Мовленнєві та музично-рухові вправи з використанням елементів методики Карла Орфа

Про матеріал
Орф-музикування активує процес відчуття себе та своїх потреб, спонукає дитину рухатися, як у прямому, так і в переносному значеннях цього слова. Створюючи музику з усього, що є навколо, дитина насолоджується цим процесом, а не лише його результатом.
Перегляд файлу

« Фантазію і здатність до переживання

 слід розвивати у ранньому віці.

Усе, що дитина переживає, все,

що в ній пробуджене і виховане,

Проявляється в продовж усього життя.»

Карл Орф

 

 

Музично-педагогічна система Карла Орфа

(1895-1982)

 

Ідеї «ритмо-пластичного виховання» Еміля Жак-Далькроза вплинули на створення педагогічної системи німецького композитора і педагога Карла Орфа (CarlOrff). Окрім того, система Карла Орфа базувалася на педагогічних концепціях Йоганна Песталоцці (JohannPestalozzi) з його прагненням розвинути творче начало і самостійність мислення дітей, Йоганна Гердера (Johann Herder), який вбачав у взаємозв'язку музики, слова і жесту новий шлях до художньої творчості, а також Белли Бартока (Bella Bartok), який наголошував на значенні фольклору, народних ладів і ритмів у дитячому музичному вихованні.

      Карл Орф вважав, що завдання музичного виховання не повинно обмежуватися лише розвитком слуху, відчуття ритму, навичок слухання музики, навчанням співу і грі на інструментах. Насам перед музичне виховання має стимулювати розвиток:

* творчоїфантазії;

* уміння імпровізувати і творити у процесі індивідуального та коллективного музикування.

Тому німецький педагог радив спиратися на зв'язок музики з жестом, словом, танцем, пантомімою, вбачаючи шлях до істинного розуміння музики через елементарне комплексне музикування. Воно дає змогу створювати музику самому, включатися в неї не як слухач, а як учасник.

Карл Орф зазначав: «Елементарна музика, слово і рух, ігри і все, що пробуджує і розвиває духовні сили дитини, створюють основу для розвитку її особистості, основу, без якої ми прийдемо до душевного спустошення...». На його думку, елементарне музикування у процесі виховання має бути не чимось додатковим, а основоположним.

Однією з головних ідей музично-педагогічної системи Карла Орфа є власна дитяча творчість, яка створює атмосферу радості, формує особистість, стимулює розвиток творчих здібностей дітей. З нею нерозривно пов'язана й інша ідея — закладання міцного фундаменту музикальності, тобто розвитку музично-ритмічного відчуття і музичного слуху, що дають змогу дітям переживати і розуміти музику, вільно творити.

Педагогічні принципи Карла Орфа були викладені у методичному посібнику «Schulwerk» (з німецької «schulen» — навчати, «wirken» — діяти, тобто «навчати в дії») — п'ятитомному зібранні, до якого увійшли:

* найпростіші партитури для дитячих інструментів;

* пісні для хорового виконання з інструментальним супроводом;

* мовленнєві вправи;

* ритмічні вправи;

* театралізовані сценки.

Окрім того, у посібнику подано рекомендації щодо залучення дітей до музики, до активної творчої діяльності.

 

Для дієвого музичного виховання над звичайно важливо, щоб дитина з раннього віку мала змогу долучитися до живих джерел мистецтва, навчалася творити музику зі слова, ритму, руху. Тому на першому етапі роботи з дітьми Карл Орф не радив використовувати композиторську музику. Для активізації музичної діяльності дітей він рекомендував обрати шлях музикування, спонукання їх до імпровізації та створення власної музики.

 

 

Мовленнєві та музично-рухові вправи з використанням елементів методики Карла Орфа

 

Мовленнєві

та музично-рухові вправи

з використанням елементів методики Карла Орфа

(для молодшого дошкільного віку)

 

 

               Система музичного виховання Карла Орфа за півстоліття свого існування здобула багато шанувальників у всьому світі та статус своєрідного педагогічного руху з власним центром,навчально-методичними виданнями,тематичними конференціями.

                 Музична терапія є провідником у світ звуки, ритму, гармонії. Музика допомагає дитині почути, відчути різноманіття навколишнього світу, завдяки мелодії дитина вчиться пізнавати себе і близьке оточення. Тому важливо якомога раніше надати дитині можливість познайомитися з музикою.

                  Композитор ввів термін "елементарне музикування", тобто процес, що складається з декількох елементів: співу, імпровізації, руху та гри на музичних інструментах. Карл Орф розробив дитячі пісеньки, п'єси і вправи, які легко можна змінювати та створювати нові разом з дітьми.

                Гнучкий матеріал для занять спонукає дітей фантазувати, складати і імпровізувати. Таким чином, на музичних заняттях досягається мета розвитку творчого початку дитини.

 

               Методика Карла Орфа враховує індивідуальні особливості дитини і дозволяє ефективно взаємодіяти дітям з різними навичками, здібностями і потребами;закладає величезний потенціал для розвитку дітей раннього віку та подальшої творчої діяльності.На уроках музичного мистецтва за методикою Карла Орфа створюється атмосфера ігрового спілкування, де кожен учень нарівні з вчителем може проявити свою індивідуальність.

               Єдина структура занять допомагає учням добре орієнтуватися в новому матеріалі, творити, створювати образи і радіти успіхам. Діти вчаться спілкуватися з однолітками, у них підвищується психічна активність, розвивається емоційна сфера.

             Система музичного виховання Карла Орфа дає змогу оптимально поєднувати кілька видів діяльності школярів:логоритміку,спів,рух,та гру на музичних інструментах.Така діяльність дуже подобається дітям і,водночас,розвиває їхній творчий потенціал,адже учні не лише слухають чи виконують музичні п’єси,а й самі творять музику.

Такі вправи доступні дітям і дошкільного,і молодшого шкільного віку.

Використання рухових елементів під час мовленнєвих вправ допомагає навчити дітей зображати музичні звуки,плескаючи у долоні,виляскуючи пальцями,тупаючи ногами тощо. У дітей формуються швидкість реакції,терплячість,кмітливість. Крім того,поєднання слів і рухів сприяє ще й ліпшому запам’ятовуванню текстів дітьми,формуванню в них чіткої дикції.

              Пропоную невелику збірку мовленнєвих та музично-рухових вправ на основі авторського та фольклорного матеріалу з використанням власних елементів за методикою Карла Орфа, які стануть в пригоді вчителям музичного мистецтва в початкових класах , батькам та музичним керівникам в дошкільних закладах.

 

 

 

 

 

Чимчикує горобець

Слова Наталії Гуркіної

Музика Віталіни Пустовіт

 

Чимчикує горобець     ( Діти стукають по колінах кулаками)

По асфальту навпростець.

До домівки поспішає, ( Роблять ковзні оплески)

На автівки не зважає.  ( Імітують руками рух водія за кермом)

Не боїться горобець    ( Стукають по колінах кулаками)

Прямувати навпростець.

На зелений він крокує,( Тупають ногами)

Зебри-рисочки рахує.  ( «Будують» складеними перед грудьми руками

                                       «драбинку»)

Чистьохи

Слова Леоніда Ямкового

Музика Юрія Білоконя

 

Прокидалась паця рано,      ( Потягуються)

Умивалася старанно.           ( Труть руками очі)

Гості-гуси йдуть до льоха,  ( Тупають ногами, руками плескають по стегнах)

Ха-ха-ха, яка чистьоха!       ( Плескають в долоні)

Га-га-га! Хрю-хрю-хюр!

Зустрічаємо зорю!               ( Піднімають руки вгору)

А я вас чекала, гості!          ( Роблять « пружинку»)

Вмила п’ятачок і хвостик.  ( Труть долоні одна об одну)

Витирайте, гуси, лапці        ( Витирають ноги об підлогу)

І вдягайте чисті капці.         ( Плескають руками по гомілках)

Га-га-га! Хрю-хрю-хрю!

Я вам чаю заварю!               ( Руками роблять рухи, ніби переливають воду)

 

 

 

Просиналка

Слова Наталії Гуркіної

Музика Віталіни Пустоцвіт

 

Ніжки з носиком проснулись,  (  Тупають ногами, торкають свій ніс)

Ручки сонно потягнулись,        ( Потягуються)

Очі просять ще поспати,           ( Заплющують очі, кладуть голову на складені долоні)

Та вже час мені вставати.         ( Піднімають руки вгору, ворушать пальцями)

Дзинь-дзелінь, дзинь-дзелінь!  ( Імітують руками дзвіночок)

Геть іди від мене лінь!              ( Сваряться)

Ще разочок потягнуся               ( Потягуються)

І проснуся я, проснуся!             ( Плескають в долоні)

 

Наточка

Слова Наталії Гуркіної

Музика Віталіни Пустовіт

 

Потягусі-потягусі               ( Потягуються)

До рідненької матусі.         ( Простягають вперед руки, ніби гукають маму)

Цьомочки для таточка        ( Роблять губами поцілунки)

Шле маленька Наточка.      (Плескають в долоні)

Лагідно агукає,                    ( Вимовляють: « Агу-агу!»)

 

Ніженьками стукає…          (Тупають ногами)

Ручки простягає,                  ( Простягають вперед руки)

Ранок зустрічає!                   ( Привітно махають руками)

 

 

 

Зайченятко

Слова і музика Світлани Криворученко

 

Зайченятко сіре-сіре                    ( Показують руками «вуха» зайчика)

Взимку стане білим-білим.         ( Плескають в долоні)

По горбочках все стрибає,          ( Підстрибують на двох ногах)

Всіх навколо звеселяє.                ( Виляскають пальцями)

Має вушка, має хвостик              ( Роблять ковзкі оплески руками)

І,як ґудзик, гарний носик.           ( Труть ніс)

Лапками дріб вибиває                 (Роблять «дрібушки»)

І морквинку полюбляє.               ( Удають, ніби гризуть моркву)

 

 

 

Ведмедик

Слова і музика Світлани Криворученко

 

Ведмедик вайлуватий,       ( Імітують ходу ведмедя)

Він смокче взимку лапу.   ( Стукають руками по стегнах)

А влітку до бджілок           ( Вимовляють: « Дж-ж-ж-ж-»)

Йде в гості по медок.         ( Імітують ходу ведмедя)

Ведмедику, ведмедику,      ( Плескають в долоні)

Приходь до нас в садок.     ( Руками роблять рухи, гукаючи ведмедя)

Дамо тобі ми меду,             ( Клацають пальцями)

Ще й заведем танок.           ( Роблять « пружинку»)

 

Зайчичок

Оксана Кротюк

 

У нашого зайчика            ( Стрибають на двох ногах)

Не вуха, а вушечка,         ( Показують руками «вушка»)

Не лапи, а лапоньки,       (Показують руками «лапки»)

Не хвіст,а хвостичок.      ( Розводять руки в сторону)

Він у нас не сірий,           (Стукають кулаками по колінах)

А лиш-бо сіренький.

Ось такий наш зайчичок, ( Плескають в долоні)

Бо іще маленький.            ( Присідають)

Неслухняне левенятко

Оксана Кротюк

 

В перукарню йде лев-татко           ( Тупають ногами)

Із маленьким левенятком,              (Роблять ковзкі оплески)

А воно пручається,                          ( «Не піду! Не піду!»)

Стригтись не збирається.                ( «Я додому піду!»)

Каже: « Хай до перукарні               ( Плескають долонями по стегнах)

Ходять пані модні й гарні!»           (Роблять «пружинку»)

 

Коли дощик іде

Оксана Кротюк

 

Ані плащик, ні взуванка   (Показують руками на одяг та взуття)

Не потрібні для Іванка,     (Заперечливо махають рукою)

Коли дощик іде.                 (Долонями роблять «дощик»)

Бо ростуть дерева й квіти, ( Присівши, повільно підіймаються вгору, ніби ростуть)

І усі на світі діти,                (Плескають в долоні)

Коли дощик іде.                  ( Долонями роблять « дощик»)

 

 

 

Подушечка

Оксана Кротюк

 

Ой, подушечко боката,        ( Руками ніби підбивають подушку )

М’якенька, пухова,

Через тебе прикрість має     ( Плескають руками по стегнах)

Першокласник Вова.            (Клацають пальцями)

Це ж ти його не пускаєш     ( Сваряться пальцем)

Вранці на уроки,                   (Ніби дзвонять у дзвінок)

Це ти йому ніжно пестиш    ( Потирають в долоні)

І вушка, і щоки.                     (Труть вуха і щоки)

Ой, подушечко підбита,       (Руками ніби підбивають подушку)

З чотирма ріжками,

Як шкода, що місця мало      ( Хитають головою,тримаючи її  руками)

В рюкзаку з книжками!         ( Руками показують, який великий рюкзак)

 

 

 

 

 

Ой заграли комарі

Музика Миколи Дремлюги

Слова Григорія Бойка

 

Ой заграли комарі,     (Імітують гру на скрипці)

Комарики-дударі:

Зу-зу-зу, зу-зу-зу, зу-зу-зу-зу-зу (2 р.)

Жабенята слухать стали –    ( Піднявши руки  вгору та розчепіривши пальці,

                                                 присідають)

Аж роти пороззявляли:

Ква-ква-ква, ква-ква-ква, ква-ква-ква-ква (2 р.)

Жабки слухали, хвалили –    (Кивають схвально головою)

Комарів всіх половили:          (Плескають в долоні, ловлять «комарів»)

Гам-гам-гам, гам-гам-гам, гам-гам-гам-гам (2 р.)

 

 

 

У мене курочка була

Переклад з англійської Валерія Бойченка

Музика Василя Биченка

 

У мене курочка була, -     ( Руками плескають по стегнах)

У хаті залюбки

Підлогу віником мела       ( Вдають, ніби підмітають віником підлогу)

І мила тарілки.                   ( Вдають, ніби миють тарілки)

Сама ходила до млина       ( Руками імітують млин)

По борошно мені,

Верталась засвітла вона,    (Тупають ногами)

Співаючи пісні.

Місила тісто, хліб пекла, - ( Руками місять « тісто»)

Усе робить могла.               (Клацають пальцями)

Смерком сідала при вікні   ( Присідають і встають)

І казочку вела.                     ( Підставляють долоні до підборіддя, хитають

                                               головою)

 

 

 

Йшла синичка до крамнички

Слова Ганни Чубач

Музика Василя Биченка

 

Йшла синичка до крамнички –   (Тупають ніжками, плескають долоньками по

                                                        стегенцях)

Загубила черевички,                     ( нахиляються, плескають долоньками по

                                                        черевичках)

Кіт ішов та й знайшов,                 (Прикладають руку до очей, ніби виглядають

                                                        когось) 

У торбинку поклав,                       ( Промовляють: « Шух-шух-шух!»)

Під лопух заховав,                         ( Закривають оченята долоньками)

Щоби вітер не здув                        ( Дують « вітерцем»)

І хтось інший не взув.                    ( Плескають в долоньки)

 

 

Качечка

Музика і слова Неоніли Горбенко

 

Вправно наша качечка        ( Роблять « пружинку»)

Лапками гребе.                     ( Вдають, ніби гребуть «лапками»)

Гарно наша качечка              ( Роблять «пружинку»)

Річкою пливе.                        ( Руками імітують рухи плавця)

Попірнала качечка                ( Присідають і встають)

В річечці малій.

Тепла в ній водиченька,      ( Потирають долоньками)

Дякуємо їй!                           ( Притуляють ручки до грудей, вклоняються)

 

 

Оленятко

Музика  і слова Неоніли Горбенко

 

Оленятко прибігало,                         ( Роблять «дрібушечки»)

Свої ніжки підставляло:                   ( Виставляють ніжки вперед)

« Не спішіть, заждіть хоч трішки,   (Сваряться пальчиком)

Порахуйте мої ріжки!»                     (Приставляють вказівні пальчики до

                                                             Показують «ріжки»)                                           

Ріжки ми порахували,                       ( Плескають в долоньки)

Оленяткові  сказали:

« Раз, два, три, чотири, п’ять –         ( Загинають пальчики, рахують)

Можеш бігать і стрибать!»               ( Тупотять ніжками, стрибають)

 

 

Голубок

Слова Ліни Костенко

Музика Василя Биченка

 

Налітався голубок,                    ( Руками імітують рухи птаха)

Опустився під дубок                 ( Присідають, встають)

Дощову водицю пить,               ( Звук дощовиці)

Сизі крилечка обмить.               ( Потирають ручки)

Туркотить собі: «Тру-тру!         ( Прикладають долоньки до рота, роблять

                                                       рупор)

Чим я крилечка протру?»          (Розводять ручки в сторони. Роблять

                                                      «пружинку»)

Я сміюся: « Дивачок!                 (Плескають в долоньки)

Не потрібен рушничок.              (Стукають кулачками по колінцях)

Як не струсить вітерець,            ( Піднімають ручки вгору, тріпочуть пальчиками)

То просушить промінець…»     (Почергово складають ручки на грудях)

 

 

Про Катрусю та цапка

Лічилка

 

Вийшла Катя погуляти      ( Загинають пальці на руках)         

В зелений садок,

А за нею по садочку          ( Тупають ногами)

Тупотить цапок.

Наставляє свої ріжки         ( Наставляють « ріжки»)

Цапеня руде,

Повертає на доріжку,          (Роблять « пружинку»)

Де Катруся йде.                    (Роблять « дрібушечки»)

Ти рогатий, бородатий,       (Плескають в долоні)

Утікай, цапок.                       ( Стукають кулаком об кулак)

Ми Катрусеньку маленьку  ( Ставлять руки на пояс,  почергово виставляють     

                                                  наперед ноги)

Просимо в танок.

 

 

Киця

Забавлянка

 

Сіра киця вмилася,      ( Вмивають лице)

У вікно дивилася,        (Прикладають долоню до очей)

Хвостиком махала,      ( Роблять «пружинку»)

Кошенят чекала.          ( Плескають в долоні)

Де ж твої малята,         (Розводять руками, присідають, встають)

Сірі кошенята?             ( Плескають в долоні)

Час уже їм спати,         (Складають долоні разом, кладуть на них голову)

Сірим кошенятам.

Про жабок і комара

Музика А.Філіпенка

 

На болоті жабки дві       (Піднімають руки вгору, розчепіривши пальці)

Ввечері сиділи,               ( Присідають)

Задивилися на місяць    (Притуляють долоню до очей)

І загомоніли.                   ( Промовляють: «Ква-ква-ква!»)

Раптом стріли комара,   ( Клацають пальцями)

Швидко він літає,           ( Імітують руками рух крилець, промовляють: « Дз-з-

                                          з-з!»)

І на скрипочці своїй       ( Імітують гру на скрипці)

Весело він грає.              ( Промовляють: «Тілі-тілі-тілі-лі!»)

Почали всі танцювать,   ( Роблять «пружинку», почергово виставляючи наперед ніжки)

Розігріли ніжки.

Дуже весело стрибать,           (Підстрибують на двох ногах)

Аж стомились трішки.           (Вдають, ніби дуже стомилися)

Визвався допомагати              ( Перевальцем виступають)

І великий дід Ведмідь,

Але дітям він сказав:                ( Плескають себе по стегнах)

« Щось давненько я не грав!»  ( Розводять руками, промовляють: « Р-р-р-р!»)

 

 

Ми на луки ходили

Слова Т.Волгіної

Музика А.Філіпенка

 

Ми на луки ходили          ( Тримаючись за руки, водять хоровод в колі)

І таночок водили.

Ось  так на лужку             (Ідуть в зворотному напрямку)

Ми танок водили.

Спав там на горбочку     ( Присідають, притуливши пальця до губ,

                                          промовляють: «Ш-ш-ш-ш-ш!»)

Зайчик в холодочку.

Ось так тихо спав

Зайчик в холодочку.   ( Складають долоні, кладуть на них голову)

Ми будити почали –   (Встають, плескають в долоні)

В дудочки заграли:     (Імітують рухами гру на дудці)

Ту-ту, ру-ту-ту!

В дудочки заграли.

Зайчика будили,         (Промовляють: « Уставай! Уставай!»)

В барабани били:       ( Імітують гру на барабані)

Бум-бум, тра-та-та!

В барабани били.       ( Імітують гру на барабані)

Зайчик, прокидайся!  (Промовляють: « Уставай! Уставай!»)

Швидше піднімайся!  (Підстрибують на двох ногах)

Ось так, не лінуйсь,    (Роблять ковзні оплески долонями)

Швидше піднімайся!

 

 

 

Горобейко

В.Верховинець

Пісня-гра

 

А в горобейка

сестричка маленька,                             (Плескають в долоні)

Сидить на кілочку,                               ( Присідають і встають)

Пряде на сорочку.                                 (Вдають, що прядуть нитку)

Що виведе нитку -                                ( Труть долонями)

Горобцю на свитку,                              (Руками навхрест плескають по плечах)

Зостануться кінці -                                ( Клацають пальцями)

Горобцю на штанці,                              (Плескають по ногах)

Зостануться торочки

Собі на сорочки

Сорока.

У сороки, у сороки,               (плескають по стегенцях)

Чорний хвостик,білі боки.    (крутять хвистиками, знову по стегенцях)

Цупкі лапки, аж колючі,       (пальцями показують цупкість)

А язик-язик скрекучий          (пальчик до щічки 1й, 2й)

Скре-ке-ке, скре-ке-ке           (машуть крилами)

Скре-ке-ке, скре-ке-ке

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шиліпук Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 травня 2020
Переглядів
3811
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку