Мовознавчий двобій «За Україну, за її мову!»

Про матеріал

Мета: поглибити учнівські знання з мови і літератури; розвивати логічне мислення, мовленнєві здібності учнів, образну уяву; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до художнього слова, рідної мови та розуміння її краси і необхідності для нашого життя.

Перегляд файлу

Мовознавчий двобій «За Україну, за її мову!»

Мета: поглибити учнівські знання з мови і літератури; розвивати логічне мислення, мовленнєві здібності учнів, образну уяву; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до художнього слова, рідної мови та розуміння її краси і необхідності для нашого життя.

 «Мова народу – найбільший національний скарб"
                                                                  О.Гончар

«Мова наша, мова – мова кольорова – в ній гроза травнева, й тиша вечорова ...»
                        Ю.Рибчинський

Ну щоб, здавалося, слова…
Слова та голос-більш нічого.
А серце б’ється-ожива,
Як їх почує!
                         Т.Шевченко

 

Ведучий. Шановні гості, ми раді вас вітати у цьому святковому приміщенні. Сьогодні ми проводимо мовознавчий двобій «За Україну, за її мову!» Команди  готові, гості запрошені, можемо розпочинати.

Представлення команд: «Мовознавці», «Словесники»

 Але щоб раціонально використати час, ми з вами разом будемо вчитися поєднувати працю з відпочинком. Тож почнемо  навчання, працю, відпочинок і просто свято душі. І будемо щасливі, якщо зуміємо пережити маленький окрайчик раю у цій затишній хатині.

І тур присвячений українській мові

Розминка                                                                                                                       «Хто найшвидше вимовить скоромовку»

Для першої команди

                 Бук бундючився перед дубом,

                Тряс над дубом бурим чубом.

              Дуб вскубнув за чуба бука –

                                            Буде букові наука.

Розминка                                                                                                                       «Хто найшвидше вимовить скоромовку»

Для другої команди

           Бубоніла діду баба:

      - Ой не дмухай на кульбабу,

         Бо з кульбаби полетять

  Сто малих кульбабенят

Розминка                                                                                                                       «Хто найшвидше вимовить скоромовку»

Для першої команди

                       Шепче шпак шпачисі шпарко:

                       Швидше ший шпачкові шапку,

                       Шортики, штанці, шкарпетки,

                       Шаровари і штиблетки,

                       Шубку, шарфики шовкові,

                       Ший, шановна – швидко школа.

Розминка                                                                                                                       «Хто найшвидше вимовить скоромовку»

Для другої команди

Раз розказувала жваво

                                          Ґава паві, ґаві пава

                                           Пава ґаві, паві ґава.

                                          Ґава паві, ґаві пава.

Ну ж і парочка цікава.

ІІ тур ЗАВДАННЯ

« Продовжіть  прислів’ я та приказки»

Для першої команди

1. Вік живи ...

2. Від теплого слова і лід…

3. Книга вчить, як ...

4. Хто дбає, той  ...

5. Яка головонька, така й …

6. Гостре словечко коле…

Для другої команди

1. Більше діла – менше …

2.Слово не горобець, вилетить ...

3. Хто мовчить, той двох …

4. Слово – не полова,  а язик …

5. Слово до слова зложиться…

6. Добре слово краще за …

Я думаю, що всім гостям цікаво довідатись, куди ж їх запрошено до наступного конкурсу. А щоб розгадати цю таємницю, прошу вашої допомоги.

Завдання в конверті

  « Не складай, а відгадай»

 Я зачитуватиму поетичні рядки, а ви повинні підставити слова-рими на місці пропущених останніх слів. Коли буде повністю відкритий зміст запрошення, прочитаєте акровірш, і з перших літер кожного рядка складете назву приміщення, де ми сьогодні проводимо двобій.

Завдання 

      1.Заглядає у віконце

    До дітей ласкаве …        (сонце)

  2. Ніч постукала в вікно,

     Сон прийшов уже …      (давно)

  3. Продзвенів шкільний дзвінок,

      Починається                (урок)

  4. Прилетів під дах

        Перелітний …                 (птах)

 5. Зеленіюча, ясна

       В гості йде до нас …       (весна)

      6. Не зривайте квіти,

      Бо зів’яне                        (літо)

  7. Осінь, осінь жовтокрила

       Золотом дерева …            (вкрила)

  8. Краплі б’ються по вікні,

        Щось нашіптують …        (мені)

      9.Сонця зайчики іскристі

    Зупинилися на …               (листі)

  10. Налякалась порошина,

       Бо проїхала                     (машина)

  11. Щоб здійнятися у небо,

        У літак нам сісти …           (треба)

       12. Кораблям вітрила,

        А літакам …                        (крила)

   13. Зайчик біленький,

         Хвостик …                          (маленький)

   14. Білий сніг, білий сніг

         Все порипував з-під …      (ніг)

        15. Неспокійна синя річка

          Постелилася, як …            (стрічка)

        16. Під кущами біля тину

           Гірко плакала …               (дитина)

    17. Із далеких, із доріг

            Гість ступив на наш …          (поріг)

     18. Діти грядочку стоптали:

           - А чи можна, - не…          (спитали)

 

Акровірш

Лиш слова єдині

І живуть в людині.

Тільки слово встане,

Ехо не дістане.

Разом, наче квіти,

А окремо - діти.

Та велика сила

У словах засіла.

Розгорнемо звуки,

Наберемо в руки,

А відкрий їм душу -

Камінь в серці зрушать.

Аж до неба злинуть

Вічні, як перлини,

Ясним щирим словом

Рідна колискова.

Нам би вчитись більше,

Як  складати вірші.

 

 Я думаю, що тепер легко прочитати, де ми проведемо наступну годину і працюватимемо зі словами, вірніше, намагатимемося створити мозаїку слів.

Завдання
Надати значення словам

Завдання для І команди

МАВКА

а) казкова лісова істота в образі гарної дівчини з довгим розпущеним волоссям; лісова німфа;

б) водяна німфа;

в) дуже міцний грубий мотузок із волокна або дроту

ГЕНОЦИД

а) лікувальна рослина;

б) вид політичної діяльності;

в) винищення окремих груп населення за расовими, національними, релігійними мотивами

        ГАЛУЗА

а) сукупність підприємств і організацій, що характеризуються спільністю ознак виробничо-господарської діяльності; 

б) боковий відросток від стовбура дерева або чагарника, який розгалужується на менші відросткигілки, віти;

в) думка про справи, що турбують, хвилюють когось;

МАКІТРА

а) найвища точка хати;

б) вид глиняного посуду великого розміру напівсферичної форми з широким отвором;

в) сухі світло-жовті стебла злакових рослин, що залишаються після обмолоту і використовуються як корм скотині, паливо, а також для підстилки, покриття будівель

Завдання для ІІ команди

ПАСМО

а) пучок волосся, часом довгого, переплутаного або кошлатого;

б) те, що тягнеться довго чи безладно в просторі й часі;

в) витягнутий, невисокий пагорб або група таких пагорбів; невеликий гірський кряж

ПЛАВНІ

а) пристосування для підводного плавання, що надівається на ноги плавця;

б) місця, відведені для вільного плавання людей;

в) заболочені, порослі вологолюбною рослинністю низькі береги річок, що затоплюються під час повені

ЦЕБЕРКА

а) конічна, дерев'яна посудина з дужкою для носіння і зберігання води та іншої рідини;

б) хутро, призначене для пряжі;

в) вид породи собак

 

МОРОК

а) про що-небудь безвідрадне, безнадійне, сумне; 

б) відсутність світла; темрява, темнота;

в) неспокій, хвилювання, зумовлені чим-небудь; турбота, тривога

 

Завдання «Є програма  -  є реклама»

Скласти рекламу до Дня рідної мови.

 

Завдання суперникам  «Заміни букву, щоб вийшло нове слово»

Завдання «Переклади слово»

Завдання для І команди

Шкатулка (скринька), палатка (намет), поїзд (потяг), ехо (луна).

Завдання для ІІ команди

Окорок (окіст), ножни (піхви), елка (ялинка), форточка (кватирка).

Вправи до справи

А зараз знову поетичне завдання. На картках в рядках віршів пропущено слова. Вам необхідно підібрати потрібні за змістом слова в переносному значенні, якщо сказати літературною мовою,  тропи,  або художні засоби.

Пригадаємо, які художні засоби найчастіше використовують у поезіях. 

Барвисте літо

Під вікном (яке?) літо  (барвисте)

(що робило?) пензлем квіти, (фарбувало)

(що робило?) у водичці, (умивалось)

Заблукало (де?) у (травичці).

(яке?) й (яке?) сонце (золоте, веселе)

Несла хмарка у (чому?) (долоньці).

А в дворі (який?) горобчик (малий)

Витанцьовував, як (хто?) (хлопчик).

 

Прийшла весна

Прийшла весна (яка?) (зеленокоса)

У царство птахів стоголосих.

І сонце пестило (що?) (листочки),

(яку?) сад вдягнув сорочку, (квітчасту)

В струмку вмивалось (яке?) сонце ,(ясне)

Промінчик (що зробив?) у віконце, (стукнув)

Вгорі (яка?) хмарина (налякана)

Заплакала, немов (хто?) (дитина).

 

ІІ тур присвячений українській літературі

1 завдання «Хто автор?»

Завдання для І команди

І. Котляревський, Г. Квітка-Основяненко, М. Гоголь.

Завдання для ІІ команди

М. Коцюбинський, І. Малкович, І. Карпенко-Карий.

2 Завдання «Темна завіса»
Умови конкурсу: прослухавши кілька підказок, розгадайте кого  зображено на портреті

О. Олесь, Т. Шевченко, Ліна Костенко.

В. Сосюра, М. Рильський, Леся Українка.

Конкурс
“Прямо чи влучно”
ЗАВДАННЯ «Мова жестів теж прекрасна»

Водити за носа, взяти себе в руки.

Дивитися крізь пальці, заглядати до рота.

 

Оголошення результатів гри. Нагородження команд.

 

  Так як ми люди творчі, математики добре не знаємо, економістів серед нас немає, тому велике прохання до гостей оцінити …

Отже, після кожного завдання  потрібно внести свою ціну.

Найвища ціна – червоний квадрат.

Помірна ціна – зелений  квадрат.

Найнижча ціна – синій квадрат.

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
1677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку