Урок математики 1 клас
(за системою розвивальне навчання Д.Б. Ельконіна – В.В. Давидова)
Тема. Спеціальні знаки для запису чисел – цифри. Цифри різних народів. Арабська нумерація.
Мета. Познайомити учнів з цифрами різних народів. Розвивати бажання користуватися ними.Формувати інтерес до збагачення знань і розвивати полікультурні комунікативні та інформаційні компетентності.
Щоб успішно займатись сільським господарством давнім людям необхідні були арифметичні знання. Без підрахунку днів важко було вирішити коли засівати поля, коли збирати врожай, коли чекати приплоду від скота. Потрібно було знати скільки овець в стаді, скільки мішків зерна зібрано У прадавніх людей, крім кам'яної сокири й шкіри замість одягу, нічого не було. Тому первісній людині доводилося рахувати не так вже й багато.
Загинала людина пальці – дадавали. Розгинала – віднімали.Так саме, як ми робимо, коли вчимося рахувати. На пальцях рахувати зручно, тільки результат рахунку зберігати не можна. Не станеш же цілий день ходити із загнутими пальцями. І людина здогадалася – для рахунку можна використовувати все, що попадеться під руку: камінчики, палички.
Народи Прадавньої Азії при рахуваннях зав'язували вузлики на шнурках різної довжини й кольору. У деяких багатіїв накопичувалося по кілька метрів цієї мотузкової «рахункової» книги, напевно згадай через рік, що означає чотиривузлика на червоному шнурку. Тому того, хто зав'язував вузлики, називали пригадувач.
Прадавні єгиптяни теж внесли свій внесок в історію цифр.Вони придумали АБАК – рахункову дошку, на якій пересували абрикосові кісточки. Абак використовували й у Прадавній Греції, і в Прадавньому Римі, а потім і в Західній Європі аж до XVIII сторіччя. Та й зараз іноді можна зустріти близького родича абака – рахівниця, де абрикосові кісточки замінені пластмасовими, а щоб не згубилися, їх нанизали на металеві спиці й вставили в рамку.
Інші числа записувалися за допомогою цих символів із застосуванням додавання й віднімання. Ця форма запису менш зручна, ніж та, якою ми користуємося. Число 444 записується так CDXLIV. Запис числа виходив дуже довгий. I – 1 VI – 6 II – 2 VII – 7 III – 3 VIII – 8 IV – 4 IX – 9 V – 5 X – 10 L – 50 C – 100 D – 500 M - 1000