Поджара Тетяна Аркадіївна
Завідувачка бібліотеки, керівник гуртка Броварського ліцею №11 Броварської міської ради Броварського району Київської області
Тема: Мова – зброя нації нескорених (до Міжнародного дня рідної мови)
Авторська розробка виховного українознавчого заходу для базової загальної середньої школи (5–9 класи)
Мета (формувати компетентності): предметні - вміння зберігати та захищати національну ідентичність через визначення ціннісних пріоритетів, повагу до своєї історії, традицій, мовні та культурні практики; загальнокультурні – формувати вміння співпрацювати в колективі, виявляти повагу в колективі, формувати навички соціальної поведінки, змістом яких є любов до Вітчизни, повага до історичної пам’яті, до ЗСУ.
Обладнання та програмне забезпечення: магнітофон, колонки, реквізит, костюми учасників;
Відео із заходу: https://youtu.be/Xr1L09pxiho
Складові моделі: |
Громадянин, творча особистість |
Орієнтир складової: |
Громадянська позиція, дивергентне мислення, Творча самореалізація. |
Педагогічний інструментарій |
Виховний захід з виразним читанням поезій та інсценізаціями творів , виконанням пісень. |
Ознаки успішного зростання випускника |
Розвиток креативного та творчого мислення, уяви, фантазії. Розвиток творчої активності. Реалізація творчих здібностей. |
|
Хід заходу |
Ведучий 1 |
Добрий день, шановні учні та гості нашого свята! 21 лютого – Міжнародний день рідної мови |
Ведучий 2 |
Наша мова – зброя нації непереможних. |
|
Пісня «Чорнобривці» у виконанні учениць |
Ведучий 1 |
Багата і барвиста мова українського народу. Мова – то краса нашого життя, наше майбутнє. Саме мова є найбільше і найдорожче багатство нашого народу. |
Ведучий 2 |
Доки існує мова, доти живе й народ. Бажання знати мову не залежить ні від віку, ні від статі. Головне, щоб воно було. |
Ведучий 1 |
Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. |
Ведучий 2 |
Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. |
Учень 1 |
НАЙДЗВІНКІШЕ СЛОВО |
Учень 2 |
РІДНА МОВА |
Ведучий 1 |
Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у багатьох творах |
Ведучий 2 |
Саме письменники розвивали та вдосконалювали багатство рідної мови. |
Ведучий 1 |
Це і Тарас Шевченко й Леся Українка |
Ведучий 2 |
Іван Франко й Марко Вовчок Панас Мирний й Іван Карпенко-Карий та інші. |
Ведучий 1 |
А також для розвитку рідної мови великий внесок зробив Іван Нечуй-Левицький. Його твір «Кайдашева сім’я» в цьому році святкував свій ювілей виходу у світ. |
Ведучий 2 |
Тож подивимось інсценізацію відомого твору Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» |
Ведучий 1 |
Отже, інсценізація на 3 дії |
Ведучий 2 |
Дійові особи: учні 8 класу – вихованці рою «Козацька слава» |
|
Маруся Кайдашиха – … |
|
Мотря Довбуш-Кайдашиха – … |
|
Карпо Кайдаш – … |
|
Лаврін Кайдаш – … |
|
Мелашка Білаш-Кайдашиха – … |
|
Діти Кайдашів: …. |
Дія І. |
|
Оповідач. |
Недалеко од Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Під однією горою, коло зеленої левади, в глибокій западині стояла чимала хата Кайдашів. Хата потонула в старому садку. Старі черешні росли скрізь по дворі й кидали од себе густу тінь. Вся Кайдашева садиба ніби дихала холодком. |
|
Кайдашиха лежить |
Кайдашиха |
(солодким голосом) Мотре! Вставай, моя дитино, затопи в печі. А як приставиш окріп, то піди видій корову та оджени вівці до череди. |
Мотря |
(заходить Мотря, зав’язує хустку) Добре, мамо. (Мотря порається) |
Кайдашиха
|
Піди ж, моя доню, видій корівку. Я трохи ще полежу. Чогось я нездужаю. Так у мене болять ноги! Ох-ох-ох! |
Мотря |
Та зроблю, мамо |
Кайдашиха
|
Візьми ж, моє серце, начисти картоплі на борщ та накриши буряків. Ой! |
Мотря |
Авжеж, мамо. |
Кайдашиха
|
Як приставиш до вогню борщ та кашу, то вимети хату та накриши сала на вишкварки до каші. Ой, як мені недобре. |
Мотря |
Звичайно, матусю. |
Кайдашиха
|
(встає тихо з ліжка і слідкує за Мотрею) Мотре! ( крикнула вже не дуже солодким голосом) Чом-бо ти не глядиш страви? Адже ж як збіжить сало, то борщ доведеться хоч собакам вилляти. Звідси чую, що щось смердить, мабуть пригоріло. |
Мотря
|
(про себе) І як, стара гадюка, все бачить. А здорова ж як віл. (починає сердито скребти віником) |
Кайдашиха
|
Не шкреби, дочко, віником, бо в мене неначе хто в голові скромадить. |
Мотря |
Матері було все вгодиш, а вам не потрапиш вгодить. |
Кайдашиха
|
(торкається підлоги) Мотря, а чого це ти ще хати не мела і полотна не пряла? |
Мотря |
А я вам не наймичка все робити. (стукає пательнею по столі) |
Кайдашиха
|
(піднімається) Казали твої батьки, що дадуть за тобою багато добра, а вони пригнали одну дурну вівцю та ще й перше вовну обстригли. Тільки добре знаєш, як хліб їсти. (Мотря бере зі столу огірок і їсть, потім кидає його на стіл) |
|
(Заходить Лаврін та Карпо, сідають до столу, їдять) |
Лаврін |
Знову сваритесь? |
Карпо |
Знову не миритесь? |
Кайдашиха
|
Я скажу слово, а вона десять. А вже що лінива, то й сказати не можна. Вранці буджу, кричу, а вона вивернеться на полу, здорова, як кобила, та тільки сопе... |
Мотря
|
(порається біля столу, дає їсти чоловікам) Од кобили чую! Ще й одної сорочки мені не справили, а судите на все село. А я пряла тонке полотно сама на всю сім’ю. |
Кайдашиха |
А де ж твоя придана скриня, в якій усього повно? Лавріне, Карпе, ви чули, що вона витворяє? Ви бачите, що вона виробляє? |
Карпо |
Дай боже вам побиться, а нам подивиться. (продовжують їсти) |
Мотря |
Ви, мамо, лучче лягайте на ліжко та, про мене, беріть у руки бандуру, куріть люльку, як наша пані економша. (кривляє на лавці) Ой, у мене нога болить, ой спина гуде, ой голова ниє. |
Кайдашиха
|
І до чого я дожила на старості років! (п’є з горщика) А хай тобі в горлі пересохне! |
Мотря
|
Моя мати квітчала мене, як рожу, а ви водите мене, неначе старчиху. (підходить до Карпа, обіймає) Попроси, Карпе, батька, щоб дав мені грошей на нову хустку та на спідницю. А ще краще, хай нас відділить. |
|
(Кайдашиха вскакує, бере качалку, біжить за Мотрею, Мотря тікає) |
Кайдашиха |
Я тебе зараз так відділю, що ти забудеш , як тебе звати… (Музика) |
|
(Чоловіки хапаються за голову та розбігаються зі стогоном в різні боки) |
Дія ІІ |
|
Оповідач |
Раз перед зеленими святками Кайдаш послав Лавріна до млина. Не встиг він закласти заноза в ярмо і ненароком кинув очима за Рось: за Россю, коло скелі на долині, вкритій зеленим житом, червоніла якась велика квітка. З-під квітки виринула з колосків голова з чорними кісьми і неначе поплила понад колосками. Лаврін углядів, що ту чорноволосу голову двічі обвивали жовтогарячі кісники, а за кісники були затикані цілі пучки червоного маку. З жита ніби виплила молода дівчина. Лаврін стояв під вербою недалечка од дівчини й дивився на неї. Не пройшло багато часу, як поїхали Кайдаші сватати дівчину. А через тиждень Лаврін повінчався з Мелашкою i привiз її в батькову хату. Тиждень прожила Мелашка в свекровій хаті, як у раю. Після вбогої батькової хати вона ніби ввійшла в панські покої. На другий тиждень Кайдашиха вже лаяла невістку і глузувала з неї та ще й Мотря перцю підсипала… |
|
(музика) (Мелашка замітає підлогу) |
Мотря |
(єхидно) Як вимела рівненько! Чи не поясом , бува, міряла сіни? |
Мелашка |
А хоч би й поясом, що тобі до того! Не буду мести твоєї половини сіней та виносить твого сміття. Я вам не наймалась. (ногами відкидає сміття) |
Кайдашиха |
(вішає рушник на паркані і до Мотрі) А хіба ж ти сама не міряла сіней мотузком, як мазала діл та стіни? |
Мотря |
Міряєте ви, бодай: вже міряла вас лиха година! |
Мелашка |
Собі за пазуху кляни. |
Мотря |
Ач як нова невісточка заговорила! Чи це не ви перебили моєму півневі ногу? |
Мелашка |
А то ж хто? А як ще раз твої кури підуть на наші огірки, то я їх поріжу та поїм. |
Мотря |
То й заплатите! Хіба в нас волості нема, насадили під самим нашим перелазом огірків. Карпе, чи ти бачиш, що то таке? |
Мелашка |
Лавріне, ти чуєш, що вона каже? (Виходять Карпо та Лаврін, Карпо викладає з мішка цибулю та капусту, а Лаврін ремонтує серпа) |
Мотря |
Карпе, кажу! Піди до матері та скажи їй, нехай вона другий раз не б'є моїх курей. |
Карпо |
Гм? Кхе-кхе… |
Мелашка |
Лавріне! Чи ти чуєш, чи тобі позакладало? Іди та вилай Мотрю. |
Мотря |
Карпе! Чи ти глухий, чи ти хочеш мене з світу зогнати? Піди та вилай свою матір. |
Карпо |
Іди та й лайся сама, про мене, хоч до самого вечора (спокійно). |
Мелашка |
Лавріне, зроби щось. |
Лаврін |
Та що? Хто бреше, тому легше. |
Мотря |
Нехай Лаврін заплатить за півня! (голосно на вухо Карпу) |
Лаврін |
Підсипай, Мотря, перцю, підсипай. |
Мотря |
Піди посип перцем своїй матері в носі та в роті. |
Карпо |
Та й бриклива ж ти, Мотре, хоч я тебе колись любив за той перець. Вже дуже наперчила! (трусить її за плече) |
Мотря |
А ота ваша лагідна Мелашка нехай загоїть. |
Мелашка |
Що? А це хто перебив спину нашому кабанцеві? |
Мотря |
Я перебила! Нехай не лазить в мій огород. Оце вам за мого півня. (обливає водою з цеберка Мелашку) |
Кайдашиха |
(вискакує з-за паркану і до людей) Лавріне! Мелашко! Вся чесна громадо! Пан отець! Збігайтеся сюди! Чи ви бачите, що наробила наша Мотруня? |
Мотря |
І що ж? Знаю, знаю, як мене клянете! Оце вам за мого півня! Ось його нога з вашого борщу. Оце вам за мої курчата, що свекруха побила. Тепер позивайте мене! (кидає півневою ногою у свекруху) |
Кайдашиха |
Ова! Я зараз тобі в очі плюну. (хапає півневу ногу і біжить за Мотрею. Звучить музика) |
Дія ІІІ |
|
Оповідач |
Цілу зиму й весну Кайдашенки прожили в ладу. Кайдашиха, котру тепер на селі дражнили безокою економшею, сердилась на Мотрю, але невістки на те не вважали і жили між собою в згоді. Лаврін любив Мелашку: ніколи її не то що не бив, і пальцем не зачепив, навіть ніколи не лаявся з нею. Мотря часто гризла голову Карпові, але він не любив говорити і більше мовчав. Але настала весна. Хати Кайдашенків стояли дуже близько одна коло одної, а їх городи були перегороджені тільки поганеньким тином. І тут почалось… |
Мелашка |
Мотре! Віддай нашого кабанця. Навіщо його закрила у клуні? |
Мотря |
(мотає нитки у клубок) І хто говорить, та, що по монастирях швендяє? Віддайте мені мішок картоплі, який ваш кнур нарив у мене на городі. |
Кайдашиха |
Ось тобі на, клята невісточко. (вискакує з клуні, повертається спиною до Мотрі) |
Мотря |
Карпе, а ти бачиш, що твоя матуся виробляє? Зовсім з глузду з’їхала стара. |
Мелашка |
Мотре! А віддай нам нашу грушу. |
Лаврін |
Або віддайте нам землю під нею. |
Мотря |
Зараз, тільки вмиюся. Віддай за так 2 аршина землі. Ваша грушища на нашій бо землі розрослася. |
Карпо |
Я її можу за 3 карбованці купити. |
Лаврін |
Я з груші щороку матиму по чотири. Бо там груші, як твоя голова. (їсть грушу) |
Кайдашиха |
(виводить з-за паркану дітей Мелашки та Лавріна) А ну, дітки, збирайте груші на Мотриному городі. (вибігають діти і несуть у сорочках купу груш) Ой, мої солоденькі. Збирайте, збирайте, поки гадюка не бачить. |
Мотря |
А ну покладіть грушки назад, бо зараз віддухопелю. Зараз повикидайте мені груші з пазух, бо я нарву кропиви, та покажу вам, де раки зимують. |
Діти Мелашки |
А баба казали, що ви – кобила…(менші діти підхоплюють і кричать: «Кобила, кобила» (скачуть, дорослі сміються) |
Мотря |
Ах так, ну то майте на горіхи (лупить дітей рушником по спині) |
Мелашка |
Люди! Рятуйте, караул… Мотря моїх дітей вбиває. Лавріне, роби щось. (починають бігати один за одним по двору) |
Карпо |
(веде своїх дітей) Дітки, агов сюди, поки Лаврінові вилупки наші груші не позбирали. (діти Мотрі збирають грушки) Швиденько, збирайте собі. (Кайдашиха не дає збирати) |
Лаврін |
Пан отець сказав вам віддавати нам половину всіх грушок. |
Мотря |
Ще чого? Ти скажи, ще тій гадюці віддавати буряки з нашого городу. Ось тобі. (показують з Карпом дулі) |
Мелашка |
Ах так! То я твоїх дітей буду лупити. (бігає з віником за дітьми Мотрі) |
|
(Мотря бігає за дітьми Мелашки. Галас, крик) |
Кайдашиха |
А вдавіться ви тими грушками. Карпе, Лавріне, рубайте до біса ту грушу, поки ми один одного не повбивали. Чи хай би вона всохла |
Діти |
(разом) Бабо, бабуню. А подивіться на грушку. А груша-таки всохла |
Всі |
Ой!..(музика) (Німа сцена) |
Оповідач |
Діло з грушею скінчилось несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирились. В обох садибах настала мирнота й тиша. (всі обіймаються) |
Ведучий 1 |
Дякуємо Нечую-Левицькому за безсмертні образи, а учням 8 класу за їх цікаве втілення. |
Ведучий 2 |
Любов до України та рідної мови найкраще втілив відомий класик української літератури Володимир Сосюра у своєму вірші. «Любіть Україну» |
Читець 1 |
Любіть Україну, як сонце любіть, |
Читець 2 |
Любіть Україну у сні й наяву, |
Читець 3 |
Без неї — ніщо ми, як порох і дим, |
Читець 4 |
Для нас вона в світі єдина, одна, |
Читець 5 |
Як та купина, що горить — не згора, |
Читець 6 |
в огні канонад, що на захід женуть |
Читець 7 |
Юначе! Хай буде для неї твій сміх, |
Читець 8 |
Дівчино! Як небо її голубе, |
Читець 9 |
Любіть у труді, у коханні, в бою, |
Ведучий 1 |
А зараз учні виконають флешмоб під славнозвісне виконання Андрія Хливнюка козацької пісні «Ой у лузі Червона калина» |
|
Флешмоб під мелодію «Ой у лузі Червона калина» |
Ведучий 2 |
Зброєю проти наших ворогів є також наш незламний дух. Підтримує його сміх. Сміємось, отже, не здаємось! |
Ведучий 1 |
Тільки сильні духом люди можуть ще й жартувати в складні часи. |
Ведучий 2 |
Послухайте жартівливий вірш Наталі Забілої «Бабусин песик» |
|
Вірш Н.Забілої «Бабусин песик» |
Читець |
Жила собі бабуся, |
Ведучий 1 |
Ми дякуємо воїнам Збройних сил України, що мужньо боронять нашу країну, її незалежністьі за те, що ми можемо вільно жити, вчитись та працювати. |
Ведучий 2 |
Наша мова — це зброя. Завдяки українським пісням не падає дух народу. |
Ведучий 1 |
Жінки теж докладають багато зусиль для боротьби з ворогом. І не тільки на фронті. |
Ведучий 2 |
За чудодійну силу слова, направленого проти ворогів, наших жінок часто називали відьмами |
Ведучий 1 |
Послухайте пісню жінок-берегинь «Буде тобі враже так, як відьма скаже» Виконання пісні |
Ведучий 2 |
Дякуємо дівчатам, за виконання |
Ведучий 1 |
Дякуємо за увагу! |
Ведучий 2 |
До нових зустрічей! |
Ведучий 1 |
Слава Україні! Героям слава! |
Ведучий 2 |
Слава нації! Смерть ворогам! |
Ведучий 1 |
Україна! Понад усе! |
Використані джерела: