Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян. Підготувала вчитель української мови і літератури Дощик С. О
Номер слайду 2
О мово рідна! Їй гарячевіддав я серце недарма. Без мови рідної, юначе,й народу нашого нема. Епіграф
Номер слайду 3
Кількість мов. Вчені називають різну кількість: від трьох тисяч до п'яти. За даними лінгвістів, з усіх мов добре вивчені лише п'ятсот; одна тисяча чотириста перебувають на межі вимирання (найбільша кількість їх в Австралії і США); дві третини мов не мають писемності
Номер слайду 4
Якою ж мовою розмовляє найбільше людей? (Вчені підрахували: першість належить мандаринському діалекту китайської мови. 748 мільйонів чоловік користуються ним, що становить 68% населення Китаю. Друге місце займає англійська мова. Рідною ЇЇ вважають 330 мільйонів людей, а тих, для кого вона є другою і третьою мовою, — у два рази більше).
Номер слайду 5
Робота з текстом. Прочитайте тексти, визначте їх тему, головну думку, стиль, тип мовлення. Мова — це неоціненний божественний дар, який дано людині. Вона супроводжує нас від самого народження й аж до смерті. У щоденній практиці спілкування не обійтися без мови. І навіть коли ми думаємо, в пам'яті відтворюємо відомі нам слова і фрази. Власні думки формулюємо і передаємо за допомогою мови. Світ пізнаємо через мову, бо в ній накопичено життєвий досвід попередніх поколінь. Через мову ми впливаємо на емоції та почуття людей, формуємо їхні естетичні смаки.
Номер слайду 6
Прийом "Коло думок"Поясніть, як ви розумієте вислови. Наведіть приклади певних життєвих ситуацій до кожного з них. 1. Мова — засіб мислення. 2. Мова — засіб інтелектуальної діяльності людей. 3. Мова — засіб спілкування. 4. Мова — засіб оволодіння суспільно- історичним досвідом людства. 5. Мова — засіб пізнання людиною краси.
Мовна ситуація – сукупність форм існування однієї мови або сукупність мов у їх териториально-соціальному взаємовідношенні і функціональній взаємодії в межах певних географічних регіонів або адміністративно-політичних утворень
Номер слайду 9
Прочитай мовні обов’язки громадянина. Доповніть перелік власними думками. Розмовляй українською скрізь. Не поступайся мовою задля привілеїв, вигоди, - це зрада свого народу. Стався до мови так, як до матері чи батька – люби і шануй її понад усе. Допомагай кожному, хто вивчає або бажає вивчати українську мову. Підтримуй усі починання держави, громадськості та окремих осіб, спрямованні на утвердження і поширення української мови. Не будь байдужим до найменших проявів обмежень чи зневаги української мови. Стався до інших мов так, як би ти хотів, щоб щоб ставилися до Твоєї державної мови.