Мультимедія полегшує процес запам'ятовування, робить вивчення матеріалу більш цікавим, створює ілюзію віртуальної реальності. Застосування інформаційної технології сприяє формуванню таких якостей, як потяг до експериментування, гнучкість, увага. При цьому створюються можливості нетрадиційного сприйняття фактів, встановлення зв'язків між новою та відомою інформацією. Мультимедійні технології при вивченні зарубіжної літератури розширюють можливості вчителя при виборі матеріалів та форм навчальної діяльності, роблять уроки інформаційно та емоційно насиченими.
Виступ вчителя Просянської ЗОШ І- ІІІст. Саєнко М.С.
Мультимедійна презентація в роботі вчителя зарубіжної літератури: переваги і недоліки використання
Метою сучасного уроку зарубіжної літератури є не надання певних знань, а пошукова діяльність, спрямована на розвиток мислення, формування умінь і навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі. Методика використання інформаційної технології на уроці зарубіжної літератури є перспективним напрямком.
Комп’ютеризація різноманітних видів навчальної діяльності, що викликана розвитком multimedia-технологій (графіка, анімація, фото, відео, звук, текст в інтерактивному режимі роботи) створює інтегрований інформаційний простір уроку.
Мультимедія полегшує процес запам’ятовування, робить вивчення матеріалу більш цікавим, створює ілюзію віртуальної реальності. Застосування інформаційної технології сприяє формуванню таких якостей, як потяг до експериментування, гнучкість, увага. При цьому створюються можливості нетрадиційного сприйняття фактів, встановлення зв’язків між новою та відомою інформацією. Мультимедійні технології при вивченні зарубіжної літератури розширюють можливості вчителя при виборі матеріалів та форм навчальної діяльності, роблять уроки інформаційно та емоційно насиченими.
Серед навчальних дисциплін гуманітарного циклу української освіти особливе значення має література, яка відіграє провідну роль у формуванні світогляду, характеру, особистісних якостей та естетичних смаків учнів. Високе мистецтво слова допомагає читачам усіх вікових груп пізнати світ, себе у ньому, осмислити людські стосунки.
Одним з оптимальних і доступних для вчителя засобів використання комп'ютерних технологій на уроках літератури є створення презентацій. Презентації, створені в програмі Microsoft Office PowerPoint, дозволяють чітко структурувати та ілюструвати матеріал з проблемними запитаннями та завданнями, раціонально використовувати час уроку за рахунок оперативного представлення інформації.
Презентація є формою наочності, яка супроводжує пояснення вчителя та виконує інформативну, керуючу, мотивуючу, виховну та розвиваючу функції. Зручна система навігації надає можливість вільно переходити від одного слайду до іншого, самостійно задавати темп повторення або вивчення навчального матеріалу.
При плануванні уроку, на якому застосовується мультимедійна презентація, учитель може самостійно обирати слайди з інформацією, адже презентація в максимальному обсязі містить необхідну теорію, тестові завдання, проблемні питання, ілюстративній матеріал, відео та анімаційні фрагменти. Мультимедійні презентації можуть виступати ефективним засобом, що спрямований на індивідуалізацію та диференціацію навчання, реалізацію особистісно-орієнтованого, інтегративно-діяльнісного та компетентнісного підходів
Презентація реалізує принцип систематичності (чіткої методичної послідовності викладення), що дозволяє встановити логічні зв’язки між елементами навчального матеріалу для запам’ятовування більшого об’єму інформації.
Мультимедійні технології дають можливість представити дітям ті засоби, які їм потрібні. Тоді і діти, в свою чергу, стануть для вчителя порадниками.
Учні вміють створювати публікації, презентації, тому володіють такими комп'ютерними програмами як "Publisher" та "Power Point".
Методичні прийоми створення власних медіатекстів під час вивчення зарубіжної літератури
підготовка (електронних, рукописних,друкованих) випусків шкільної газети на літературну тематику
видання літературного журналу чи альманаху на тему ролі книги та читання в житті людини
створення мультимедійної презентації на тему
підготовка телевізійної передачі чи короткого відеофільму на літературні теми
написання анотацій на книгу (твір) до шкільної газети, альманаху
підготовка фотографій, малюнків, колажів на літературні теми
малювання афіші літературних подій,
обкладинки до книжки
створення рекламних продуктів на тему :читання і книги
підготовка інтерактивних коментарів до твору
створення блогів (інтернет-щоденників)
Мультимедійна презентація у роботі вчителя зарубіжної літератури: вимоги до її створення, переваги і недоліки використання
ПЕРЕВАГИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
- зацікавлення творами світової літератури ;
- унаочнення навчального матеріалу;
- розширення знань школярів із певної навчальної теми
ВАДИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ:
- неупорядкованість,
- завантаженість надлишковою інформацією,
- розміщення великих фрагментів тексту на презентації
Вчитель враховує:
розумну кількість графіки
збалансованість кольорових рішень
логічність поданої інформації
Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки нових форм організації навчально-виховного процесу, зокрема – занять із зарубіжної літератури. Використання комп'ютерних технологій та Інтернету є одним із інноваційних засобів вивчення літератури, який дозволяє стимулювати інтерес учнів до художніх творів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці вчителя та учня.
Сьогодні використання на уроці комп'ютера, телевізора, відео стало звичною справою. Багато програмних педагогічних засобів дозволяють "осучаснити" урок літератури. Проте відеофрагменти художніх та навчальних фільмів, літературних передач, які використовує вчитель на уроці, не повинні носити лише ілюстративний характер. Найкраще поєднувати сучасні мультимедійні засоби із новітніми педагогічними технологіями. Наприклад, не просто продемонструвати дев'ятикласникам навчальний фільм про Вільяма Шекспіра, а створити проблемну ситуацію: перед початком перегляду фільму повідомляючи учням про те, що режиссер фільму не врахував деякі обставини життя письменника… Дати проблемне завдання щколярам: скласти декілька порад режисеру щодо вдосконалення навчального фільму про В.Шекспіра. Отже, щоб виконати це завдання, учні повинні уважно подивитися фільм, послухати розповідь учителя, прочитати статтю підручника, ознайомитися з додатковою інформацією про видатного англійського письменника і лише потім скласти "поради режисеру". У такому завданні крім технології проблемного навчання реалізовується ще одна технологія — розвиток навичок мислення високого рівня.
Ми - словесники остерігаємось, щоб комп’ютер не витіснив учителя з уроку літератури.
Необхідно пам’ятати про здоров’язберігаючі технології. Не забувати, що комп’ютер не замінює вчителя, а лише доповнює його. І найголовніше: у центрі уваги уроку зарубіжної літератури все ще знаходиться особистість учня, проблеми його розвитку засобами мистецтва слова.