Тема. "Мова моя барвінкова"
Мета: формувати розуміння про українську мову, розширити знання про
значенням мови; розвивати уважність, кмітливість, спостережливість; виховувати любов до рідної мови, патріотичність.
Обладнання: хмаринки, відео, вислови про мову, вірш.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
- Доброго дня, діти!
Сядьте, дітки, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
- Дітки, погляньте у віконечко – посміхніться сонечку, подивіться один на одного, посміхніться один одному.
ІІ. Основна частина.
1. Бесіда з елементами розповіді.
- Діти, у якій країні ми живемо? (Україна).
- Якою мовою люди розмовляють у нашій країні? (українською, російською, польською).
- Так. Найбільше в нашій країні люди розмовляють українською, але інколи ми чуємо російську, польську,німецьку мови.
- Отже тема нашого сьогоднішнього заняття"Мова моя барвінкова". Ми з вами поговоримо про її красу і багатство.
- Діти, що таке «мова»? (Мова - це засіб спілкування)
- Народ говорить, що "буква до букви – складається слово, а слово до слова – звучить рідна мова". А Т. Шевченко писав:
Ну що б, здавалося, слова,
Слова та голос, більш нічого.
А серце б’ється й ожива,
Як їх почує…
Ти поспішаєш у ясній обнові,
Як пісня, линеш рідне слово.
Ти наше диво калинове
Кохана материнська мово!
- Отже, в цьому вірші Т. Шевченко описує нашу мову. Яка вона? (рідна, кохана, материнська, калинова).
Як у кожної людини є одна мама, так мова рідна – лиш одна. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова. Хіба ще хтось вміє промовляти такі слова, як наші матері? Адже цілий світ визнає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
- Діти, а чи потрібна нам мова? (Так)
- Для чого? (Щоб спілкуватись з іншими людьми)
- Діти, а чи знаєте ви, скільки мов на землі?
Вчені нараховують близько 5 тисяч мов. З усіх мов добре вивчені лише 500. І 1400 мов перебувають на межі вимирання.
-Наша мова належить до високорозвинених мов світу. Вона посідає 2 місце після італійської за своєю мелодійністю.
- А чи знаєте ви, коли святкують день української писемності? ( 9 листопада)
- Свято встановлено 9 листопада 1997 року.
- А зараз я пропоную вам послухати легенду, про найцінніший скарб людей…
2. Легенда
Існує така легенда…
Створив Господь на світі звірів прудкими, сильними, птахів з крилами , які допомагають їм літати високо в небі. Тільки людині він не дав ні великої сили, ні міцних крил. Зажурилася людина й прийшла до Бога, почала нарікати на свою долю. Всевишній вислухав скарги людини на важке життя і сказав, що має вона найцінніший скарб, якого не дано звірям і птицям – мову. Адже мова сильніша за будь-яку силу, скоріша за найпрудкішу тварину. Пообіцяв Бог, що мова все замітить людині, ніде не дасть загинути. Однак і людина повинна розуміти, який неоціненний скарб отримала – берегти мову, як зіницю ока. А якщо втратить її, то загубить і душу, і силу.
- Чому людина зажурилася і пішла до Бога нарікаючи на свою долю?
- Що з цієї легенди повинна зрозуміти людина?
- Це всього лише легенда. Але, як і кожен з народних переказів, вона відображує суть тих явищ, які відбуваються в людському житті. Недарма ж говорять, що без мови немає народу.
3. Метод "Незакінчених тез"
- А тепер настав час усім нам разом віршики складати. Я буду читати вам віршики, а ви останнє слово другого рядочка будете добирати за змістом у риму.
Щоб розумним й мудрим стати
Треба рідну мову… (знати).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову… (вчити).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла,…(світанкова).
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така … (багата).
Чарівна і калинова
Наша мова… (веселкова).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто не… ( забуває)
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, … (материнську).
4. Гра «Хмаринка».
- Зараз ми з вами пограємо у гру «Хмаринка». У нас на дошці є хмаринки зі словами. Я буду читати вам вираз, а ви скажете до якого слова на хмаринці цей вираз підходить.
5. Гра "Що є в мові".
- Я буду задавати вам питання, відповіді на які заховались у словах, записаних на дошці.
· Що їв касир під час обіду?
· Як називалась водойма, де купалась Марічка?
· Що побачив мотоцикліст попереду?
· Що побачив Карлсон, що спав на даху?
· Яку страву любить тракторист?
6. Гра «Поясни жестом»
- Колись давно коли люди зовсім не вміли не лише писати, а й розмовляти. Спілкувалися між собою жестами і мімікою. Давайте і ми спробуємо поспілкуватися мовою жестів і міміки.
Дітям пропонується дібрати жести, що мають передавати зміст поданих слів:
«Чудово» (пальці в кулаку, великий палець підняти вгору)
«От дивись мені!» (Погойдування вказівним пальцем)
«Увага! Всі прислухались!» (Піднятий вгору нерухомий вказівний палець)
«От лишенько!» (Похитування головою, долоні на щоках)
«У жодному разі» (Заперечне похитування головою та рухи руками.)
«Йди сюди!» (Закличні рухи кистями.)
«Я люблю Україну» (показують руками на себе і складають докупи великий і вказівний пальці обох рук)
- Ось бачите, як не просто розуміти один одного лише жестами. Тому людство розвивало, працювало над собою, і в цьому процесі зародилася мова.
Минали століття, змінювалися люди, удосконалювалась і мова, далі відбулась велика подія: люди винайшли письмо. Спочатку була така стародавня мова,як глаголиця. Глаголиця від старослов`янського «глаголь» - «слово», глаголити – говорити, створена Кирилом 863р. Глаголиця проіснувала недовго, в ХІ ст., її витіснила кирилиця. Кирилиця - слов`янська абетка. Названа за ім`ям слов`янського просвітника Кирила,який разом з братом створив І слов`янську абетку з 38 літер(глаголицю),а його учні вдосконалили її, і назвали кирилицею. До 24 грецьких літер було додано ще 9 літер. На нашій українській землі ця азбука прийшла 1000 років тому. Вона повсякчас змінюється і вдосконалюється.
7. Гра "Правильно чи неправильно"
- Мова – це найдорожчий скарб, який треба берегти. Та, на жаль, наша байдужість призводить до її занепаду. Забруднюють нашу мову і суржики, тобто неправильні слова.
- Давайте перевіримо, чи правильно ви розмовляєте.
· Закрити двері – зачинити двері.
· Понятно – зрозуміло.
· Відкрийте підручник – розгорніть підручник.
· Тоже – теж.
· Мешкаю по вулиці – Мешкає на вулиці.
8. Асоціативний кущ до слова «мова».
- Ми багато сьогодні говорили про мову. ЇЇ красу та багатство описано і в багатьох віршах, піснях, крилатих висловах… Давайте і ми спробуємо підібрати прикметники до слова « мова».
- То яка ж вона, наша мова? ( Рідна, материнська, барвінкова, пелюсткова…)
- Молодці, діти.
IV. Підсумок заняття.
- Наше заняття підходить до завершення.
Гадаю, тепер ви будете ще наполегливіше вивчати рідну мову, щоб знати її і розмовляти нею, щоб збагатити свій словниковий запас. А для цього потрібно багато читати. Недаремно у народі кажуть: «Хто багато читає, той багато знає», «Книжка вчить, як на світі жить». Отож вчіться, читайте та іноземні мови вивчайте. Лише одне запам’ятайте — своєї мови не цурайтесь!