|
2014 |
|
Дніпродзержинський металургійний коледж
Устименко Юлія Володимирівна, викладач електротехнічних дисциплін
|
[МУЛЬТИМЕДІЙНА
ПРЕЗЕНТАЦІЯ – ПОТУЖНИЙ СТИМУЛ У НАВЧАННІ]
Робота присвячена використанню на лекціях такого електронного навчального ресурсу, як мультимедійної презентації, яка дозволяє удосконалювати всі види пізнавальних мотивів, насамперед інтерес до знань, змісту і процесу навчання.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
МУЛЬТИМЕДІЙНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ – ПОТУЖНИЙ СТИМУЛ У НАВЧАННІ.
Розглянуто і затверджено на засіданні циклової комісії електротехнічних дисциплін
протокол від _______ № ___
Голова комісії _______С.О.Капанжи
Дніпродзержинськ, 2014 р.
Методична розробка мультимедійна презентація – потужний стимул у навчанні./Укладач
Устименко Ю.В. - викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу – 2014 р.
Ухвалено на засіданні циклової комісії
електротехнічних дисциплін
Протокол від ____№_____
Голова циклової комісії
_______ С.О.Капанжи
Коротка анотація. До методичної розробки «мультимедійна презентація – потужний стимул у навчанні» увійшли електронні навчальні ресурси, структура, елементи, вимоги щодо створення мультимедійної презентації, переваги та недоліки презентацій, поради до створення, демонстрація мультимедійної презентації та ефективність її використання.
РЕЦЕНЗІЯ
на методичну розробку: Мультимедійна презентація – потужний стимул у навчанні.
Автор: Устименко Ю.В.- викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу
Короткий виклад змісту роботи: Розробка мультимедійної презентації у відповідності до робочої програми дисципліни з навчального матеріалу лекції «Властивості і механічні характеристики асинхронних двигунів». Актуальність питань, висвітлених у роботі: Повнота охоплення мультимедійними лекціями усіх занять навчального курсу. Застосування мультимедійних презинтацій для лекцій дисципліни (володіння термінологією, розуміння законів, вирішення задач тощо). Новизна рішень та підходів, що пропонуються, у порівнянні з існуючими: Використання мультимедійної презентації у навчальному процесі дає можливість дати студентам більш повну, достовірну інформацію про досліджувані явища і процеси; підвищити роль наочності в навчальному процесі; задовольнити запити, бажання та інтереси студентів; економити навчальний час, ніж при роботі у дошки.
Характеристика графічних та ілюстрованих матеріалів: Представлені графічні матеріали у вигляді слайдів на проекторі, а також відеоматеріали.
Недоліки, допущені в роботі: В цілому методична розробка виконана на досить високому педагогічному рівні.
Рекомендації для подальшого використання даної розробки:Вдосконалювати і залучати нові теми навчальної дисципліни до мультимедійних презентацій.
Рецензент
Доцент, к.т.н. Сохіна Ю.В.
__________________ ________________
(дата) (підпис)
Зміст:
Вступ………………………………………………………………. 3
1. Електронні навчальні ресурси…………………………… 4
2. Мультимедійні презентації:
þ структура………………………………………………….. 6
þ елементи…………………………………………………… 7
þ вимоги щодо створення………………………………….. 8
þ переваги і недоліки презентацій…………………………. 9
þ поради до створення……………………………………… 10
þ демонстрація презентацій………………………………... 13
þ ефективність використання……………………………… 15
þ пам'ятка……………………………………………………. 19
Висновки…………………………………………………………… 31
Список використаної і рекомендованої літератури…………….. 33
Вступ XXI століття - століття високих комп'ютерних технологій. Сучасний студент живе в світі електронної культури. Змінюється і роль викладача в інформаційній культурі - він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, викладачу необхідно володіти сучасними методиками та новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові зі студентом.
Великий російський педагог і вчений Костянтин Дмитрович Ушинський писав так: "Дитяча природа вимагає наочності". І це дивно вірно для сьогоднішніх студентів, які з самого раннього віку розвиваються в умовах нового інформаційного середовища. Повсюдне використання телебачення, Інтернету, комп'ютерних програм, сформувало новий тип сприйняття інформації, яку називають "екранною культурою". Для сучасного студента підручники або пояснення викладача на лекції втрачають своє колишнє значення, що призводить до зниження інтересу до процесу навчання. Традиційні джерела отримання інформації стали анахронізмом, морально застаріли.
Стало очевидним, що, використовуючи тільки підручники, методичні посібники та власні пояснення, якими б великими, різнобічними і повними вони не були, вирішити цю проблему неможливо, слід формувати і розвивати різні компетентності студентів, в тому числі пізнавальні, комунікативні, соціальні, розвивати інформаційну і дослідницьку культуру моїх студентів
Один чоловік пристав до Аристотеля з нудною і довгою розповіддю. Нарешті він запитав філософа, який мовчав увесь час: "Я не втомив тебе?" На що той відповів: "Ні, я не слухав". "Заговори так, щоб я тебе побачив", - запропонував йому Аристотель
Одночасний вплив на два найважливіших органу сприйняття (слух і зір) дозволяють досягти набагато більшого ефекту. Доведено, що людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і більше 50%) того, що вона бачить і чує одночасно. Таким чином, полегшення процесу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих образів - це основа будьякої сучасної презентації.
Метою моєї роботи в останній час стало створення електронних навчальних ресурсів.
Електронні навчальні ресурси (ЕНР) – навчально-методичні матеріали в електронній формі, які використовуються для організації та проведення занять у навчанні. До них відносяться:
üелектронні конспекти лекцій;
üповнотекстові електронні версії навчально-методичних посібників;
üвіртуальні лабораторні та практичні роботи;
üмультимедійні матеріали (відео, аудіо записи, анімації і т.д.)
ЕНР можуть передаватися студентові як на твердих носіях (флеш-карта) так і за допомогою мережевих технологій.
Сучасне навчання неможливо уявити без технологій мультимедіа, яка включає в себе сукупність комп'ютерних технологій, що одночасно використовують кілька інформаційних середовищ: графіку, текст, відео, фотографію, анімацію, звукові ефекти, високоякісний звуковий супровід, тобто у всіх відомих сьогодні формах. Тут ми маємо дві основні переваги - якісну і кількісну. Якісно нові можливості очевидні, якщо порівняти словесні описи з безпосереднім аудіовізуальним поданням. Кількісні переваги виражаються в тому, що мультимедійне середовище багато вище за інформаційною щільністю «краще один раз побачити, ніж мільйон разів почути». Мультимедійні лекції, таким чином, найбільш оптимально і ефективно відповідають триєдиній дидактичній меті лекції:
§ Освітній аспект: сприйняття студентами навчального матеріалу, осмислення зв'язків і відносин в об'єктах вивчення.
§ Розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу у студентів, вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, активізація творчої діяльності студентів.
§ Виховний аспект: виховання наукового світогляду, вміння чітко організувати самостійну та групову роботу, виховання почуття товариства, взаємодопомоги.
Дуже важливими і актуальними стають питання про методи, прийоми, технології організації освітньої діяльності, спрямовані на застосування мультимедіа.
Методи і прийоми використання мультимедіа на лекції різні, але при їх впровадженні ми виконуємо єдине завдання: зробити заняття цікавим. Перевагою таких занять є підвищення якості навчання за рахунок новизни діяльності.
Мультимедійна презентація служить не тільки для піднесення знань, але і для їх контролю, закріплення, повторення, узагальнення, систематизації, отже успішно виконує дидактичні функції.
Використання презентацій у навчальному процесі забезпечує можливість:
§ дати студентам більш повну, достовірну інформацію про досліджувані явища і процеси;
§ підвищити роль наочності в навчальному процесі;
§ задовольнити запити, бажання та інтереси студентів;
§ економити навчальний час, ніж при роботі у дошки.
За допомогою презентацій ефективно вирішуються дидактичні і виховні завдання. Особливо:
• при вивченні нового матеріалу, пред'явленні нової інформації;
• при закріпленні пройденого, відпрацювання навчальних умінь і навичок;
• при повторенні, практичного застосування отриманих знань, умінь навичок;
• при узагальненні, систематизації знань.
На етапі пояснення нового матеріалу варто подбати про те, щоб презентація не стала заміною викладача і дошки, а щоб у презентації були унікальні факти, які не можна пояснити словами або продемонструвати іншими засобами.
Наприклад, відео-, аудіозаписи виступів студентів, експериментів і т.п. При поясненні нового матеріалу на лекції викладач може використовувати предметні колекції (ілюстрації, фотографії, відеофрагменти досліджуваних процесів і явищ, демонстрації дослідів, відеоекскурсію), динамічні таблиці та схеми, інтерактивні моделі, символьні об'єкти, проектуючи їх на великий екран за допомогою LCD-проектора. При цьому істотно змінюється технологія пояснення - викладач коментує інформацію, що з'являється на екрані, за необхідністю, супроводжуючи її додатковими поясненнями, прикладами і записами біля дошки.
На таких лекціях бажано присутність презентації, але при її створенні необхідно спиратися на наступні дидактичні принципи:
§ науковості;
§ наочності;
§ доступності;
§ системності та послідовності;
§ свідомості і активності;
§ міцності;
§ зв'язку теорії і практики;
§ інтерактивності;
§ індивідуалізації;
§ перманентності комплексного сприйняття інформації.
Метою і результатом застосування презентації як складового компонента дидактичної структури лекції є формування у студентів знань, умінь і навичок.
Мультимедійна презентаціяявляє собою поєднання комп'ютерної анімації, графіки, відео, музики та звукового ряду, які організовані в єдину середу.
Відмітною особливістю мультимедійної презентації є її інтерактивність, тобто створювана для користувача сучасними комп’ютерними засобами можливість взаємодії із мультимедіа зображенням.
Мультимедійна презентація– це сучасний високотехнологічний спосіб донести інформацію до студентів. Це інформаційний інструмент, що дозволяє користувачеві активно взаємодіяти з ним через меню управління. Структура мультимедійних презентацій: Як правило, мультимедійна презентація складається з 2-х частин: vмультимедійного ролика; v інформаційної частини. Як показує досвід, таке поєднання є найбільш ефективним.
Перша частина - мультимедійний ролик, покликаний донести основну інформацію, підготувати користувача до сприйняття інформації. Ролик може бути частково інтерактивним - в цьому випадку користувач може впливати на хід сюжету ролика.
Друга частина - повністю інтерактивна, містить повну інформацію про об'єкт вивчення.
Що ж таке мультимедійна презентація? Сьогодні ми спробуємо розібратися з мультимедійними презентаціями, які стають все більш популярними.
Мультимедійні презентації можуть мати різні властивості і вигляд залежно від цілей, які необхідно досягти з використанням тієї чи іншої.
Елементи мультимедійної презентації
Мультимедійна презентація відрізняється від стандартної тим, що вона, як правило, містить комбінації наступних основних елементів:
ØВідео.
ØАудіо.
Ø3D-моделі.
ØРисунки, фотографії.
ØТекст.
ØАнімація.
ØНавігація.
Дані елементи можуть бути представлені в абсолютно різних комбінаціях. Які то з представлених елементів можуть бути відсутніми і це цілком нормально.
Також мультимедійна презентація може бути інтерактивною, в даному випадку, користувач який переглядає презентацію, може якимось чином впливати на відображуваний в той чи інший момент матеріал. Наприклад, при перегляді презентації присутнє меню, по якому можна клікати, для переходу до різних розділів презентації або існує опція зміни мови презентації.
Мультимедійні навчальні презентації призначені для допомоги викладачеві і дозволяють зручно і наочно представити матеріал. Застосування навіть найпростіших графічних засобів є надзвичайно ефективним засобом.
Майстерно зроблена презентація може привернути увагу студентів і пробудити інтерес до навчання. Однак не слід захоплюватися і зловживати зовнішньою стороною презентації, пов'язаної зі спецефектами. Якщо перестаратися, то знизиться ефективність презентації в цілому. Необхідно знайти баланс між подаваним матеріалом і супроводжуючими його ефектами. Це правило справедливо для всіх мультимедійних презентацій взагалі, але особливо: для навчальних презентацій.
При створенні навчальних мультимедійних презентацій необхідно враховувати, з одного боку, загальнодидактичні принципи і методи проведення лекції, а з іншого, максимально використовувати можливості, які надають нам програмні засоби телекомунікаційної мережі і сучасних інформаційних технологій. Необхідно чітко дотримуватися поставленим дидактичним і пізнавальним цілей і завданням, оскільки мультимедіа - це всього лише засіб реалізації дидактичних завдань.
Іншими словами, успішність проведення лекції з використанням мультимедіа залежить від якості використовуваних матеріалів і конструкторських умінь викладачів. Тому педагогічна, змістовна організація мультимедійних презентацій є пріоритетною. Звідси важливість концептуальних педагогічних положень, на яких передбачається будувати сучасну лекцію з використанням мультимедійних презентацій. Інструмент цей настільки потужний, що разом з ним приходять в коледж нові методи і форми навчання.
При використанні мультимедійних презентацій необхідно враховувати наступні вимоги:
Роль і місце презентації на даній лекції, на даному етапі лекції.
Мотивація - необхідна складова навчання, яка повинна підтримуватися на протязі всієї лекції. Велике значення має чітко визначена мета, яка ставиться перед студентами. Мотивація швидко знижується, якщо рівень поставлених завдань не відповідає рівню підготовки студентів.
Постановка навчальної мети і навчальних завдань з використанням презентації.
Подача навчального матеріалу. Ефективність впливу навчального матеріалу на студентів.
Максимальне залучення студентів в активну діяльність на занятті.
Позитивні сторони мультимедійних презентацій:.
По-перше, використання мультимедійних презентацій може забезпечити наочність, яка сприяє комплексному сприйняттю і кращому запам'ятовуванню матеріалу. Дійсно, презентації полегшують показ фотографій, малюнків, графіків, географічних карт, гербарних матеріалів. Крім того, використовуючи анімацію і вставки відеофрагментів, можлива демонстрація динамічних процесів.
Ще одна перевага – програвання аудіофайлів. Усе разом це забезпечує "аффективність" сприйняття інформації – висловлюваний матеріал підкріплюється зоровими образами і сприймається на рівні відчуттів. Так, інформація закріплюється підсвідомо на рівні інтуїції.
Другою перевагою мультимедійних презентацій є швидкість і зручність відтворення всіх цих фотографій, графіків і т. п.
По-третє, презентації дають можливість показати структуру заняття: на початку заняття можна роздати роздруківки плану лекції , а потім за допомогою заголовків на кожному слайді дати можливість стежити за ходом викладу матеріалу. Так само варто виносити на слайди всі ключові слова і незрозумілі терміни. Це полегшить їх сприйняття і написання слухачами.
Звичайно, практично всі зазначені переваги можна забезпечити і без презентації, а за допомогою звичайної дошки. Однак при цьому інформація все одно не буде настільки наочної, на зображення схем, рисунків і графіків піде значно більше часу, а, крім того, записи можуть бути незрозумілі через почерк. Тобто, узагальнюючи, переваги презентацій - це наочність, зручність і швидкість.
Які ж аспекти використання презентацій зазвичай вважаються проблемними?
По-перше, це наявність декількох паралельних потоків інформації (текст лекції окремо, зоровий та / або звуковий ряд окремо).
По-друге, занадто швидкий темп читання лекції і особливо зміни слайдів.
По-третє, дрібний нечитаний шрифт і відсутність поетапності при відтворенні складних малюнків (в результаті слухачі бачать величезну підсумкову схему, не уявляючи, як її замалювати). Найгірше, коли всі ці негативні риси поєднуються в одній презентації: кожні 10-20 секунд змінюються перевантажені малюнками і найдрібнішим текстом слайди, все це відбувається під музику і з великою кількістю анімації, а викладач або дуже швидко читає лекцію, не пов'язану з показуваними ілюстраціями, або взагалі говорить: "Інформація з даної теми приведена на слайдах". Виникає питання, а навіщо тоді потрібен сам лектор? Але мені здається, повинно бути зрозуміло, що всі перераховані мінуси пов'язані не використанням презентацій, а з їх невдалим побудовою. Презентації тут не при чому, а все залежить від лектора.
Однак значно поліпшити загальне враження від заняття з використанням мультимедійної презентації може слідування декільком порадам:
1. Необхідно використовувати так звані рубані шрифти (наприклад, різні варіанти Аrial або Таhomа), причому розмір шрифту повинен бути досить великий – 35 - 60 пунктів і більше для заголовків і 25 - 50 пунктів для основного тексту. Переважно не користуватися курсивом або шрифтами із зарубками, так як при цьому іноді сприйняття тексту погіршується. У деяких випадках краще писати великими (заголовними) літерами (тоді можна використовувати менший розмір шрифту). Іноді добре виглядає жирний шрифт.
2. Варто враховувати, що на великому екрані текст і малюнки буде видно також (не краще і крупніше), ніж на екрані комп'ютера. Часто для підписів до рисунків або таблиць виставляється дрібний шрифт (менше 10 пунктів) із застереженням: "на великому екрані все буде видно". Це помилка: звичайно шрифт буде проектуватися крупніше, але і відстань до глядача буде значно більше. Можна провести наступний розрахунок: якщо шрифт можна прочитати на екрані комп'ютера за звичайної відстані (близько 40 - 60 см, або інакше це - 1 - 2 діагоналі екрану, то і в аудиторії шрифт буде добре видно на відстані 1 - 2 діагоналей екрану).
3. Важливо підібрати правильне поєднання кольорів для фону і шрифту. Вони повинні контрастувати, наприклад, фон - світлий, а шрифт - темний, або навпаки. Перший варіант переважно, оскільки текст читається краще. Чорний текст - білий фон не завжди можна назвати вдалим поєднанням для презентацій, так як при цьому в очах часто починає рябіти (особливо якщо шрифт дрібний), а, крім того, іноді не досягається той візуальний ефект, який необхідний для афективного сприйняття матеріалу. Використання фотографій у якості фону також не завжди вдало, через труднощі з підбором шрифту. У цьому випадку треба або використовувати більш-менш однотонні іноді трохи розмиті фотографії, або розташовувати текст не на самій фотографії, а на кольоровий підкладці.
Іноді доцільно використання "тематичного" фону: поєднання кольорів, що несуть смислове навантаження і т. п.
4. Слайдів не повинно бути багато, інакше вони будуть занадто швидко змінюватися, і часу для запису у слухачів не залишиться.
5. Слайди не треба перевантажувати ні текстом, ні картинками. Краще уникати дослівного "передруку" тексту лекції на слайди - слайди. Перевантажені текстом, взагалі не виглядають. Краще не розташовувати на одному слайді більше 2-3 малюнків, так як інакше увагу слухачів буде розсіюватися.
Не варто вставляти в презентації великі таблиці: вони важкі для сприйняття – краще замінювати їх графіками, побудованими на основі цих таблиць.
6. Мабуть, одним із самих складних і важливих є наступне умова. Слайди повинні бути синхронізовані з текстом лекції. Презентація повинна доповнювати, ілюструвати те, про що йде мова на занятті. При цьому вона як не повинна ставати головною частиною лекції, так і не повинна повністю дублювати матеріал заняття. Ідеальним варіантом є таке поєднання тексту лекції та презентації, коли слухач, упустив якусь зорову інформацію, міг би заповнити її з того, що говорить лектор, і навпаки побачити на демонстрованих слайдах те, що він прослухав.Посилити ефект від використання презентацій можна роздаючи роздруківки складних малюнків, таблиць, схем, особливо тих, які наводяться лише в якості додаткового ілюстративного матеріалу, а не для запам'ятовування. Використання таких роздруківок може значно прискорити хід лекції, заощадивши час для запису більш важливих речей. У разі якщо малюнок або схема дійсно важливі для розуміння суті заняття, варто показувати їх не в остаточному варіанті, а виводити поступово (як при малюванні на дошці). Це дозволить пояснити, як замалювати схему або малюнок і буде сприяти кращому запам'ятовуванню, розвитку логіки.
7. У презентації не варто використовувати музичний супровід, якщо звичайно воно не несе смислове навантаження, так як музика буде сильно відволікати і розсіювати увагу - важко одночасно слухати лектора і музику.
8. Якщо презентація призначена тільки для показу (не для друку), то доцільно "стискати" картинки до екранного дозволу (76 точок на дюйм), а також використовувати малюнки в форматі джіпег (розширення ".jpg"). Це зменшить обсяг презентації і значно прискорить і спростить роботу. Звичайно, всі наведені поради не універсальні. Бувають випадки, коли музичний супровід йде презентації тільки на користь і коли фотографічний фон лише підсилює ефект.
Як показав мій досвід, використовувати Інтернет - ресурси на парах краще в мультимедійних презентаціях, підготовлених заздалегідь.
По-перше, це дозволить уникнути технічних проблем. Ви будете впевнені, що відкриється те, що вам дійсно потрібно.
По-друге, економиться час лекції, так як "подорож" по Web-сторінкам – процес, що вимагає певного часу.
При створенні комп'ютерної презентації усі засоби наочності розміщуються в комп'ютері або на іншому цифровому носії і демонструються на занятті за допомогою мультимедійного проектора.
Використовувати презентацію можна на будь-якому етапі лекції: на етапі мотивації; етапі актуалізації знань, умінь і навичок; етапі викладу нових знань; етапі закріплення, узагальнення й систематизації; та етапі контролю знань.
Комп'ютерна презентація - це набір слайдів, об'єднаних можливістю переходу від одного слайда до іншого та зберігаються в загальному файлі.
Слайд – логічно автономна інформаційна структура, яка містить різні об'єкти, які представляються на загальному екрані монітора, аркуші паперу або на аркуші кольорової плівки у вигляді єдиної композиції.
У складі слайда можуть бути присутніми наступні об'єкти:
vзаголовок і підзаголовок;
vграфічні зображення (малюнки);
vтаблиці;
vдіаграми;
vорганізаційні діаграми;
vтексти;
vзвуки;
vмаркіровані списки;
vфон;
vколонтитул;
vномер слайда;
vдата;
vрізні зовнішні об'єкти.
Демонстрація – процес проведення комп'ютерної презентації. 1 етап. Постановка завдання.
1) Для якого заходу призначена презентація (від цього залежить форма подачі матеріалу, шрифтове оформлення, наявність або відсутність звуку, діаграм і т. п.):
!для проведення лекції; ! для позакласного заходу; !виступ.
2) Тип заняття, на якому використовується презентація:
!лекція;
!самостійна робота; ! експеримент;
!контроль знань.
3) У якій формі відбуватиметься демонстрація:
!керована доповідачем; ! автоматична.
4) Як відбуватиметься демонстрація (від цього залежить масштаб елементів на слайдах, колірні рішення, яскравість і контрастність презентації):
!на моніторі комп'ютера;
!за допомогою проектора;
!на всіх моніторах;
!на екрані телевізора.
2 етап. Планування презентації.
Цей етап починається з відбору медіа-матеріалів: текстових, звукових, графічних файлів, Web-сторінок, які містять потрібний матеріал. При необхідності скануються й обробляються в графічному редакторі вибрані зображення. Підбирається текстовий матеріал.
Потім отриманий матеріал необхідно розділити на логічно закінчені блоки (розділи). Таким чином, ми отримаємо зміст нашої презентації. Далі необхідно вирішити, хоча б приблизно, скільки слайдів буде міститися в кожному розділі. Це залежить від обсягу матеріалу.
Визначте порядок проходження розділів у презентації. Структура вашого виступу тісним чином повинна бути пов'язана з розділами презентації.
Визначте можливі переходи.
3 етап. Створення презентації.
Етап створення презентації характерний, перш за все, тим, що необхідно за дуже короткий час створити грамотний, з дизайнерської точки зору, проект.
Ефективність використання презентацій:
ü формування навичок самостійної роботи;
ü розвиток пізнавальних здібностей;
ü удосконалення комунікативних навичок та відповідальності за свою роботу;
ü формування інформаційних компетенцій; ü підвищення культурного рівня.
Презентація володіє наочністю і виразністю, є прекрасним дидактичним та мотиваційним засобом, що сприяє кращому запам'ятовуванню навчального матеріалу, При її систематичному використанні зростає (збільшується) продуктивність навчання. Ключові ідеї кожної теми курсу в презентаціях містяться в систематизованому вигляді. У такій формі зміст досліджуваного матеріалу представлено коротко і наочно. При поясненні нового матеріалу вони супроводжують, ілюструють розповідь викладача. Використання презентації збагачує розповідь викладача, робить його більш доступною і незабутньою. Таке супровід дозволяє отримувати інформацію не тільки аудиально, але і візуально. Таким чином, розуміння досягається не тільки за допомогою усного слова, але й зорового образу. Таке використання одночасно декількох каналів сприйняття інформації, підсилює навчальний ефект. Крім того, разом із забезпеченням наочності презентація допомагає впорядкувати знання.
Таким чином, використання презентацій дозволяє зробити як лекцію, так і позакласний захід більш видовищним, насиченим і ефективним. Можливості використання комп'ютерних технологій безмежні. Це і полегшує роботу викладача і викликає величезний інтерес у студентів, їх мотивацію, пропонує прості й зручні засоби для вирішення широкого кола завдань, підсилює мотивацію, надає студентам додатковий стимул у вивченні основ електричного привода.
Під час створення презентацій можна використовувати Пам'ятку (дану пам'ятку можуть використовувати викладачі, майстри виробничого навчання в своїй роботі, а також студенти). Дуже добре давати студентам домашнє завдання і конкретизувати вузьку спрямованість теми.
1. Складіть план презентації.
2. Текст доцільно супроводжувати діловою графікою, фотографіями, картосхемами.
3. Необхідний серйозний підхід до добору матеріалу, з перевагою того, який найбільш точно відображає специфіку дисципліни, розкриває причиннонаслідкові зв'язки і т.д.
4. Текст у слайдах презентацій повинен бути невеликим за обсягом, добре читаним і відповідним графічному зображенню.
5. По ходу презентації потрібно передбачити практичні завдання, які б закріплення та систематизації матеріалу, а також для проведення зворотного зв'язку.
6. В кінці презентації бажано передбачити контролюючу складову.
7. При створенні презентації студентам необхідні консультації викладача.
При створенні таких презентацій студенти в позалекційний час працюють з величезною кількістю спеціальної літератури, користуються Інтернетресурсами, що, безсумнівно, формує пізнавальний інтерес до дисципліни, розширює кругозір, а подання матеріалу різного масштабу формує узагальнений образ дисципліни, що викладається.
Створення таких презентацій підвищує самооцінку студентів, робить їх більш впевненими у своїх силах, сприяє їх інформаційної компетентності. Інтерес до створення презентацій зростає у міру дорослішання студентів, тобто переходу з курсу на курс, і їх умінь працювати з комп'ютером.
З власного досвіду експерта по презентаціях Макса Аткінсона:
1. При виступі, встаньте зліва від слайдів. Як не дивно так презентація сприймається краще, тому що якщо людина стоїть праворуч, то це дратує людей. Дрібниця, але факт.
2. Намагайтеся дивитися аудитори в очі (здебільшого), коли виступайте. Тобто так званий еуе соntact повинен бути присутнім.ВИ повинні подивитися кожному в очі (якщо звичайно аудиторія складається з 15-20 чоловік) або кожен раз пробігає очима по аудиторії.
3. Не повертайтеся до аудиторії спиною, це по-перше, нешанобливо, подруге, це змусить людей дивитися на слайди, а не на вас.
4. Ви не знаєте, куди подіти руки? Як стояти? У цьому випадку вам дуже сильно допоможе, якщо перед вами буде трибуна, про яку можна буде спинатися. Туди також можна буде покласти текст доповіді/шпаргалка. Але якщо цієї рятівної трибуни у вас немає, то не зневіряйтеся. Тримайтеся прямо, руки по швах! Не треба ламати собі пальці і т.д. Взагалі, дуже допомагає, якщо ви прикиньтеся, що ви дуже розслаблені, що ця презентація вас не напружує. Коротше прикиньтеся або дуже крутим, або злегка байдужим до думки інших. ЗЛЕГКА БАЙДУЖИМ – зауважте! Якщо перестараєтеся, буде здаватися, що ви випендрюєтесь або вам нудно, і НАВІТЬ вам ваша тема не цікава. Тоді вас люди не стануть слухати взагалі!
5. Якщо ви втратили нитку доповіді, то просто подивіться на слайд, він вам підкаже, що говорити. Кажете, що прийде в голову по темі, не зациклюйтеся на тому, що ви вивчили напередодні! Або на крайній випадок, прочитайте те, що на слайді! Ви знайдете впевненість в собі і, швидше за все, продовжите без проблем!
6. Намагайтеся в презентації більше використовувати картинки, графіки, діаграми. Якщо ви використовуєте картинки, не бійтеся використовувати 1 – 2 смішних (але по темі) малюнків. Картинка повинна бути неординарною, забавною, але «говорить»! Вона повинна підкріплювати ваші слова.
Ви дізнаєтеся сподобалася презентація більшості після її завершення. Якщо в аудиторії почнеться бурхливе обговорення вашої теми, люди будуть задавати питання по темі (не ті питання, як «я тут не зрозумів…», «як ви сказали?...» - Вони як раз таки означають, що ви не впоралися із завданням), питання які розвивають тему, то вона на 100% сподобалася слухачам!
Таким чином, мультимедійна лекція:
1.Актуальність теми:
Загальне ознайомлення студентів із властивостями асинхронних двигунів та їх механічними характеристиками.
2.Ціль лекції:
Ознайомити студентів із призначенням АД, його основними властивостями, природними, штучними і реостатними характеристиками.
3.План лекції:
1)вступна частина-10%
2)основна частина-80%
3)заключна частина-10%
4.Матеріали для активізації студентів під час лекції:
1.Слайди:
а) Розрахункова Г-подібна заступна схема;
б) Механічна характеристика АД в координатах M f S ;
в) Механічна характеристика АД в координатах f (M ) ;
г) Природна й реостатні характеристики АД з фазним ротором;
д) Природна й штучні механічні характеристики АД.
2.Відео ролики:
а)Конструкція АД;
б)Пуск АД.
3.Розданий матеріал:
а)Тема лекції;
б)Мотивація;
в)План лекції.
5.Контрольні питання по темі:
- призначення асинхронних двигунів;
- основні переваги асинхронних двигунів;
- призначення розрахункової г-подібної заступної схеми;
- аналітичний вираз механічної характеристики АД;
- чотири характерні крапки (режими) механічної характеристики АД;
- межі змінювання ковзання АД;
- умови отримання реостатних характеристик АД з фазним ротором;
- умови отримання штучних механічних характеристик АД.
6. Література:
1.Навчальна:
-Бондаренко В.І. Основи електропривода. – Запоріжжя, 2003 – 313 с.
- Москаленко В.В. Електричний привод. - М.:вища шк., 1991-430 с.
- Куліков А.А. Основи електропривода.-Київ, 1977- 184 с. - Цейтлін А.С. Електропривод,електроустаткування та основи керування.-М.:
вища шк.,1995-192 с.
- Фотіев М.М. Електропривод і електрообладнання металургійних цехів.М.:Металургія,1990-348 с.
- Чілікін М.Г. Загальний курс електроприводу.-М.:Енергія,1971-432 с.
2.Допоміжна:
- Яуре А.Г. Крановий електропривод, Довідник.-М.:Енергоатоміздат,1988-344с.
3. Інформаційні ресурси:
- Матеріали з мережі Internet.
- Наочні стенди.
- Наочні плакати.
- Однофазний асинхронний двигун.
4.Методична:
- методична розробка до лекційного заняття; - текст лекції.
Блок 1. Основи теорії електропривода.
Модуль 1.1. Механіка електропривода.
1.Загальні поняття про асинхронні двигуни.
2. Властивості асинхронних двигунів.
3. Механічна статична характеристика (M f S ) АД.
4. Механічна характеристика АД у координатах та M(залежність f (M ) ).
5. Природна й реостатні характеристики АД з фазним ротором.
6. Природна й штучні механічні характеристики АД.
1.Загальні поняття про асинхронні двигуни.
Асинхронний двигун – електрична машина, яка перетворює електричну енергію у механічну. Принцип роботи АД базується на взаємодії обертового магнітного поля зі
струмом, який індуктується полем статора в обмотці ротора, в результаті чого виникає механічне зусилля, яке заставляє ротор обертатися у сторону обертання магнітного поля при умові, що частота обертання ротора менше частоти обертання поля і ротор виконує асинхронне обертання по відношенню до поля.
АД (особливо трифазні) мають саме широке застосування посеред усіх електродвигунів. Це обумовлено простотою конструкції, високою надійністю в експлуатації, порівняно низькою вартістю, кращими масогабаритними показниками, для його живлення не треба перетворювальних пристроїв – він безпосередньо живиться від мережі змінного струму промислової частоти. Асинхронні двигуни можуть працювати як у двигуневому, так і у генераторному режимах.
2. Властивості асинхронних двигунів.
Для одержання аналітичного виразу механічної характеристики АД слід скористатися спрощеною заступною Г-подібною схемою однієї фази АД (рисунок 1.1).
Рисунок 1.1 – Розрахункова Г-подібна заступна схема.
U 1 ,B - первинна фазна напруга (живлення фази статора);
I1 ,A - фазний струм статора;
I 2 ,A - зведений фазний струм ротора;
X 1 ,Ом - первинний реактивний опір розсіювання;
X 2 ,Ом - зведений вторинний реактивний опір розсіювання;
R1 ,Ом - первинний активний опір;
R 2 ,Ом - зведений вторинний активний опір;
I ,A - струм намагнічування;
X m ,Ом - реактивний опір контура намагнічування;
Rm ,Ом - активний опір контура намагнічування;
0
S ,в.о. - ковзання АД,
0
де 0 260 p n0 , 1 c - синхронна кутова швидкість двигуна (у системі СІ);
n0 , об . хв . - синхронна частота обертання двигуна.
У відповідності до схеми (рисунок 3.32), значення вторинного струму буде мати вигляд:
U 1 I 2
Втрати енергії на весь двигун :
P 3 I 2 2 R 2
Електромагнітний момент для АД має вигляд:
3 U 2 R2
M . (1)
0 1 X 1 X 2
S
Рівняння можна подати в вигляді функції:
M f S . (2)
Рівняння (1), (2) є механічна характеристика АД, виражена через ковзання S .
Одержимо ковзання (S кр ), при якому двигун розвиває максимальний момент:
R2
S кр .
Підставляючи значення S кр одержимо вираз максимального момента:
3 U 12
M max .
Знак „+” у рівняннях відноситься до двигуневого режиму (або гальмівного режиму противвімкненням), а знак „-” – до генераторного режиму рекуперативного гальмування.
2M max 1 a S кр
M ,
S кр S кр
де a R - коефіцієнт, який враховує опір обмотки статора.
2
З вищевикладеного випливає дуже важливий наслідок:
квадратична залежність момента АД від напруги живлення спричиняє значну чутливість АД до коливань напруги мережі.
3. Механічна статична характеристика (M f S ) АД:
Рисунок 1.2 – Механічна характеристика АД в координатах M f S .
Крива має чотири характерні точки:
- синхронний режим (точка 0), при цьому S 0 , M 0 ;
- номінальний режим (точка N), при цьому S S ном , M M ном ;
- критичний режим (точка К), при цьому момент, який розвиває двигун у двигуневому режимі, максимальний M M max д , а ковзання, що відповідає цьому режимові критичне S S кр ;
- режим початкового пуску (точка Р), при цьому ковзання S n 1 , а момент – пусковий M M пуск .
Слід відзначити межі змінювання ковзання:
а) при 1 S 0 – двигуневий режим;
б) при S 1 – режим гальмування противвімкненням;
с) при 0 S – генераторний режим рекуперативного гальмування.
Рівняння спрощеної механічної характеристики АД:
M 2M max .
S кр S
А ще рівняння називають рівнянням Клосса.
Якщо S S ном ; M M ном , а кратність максимального момента М max М ном
(перевантажувальну здатність двигуна) позначити : M max , то рівняння буде мати
M ном
вигляд:
S кр S ном 2 1.
Для кранових та металургійних АД 2,3 2,8 .
4. Механічна характеристика АД у координатах та M(залежність f (M ) ).
Перейти від однієї характеристики до іншої надзвичайно просто, оскільки ковзання S само-собою є відносна швидкість: S 0 , вирішуючи це рівняння
0
відносно поточної кутової швидкості маємо:
0 1 S .
Тому характеристику M f (S ) перетворюємо у характеристику f (M ) :
Рисунок 1.3 –Механічна характеристика АД в координатах f (M ) .
Характеристика f (M ) має ті ж самі характерні точки, що й M f (S ) :
- синхронний режим (точка 0 ) з координатами 0 ; M 0 ; - номінальний режим (точка N ) з координатами ном ; M М ном ;
- критичний режим (точка K ) з координатами кр ; M M max ;
- режим початкового пуску (точка P ) з координатами 0 ; M M пуск .
5. Природна й реостатні характеристики АД з фазним ротором.
У АД з фазним ротором можна збільшити пусковий момент за рахунок збільшення активного опору роторного кола, рисунок 1.4.
Рисунок 1.4 – Природна й реостатні характеристики АД з фазним ротором.
При додатковому опорі R 2д4 (характеристика 4) M пуск M max . Характеристика 1 є механічною природною характеристикою, а характеристики 2, 3 та 4 – реостатними.
Обмотка ротора АД з фазним ротором намотана зі звичайного проводу з достатньою кількістю витків, таким чином струм ротора не сягає значних величин.
Так кратність пускового момента K м складає К м М пуск 1,0 1,8 , а кратність
М ном
I пуск пускового струму статора K I складає К I 5,0 7,0 .
I ном
6. Природна й штучні механічні характеристики АД.
Рисунок 1.5 – Природна й штучні механічні характеристики АД.
Характеристики 1, 2, 3 є штучні (зняті при не номінальній напрузі), а характеристика 4 - природна. Для усіх значень напруги критична швидкість кр
(критичне ковзання S кр ) не змінюються, тобто не залежать від величини напруги.
Величина момента змінюється суттєво зі зміною напруги, так M max 1 4 M max 4 , оскільки напруга мережі зменшилася вдвічі.
З метою обмеження пускових струмів (потужних двигунів), з метою виключення неприпустимого падіння напруги при пуску (щоб не „лихоманити” мережу), у статорне коло на період пуску вмикають симетричний активний, або індуктивний опори .
Висновки
Сучасна педагогіка не стоїть на місці. Найчастіше нові знання, а тим більше і нові технологізовані покоління, вимагають нових форм подання навчального матеріалу. Однією з таких форм в освіті можуть стати мультимедійні презентації. Ця форма подачі матеріалу вже давно стала звичайною практикою на наукових конференціях, останнім часом вона все більш широко використовується в навчальних закладах.
Використання засобів ІКТ підвищує позитивну мотивацію студентів до вивчення дисципліни, активізує пізнавальну діяльність, розвиває їх мислення, формує активну позицію особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. ІКТ не єдиний засіб формування пізнавального інтересу до предмета, проте, одне з найсучасніших і елективних. На початку XXI століття сучасне життя досить складно уявити без використання інформаційних технологій. Це цілком справедливо і для навчального процесу, де без комп'ютера вже не обійтися.
Використовуючи комп'ютер на лекціях, ми ГОТУЄМО нове покоління до майбутнього життя в інформаційному суспільстві, в якому, вельми гостро стоїть проблема захисту людської свідомості від інформаційної перевантаженості. На викладача покладається така відповідальна задача, як навчати підлітків критично осмислювати потоки інформації, які обрушуються на непідготовленого до їх сприйняття та осмислення.
Використання мультимедійних презентацій має ряд переваг перед традиційними методами навчання: дозволяє тренувати різні види мовної діяльності і сполучити їх у різних комбінаціях, допомагає усвідомити мовні явища, сформувати лінгвістичні здібності, створити комунікативні ситуації, автоматизувати мовні та мовленнєві дії, а також забезпечує реалізацію індивідуального підходу й інтенсифікацію самостійної роботи студентів.
Література:
1. Безека С.В. PowerPoint 2007. Як створити барвисту і інформативну презентацію. - Володимир: НТ Пресс, 2008.
2. Пушкарьова Є.В. Ефективність використання презентацій PowerPoint у викладанні.
3. Слівкіна І.А. Використання інформаційних технологій при підготовці презентацій.
4. Титоренко Г.А. Сучасні інформаційні технології. - М.: ЮНИТИ, 1999.
5. Пєнкін М.В. Інформаційні технології в навчальному процесі. - Москва: Просвещение, 2002.
6. Мультимедійна презентація на лекції як методичний прийом. Вимоги до створення та застосування презентацій.
http://аrzgirrono.narod.ru/new_раgе_12.htm.
7. Методика використання мультимедійних технологій на лекції/ http://uchinfo.com.ua//inform/metodika/mt5.htm.
8. Бондаренко В.І. Основи електропривода. – Запоріжжя, 2003 – 313 с.