Бінарний урок з української мови та інформатики
Тема: мовний етикет ділової ( телефонної ) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії ( електронна пошта)
Мета:
1. Розширити відомості школярів про особливості введення ділової телефонної розмови, удосконалювати вміння й навички вести телефонну розмову з дотриманням правил етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, критичне мислення, уяву;
виховувати в школярів моральні якості.
2. Узагальнити й систематизувати знання старшокласників про принципами функціонування електронної пошти та роботою з електронною поштою через веб-інтерфейс, особливості віртуального спілкування, про правила складання електронного повідомлення.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздавальний матеріал, завдання для роботи в групах, випереджувальні завдання.
Епіграфи до уроку:
( І. Лафатер)
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
Доброго дня, дорогі діти! Сьогоднішній урок наш буде незвичним, оскільки він буде поєднувати два предмети української мову та інформатику.
Знання мови необхідні кожній дитині. На таких уроках ми вчимось не лише грамотно писати, а й влучно будувати свої висловлювання. Адже саме від правильності і логічності побудови висловлювання залежатиме правильний успіх у вашому житті. Тому зараз ми в черговий раз поринемо у безмежний світ зв’язного мовлення.
Тепер вже нікому не здається дивовижним процес пересилки текстових і інших файлів, будь-яких типів цифрових даних подібного до звичайного поштового листування. Проте саме з появою електронної пошти зв'язок між людьми став зручнішим у всіх відношеннях, не дивлячись на географічні відстані, а обмін інформацією набув більших можливостей. Сьогодні в Інтернеті існує велика кількість корисних електронних сервісів для оперативного обміну інформацією.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку ( зачитують)
Ми впевнені, що знання, які ви сьогодні отримаєте на уроці, допоможуть вам у подальшому житті.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Бесіда з учнями .
Прокоментуйте висловлювання
(Діти коментують)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель
V. Актуалізація опорних знань і мотиваційних ресурсів учнів.
Мозковий штурм
Орієнтовні відповіді учнів:
1 учень. Людство розмовляє по телефону вже більше століття. Мистецтво ведення телефонних розмов полягає в тому, щоб в мінімально короткий проміжок часу повідомляти все, що слід і отримати відповідь
2 учень. Основною особливістю телефонної розмови є відсутність візуального контакту між співрозмовниками, тому міміка і жести втрачають своє значення при даному виді мовленні.
Основними недоліками телефонної розмови є обмеженість у часі та можливість появи технічних перешкод. Однак , на мою думку , суттєвими перевагами телефонної розмови над іншими видами є швидкість реагування на інформацію, оперативність передачі інформації , можливість дистанційного керування діями, зручність.
VІ. Процесуально – діяльнісний етап особливого спілкування
Вчитель : До уроку ви отримали випереджувальні завдання .Кожна група повинна була підготувати невелике лінгвістичне повідомлення .
- Момент встановлення зв’язку ;
- Виклад справи ;
- Закінчення розмови .
3)Підготуватися до ділової телефонної розмови .
Вчитель . Отже , основою успішної телефонної розмови є компетентність , тактовність , доброзичливість , володіння прийомами введення бесіди . Важливо , щоб службова телефонна розмова велася у спокійному тоні і викликала позитивні емоції . Самому ж потрібно говорити рівно , стримано , старатися не перебивати співрозмовника .
VII . Закріплення матеріалу .
Виконання системи практичних завдань .
( На парти роздати етикетні формули ).
Довідка : Я телефоную в такій справі . Я маю повідомити Вам про .
Ви просили мене зателефонувати з приводу .
Вибачте , ви не зайнятий зараз ?
Вибачте , що відволікаю вас від справ .
Чи не змогли б ви мене вислухати ?
Дозвольте висловити свою думку .
На мій погляд .
Не зловживатиму вашим часом .
У мене все .
Отож домовилися .
Вибачте за турботу .
Вдячний за розмову .
Дякую за увагу .
Спасибі за допомогу .
З вашого дозволу я зателефоную ще.
Чекатиму на ваш дзвінок .
Телефонуйте , якщо буде потрібно .
Завжди радий допомогти .
Діалог №1.
- Алло !
- Так , слухаю вас .
- Алло ! А який е номер ?(неправильно )
Правильно
- Треба було відрекомендуватися , це .
А якщо абонент зрозумів , що він не туди зателефонував .То повинен сказати :
- Прошу вибачення , це помилка.
Діалог №2 (правильний )
- Алло . Катерино Михайлівно , добрий день .Вас турбує видавництво «Освіта». Це Тетяна Григорівна .Чи маєте ви зараз вільний час ?
- Доброго дня . Так , чим можу вам допомогти ?
- Ми з вами розмовляли про закупівлю підручників для 9-х класів .
- Звичайно , я пам’ятаю .То коли я зможу забрати підручники ?
- Ми працюємо з 9-ї години до 18-ї години . Чекаємо вас у зручний для вас час.
- Дякую . Отож домовилися .
- На все добре .
Діалог №3
Приклад діалогів на тему «телефонна розмова»
Невеликий діалог «Телефонна розмова».
Етикет телефонної розмови .
Спілкуємося українською «Телефонна розмова»
Не зловживайте займенником я , адже ваша розмова – діалог , а не монолог
- Алло! Хто це?
- А хто вам потрібен?
- Маріє, це ти?
- Вона спить, уже 12 год. Ночі.
- А з ким я розмовляю?
- Це їх бабуся.
- А ви хто?
Запам’ятайте!
1.Назвіть перед розмовою своє П І П.
2.Не питайте, як звуть людину, яка відповіла на ваш дзвінок.
3.Поясніть, навіщо ви зателефонували.
4.Говоріть коротко, зрозуміло.
5.Попросіть пробачення у людини, якщо ви телефонуєте їй додому для ділової розмови.
6.Попросіть пробачення у людини, якщо ви зателефонували їй після 10 год. вечора або до 9 год. ранку.
7.Якщо ви подзвонили додому незнайомій людині, поясніть їй, хто з ваших спільних знайомих рекомендував вам це зробити і дав номер телефону.
2.Дослідження – відновлення
-Відновіть телефонний діалог і продовжте його.
Діалог
- Доброго дня! До вас звертається випускник Тернопільської школи №17.Чи можу я вступити до вашого університету?
- Добрий день. Приймальна комісія Тернопільського педагогічного університету. Звичайно, що можете. Лише вчасно потрібно здати документи.
- А коли почнеться прийом документів?
- Прийом документів з 1 липня по 31 липня.
- Чи враховується те, що я закінчив школу з відзнакою?
- Особливих пільг немає. Лише ви маєте право на першочергове зарахування. Всі деталі щодо прийому ви можете дізнатися на сайті нашого університету.
- Спасибі за допомогу.
- Раді вас бачити у стінках нашого вузу. До зустрічі.
3.Ситуативне завдання. Робота в парах.
ПРАВИЛА НАПИСАННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ЛИСТА
4.Робота в групах. Складіть і розіграйте діалоги телефонної розмови, що могла б відбутися
1.Між класним керівником і батьком невстигаючого учня.
2.Між класним керівником і учнем з приводу хвороби. Телефонує учень.
3.Між підлеглим і керівником
VIII. Контрольно - корекційний етап.
- Виконання тестових завдань
В кінці, Рубрика: цікаво знати! Для роздумів.
- Прокоментувати епіграф і вибрати його.
Ситуація №1
1.До вас зателефонували у справі, не назвавши себе. Що ви маєте відповісти на цей дзвінок?
Ситуація №2
До телефону підійшов не той, хто вам потрібен. Умотивуйте ваші подальші дії.
Ситуація №3
Вам зателефонували, помилившись номером. Якою буде ваша відповідь?
Ситуація №4
Ви зателефонували і помилились номером.Що потрібно відповісти співрозмовнику.
Вчитель: Сучасну діяльність життя не можливо уявити без телефона. Завдяки йому багаторазово підвищується оперативність рішень багатьох проблем і питань, немає необхідності писати листи, телеграми,а також здійснювати поїздки в інші установи,міста для вирішення якихось справ. По телефону можна зробити дуже багато, а саме : провести переговори, дати розпорядження. Дуже часто першим кроком до вкладання ділового договору є телефонна розмова.
По телефону здійснюються переговори, домовляються про важливі ділові зустрічі, вирішують численні оперативні питання, надають консультації, звертаються з проханнями, висловлюють подяки і вибачення.
Отже, якщо людина ділова і цілеспрямована, якщо турбується про власний авторитет, а також про престиж організації яку вона представила, то вона повинна володіти певними принципами поведінки у телефоному спілкуванні. Але на жаль, вміння говорити по телефону не передається по спадковості. Культурою спілкування по телефону володіє не кожен.
Тому наше завдання сьогодні: розглянути основні правила етикету ведення телефонної рзмови. Адже телефона розмова – це один із видів усного мовлення, до того ж доволі специфічний.
електронна пошта — електронний аналог звичайної пошти. З її допомогою ви можете:
- надсилати повідомлення (листи);
- отримувати листи на власну електронну скриньку;
- відповідати на листи автоматично, використовуючи їхні адреси;
- розсилати копії листа відразу декільком адресатам;
- переправляти отриманий лист за іншою адресою;
- використовувати замість адрес (числових або доменних iмeн) логічні iмeна;
- створювати кілька підрозділів поштової скриньки для рiзного роду кореспонденції;
- включати у листи файли (тeкстовi документи, графiчнi зо-браження, музичні файли тощо).
Для того щоб мати можливість обмiнюватися листами через електронну пошту, користувач повинен мати доступ до мeрeжi Інтернет та зареєстровану поштову скриньку на одному з поштових сeрвeрiв.
Електронна поштова скринька — це область пам'яті на одному з мережних комп'ютeрiв поштового сервера. Доступ до цієї області здійснюється за адресою, що надаеться абонентов, i паролем, який абонент вигадує сам. Пароль відомий тiльки абонeнтовi й мережному комп'ютеру. Одержавши адресу своеї поштової скриньки, користувач може повідомити її друзям, знайомим. Кожен абонент електронної пошти може надсилати листа будь-якому іншому абонентові вказавши в посланнi його поштову адресу. Але зробити це можна, тільки повідомивши комп'ютерній мeрeжi свою поштову адресу i пароль (як доказ того, що це дійсно власник скриньки).
Адреса електронної пошти, ім'я поштового серверу
Повідомлення електронної пошти знаходить свого адресата за допомогою поштової адреси (E-mail). Ця адреса складаеться з двох частин, розділених значком @ («собачка», «ет»). Ліва частина адреси — це локальне ім'я користувача (логін), а права частина — ім'я домену.
Наприклад, адресу horoshiv@rambler.ru можна прочитати буквально: скринька horoshiv у домен rambler.ru .
Щоб користувач міг надсилати й одержувати електронні повідомлення, на його комп'ютері слід встановити програмне забезпечення клієнта електронної пошти. Існують різні поштові програми, що мають різні можливості й призначеш для роботи в різних ОС. Широко застосовуються колись такі поштові програми The Bat!, Mozila ThunderBird, Microsoft Exchange, Outlook Express, Microsoft Outlook, Internet Mail, Eudora, Exchange Mail тощо. Часто ці програми включаються до складу ОС.
Проте слід зауважити, що на сучасному етапі роботи з електронними листами не завжди є необхідність встановлювати спеціальну програму. Часто можна працювати в прямому режиму під час підключення до інтернету та роботи у WWW. На сайтах поштових серверів існують спеціальні сторінки, що мають інтерфейс поштової програми. Ми окремо вивчатимемо ці два варіанти.