МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
Навчальний посібник для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода»
Спеціальність 5.05070104 «Монтаж і експлуатація електроустаткування підприємств і цивільних споруд»
Розглянуто і затверджено на засіданні циклової комісії електротехнічних дисциплін
протокол від _______ № ___
Голова комісії _______С.О.Капанжи
Дніпродзержинськ, 2015р
Навчальний посібник для виконання практичних задач з дисципліни «Основи
електропривода»/Укладач Устименко Ю.В. - викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу – 2015р.
Ухвалено на засіданні
циклової комісії
електротехнічних дисциплін
Протокол від ____№_____
Голова циклової комісії
_______ С.О.Капанжи
Коротка анотація. До навчального посібника для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода» увійшли теми «Моменти механізмів та їх приведення»,« Одно масова та багатомасова системи», «Види механічних характеристик електричних двигунів»,« Механічні характеристики електродвигунів постійного струму послідовного, незалежного, паралельного та мішаного збудження», «Гальмівні та пускові режими електродвигунів постійного струму та їх характеристики». До кожної з тем надається головний і зрозумілий матеріал з дисципліни для вивчення і засвоєння студентами.
2
РЕЦЕНЗІЯ
на навчальний посібник: для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода».
Автор: Устименко Ю.В.- викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу
Короткий виклад змісту роботи: Навчальний посібник у відповідності до робочої програми дисципліни з навчального матеріалу для практичного виконання студентами окремих тем, модулів та блоків.
Актуальність питань, висвітлених у роботі: Повнота охоплення матеріалу з окремих тем навчальної дисципліни для практичного вивчення студентами. Освоєння найголовнішої термінології, законів, питань навчальної дисципліни.
Новизна рішень та підходів, що пропонуються, у порівнянні з існуючими: В навчальний посібник увійшов найголовніший і найнеобхідніший матеріал для безпроблемного практичного вивчення і засвоєння.
Характеристика графічних та ілюстрованих матеріалів: Коротко представлені необхідні електричні схеми, пускові і гальмівні діаграми, характеристики тощо.
Недоліки, допущені в роботі: В цілому методична розробка виконана на досить високому педагогічному рівні, але може поступово доповнюватися необхідними навчальними матеріалами дисципліни.
Рекомендації для подальшого використання даної розробки:Вдосконалювати і залучати нові теми навчальної дисципліни до навчального посібника.
Рецензент
Голова циклової комісії електротехнічних дисциплін Капанжи С.О.
_________________ ________________
(дата) (підпис)
3
Задача №1.
Визначити момент інерції і маховий момент шестерні, зображеної
на рис. 1 , відносно її осі. Матеріал шестерні
3
– сталь з питомою вагою m* = 7,8 т/м . Які будуть момент інерції і маховий момент шестерні відносно осі, яка проходить паралельно геометричної осі і співпадає з початковою окружністю? При розрахунку можна приблизно вважати, що поверхня шестерні не зубчата, а гладка і співпадає з початковою окружністю шестерні.
Ø1
kоб kд
Рисунок 1 – Шестерня
Розв’язання
Шестерню слід розбити на три елементарних геометричних тіла: обід, ступицю і диск, який з’єднує ступицю з обідом. Кожне з цих тіл являє собою полий циліндр, вісь якого співпадає з віссю шестерні, тому момент інерції може бути визначений по формулі
lm
2
прискорення вільного падіння (коефіцієнт g = 9,81) не будемо враховувати, тому що він в подальших розрахунках скорочується
4
3
1000 – з’явилася через розмірності m* = 7,8 т/м . Це переведення в кг (в системі СІ).
Для обіда:
Jоб lm* r24об . r14об. 1000 , кг·м2.
2
Для ступиці:
Jст lm* r24ст . r14ст. 1000 , кг·м2.
2
Для диска:
J дис 4 4 1000, кг·м2.
lm* r2 дис . r1 дис.
2
Загальний момент інерції шестерні
2
J J об J ст Jдис , кг·м .
Маховий момент визначається, як
GDш2 J ш 4g Н·м2
Якщо шестерня обертається навкруги осі, яка співпадає з початковою окружністю, то маховий момент
GDш21 GDш2 4а2G ,
где а – найбільший радіус інерції, м;
2 2 2 2 Gш r2 об . r1об . kоб . m* r2 ст. r1ст. kст. m*
2 2 1000 g, Н.
r2 дис . r1дис . kдис. m*
Тут ми не враховуємо g, тому що цей коефіцієнт скорочується (див. формулу (1)).
2 2 2 2
GDш 1 GDш 4а G , Н·м .
Момент інерції відносно цієї осі буде
GD 2 2.
J ш1 ш 1 кг·м
4g
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
Таблиця 1
Варіант |
Ø1, мм |
Ø2, мм |
Ø3, мм |
Ø4, мм |
kоб., мм |
kд., мм |
1.
|
200
|
160
|
10 |
60
|
50
|
16
|
2.
|
220
|
170
|
15
|
64
|
68
|
18
|
3.
|
230
|
180
|
20 |
68
|
70
|
20
|
4.
|
240
|
190
|
24 |
70
|
75
|
15
|
5.
|
250
|
200
|
28 |
72
|
78
|
18
|
6.
|
260
|
230
|
30 |
74
|
80
|
22
|
7.
|
270
|
240
|
34 |
84
|
84
|
20
|
8.
|
280
|
250
|
36 |
76
|
86
|
24
|
9.
|
290
|
250
|
38 |
80
|
88
|
28
|
10.
|
300
|
240
|
40 |
76
|
90
|
30
|
11.
|
320
|
260
|
42 |
72
|
92
|
40
|
12.
|
340
|
270
|
44 |
80
|
94
|
44
|
13. |
360 |
280 |
40 |
82 |
96 |
42 |
14.
|
380
|
300
|
42 |
84
|
98
|
46
|
15.
|
410
|
320
|
30 |
78
|
100
|
48
|
16.
|
420
|
340
|
32 |
84
|
105
|
50
|
17.
|
430
|
360
|
34 |
86
|
104
|
48
|
18.
|
450
|
380
|
36 |
88
|
110
|
55
|
19.
|
470
|
400
|
30 |
78
|
115
|
60
|
6
Продовження таблиці 1
Варіант |
Ø1, мм |
Ø2, мм |
Ø3, мм |
Ø4, мм |
kоб., мм |
kд., мм |
20.
|
480
|
390
|
28 |
82
|
120
|
65
|
21.
|
487
|
400
|
40 |
87
|
119
|
63
|
22.
|
502
|
413
|
41 |
88
|
122
|
65
|
23.
|
517
|
425
|
42 |
89
|
125
|
68
|
24.
|
531
|
437
|
42 |
90
|
128
|
71
|
25.
|
546
|
450
|
43 |
91
|
131
|
73
|
26.
|
561
|
462
|
44 |
92
|
133
|
76
|
27.
|
576
|
475
|
45 |
93
|
136
|
79
|
28.
|
591
|
487
|
46 |
94
|
139
|
81
|
29.
|
606
|
499
|
47 |
95
|
142
|
84
|
30.
|
621
|
512
|
47 |
96
|
145
|
86
|
Задача №2.
2 2 дані: швидкість двигуна n = … об/хв, Jo = … кг·м , J1 = …кг·м , J2 2
= … кг· м , i1 =i2 = …; ККД кожної пари шестерень η = …, D = … м. Визначити момент інерції для випадку розгону і уповільнення при підйомі вантажу в … т.
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру всписку журнала.
Варіант
|
n, об/хв |
J0,2 кг·м |
J1, 2 кг·м |
J2,2 кг·м |
i1 |
i2 |
η |
D, м |
т, Кг |
1 |
980 |
0,5 |
2 |
25 |
4 |
4 |
0,95 |
0,7 |
1000 |
2 |
980 |
0,8 |
3 |
22 |
4 |
2 |
0,95 |
0,6 |
1100 |
3 |
1000 |
0,5 |
5 |
20 |
3 |
2 |
0,95 |
0,7 |
900 |
4 |
950 |
0,6 |
3 |
27 |
4 |
3 |
0,95 |
0,8 |
1200 |
5 |
1500 |
0,7 |
4 |
30 |
3 |
2 |
0,95 |
0,9 |
1030 |
6 |
950 |
0,5 |
5 |
22 |
2 |
4 |
0,95 |
0,7 |
1050 |
7 |
980 |
0,8 |
6 |
23 |
3 |
3 |
0,95 |
0,6 |
980 |
8 |
1000 |
0,5 |
7 |
24 |
4 |
2 |
0,95 |
0,7 |
900 |
9 |
1100 |
0,6 |
8 |
25 |
5 |
2 |
0,95 |
0,8 |
1110 |
10 |
1200 |
0,7 |
9 |
26 |
4 |
3 |
0,95 |
0,9 |
1000 |
11 |
1300 |
0,5 |
10 |
27 |
4 |
2 |
0,95 |
0,7 |
1200 |
7
Продовження таблиці 2
Варіант
|
n, об/хв |
J0,2 кг·м |
J1, 2 кг·м |
J2,2 кг·м |
i1 |
i2 |
η |
D, м |
т, Кг |
12 |
1400 |
0,8 |
2 |
28 |
3 |
4 |
0,95 |
0,6 |
1300 |
13 |
1500 |
0,5 |
3 |
29 |
4 |
5 |
0,95 |
0,7 |
980 |
14 |
900 |
0,6 |
5 |
30 |
3 |
4 |
0,95 |
0,8 |
990 |
15 |
950 |
0,7 |
3 |
31 |
2 |
5 |
0,95 |
0,9 |
1030 |
16 |
980 |
0,5 |
4 |
32 |
3 |
4 |
0,95 |
0,7 |
1000 |
17 |
1000 |
0,8 |
5 |
33 |
4 |
5 |
0,95 |
0,6 |
1100 |
18 |
1100 |
0,5 |
6 |
20 |
5 |
3 |
0,95 |
0,7 |
900 |
19 |
1200 |
0,6 |
7 |
23 |
4 |
2 |
0,95 |
0,8 |
1200 |
20 |
1300 |
0,7 |
8 |
21 |
4 |
5 |
0,95 |
0,9 |
1030 |
21 |
1400 |
0,5 |
9 |
25 |
3 |
5 |
0,95 |
0,7 |
1050 |
22 |
1500 |
0,8 |
10 |
26 |
4 |
5 |
0,95 |
0,6 |
980 |
23 |
900 |
0,5 |
2 |
24 |
3 |
4 |
0,95 |
0,7 |
900 |
24 |
950 |
0,6 |
3 |
25 |
2 |
5 |
0,95 |
0,8 |
1110 |
25 |
980 |
0,7 |
5 |
23 |
3 |
3 |
0,95 |
0,9 |
1000 |
26 |
1000 |
0,5 |
3 |
28 |
4 |
3 |
0,95 |
0,7 |
1200 |
27 |
1100 |
0,8 |
4 |
27 |
5 |
3 |
0,95 |
0,6 |
1300 |
28 |
1200 |
0,5 |
5 |
21 |
3 |
4 |
0,95 |
0,7 |
980 |
29 |
1300 |
0,6 |
6 |
23 |
4 |
2 |
0,95 |
0,8 |
990 |
30 |
1400 |
0,7 |
7 |
29 |
5 |
3 |
0,95 |
0,9 |
1030 |
J
D
Рисунок 2 – Схема підйомного пристрою
8
Щоб визначити приведений момент інерції, треба знати швидкість підйому вантажу, відповідну заданій швидкості двигуна. Цю швидкість, нехтуючи товщиною каната, можна вважати рівній окружній швидкості барабана
60Dn i i , м/с.
б 1 2
Кутова швидкість двигуна
, рад/с.
60
При розгоні
J J J1 J2 m2 2
роз. 0 i 2 i 2 i2 22 , кг·м
1 1 1 2 1 2
При гальмуванні
J 1 1 J2 1 2 m 2 2
J J 2
гальм. 0 i 2 i 2 i 2 , кг·м
1 1 2
Задача № 3.
Для схеми на рис. 3 авиконати операцію приведення у випадку підйому вантажу (розрахувати наведений момент навантаження та момент інерції) при наступних параметрах кінематичної схеми: див. табл. 3 (ККД редуктора ηр, ККД лебідки ηБ).
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру всписку журнала.
9
Таблиця 3
Варіант |
Rб, |
Jд, 2 |
J1, 2 |
J2, 2 |
Z1 |
Z2 |
ηр |
т, |
ηБ |
|
м |
кг·м |
кг·м |
кг·м |
|
|
|
кг |
|
1 |
0,15 |
0,1 |
0,02 |
2 |
14 |
86 |
0,97 |
1000 |
0,96 |
2 |
0,14 |
0,15 |
0,03 |
2,5 |
15 |
86 |
0,95 |
1100 |
0,98 |
3 |
0,13 |
0,16 |
0,04 |
1,9 |
18 |
87 |
0,96 |
900 |
0,97 |
4 |
0,12 |
0,17 |
0,04 |
1,5 |
13 |
89 |
0,98 |
1200 |
0,95 |
5 |
0,11 |
0,18 |
0,05 |
2 |
17 |
85 |
0,94 |
1030 |
0,96 |
6 |
0,16 |
0,13 |
0,08 |
2,3 |
12 |
87 |
0,95 |
1050 |
0,98 |
7 |
0,17 |
0,14 |
0,09 |
4 |
15 |
84 |
0,96 |
980 |
0,87 |
8 |
0,18 |
0,18 |
0,1 |
3,5 |
16 |
85 |
0,98 |
900 |
0,9 |
9 |
0,19 |
0,16 |
0,024 |
2,5 |
18 |
87 |
0,97 |
1110 |
0,96 |
10 |
0,15 |
0,2 |
0,12 |
2,6 |
15 |
85 |
0,96 |
1000 |
0,95 |
11 |
0,14 |
0,21 |
0,03 |
2,7 |
14 |
86 |
0,97 |
1200 |
0,94 |
12 |
0,13 |
0,18 |
0,04 |
2,8 |
16 |
89 |
0,95 |
1300 |
0,93 |
13 |
0,12 |
0,15 |
0,02 |
2,3 |
12 |
86 |
0,96 |
980 |
0,97 |
14 |
0,11 |
0,13 |
0,03 |
6 |
13 |
85 |
0,98 |
990 |
0,98 |
15 |
0,16 |
0,12 |
0,04 |
2,9 |
15 |
84 |
0,94 |
1030 |
0,96 |
16 |
0,17 |
0,14 |
0,04 |
2 |
16 |
82 |
0,95 |
1000 |
0,98 |
17 |
0,18 |
0,18 |
0,05 |
2,5 |
17 |
83 |
0,96 |
1100 |
0,97 |
18 |
0,19 |
0,14 |
0,08 |
1,9 |
19 |
89 |
0,98 |
900 |
0,95 |
19 |
0,15 |
0,2 |
0,09 |
1,5 |
18 |
90 |
0,97 |
1200 |
0,96 |
20 |
0,14 |
0,21 |
0,1 |
2 |
15 |
91 |
0,96 |
1030 |
0,98 |
21 |
0,13 |
0,13 |
0,024 |
2,3 |
14 |
97 |
0,97 |
1050 |
0,87 |
22 |
0,12 |
0,16 |
0,12 |
4 |
16 |
95 |
0,95 |
980 |
0,9 |
23 |
0,11 |
0,15 |
0,03 |
3,5 |
15 |
94 |
0,96 |
900 |
0,96 |
24 |
0,16 |
0,18 |
0,04 |
2,5 |
12 |
89 |
0,98 |
1110 |
0,95 |
25 |
0,17 |
0,14 |
0,02 |
2,6 |
13 |
96 |
0,94 |
1000 |
0,94 |
26 |
0,18 |
0,15 |
0,03 |
2,7 |
19 |
94 |
0,95 |
1200 |
0,93 |
27 |
0,19 |
0,16 |
0,04 |
2,8 |
18 |
95 |
0,96 |
1300 |
0,97 |
28 |
0,15 |
0,17 |
0,04 |
2,3 |
117 |
85 |
0,98 |
980 |
0,98 |
29 |
0,14 |
0,12 |
0,05 |
6 |
16 |
86 |
0,97 |
990 |
0,97 |
30 |
0,13 |
0,15 |
0,08 |
2,9 |
15 |
87 |
0,96 |
1030 |
0,94 |
10
G
Визначимо передаточне число редуктора та радіус приведення
2 момент J2
кі нематичної схеми, а по формулі J JД J 1 m i2
інерції.
R
i z2 ; Б , м; z
1 i
J 2 2 2
J
J J Д 1 i2 m , кг·м .
Розрахуємо наведений момент навантаження:
m g
М с , Н·м.
р Б
11
Задача № 4.
Для двигуна постійного струму незалежного збудження типу П51 побудувати природну швидкісну характеристику. Паспортні дані двигуна: див. табл. 4.
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном, |
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном,
|
|
кВт |
В
|
А |
об/хв |
|
кВт
|
В |
А |
об/хв
|
1 |
11 |
220 |
59 |
3000 |
16 |
26 |
380 |
75 |
2950 |
2 |
12 |
220 |
57 |
3100 |
17 |
27 |
380 |
78 |
2850 |
3 |
13 |
380 |
56 |
3200 |
18 |
28 |
380 |
80 |
2750 |
4 |
14 |
380 |
57 |
3000 |
19 |
29 |
380 |
82 |
2650 |
5 |
15 |
380 |
55 |
2900 |
20 |
30 |
380 |
84 |
2600 |
6 |
16 |
380 |
54 |
2800 |
21 |
31 |
380 |
88 |
2550 |
7 |
17 |
380 |
53 |
2700 |
22 |
32 |
380 |
92 |
2500 |
8 |
18 |
380 |
52 |
2500 |
23 |
33 |
380 |
93 |
2450 |
9 |
19 |
380 |
61 |
2400 |
24 |
34 |
380 |
97 |
2400 |
10 |
20 |
380 |
62 |
3000 |
25 |
35 |
380 |
100 |
2350 |
11 |
21 |
380 |
63 |
3100 |
26 |
36 |
380 |
104 |
2300 |
12 |
22 |
380 |
64 |
3200 |
27 |
37 |
380 |
105 |
3100 |
13 |
23 |
380 |
68 |
3300 |
28 |
38 |
380 |
110 |
3090 |
14 |
24 |
380 |
70 |
3150 |
29 |
39 |
380 |
115 |
3200 |
15 |
25 |
380 |
72 |
3200 |
30 |
40 |
380 |
120 |
3120 |
Номінальний опір двигуна
Uном Rном ,Ом.
I
ном
Коефіцієнт корисної дії двигуна при номінальному навантаженні
12
ном ном .
ном ном
Опір якоря двигуна
U
R 0,5 1 ном 0,5 1 R ,Ом.
Я ном I Ном ном ном
Швидкість ідеального холостого ходу двигуна
U
ном , рад/с. 0 Ном U I R
ном ном я
2nном , рад/с. ном 60
Природна характеристика являє собою пряму лінію, що проходить через точки ω0= … рад/с, I = 0 и ωном = … рад/с, Iном=
… А.
Задача № 5.
Для двигуна постійного струму незалежного збудження типу П91 з паспортними даними див. табл. 5, Rя= 0,049 Rном потрібно вибрати пусковий реостат. Пуск двигуна виробляється в чотири сходинки.
Варіанти для рішення наведені в табл. 5.
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном, |
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном,
|
|
кВт
|
В |
А
|
об/хв
|
|
кВт
|
В
|
А
|
об/хв
|
1 |
32,5 |
220 |
172 |
1000 |
16 |
43,5 |
380 |
187 |
1300 |
2 |
33 |
220 |
173 |
1100 |
17 |
44 |
380 |
188 |
1350 |
3 |
34 |
220 |
174 |
1200 |
18 |
44,5 |
380 |
189 |
1400 |
4 |
35 |
220 |
175 |
1150 |
19 |
45 |
380 |
190 |
1450 |
5 |
36 |
220 |
176 |
1250 |
20 |
45,5 |
380 |
191 |
1500 |
6 |
37 |
220 |
177 |
1300 |
21 |
46 |
380 |
192 |
1000 |
7 |
38 |
220 |
180 |
1350 |
22 |
46,5 |
380 |
193 |
1100 |
8 |
39 |
220 |
189 |
1400 |
23 |
47 |
380 |
194 |
1200 |
9 |
40 |
380 |
180 |
1450 |
24 |
47,5 |
380 |
195 |
1150 |
10 |
40,5 |
380 |
181 |
1500 |
25 |
48 |
380 |
196 |
1250 |
11 |
41 |
380 |
182 |
1000 |
26 |
48,5 |
380 |
197 |
1300 |
12 |
41,5 |
380 |
183 |
1100 |
27 |
49 |
380 |
198 |
1350 |
13 |
42 |
380 |
184 |
1200 |
28 |
49,5 |
380 |
199 |
1400 |
14 |
42,5 |
380 |
185 |
1150 |
29 |
50 |
380 |
200 |
1450 |
15 |
43 |
380 |
186 |
1250 |
30 |
51 |
380 |
201 |
1500 |
Побудуємо у відносних одиницях природну механічну характеристику, провівши пряму через дві точки з координатами:
Перша точка: 0 1, M 0 ;
Друга точка: í î ì 1 0,049 0,951, M 1.
Приймемо максимальний пусковий момент M1 2
Характеристику, що відповідає повністю включеному реостату, одержимо, з'єднавши прямою точки 0, 0 і 0, M1 .
14
Підберемо величину мінімального пускового моменту M 2 так, щоб, виконавши графічну побудову згідно рис. 5, одержати чотири пускові сходинки. З побудови знаходимо M 2= 1,1.
M 1M 2 I 2 M 1 I1 M I
Відрізок ag відповідає номінальному опору двигуна
U
Rном ном ,Ом. I
ном
Опір сходинок пускового реостата
R ef R ,Ом, R de R ,Ом, Ном 2 ag ном
1 ag
R cd R ,Ом, R bc R ,Ом.
3 ag Ном 4 ag ном
15
Повний опір пускового реостата
bf Rр ag Rном ,Ом.
Задача № 6.
Дано двигун типу П91, з паспортними даними
Рном= … кВт, U = … В, Iном = … А, nном = … об/хв. Rя = 0,049 Rном
1. Двигун працює в режимі динамічного гальмування зі швидкістю, рівній половині номінальної, і номінальним струмом якоря.
Знайти величину додаткового опору, включеного в якірне коло, і момент на валу двигуна.
2. Двигун працює в режимі противовмикання зі швидкістю п = 600об/хв. при струмі якоря I = 110 A.
Визначити: величину додаткового опору, включеного в коло якоря; момент на валу двигуна; потужності: споживану з мережі, що підводиться з валу, що поглинається в опорах якірного кола.
3. Двигун працює в генераторному режимі з віддачею енергії в мережу.
Визначити: швидкість обертання якоря, якщо струм якоря I = 140 А та Rр = 0.
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
Варіант
|
Рном, кВт |
Uном, В |
Iном, А |
nном, об/хв |
Варіант
|
Рном, кВт |
Uном, В |
Iном, А |
nном, об/хв |
1 |
32 |
220 |
172 |
1000 |
16 |
39,5 |
220 |
223 |
2500 |
2 |
32,5 |
220 |
182 |
1100 |
17 |
40 |
220 |
225 |
2600 |
3 |
33 |
220 |
181 |
1200 |
18 |
40,5 |
220 |
230 |
2700 |
16
Продовження таблиці 6
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном, |
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном, |
nном, |
|
кВт |
В |
А |
об/хв |
|
кВт |
В |
А |
об/хв |
4 |
33,5 |
220 |
183 |
1300 |
19 |
41 |
220 |
231 |
2800 |
5 |
34 |
220 |
180 |
1400 |
20 |
41,5 |
220 |
233 |
2900 |
6 |
34,5 |
220 |
184 |
1500 |
21 |
42 |
220 |
235 |
3000 |
7 |
35 |
220 |
185 |
1600 |
22 |
42,5 |
220 |
236 |
2300 |
8 |
35,5 |
220 |
195 |
1700 |
23 |
43 |
220 |
238 |
2400 |
9 |
36 |
220 |
193 |
1800 |
24 |
43,5 |
220 |
239 |
2500 |
10 |
36,5 |
220 |
196 |
1900 |
25 |
44 |
220 |
241 |
2600 |
11 |
37 |
220 |
203 |
2000 |
26 |
44,5 |
220 |
244 |
2700 |
12 |
37,5 |
220 |
217 |
2100 |
27 |
45 |
220 |
255 |
2800 |
13 |
38 |
220 |
218 |
2200 |
28 |
45,5 |
220 |
257 |
2900 |
14 |
38,5 |
220 |
219 |
2300 |
29 |
46 |
220 |
261 |
3000 |
15 |
39 |
220 |
221 |
2400 |
30 |
46,5 |
220 |
263 |
3100 |
1. Режим динамічного гальмування. Опір якоря двигуна:
Rя = 0,049 Rном,Ом.
Коефіцієнт с:
U I R
с ном ном я , В∙с/рад,
2nном ном де ном рад/с.
60
Електромагнітний момент двигуна при номінальному струмі:
М с Iном , Н∙м.
Номінальний момент на валу двигуна:
Р 103
М ном , Н∙м.
ном
17
Момент втрат холостого ходу:
М 0 М Мном , Н∙м.
Момент на валу двигуна:
М в М М0 ,Н∙м.
Загальний опір якірного кола (швидкість дорівнює половині номінальної):
R ,Ом.
M
Додатковий опір:
Rp R Rя , Ом.
2. Режим противовмикання. Загальний опір якірного кола:
R ном ,Ом,
I
де , рад/с.
60
Додатковий опір:
Rp R Rя , Ом.
Електромагнітний момент двигуна:
М с I ,Н∙м.
Момент на валу двигуна:
18
М в М М0 ,Н∙м.
Потужність, що споживається з мережі:
Р U I ,кВт.
Потужність, що поглинається в опорах якірного кола:
Ря I 2 R,кВт.
Потужність, що підводиться з валу (без урахування втрат холостого ходу):
Р2 Ря Р,кВт.
3. Генераторний режим з віддачею енергії в мережу.
Швидкість обертання якоря:
U IR
ном я, рад/с. с с
n 30,об/хв.
Задача №7.
Побудувати природну характеристику для двигуна постійного струму послідовного збудження типу ДП41. Паспортні дані двигуна наведені в табл. 7.
Знайти також величини додаткових опорів, які включені у коло якоря для зниження швидкості при I = Iндо 400 об/хв (рн1=41,8
19
рад/с) та 200 об/хв (рн2=20,9 рад/с). Побудувати реостатні характеристики при включенні знайдених опорів
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
Варіант |
Рном, |
Uном, |
Iном,
|
nном , |
Варіант |
Рном,
|
Uном,
|
Iном, |
nном, |
|
кВт |
В |
А |
об/хв |
|
кВт |
В |
А |
об/хв |
1 |
17 |
220 |
94 |
630 |
16 |
26 |
380 |
75 |
630 |
2 |
20 |
220 |
98 |
640 |
17 |
27 |
380 |
78 |
640 |
3 |
15 |
380 |
50 |
650 |
18 |
28 |
380 |
80 |
650 |
4 |
16 |
380 |
55 |
660 |
19 |
29 |
380 |
82 |
660 |
5 |
17 |
380 |
57 |
670 |
20 |
30 |
380 |
84 |
670 |
6 |
18 |
380 |
59 |
680 |
21 |
31 |
380 |
88 |
680 |
7 |
19 |
380 |
60 |
690 |
22 |
32 |
380 |
92 |
690 |
8 |
20 |
380 |
62 |
700 |
23 |
33 |
380 |
93 |
700 |
9 |
19 |
380 |
61 |
710 |
24 |
34 |
380 |
97 |
710 |
10 |
20 |
380 |
62 |
720 |
25 |
35 |
380 |
100 |
720 |
11 |
21 |
380 |
63 |
730 |
26 |
36 |
380 |
104 |
730 |
12 |
22 |
380 |
64 |
740 |
27 |
37 |
380 |
105 |
740 |
13 |
23 |
380 |
68 |
750 |
28 |
38 |
380 |
110 |
750 |
14 |
24 |
380 |
70 |
760 |
29 |
39 |
380 |
115 |
760 |
15 |
25 |
380 |
72 |
770 |
30 |
40 |
380 |
120 |
770 |
n*, M*
2,4
2,0
1,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
до
|
10 кВт
|
1,2 кВт і вище
0,8
0,4
0 0,4 0,8 1,2 1,6 22,4 2,8I*
20
Природну характеристику розраховуємо, користуючись кривими, наведеними на рис. 6. При цьому Iн*= 1, Iн = 94 A, nн*= 1, пн =див. таблицю об/хв (ωн =… рад/с), тоді
I I I; ; n n n .
í * е н * í *
Результати розрахунків зведені в табл. 8.
Таблиця 8
I* |
0,4 |
0,6 |
0,8 |
1,0 |
1,2 |
1,4 |
1,6 |
1,8 |
2,0 |
I, А |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
n* |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
ωе, рад/с |
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
п, об/хв |
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
Природна характеристика за даними цієї таблиці побудована на рис. 7.
Номінальний опір двигуна
Uн
R
н ,Ом
I
н
Коефіцієнт корисної дії двигуна при номінальному навантаженні
1000Р .
н U н Iн н
Опір обмотки якоря
U
R 0,5 1 ном 0,5 1 R ,Ом я ном I ном ном ном
Опір послідовної обмотки збудження приблизно дорівнює:
21
Rп. з . 0,5Rя , Ом
Внутрішній опір двигуна
Rд Rп . з . Rя , Ом
e Н
U IRД його відносно Rp,отримаємо:
pн
R p 1 Rн Rд .
н
Додатковий опір, який необхідний для зниження швидкості до
41,8 рад/с
Rр1 =…
22
Додатковий опір, який необхідний для зниження швидкості до
20,9 рад/с
Rр2 =…
Розрахунок реостатних характеристик зробимо по формулі:
UI R R
e Д Р ,
U IRД
по природній характеристиці. Результати розрахунків зведені в табл. 9.
За даними табл. 9 на рис. 7 побудовані реостатні характеристики двигуна.
Таблиця 9
I, А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ωе, рад/с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ω (для Rp1), рад/с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ω (для Rp2), рад/с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Задача №8.
Для двигуна послідовного збудження типу ДП41 розрахувати пусковий реостат. Пуск двигуна виконується в три сходинки. Паспортні дані двигуна наведені в табл. 10.
Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.
23
Таблиця 10
Варіант
|
Рном, кВт
|
Uном, В
|
Iном, А
|
nном, об/хв
|
Варіант
|
Рном, кВт
|
Uном, В
|
Iном, А
|
nном, об/хв
|
1 |
17 |
220 |
94 |
630 |
16 |
26 |
380 |
75 |
630 |
2 |
20 |
220 |
98 |
640 |
17 |
27 |
380 |
78 |
640 |
3 |
15 |
380 |
50 |
650 |
18 |
28 |
380 |
80 |
650 |
4 |
16 |
380 |
55 |
660 |
19 |
29 |
380 |
82 |
660 |
5 |
17 |
380 |
57 |
670 |
20 |
30 |
380 |
84 |
670 |
6 |
18 |
380 |
59 |
680 |
21 |
31 |
380 |
88 |
680 |
7 |
19 |
380 |
60 |
690 |
22 |
32 |
380 |
92 |
690 |
8 |
20 |
380 |
62 |
700 |
23 |
33 |
380 |
93 |
700 |
9 |
19 |
380 |
61 |
710 |
24 |
34 |
380 |
97 |
710 |
10 |
20 |
380 |
62 |
720 |
25 |
35 |
380 |
100 |
720 |
11 |
21 |
380 |
63 |
730 |
26 |
36 |
380 |
104 |
730 |
12 |
22 |
380 |
64 |
740 |
27 |
37 |
380 |
105 |
740 |
13 |
23 |
380 |
68 |
750 |
28 |
38 |
380 |
110 |
750 |
14 |
24 |
380 |
70 |
760 |
29 |
39 |
380 |
115 |
760 |
15 |
25 |
380 |
72 |
770 |
30 |
40 |
380 |
120 |
770 |
Природна характеристика двигуна побудована в задачі № 4. Вибираємо значення максимального пускового струму I1 = 2Iн, А. Значення струму перемикання I2 = 1,34Iн, А визначається після декількох попередніх проб. Тоді
U
R ,Ом.
R ,Ом.
I
Проводимо допоміжні прямі ω = f (R) при I = I1= const та при I =I2 = const (рис. 21).
Величини опорів сходинок пускового реостата та значення швидкостей перемикання визначаються графічно.
24
ЗМІСТ
Задача №1……………………………………………………………………………4
Задача №2…………………………………………………………………………7
Задача №3…………………………………………………………………………9
Задача №4…………………………………………………………………………12
Задача №5…………………………………………………………………………14 Задача №6…………………………………………………………………………16
Задача №7…………………………………………………………………………19
Задача №8…………………………………………………………………………23
ЛІТЕРАТУРА……………………………………………………………………..26
25
ЛІТЕРАТУРА
1.Москаленко В.В. Електричний привод. - М.:вища шк., 1991-430 с.
2. Куліков А.А. Основи електропривода.-Київ, 1977- 184 с.
3. Цейтлін А.С. Електропривод,електроустаткування та основи керування.-М.:
вища шк.,1995-192 с.
4. Фотіев М.М. Електропривод і електрообладнання металургійних цехів.М.:Металургія,1990-348 с.
5. Чілікін М.Г. Загальний курс електроприводу.-М.:Енергія,1971-432 с.
6. Бондаренко В.І. Основи електропривода. – Запоріжжя, 2003 – 313 с.
7. Матеріали з мережі Internet.
26