Навчальний посібник для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода»

Про матеріал
До навчального посібника для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода» увійшли теми «Моменти механізмів та їх приведення»,« Одно масова та багатомасова системи», «Види механічних характеристик електричних двигунів»,« Механічні характеристики електродвигунів постійного струму послідовного, незалежного, паралельного та мішаного збудження», «Гальмівні та пускові режими електродвигунів постійного струму та їх характеристики». До кожної з тем надається головний і зрозумілий матеріал з дисципліни для вивчення і засвоєння здобувачами освіти.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ

 

 

 

 

 

 

Навчальний посібник для виконання практичних задач з  дисципліни «Основи електропривода»

Спеціальність 5.05070104 «Монтаж і експлуатація електроустаткування підприємств і цивільних споруд»

 

 

 

 

 

                                                         Розглянуто і затверджено                                                                 на засіданні циклової комісії                                                                електротехнічних дисциплін

                                                              протокол від _______ № ___

                                                                        Голова комісії _______С.О.Капанжи

 

 

Дніпродзержинськ, 2015р

Навчальний посібник  для виконання практичних задач з дисципліни «Основи

електропривода»/Укладач Устименко Ю.В. - викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу – 2015р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

     Ухвалено на засіданні

 циклової комісії

 електротехнічних  дисциплін

 Протокол від ____№_____

 Голова циклової комісії             

 _______ С.О.Капанжи                    

 

Коротка анотація. До навчального посібника для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода» увійшли теми «Моменти механізмів та їх приведення»,« Одно масова та багатомасова системи», «Види механічних характеристик електричних двигунів»,« Механічні характеристики електродвигунів постійного струму послідовного, незалежного, паралельного та мішаного збудження», «Гальмівні та пускові режими електродвигунів постійного струму та їх характеристики». До кожної з тем надається головний і зрозумілий матеріал з  дисципліни для вивчення і засвоєння студентами.

2

РЕЦЕНЗІЯ

 

на навчальний посібник: для виконання практичних задач з дисципліни «Основи електропривода».

 

Автор: Устименко Ю.В.- викладач Дніпродзержинського металургійного коледжу

Короткий виклад змісту роботи: Навчальний посібник  у відповідності до робочої програми дисципліни з навчального матеріалу для практичного виконання студентами окремих тем, модулів та блоків.

Актуальність питань, висвітлених у роботі: Повнота охоплення матеріалу з окремих тем навчальної дисципліни для практичного  вивчення студентами. Освоєння  найголовнішої термінології, законів, питань навчальної дисципліни.

Новизна рішень та підходів, що пропонуються, у порівнянні з існуючими: В навчальний посібник увійшов найголовніший і найнеобхідніший матеріал для безпроблемного практичного вивчення і засвоєння. 

Характеристика графічних та ілюстрованих матеріалів: Коротко представлені необхідні електричні схеми, пускові і гальмівні діаграми, характеристики тощо.

Недоліки, допущені в роботі: В цілому методична розробка виконана на досить високому педагогічному рівні, але може поступово доповнюватися необхідними навчальними матеріалами дисципліни.

Рекомендації для подальшого використання даної розробки:Вдосконалювати і залучати нові теми навчальної дисципліни до навчального посібника.

 

Рецензент                        

Голова циклової комісії електротехнічних дисциплін Капанжи С.О.

 

_________________                                                  ________________

  (дата)                                                                                                             (підпис)

3

Задача №1.

Визначити момент інерції і маховий момент шестерні, зображеної

на рис. 1 , відносно її осі. Матеріал шестерні

3

 сталь з питомою вагою m* = 7,8 т/м . Які будуть момент інерції і маховий момент шестерні відносно осі, яка проходить паралельно геометричної осі і співпадає з початковою окружністю? При розрахунку можна приблизно вважати, що поверхня шестерні не зубчата, а гладка і співпадає з початковою окружністю шестерні.              

                                                                       Ø1

image 

kоб kд

 

 

                                                              Рисунок 1 – Шестерня

 

                                                                  Розв’язання

Шестерню слід розбити на три елементарних геометричних тіла: обід, ступицю і диск, який з’єднує ступицю з обідом. Кожне з цих тіл являє собою полий циліндр, вісь якого співпадає з віссю шестерні, тому момент інерції може бути визначений по формулі

lm

                                                                       J image* r24 r14 1000 ,                                 (1)

                                                                                              2                                                        

 

прискорення вільного падіння (коефіцієнт g = 9,81) не будемо враховувати, тому що він в подальших розрахунках скорочується

 

 

 

 

 

 

 

4

3

1000 – з’явилася через розмірності m* = 7,8 т/м . Це переведення в кг (в системі СІ).

 

Для обіда:

 

Jоб imagelm* r24об . r14об. 1000 , кг·м2.

                                                                  2                                         

                     Для ступиці:                                                            

                                                        Jст imagelm* r24ст . r14ст. 1000 , кг·м2.

                                                                  2                                         

                     Для диска:                                                                

                                                     J дис                            4              4 1000, кг·м2.

                                                             lm* r2 дис . r1 дис.

                                                                 2                                          

 

Загальний момент інерції шестерні

 

2

J J об  J ст Jдис , кг·м .

 

Маховий момент визначається, як

 

GDш2  J ш 4g Н·м2

 

 

Якщо шестерня обертається навкруги осі, яка співпадає з початковою окружністю, то маховий момент

 

 

GDш21 GDш2 4а2G ,

 

где а – найбільший радіус інерції, м;

 

2 2  2 2   Gш  r2 об . r1об . kоб . m* r2 ст. r1ст. kст. m*

                                                                                                                                          2                                                      2                     1000 g, Н.           

 

 

                                    r2 дис . r1дис . kдис. m*                                 

 

 

 

Тут ми не враховуємо g, тому що цей коефіцієнт скорочується (див. формулу (1)).

 

                                                                                  2                  2           2                 2

GDш 1 GDш 4а G , Н·м .

 

Момент інерції відносно цієї осі буде

 

                                                                                                  GD 2           2.

                                                                                J   ш1         ш 1  кг·м    

                                                                                                      4g  

           

 

Варіанти для рішення наведені в табл. 1

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

 

                                                                                                                                        Таблиця 1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Варіант

Ø1, мм

Ø2, мм

Ø3, мм

Ø4, мм

kоб., мм 

kд., мм

1.

 

200

                                                

160

 

10

60

 

          50         

                                                

16

 

2.

 

220

 

170

 

15

 

64

 

          68         

                                                

18

 

3.

 

230

                                                

180

 

20

68

 

          70         

                                                

20

 

4.

 

240

                                                

190

 

24

70

 

          75         

                                                

15

 

5.

 

250

                                                

200

 

28

72

 

          78         

                                                

18

 

6.

 

260

                                                

230

 

30

74

 

          80         

                                                

22

 

7.

 

270

                                                

240

 

34

84

 

          84         

                                                

20

 

8.

 

280

                                                

250

 

36

76

 

          86         

                                                

24

 

9.

 

290

                                                

250

 

38

80

 

          88         

                                                

28

 

10.

 

300

                                                

240

 

40

76

 

          90         

                                                

30

 

11.

 

320

                                                

260

 

42

72

 

          92         

                                                

40

 

12.

 

340

                                                

270

 

44

80

 

          94         

                                                

44

 

13.

360

280

40

82

          96         

42

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

14.

 

380

                                                 

300

 

42

84

 

          98         

                                                 

46

 

15.

 

410

                                                 

320

 

30

78

 

        100        

                                                 

48

 

16.

 

420

                                                 

340

 

32

84

 

        105        

                                                 

50

 

17.

 

430

                                                 

360

 

34

86

 

        104        

                                                 

48

 

18.

 

450

                                                 

380

 

36

88

 

        110        

                                                 

55

 

19.

 

470

                                                 

400

 

30

78

 

        115        

                                                 

60

 

  

 

 

 

6

                                                                                                                Продовження таблиці 1

Варіант

Ø1, мм

Ø2, мм

Ø3, мм

Ø4, мм

kоб., мм

kд., мм

20.

 

480

                                                 

390

 

28

82

 

120

 

65

 

21.

 

487

                                                 

400

 

40

87

 

119

 

63

 

22.

 

502

                                                 

413

 

41

88

 

122

 

65

 

23.

 

517

                                                 

425

 

42

89

 

125

 

68

 

24.

 

531

                                                 

437

 

42

90

 

128

 

71

 

25.

 

546

                                                 

450

 

43

91

 

131

 

73

 

26.

 

561

                                                 

462

 

44

92

 

133

 

76

 

27.

 

576

                                                 

475

 

45

93

 

136

 

79

 

28.

 

591

                                                 

487

 

46

94

 

139

 

81

 

29.

 

606

                                                 

499

 

47

95

 

142

 

84

 

30.

 

621

                                                 

512

 

47

96

 

145

 

86

 

 

 

 

 

 

Задача №2.

 Підйомний пристрій має кінематичну схему(рис. 2) і наступні

2 2 дані: швидкість двигуна n = … об/хв, Jo = … кг·м , J1 = …кг·м , J2 2

= … кг· м , i1 =i2 = …; ККД кожної пари шестерень η = …, D = … м. Визначити момент інерції для випадку розгону і уповільнення при підйомі вантажу в …          т.

              Варіанти для рішення наведені в табл. 2

imageНомер варіанта студента відповідає порядковому номеру всписку  журнала.

Таблиця 2

Варіант

 

n, об/хв

J0,2

кг·м

J1, 2

кг·м

J2,2

кг·м

i1

i2

η

D, м

т, Кг

1

980

0,5

2

25

4

4

0,95

0,7

1000

2

980

0,8

3

22

4

2

0,95

0,6

1100

3

1000

0,5

5

20

3

2

0,95

0,7

900

4

950

0,6

3

27

4

3

0,95

0,8

1200

5

1500

0,7

4

30

3

2

0,95

0,9

1030

6

950

0,5

5

22

2

4

0,95

0,7

1050

7

980

0,8

6

23

3

3

0,95

0,6

980

8

1000

0,5

7

24

4

2

0,95

0,7

900

9

1100

0,6

8

25

5

2

0,95

0,8

1110

10

1200

0,7

9

26

4

3

0,95

0,9

1000

11

1300

0,5

10

27

4

2

0,95

0,7

1200

             

7

 

Продовження таблиці 2

Варіант

 

n, об/хв

J0,2

кг·м

J1, 2

кг·м

J2,2

кг·м

i1

i2

η

D, м

т, Кг

12

1400

0,8

2

28

3

4

0,95

0,6

1300

13

1500

0,5

3

29

4

5

0,95

0,7

980

14

900

0,6

5

30

3

4

0,95

0,8

990

15

950

0,7

3

31

2

5

0,95

0,9

1030

16

980

0,5

4

32

3

4

0,95

0,7

1000

17

1000

0,8

5

33

4

5

0,95

0,6

1100

18

1100

0,5

6

20

5

3

0,95

0,7

900

19

1200

0,6

7

23

4

2

0,95

0,8

1200

20

1300

0,7

8

21

4

5

0,95

0,9

1030

21

1400

0,5

9

25

3

5

0,95

0,7

1050

22

1500

0,8

10

26

4

5

0,95

0,6

980

23

900

0,5

2

24

3

4

0,95

0,7

900

24

950

0,6

3

25

2

5

0,95

0,8

1110

25

980

0,7

5

23

3

3

0,95

0,9

1000

26

1000

0,5

3

28

4

3

0,95

0,7

1200

27

1100

0,8

4

27

5

3

0,95

0,6

1300

28

1200

0,5

5

21

3

4

0,95

0,7

980

29

1300

0,6

6

23

4

2

0,95

0,8

990

30

1400

0,7

7

29

5

3

0,95

0,9

1030

 

imageJ

 

 

 

 

D

 

 

 

 

 

Рисунок 2 – Схема підйомного пристрою

 

 

 

8

 

Розв’язання

 

 

Щоб визначити приведений момент інерції, треба знати швидкість підйому вантажу, відповідну заданій швидкості двигуна. Цю швидкість, нехтуючи товщиною каната, можна вважати рівній окружній швидкості барабана

image                                              60Dn i i  ,    м/с.

                                                                                         б                1 2                      

 

Кутова швидкість двигуна

 

 

2n

                                                                                            , рад/с.

60

При розгоні  

                                                 J    J     J1            J2                 m2              2

image                                                     роз.        0 i 2    i 2 i2   22 , кг·м   

                                                                                                                               1 1                 1         2 1          2                                                               

При гальмуванні                                                                                       

                                                                                                                                                                                                                                                   J   1                                                  1             J2                                                                                                      1   2                       m  2                                2  

                                                J         J      image2

                                                    гальм.                     0    i 2   i 2 i     2   , кг·м 

                                                                                                                                    1                         1          2                                                                           

 

 

 

Задача № 3.

Для схеми на рис. 3 авиконати операцію приведення у випадку підйому вантажу (розрахувати наведений момент навантаження та момент інерції) при наступних параметрах кінематичної схеми: див. табл. 3 (ККД редуктора ηр, ККД лебідки ηБ).

 

 

imageНомер варіанта студента відповідає порядковому номеру всписку журнала.

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 3

Варіант

Rб,

Jд, 2

J1, 2

J2, 2

Z1

Z2

ηр

т,

ηБ

 

м

кг·м

кг·м

кг·м  

 

 

 

кг

 

1

0,15

0,1

0,02

2 

14

86

0,97

1000

0,96

2

0,14

0,15

0,03

2,5 

15

86

0,95

1100

0,98

3

0,13

0,16

0,04

1,9 

18

87

0,96

900

0,97

4

0,12

0,17

0,04

1,5 

13

89

0,98

1200

0,95

5

0,11

0,18

0,05

2 

17

85

0,94

1030

0,96

6

0,16

0,13

0,08

2,3 

12

87

0,95

1050

0,98

7

0,17

0,14

0,09

4 

15

84

0,96

980

0,87

8

0,18

0,18

0,1

3,5 

16

85

0,98

900

0,9

9

0,19

0,16

0,024

2,5 

18

87

0,97

1110

0,96

10

0,15

0,2

0,12

2,6 

15

85

0,96

1000

0,95

11

0,14

0,21

0,03

2,7 

14

86

0,97

1200

0,94

12

0,13

0,18

0,04

2,8 

16

89

0,95

1300

0,93

13

0,12

0,15

0,02

2,3 

12

86

0,96

980

0,97

14

0,11

0,13

0,03

6 

13

85

0,98

990

0,98

15

0,16

0,12

0,04

2,9 

15

84

0,94

1030

0,96

16

0,17

0,14

0,04

2 

16

82

0,95

1000

0,98

17

0,18

0,18

0,05

2,5 

17

83

0,96

1100

0,97

18

0,19

0,14

0,08

1,9 

19

89

0,98

900

0,95

19

0,15

0,2

0,09

1,5 

18

90

0,97

1200

0,96

20

0,14

0,21

0,1

2 

15

91

0,96

1030

0,98

21

0,13

0,13

0,024

2,3 

14

97

0,97

1050

0,87

22

0,12

0,16

0,12

4 

16

95

0,95

980

0,9

23

0,11

0,15

0,03

3,5 

15

94

0,96

900

0,96

24

0,16

0,18

0,04

2,5 

12

89

0,98

1110

0,95

25

0,17

0,14

0,02

2,6 

13

96

0,94

1000

0,94

26

0,18

0,15

0,03

2,7 

19

94

0,95

1200

0,93

27

0,19

0,16

0,04

2,8 

18

95

0,96

1300

0,97

28

0,15

0,17

0,04

2,3 

117

85

0,98

980

0,98

29

0,14

0,12

0,05

6 

16

86

0,97

990

0,97

30

0,13

0,15

0,08

2,9 

15

87

0,96

1030

0,94

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

                                                  2            4                                                                                             

                         

                                                 

                         

G

 

 

image                                                                                                                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 Рисунок 3 – Кінематична (а) і розрахункова (б) схеми піднімальної лебідки

 

 

 

Розв’язання

 

 

Визначимо передаточне число редуктора та радіус приведення

              2  момент                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          J2

 кі нематичної  схеми,  а по формулі  J      J 1 m                                                                                                          i2

інерції.  

R

i  z2 ;                                                                                                            image                       Б , м;      z

                                                                                1                                i                

                                                                                               J 2           2                 2

                                                                                   J         image                                                                                                                           

                                                                J       J Д     1   i2  m   ,  кг·м .   

 

              Розрахуємо наведений момент навантаження:

m g 

                                               М с                  , Н·м.  

image

р Б

 

 

 

 

 

 

 

 

                         11

 

Задача № 4.

Для двигуна постійного струму незалежного збудження типу П51 побудувати природну швидкісну характеристику.      Паспортні дані двигуна: див. табл. 4.

 

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

Таблиця 4

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

 

 

 

 кВт

В

                                                 

А

 об/хв

 

 

кВт

                                                 

       В      

А          

об/хв  

 

1

11

220

59

3000

16

26

380

75

2950  

2

12

220

57

3100

17

27

380

78

2850  

3

13

380

56

3200

18

28

380

80

2750  

4

14

380

57

3000

19

29

380

82

2650  

5

15

380

55

2900

20

30

380

84

2600  

6

16

380

54

2800

21

31

380

88

2550  

7

17

380

53

2700

22

32

380

92

2500  

8

18

380

52

2500

23

33

380

93

2450  

9

19

380

61

2400

24

34

380

97

2400  

10

20

380

62

3000

25

35

380

100

2350  

11

21

380

63

3100

26

36

380

104

2300  

12

22

380

64

3200

27

37

380

105

3100  

13

23

380

68

3300

28

38

380

110

3090  

14

24

380

70

3150

29

39

380

115

3200  

15

25

380

72

3200

30

40

380

120

3120  

 

Розв’язання

 

Номінальний опір двигуна

 

imageUном Rном          ,Ом.

I

ном

 

Коефіцієнт корисної дії двигуна при номінальному навантаженні

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

1000Р

                                                                                 ном                       ном .

image

                                                                                                        U    I

 ном ном

 

              Опір якоря двигуна

U

                                      0,5 1         image ном 0,5 1  R   ,Ом.  

                                               Я                                 ном I  Ном                           ном          ном              

 

 

 

 

 

              Швидкість ідеального холостого ходу двигуна

U

                                                   image                                                            ном                                          , рад/с.           0                                Ном       U    I   R

                                                                              ном       ном      я                              

    2nном , рад/с.       ном   60       

 

Природна характеристика  являє  собою  пряму  лінію,  що проходить через точки ω0= … рад/с, I = 0 и ωном = … рад/с, Iном=

… А.

 

 

image

 

 Рисунок 4 – Природна швидкісна характеристика двигуна постійного струму незалежного збудження типу П51

 

 

13

 

Задача № 5.

 Для двигуна постійного струму незалежного збудження типу П91 з паспортними даними див. табл. 5, Rя= 0,049 Rном потрібно вибрати пусковий реостат. Пуск двигуна виробляється в чотири сходинки.     

Варіанти для рішення наведені в табл. 5.

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

Таблиця 5

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

 

 

 

кВт

                                                

В

А

                                                 

об/хв

 

 

кВт

 

В

 

А

                                                

об/хв  

 

 

1

32,5

220

172

1000

16

43,5

380

187

1300  

2

33

220

173

1100

17

44

380

188

1350  

3

34

220

174

1200

18

44,5

380

189

1400  

4

35

220

175

1150

19

45

380

190

1450  

5

36

220

176

1250

20

45,5

380

191

1500  

6

37

220

177

1300

21

46

380

192

1000  

7

38

220

180

1350

22

46,5

380

193

1100  

8

39

220

189

1400

23

47

380

194

1200  

9

40

380

180

1450

24

47,5

380

195

1150  

10

40,5

380

181

1500

25

48

380

196

1250  

11

41

380

182

1000

26

48,5

380

197

1300  

12

41,5

380

183

1100

27

49

380

198

1350  

13

42

380

184

1200

28

49,5

380

199

1400  

14

42,5

380

185

1150

29

50

380

200

1450  

15

43

380

186

1250

30

51

380

201

1500  

 

Розв’язання

 

 

Побудуємо у відносних одиницях природну механічну характеристику, провівши пряму через дві точки з координатами:

Перша точка: 0  1,  M  0 ;  

Друга точка: í î ì  1 0,049 0,951,  M  1.   

Приймемо максимальний пусковий момент M1 2

Характеристику, що відповідає повністю включеному реостату, одержимо, з'єднавши прямою точки 0, 0 і 0, M1 .

 

 

 

 

 

14

Підберемо  величину  мінімального  пускового  моменту            M 2 так, щоб, виконавши графічну побудову згідно рис. 5, одержати чотири пускові сходинки. З побудови знаходимо M 2= 1,1.

 

image 

                       

              

 

 

              

                          

                                              

                           

                           

              

 

 

 

 

 

 

 

     M 1M 2 I 2         M 1 I1 M I    

                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

 Рисунок 5 – Побудова механічної характеристики двигуна постійного струму незалежного збудження у відносних одиницях

 

 

 

Відрізок ag відповідає номінальному опору двигуна

 

U

imageRном     ном ,Ом. I

ном

 

Опір сходинок пускового реостата

 

R  ef  R   ,Ом,         de  R   ,Ом,                                             Ном                            2            ag          ном         

                                                 1     ag

                                                cd  R   ,Ом,                      bc    R   ,Ом.  

                                                     3      ag        Ном                                                       4 ag            ном             

 

 

 

 

15

 

 

Повний опір пускового реостата

 

 

imagebf Rр  ag Rном ,Ом.

 

 

 

Задача № 6.

Дано двигун типу П91, з паспортними даними

Рном= … кВт, U = … В, Iном = … А, nном  = … об/хв. Rя = 0,049 Rном

 

 

1.             Двигун працює в режимі динамічного гальмування зі швидкістю, рівній половині номінальної, і номінальним струмом  якоря. 

Знайти величину додаткового опору, включеного в якірне коло, і момент на валу двигуна. 

 

2.             Двигун  працює  в  режимі  противовмикання  зі  швидкістю   п = 600об/хв. при струмі якоря I = 110 A

Визначити: величину додаткового опору, включеного в коло якоря; момент на валу двигуна; потужності: споживану з мережі, що підводиться з валу, що поглинається в опорах якірного кола.

 

 

3.             Двигун працює в генераторному режимі з віддачею енергії в  мережу.

Визначити: швидкість обертання якоря, якщо струм якоря I = 140 А та Rр = 0.

 

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

Таблиця 6

Варіант

 

 

Рном,

                                   кВт

Uном,

                         В

Iном,

                        А

nном,  об/хв

Варіант

 

 

Рном,

                                  кВт

Uном,

                       В

Iном,

                      А

nном,  об/хв

1

32

220

172

1000

16

39,5

220

223

2500

2

32,5

220

182

1100

17

40

220

225

2600

3

33

220

181

1200

18

40,5

220

230

2700

             

 

 

 

16

Продовження таблиці 6

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

nном,

 

 

                    кВт

                         В

                        А

 об/хв

 

 

                     кВт

                       В

                      А

 об/хв

4

33,5

220

183

1300

19

41

220

231

2800

5

34

220

180

1400

20

41,5

220

233

2900

6

34,5

220

184

1500

21

42

220

235

3000

7

35

220

185

1600

22

42,5

220

236

2300

8

35,5

220

195

1700

23

43

220

238

2400

9

36

220

193

1800

24

43,5

220

239

2500

10

36,5

220

196

1900

25

44

220

241

2600

11

37

220

203

2000

26

44,5

220

244

2700

12

37,5

220

217

2100

27

45

220

255

2800

13

38

220

218

2200

28

45,5

220

257

2900

14

38,5

220

219

2300

29

46

220

261

3000

15

39

220

221

2400

30

46,5

220

263

3100

 

Розв’язання

 

1. Режим динамічного гальмування. Опір якоря двигуна:

 

Rя = 0,049 Rном,Ом.

 

Коефіцієнт с:

 U I R

image                                                                     с        ном           ном      я  , В∙с/рад,

2nном          ном де ном          image рад/с.

60

Електромагнітний момент двигуна при номінальному струмі:

 

М с Iном , Н∙м.

 

Номінальний момент на валу двигуна:

 

Р 103

                                                                              М image         ном           , Н∙м.

ном

 

 

17

Момент втрат холостого ходу:

 

М 0  М Мном , Н∙м.

 

Момент на валу двигуна:

 

М в  М М0 ,Н∙м.

 

Загальний опір якірного кола (швидкість дорівнює половині номінальної):

 

c2

                                                                                         R         ,Ом.

image

M

 

Додатковий опір:

 

Rp  R Rя , Ом.

 

 

           2. Режим противовмикання.   Загальний опір якірного кола:

                                                                                             U    с

image                                                                                 R       ном                   ,Ом,

                                                                               I

2n

imageде          , рад/с.

60

 

 

 

Додатковий опір:

 

Rp  R Rя , Ом.

 

 

Електромагнітний момент двигуна:

 

М с I ,Н∙м.

 

Момент на валу двигуна:

 

 

18

 

М в  М М0 ,Н∙м.

 

Потужність, що споживається з мережі:

 

Р U I ,кВт.

 

Потужність, що поглинається в опорах якірного кола:

 

 

Ря  I 2 R,кВт.

 

 

Потужність, що підводиться з валу (без урахування втрат холостого ходу):

 

Р2  Ря  Р,кВт.

 

3. Генераторний режим з віддачею енергії в мережу.

 

Швидкість обертання якоря:

image  U IR

        ном  я, рад/с.            с       с 

                                                                                   n     30,об/хв.

 

 

Задача №7.

 Побудувати природну характеристику для двигуна постійного струму послідовного збудження типу ДП41. Паспортні дані двигуна наведені в табл. 7.      

Знайти також величини додаткових опорів, які включені у коло якоря для зниження швидкості при I = Iндо 400 об/хв (рн1=41,8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

рад/с) та 200 об/хв (рн2=20,9 рад/с). Побудувати реостатні характеристики при включенні знайдених опорів

 

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

Таблиця 7

Варіант

Рном,

Uном,

Iном,

 

nном

        ,

Варіант

Рном, 

 

 Uном,

 

Iном,

nном,

 

кВт

В

       А

об/хв

                                                   

кВт  

        В

А

об/хв

1

17

220 

 94

630 

16  

26 

380

75

630

2

20

220 

 98

640 

17  

27 

380

78

640

3

15

380 

 50

650 

18  

28 

380

80

650

4

16

380 

 55

660 

19  

29 

380

82

660

5

17

380 

 57

670 

20  

30 

380

84

670

6

18

380 

 59

680 

21  

31 

380

88

680

7

19

380 

 60

690 

22  

32 

380

92

690

8

20

380 

 62

700 

23  

33 

380

93

700

9

19

380 

 61

710 

24  

34 

380

97

710

10

20

380 

 62

720 

25  

35 

380

100

720

11

21

380 

 63

730 

26  

36 

380

104

730

12

22

380 

 64

740 

27  

37 

380

105

740

13

23

380 

 68

750 

28  

38 

380

110

750

14

24

380 

 70

760 

29  

39 

380

115

760

15

25

380 

 72

770 

30  

40 

380

120

770

                      n*,                                                                                                                                                          M*                                                                                                                              

                                                                                          2,4                                                                                                                                                                                                                                

                                   

                                                                                       2,0                                                                                                                                                                                                                                 

                                                           

                                                                                                                                                                            1,6                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

                                                                                              

                                   

                         

  

                         

             

 

 

                         

             

                         

              

                                                                            

                           

      

                                               

                                      

                                                

 

 

 

                                      

                                                

 

М

                                                

                                                                            

                           

                                                                                                                                                 

      

                         

             

 

 

image

                         

              

                                                                            

                           

      

                         

             

  

                                      

                         

              

10

      

                         

             

 

 

                                      

                         

              

                                                                            

                           

                         

                         

  

                         

                         

             

  

 

                         

                         

             

           до

              

10 кВт                                         

                           

                                             1,2                                                                 кВт і вище                              

                                                                                       0,8                                                                                                                                                                                                                                

                                               

                                                                                       0,4                                                                                                                                                                                                                                

                                                                                                                      

                                                           

                       0          0,4       0,8   1,2           1,6       22,4 2,8I*                              

 Рисунок 6 – Залежність моменту та швидкості від струму якоря двигуна послідовного збудження (у відносних одиницях)

20

Розв’язання

 

 

Природну характеристику розраховуємо, користуючись кривими, наведеними на рис. 6. При цьому Iн*= 1, Iн = 94 A, nн*= 1, пн =див. таблицю об/хв (ωн =… рад/с), тоді

 

                                                         I I I;   ; n n n .

                                                                                                                             í   *       е          н   *                   í   *                                      

Результати розрахунків зведені в табл. 8.

                                                                                                                                     Таблиця 8

I*

0,4

0,6

0,8

       1,0

1,2 

1,4

1,6

1,8

2,0

I, А

n*

ωе, рад/с

 

 

 

 

             

 

 

 

 

п,

об/хв

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

Природна характеристика за даними цієї таблиці побудована на рис.             7.

Номінальний опір двигуна

Uн

imageR

                                                                                              н        ,Ом

I

н

 

Коефіцієнт корисної дії двигуна при номінальному навантаженні             

 1000Р .

                         н imageU н Iн   н 

 

            Опір обмотки якоря

U

0,5 1   imageном 0,5 1  R   ,Ом   я    ном I  ном  ном  ном   

 

Опір послідовної обмотки збудження приблизно дорівнює:

 

 

21

 

Rп. з .  0,5Rя , Ом

 

Внутрішній опір двигуна

 

Rд  Rп . з . Rя , Ом

 

image

 

Рисунок 7 – Природна (Rp = 0) і реостатні (Rp1, Rp2) характеристики двигуна послідовного збудження

 

           Поклавши в рівнянні    U   image     I R Д  RР I = I  і вирішивши   

                                                                                                    e                                                                 Н                                

      U IRД   його відносно Rp,отримаємо:         

                                                                                                                                                                  

                                                                        R p  1    image     Rн  Rд .                                                                                   

                                                                                                          н                                                                                                                                                     

 

Додатковий опір, який необхідний для зниження швидкості до

41,8 рад/с

Rр1 =…

 

 

 

 

 

 

22

Додатковий опір, який необхідний для зниження швидкості до

20,9 рад/с

Rр2 =…

 

Розрахунок реостатних характеристик зробимо по формулі:

 UI R R

image                                                                      e                Д             Р ,

U IRД

 

де ωе – радіальна швидкість, яка обумовлена для даного струму

по природній характеристиці. Результати розрахунків зведені в табл. 9.

 

За даними табл. 9 на рис. 7 побудовані реостатні характеристики двигуна.

 

                                                                                                                               Таблиця 9

I, А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ωе, рад/с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ω (для Rp1),  рад/с 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ω (для Rp2),  рад/с 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача №8.

Для двигуна послідовного збудження типу ДП41 розрахувати пусковий реостат. Пуск двигуна виконується в три сходинки.    Паспортні дані двигуна наведені в табл. 10.

 

 

Номер варіанта студента відповідає порядковому номеру в списку журнала.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

                                                                                                 Таблиця 10

Варіант

 

 

Рном, кВт

 

Uном, В

 

Iном, А

 

nном, об/хв

 

Варіант

 

 

Рном, кВт

 

Uном, В

 

Iном, А

 

nном, об/хв

 

1

17

220

94

630

16

26

380

75

630

2

20

220

98

640

17

27

380

78

640

3

15

380

50

650

18

28

380

80

650

4

16

380

55

660

19

29

380

82

660

5

17

380

57

670

20

30

380

84

670

6

18

380

59

680

21

31

380

88

680

7

19

380

60

690

22

32

380

92

690

8

20

380

62

700

23

33

380

93

700

9

19

380

61

710

24

34

380

97

710

10

20

380

62

720

25

35

380

100

720

11

21

380

63

730

26

36

380

104

730

12

22

380

64

740

27

37

380

105

740

13

23

380

68

750

28

38

380

110

750

14

24

380

70

760

29

39

380

115

760

15

25

380

72

770

30

40

380

120

770

 

Розв’язання

 

 

Природна характеристика двигуна побудована в задачі № 4. Вибираємо значення максимального пускового струму I1 = 2Iн, А. Значення струму перемикання I2 = 1,34Iн, А визначається після декількох попередніх проб.      Тоді

 

U

                                                                                            R      ,Ом.

UI

image                                                                      R     ,Ом.

I



Проводимо допоміжні прямі ω = f (R) при I = I1= const та при I  =I2 = const (рис. 21).

Величини опорів сходинок пускового реостата та значення швидкостей перемикання визначаються графічно.

 

 

 

24

ЗМІСТ

Задача №1……………………………………………………………………………4

Задача №2…………………………………………………………………………7

Задача №3…………………………………………………………………………9

Задача №4…………………………………………………………………………12

Задача №5…………………………………………………………………………14 Задача №6…………………………………………………………………………16

Задача №7…………………………………………………………………………19

Задача №8…………………………………………………………………………23

ЛІТЕРАТУРА……………………………………………………………………..26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

ЛІТЕРАТУРА

1.Москаленко В.В. Електричний  привод. - М.:вища шк., 1991-430 с.

2.  Куліков А.А. Основи електропривода.-Київ, 1977- 184 с.

3.  Цейтлін А.С. Електропривод,електроустаткування та основи керування.-М.:

вища шк.,1995-192 с.

4.  Фотіев М.М. Електропривод і електрообладнання металургійних цехів.М.:Металургія,1990-348 с. 

5.  Чілікін М.Г. Загальний курс електроприводу.-М.:Енергія,1971-432 с.

6.  Бондаренко  В.І. Основи електропривода. – Запоріжжя, 2003 – 313 с.

7.  Матеріали з мережі Internet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

pdf
Додано
29 вересня 2020
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку