будову нерва.

Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок?

Очікувана відповідь: Аналіз.

(Слайд 3)
 

Запис визначення «мислення» в зошит: Мислення – це процес узагальнюючого відображення властивостей предметів та явищ, їх зв’язків та відношень, сукупність різних типів розумової діяльності. Продуктом мислення є свідомість.

Запис визначення «свідомості» в зошит: Свідомість – функція людського мозку, яка здатна відображати дійсність, формувати суб’єктивну картину світу, на основі якої здійснюється ціленаправлена регуляція взаємовідносин особистості з навколишнім світом. 

Завдання класу: Подивіться в дзеркальце.

Постановка проблемного питання:
 

  • Скажіть, що робить дзеркальце?
  • Якщо дзеркало відображає, чи має воно свідомість?
  • Назвіть відображення в живій природі.
  • Чим відрізняється відображення в неживій природі від живої? (Живі організми відображають активно)


Відповіді учнів, обговорення

Створення проблемної ситуації: Вчитель наносить краплю чорнил на аркуш паперу, складає його так, щоб чорнила розмазалися, пропонує роздивитися пляму і назвати предмет, який вона нагадує.

Питання до класу: 
 

  • Подумайте, чому одне зображення ви сприймаєте по різному? 
  • Як ви гадаєте, від чого це залежить?
  • Дайте пояснення, чому свідомість називають найвищою формою відбиття?


Очікувана відповідь: Свідомість суб’єктивна, залежить від життєвого досвіду, рівня розвитку фантазії, настрою тощо.

Розповідь вчителя: Свідомість – це результат діяльності мозку, тісної взаємодії кори і підкоркових центрів.

Дослідницька діяльність:

Завдання до класу: Об’єднайтесь у 2 групи, ознайомтесь з пунктом параграфом створіть інформаційний міні-проект (для цього є ватман та фломастери), презентуйте його однокласникам.

1 група – «Будова та функції лівої півкулі»

2 група – «Будова та функції правої півкулі»

Розповідь вчителя: Ведучу роль в формуванні свідомості грає ліва півкуля великого мозку. Це пов’язано з тим, що саме тут розташовано центр сприйняття мови. Мова має велике значення в становленні його свідомості, розвитку психіки.

Проблемне питання: Подумайте і скажіть,чи є свідомість у новонародженої дитини?

Відповіді учнів, обговорення

Розповідь вчителя:але наша свідомість була б переобтяжена, якби кожна нова діяльність відбувалась під її контролем.

Створення проблемної ситуації. Подивіться на малюнок пртягом 10 секунд.

http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_m28c8fc0b.gif?

Ви, мабуть, вже розв’язали задачу – підставили коло на місце крапок ще до того, як свідомо сприйняли цей рядок символів як завдання на його продовження. Це спрацювала ваша підсвідомість.

Ключи от подземелья подсознанья

Звенят опять на поясе моём.

Сегодня я, заблудшее созданье,

Сойду туда с коптящим фонарём.

Н. Матвєєва

Розповідь вчителя, складання і запис схеми в зошит: Те, що не знаходиться під контролем свідомості називається неусвідомленим.



Завдання класу: Наведіть з власного досвіду приклади, які б характеризували роботу неусвідомленої форми вищої нервової діяльності.

http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_m45f499be.gif

 

 

 

 

 

 

 


Складання асоціативної схеми (індивідуальна робота): на дошці намальована «німа» схема з ключовим словом, а а учні заповнюють у зошиті

http://sessiya-ua.com/pars_docs/refs/35/34216/34216_html_716a300a.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання:вивчити §88, скласти асоціативну схему на слово «Інтуїція», відповісти на запитання до параграфу; §

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мушій Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
6452
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку