Мовознавчо-літературний батл "Твої слова - розсипане намисто..."

Про матеріал
Мовознавчо-літературний батл "Твої слова - розсипане намисто..." орієнтований на учнів 10-11-х класів. Мета заходу – розвиток комунікативних умінь, виховання компетентної особистості, яка володіє не лише знаннями, а й має високу пізнавальну культуру; шанує духовні, літературні та культурні надбання українського народу, є інформаційно грамотною, вчиться аналізувати, проводити синтез і порівняння, ефективно працювати в команді та розкривати творчий потенціал. Інтелектуальні змагання проводилися мною у 2018 році. Медійний контент розвивається і удосконалюється з блискавичною швидкість, однак сподіваюся, що моя розробка стане вам у пригоді для сворення власного ідеального проєкту. Успіхів!
Перегляд файлу

Мовознавчо-літературний батл «Твої слова – розсипане намисто…»

У процесі заходу використовується презентація.

Ведуча-педагог: Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

Саме зараз ви, дорогі глядачі, станете очевидцями мовознавчо-літературного батлу «Твої слова – розсипане намисто…» між збірними командами учнів 10-х та 11-х класів. Саме сьогодні ми перевіримо їхні знання української мови та української усної народної творчості загалом.

Отож зустрічайте команду 10-х класів ____________________________. Капітан ___________________________________________________________.

  1. Музика на вихід команди 1.

Вітаємо команду _________________________________________ 11-х класів. Капітан ___________________________________________________________.

  1. Музика на вихід команди 2.

А тепер дозвольте представити журі:

1. Багатогранна і креативна, професіонал у галузі мовознавства й літературознавства Губіна Оксана Олександрівна.

2. Незрівнянна і неповторна королева філології,  як ніхто знається на експресивній функції мовлення – Дмитрів Лариса Миколаївна.

3. Одна з найкращих експерток лінгвістики, завжди стримана та розважлива Кондратенко Тетяна Володимирівна.

4. Молода, але досить компетентна філологиня – Класс Наталія Петрівна.

5. Голова дитячо-юнацької організації  «КІШ» - ініціативна та сумлінна Левченко Владислава.

6. Секундант, який буде слідкувати за часом на батлі –   __________________________________________________________________.

3. Демонстрація презентації зі слайдами на екрані.

І ТУР  «Презентація команди»

1. Зовнішній вигляд.

2. Відповідність назви тематиці заходу.

3. Творчий підхід до створення емблеми. Оригінальність.

Оцінка – 5 б.

ІІ ТУР «Готуємося в оратори»

В Україні кажуть, що жіноча зброя - віник та язик. Бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.

Зараз для кожної команди на екрані будуть представлені чистомовки. Команда обирає 3-х представників, які, на вашу думку, можуть найкраще чи найшвидше говорити. По черзі кожна команда промовляє чистомовку, якщо запинається, то бал не зараховується, якщо ідеально, то отримуєте 1 бал за кожну скоромовку.

Готові? Почнемо з команди ___________________________________.

10-ті кл.

***

Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок.

11-ті кл.

* * *

Карл у Клари украв корали,

Клара у Карла украла кларнет.

10-ті кл.

***

Бабин біб розцвів у дощ — Буде бабі біб у борщ.

11-ті кл.

***

Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.

10-ті кл.

* * *

На дворі трава,

На траві дрова,

Не рубай дрова,

Бо трава здорова.

11-ті кл.

* * *

Бук бундючивсь перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув до чуба бука —

Буде букові наука.

ІІІ ТУР «Народ скаже, як зав’яже»

Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. Протягом І туру кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити; якщо одна команда не дає відповіді, то це право переходить до команди суперника. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед.

1. Хто не робить…(той не їсть).

2. Куй залізо…(поки гаряче).

3. Що посієш…(те й пожнеш).

4. Зробив діло…(гуляй сміло).

5. Не вір словам…(а вір ділам).

6. Лінивий двічі робить, а скупий…(двічі платить).

7. Життя прожити - …(не поле перейти).

8. Дарованому коневі…(в зуби не заглядають).

9. Вік живи…(вік учись).

10. Під лежачий камінь…(вода не тече).

11. Сім раз відмір…(раз відріж).

12. Краще синиця в руках…(ніж журавель у небі).

13. На чужому горі…(щастя не збудуєш).

14. Не одежа красить людину…(а добрі діла)

15. Слово – не горобець…(вилетить – не впіймаєш).

16. З ким поведешся…(того й наберешся).

17. Хочеш їсти калачі…(не сиди на печі).

18. Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).

19. Шабля ранить голову, а слово -… (душу).

20. Більше діла – … (менше слів).

21. Хто людей питає, той …(розум має).

22. Без верби і калини …(нема України).

23. Книга вчить, як …(на світі жить).

24. Не той друг, хто медом маже, а той, … (хто правду каже).

25. Не знаючи броду, … (не лізь у воду).

26. Нових друзів май, а старих … (не забувай).

27. Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).

28. Більше діла - … (менше слів).

29. Хто людей питає, …(той розум має).

30. Ледачий змолоду –… ( нещасний на старість).

ІV тур наших інтелектуальних змагань - «Знавці фразеологізмів».

Командам пропонується 20 фразеологізмів, які необхідно співставити, знайшовши пару-синонім. Команді, яка найшвидше і правильно впорається з завданнями нараховується 5 балів.

1. Розбити глека                                    А. Полатати боки

2. Волосся дибом встає                          Б. Ні риба, ні м’ясо

3. Сьома вода на киселі                  В. Бідний як церковна миша

4. Рвати на собі волосся                   Г. Кров холоне в жилах

5. Хоч вовком вий                            Ґ. Чорна кішка пробігла

6. Нам’яти вуха                                     Д. Нашому тинові двоюрідний пліт

7. Ні Богу свічка, ні чортові кочерга       Е. Як цвіту в городі

8. Хоч греблю гати                             Є. Битися головою об стіл

9. Голий як бубон                             Ж. Вилами по воді писано

10. Баба надвоє ворожила                    Ї. Хоч ґвалт кричи

Відповіді:

1. Розбити глека                                      Ґ.Чорна кішка пробігла

2. Волосся дибом встає                    Г. Кров холоне в жилах

3. Сьома вода на киселі                    Д. Нашому тинові двоюрідний пліт

4. Рвати на собі волосся                    Є. Битися головою об стіл

5. Хоч вовком вий                             10. Хоч ґвалт кричи

6. Нам’яти вуха                                       А. Полатати боки

7. Ні Богу свічка, ні чортові кочерга  Б. Ні риба, ні м’ясо

8. Хоч греблю гати                              Е. Як цвіту в городі

9. Голий як бубон                              В. Бідний як церковна миша

10. Баба надвоє ворожила                     Ж. Вилами по воді писано

 Журі після кожного/кількох турів підводить підсумки.

 V тур нашого батлу - «Мовне асорті».

  Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо одна команда не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 40 балів за цей тур вікторини.

За правильну відповідь – 1 бал.

Питання «Мовного асорті» (із запасом)

1. Як називається наука про мову? /Мовознавство або лінгвістика/

2. Кого вважають творцем слов’янської абетки? /Кирило та Мефодій/

3. Що означає фразеологізм товкти воду в ступі? /Одне і те ж робити/

4. Що означає з грецької logos? /Вчення/

5. До якої групи та підгрупи за генеалогічною класифікацією належить українська мова? /Слов’янська група, східно – слов’янська підгрупа/

6. Наведіть приклади паронімів /Наприклад: адресат- адресант/

7. Назвіть розділ мовознавства, який вивчає будову та значення словосполучень і речень /Синтаксис/

8. Доберіть антонім до прикметника симетричний /Асиметричний/

9. У якому році Катерина ІІ видала указ про заборону викладання українською мовою в Києво – Могилянській академії? /1753/

10. У якому році було запроваджено Валуєвський циркуляр, який забороняв друкування книг української мовою? /1863/

11. У якому році вийшов Емський указ про заборону ввезення українських книг із-за кордону? /1876/

12. Суть Емського указу? (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)

13. У якому розділі мовознавства вивчаються частини мови з властивими їм граматичними значеннями? /Морфологія/

14. Які частини мови не входять ні до самостійних, ні до службових? /Вигук/

15. До якого розряду за значенням відносяться займенники той, цей? /Вказівні/

16. Скільки відмін має іменник? /Чотири/

17. Назвіть основні лексико – граматичні розряди прикметників /Якісні, відносні, присвійні/

18. Що таке неозначена форма дієслова? /Інфінітив/

19. На які групи за значенням і відношенням до інших частин мови поділяються дієслова? /Перехідні та неперехідні/

20. Які способи дієслів розрізняють в українській мові? /Дійсний, умовний, наказовий/

21. До якої частини мови належить слово потроїти? /До дієслова/

22. До якої частини мови належить слово по – третє? /До прислівника/

23. Назвіть стилі української мови /Науковий, офіційно – діловий, публіцистичний, розмовний, художній стилі/ конфесійний, епістолярний.

24. Назвіть типи мовлення /Розповідь, опис, роздум/

25.  Який розділовий знак називається так, як і термін у медицині? (Кома)

26. Дібрати власнеукраїнський відповідник-синонім до прізвища українського письменника-філософа. (Сковорода, Пательня)

27. Назвати іменник, який переходить в прийменник, а утворює геометричну фігуру. (коло)

28. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

29. Які три слова об'єднують 33 букви? ( Абетка, азбука, алфавіт.)

30. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

31. Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел).

32. Найбільша одиниця мови (текст).

33. Частина мови а (сполучник).

34. Список літер встановленого порядку ( алфавіт).

35. Займенник з однієї букви ( Я).

36. Частина тексту з нового рядка (абзац).

37.  Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

38. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

39. Скільки голосних в українській мові? (6)

40.  Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

41. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!) 

42. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

43.  Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

44. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

45. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

46.  Поставте іменник «мати» в О.в. (матір’ю)

47. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

48. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

49.  Частина слова без закінчення. (Основа слова)

50. Назва якої країни вміщує 2 займенники по краях, а в середині назва маленької конячки? (Японія).

51. Найменша одиниця мови (звук).

52. Стиль підручника (науковий).

53. Помилка в правописі (орфограма).

54. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

55.  Скільки в українській мові звуків? (38)

VІ ТУР «Шифрувальник»

За номерами букв алфавіту розшифрувати прислів’я і пояснити значення. Яка команда зробить це першою, підіймайте руку.

10, 18, 1, 18, 18, 33; 16, 32, 6, 11, 18, 12; 30, 19; 15, 21, 11, 16, 1; 20, 23, 1, 29, 11, 18, 12.

 «Знання людині, що крила пташині».

Запитання до І команди. Скільки літер української абетки мають у кінці своїх назв а?

(Відповідь: Чотири: к, х, ш, щ - ка, ха, ша, ща.)

Запитання до IІ команди. Назви скількох букв починаються з е?

(Відповідь: Шести: л, м, н, р, с, ф - ел, ем, єн, ер, ес, еф.)

VIІ ТУР - інтелектуальних змагань – це «Всезнайко».

Тому зараз, шановні гравці, здійснимо подорож по деяких містах України і ваше завдання, команди: сказати, хто вас там зустріне. Наприклад, у Києві – (киянин). Команди будуть відповідати по черзі. За кожну правильну відповідь команда може отримати по 1 балу. Розпочнемо з команди «Мовознавці».

У Харкові – харків’янин, Донбасі – (донбасівець), на Поділлі – (подолянин), у Львові – (львів'янин), в Одесі – (одесит), Сумах – (сумчанин), Чернівцях –(чернівчанин), Черкасах – (черкасець), Чернігові – (чернігівець), в Польщі – (поляк), у Тернополі –(тернопільчанин), Каневі – (канівчанин), у Кривому Розі – (криворіжець), у Миколаєві – (миколаєвець), в Ірпені – (ірпінець), у Бердичеві – (бердичівець).

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Отже, шановне журі, просимо оголосити результати вікторини!

Сьогодні, ми зайвий раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

VIІІ ТУР «Збери слово»

Правила конкурсу:

Зараз кожна учасниця отримає по дві літери, за допомогою яких надалі ви будете збирати слова. Але перед тим вам буде поставлено запитання, вам необхідно відповісти на нього і зібрати слово за допомогою літер які ви отримали. На все про все 90 секунд.

Літери: ДХ, АУ, МС, ОА

1. ЇЇ хотів з’їсти павук, а врятував комар. МУХА

2. Перший чоловік на землі. АДАМ

3. Інша назва слова безлад. ХАОС

4. Жіноча представниця у колоді карт. ДАМА

5. Що показують на подіумі моделі. МОДА

6. Де можна зірвати яблоко? У… САДУ

7. Коли її додати до уксусу, буде піна .  СОДА

8. Російською Хома, а українською ХОМА

9. «Наша ….., наша пісня не вмре, не загине...» (Т.Шевченко) ДУМА

10. Пісок у розколоченій воді утворює ОСАД

ІХ ТУР «КОНКУРС КАПІТАНІВ»

Раунд «Відгадайте пісню»

Ведуча-педагог. Правила гри: Зараз наша команда вибере одну пані з вашої команди, вона виходе отримує навушники й прослуховує пісню, за допомогою жестів та міміки показує назву пісні. Не можна говорити, показувати виконавця, необхідно тільки жестами показувати назву пісні.

Віталій Козловський – «Чому являєшся мені у сні» (Іван Франко)

Квітка Цісик – Ніч така місячна (На основі вірша Михайла Старицького)

  Дякуємо за гідні змагання. Повертайтеся до своїх команд. І поки журі підводить підсумки, для вас - інсценізація старовинної легенди про українську мову від нашої театральної студії «Мистецтво слова».

Інсценізація легенди про українську мову.

Хвилинка-цікавинка.

Як повідомляє статистика, 4-річна дитина щодоби вимовляє близько 12 тисяч слів, задаючи в середньому 920 запитань. Відомий український поет Дмитро Білоус відшукав в українській мові слово, в якому апостроф уживається двічі: між'яр'я — місцевість, розташована між ярами.

Українською мовою звучать і Шекспір, і Гете, і Пушкін — треба лише уміло користуватися мовним скарбом нашого народу.

Отож прийшов час для вердикту нашої спілки філологічних експертів.

Слово для оголошення результатів має ___________________________.

Нагородження переможців.

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку