Музичний матеріал та методичні рекомендації "Рухлива хвилинка"

Про матеріал

У збірці «Рухлива хвилинка» розкрито значення проведення фізкультхвилинок та фізкультпауз під час навчально-виховного процесу в початкових класах. Посібник містить систематизовані фізкультхвилинки, написані вчителем музичного мистецтва ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Піддубці Тодорович Аллою Ярославівною. В збірці розказано які фізкультхвилинки та паузи бувають за типами та видами. Подані власні тексти та мелодії, які легко засвоюються учнями, та сприяють покращенню атмосфери на уроці. Наприклад, частину з них Ви зможете використати для загального активного відпочинку дітей на уроках, а з іншими – ще й повторити теоретичний матеріал. Бажаю Вам успіху у вашій роботі і маю надію, що дана збірка допоможе зробити її легшою і різноманітнішою.

Перегляд файлу

 

 

 

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с.Піддубці

 

Тодорович Алла Ярославівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Рухлива хвилинка

 

Музичний матеріал та методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Луцьк 2014

 

 

 

 

 

«Рухлива хвилинка». Музичний матеріал та методичні рекомендації.

ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Піддубці.

Луцьк, 2014

 

 

Рекомендовано до друку методичною радою школи

(протокол №4 від 21.03.2014р.)

 

 

 

 

 

У збірці «Рухлива хвилинка» розкрито значення проведення фізкультхвилинок та фізкультпауз під час навчально-виховного процесу в початкових класах. Посібник містить систематизовані  фізкультхвилинки, написані вчителем музичного мистецтва ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Піддубці Тодорович Аллою Ярославівною. В збірці розказано які фізкультхвилинки та паузи бувають за типами та видами. Подані  власні тексти та мелодії, які легко засвоюються учнями, та сприяють покращенню атмосфери на уроці. Наприклад, частину з них Ви зможете використати для загального активного відпочинку дітей на уроках, а з іншими – ще й повторити теоретичний матеріал. Бажаю Вам успіху у вашій роботі і маю надію, що дана збірка допоможе зробити її легшою і різноманітнішою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Тодорович А.Я. – вчитель музичного мистецтва.

 

 

ЗМІСТ

ПЕРЕДМОВА                                                                                    3

РОЗДІЛ І. «ВЕСЕЛІ ПРАВИЛА»                                                    6

1.1. «Ранок з сонечком»                                                                    8

1.2. «До пісні всіх зовемо»                                                               9

1.3. «Пісенька про Ритм»                                                                10

1.4. «У танок з Темпом»                                                                  11

РОЗДІЛ ІІ. ФІЗКУЛЬТУРНІ ВПРАВИ                                          12

2.1. «Весела зарядка»                                                                       14

2.2. «Швидкий потяг»                                                                      15

2.3. «Рухлива перерва»                                                                    16

2.4. «Відпочинок»                                                                            17

РОЗДІЛ ІІІ. ІМІТАТИВНІ РУХАНКИ                                          18

3.1. «Дощик»                                                                                    19

3.2. «Лісова пригода»                                                                      20

3.3. «Наче дзиґа»                                                                              21

3.4. «Друзі»                                                                                       22

РОЗДІЛ ІV. МУЗИЧНО-ТАНЦЮВАЛЬНІ ПАУЗИ                     23

4.1. «Танок»                                                                                      24

4.2. «Віночок»                                                                                   25

4.3. «Сховалося сонечко»                                                                26

4.4. «Вихиляси»                                                                                27

ВИСНОВОК                                                                                     28

СПИСОК ДЖЕРЕЛ                                                                         29

ДОДАТОК. РОЗРОБКА УРОКУ                                                   30

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

   В наш час все більше уваги приділяється питанням естетичного розвитку дітей, де головним завданням виступає розвиток їх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного.

   У виконавській музичній діяльності інтенсивно розвиваються творчі музичні здібності учнів, розширюються можливості активного сприймання музики. Адже всім відомо, що музика є мовою серця, і вона неможлива без найніжніших почуттів та емоцій людини.

   «Пізнання світу почуттів, - як вказував В.О.Сухомлинський, - неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати її й отримувати насолоду від неї».

   Науковими дослідженнями доведено, що весь організм людини реагує на дію музики.  Звук - це вібрації, які впливають на людину. Музика сприймається не тільки слухом, а й усіма аналізаторами і системами тіла, впливає на біологічно активні точки і меридіани. Вона доходить до кожної клітини кожного органу, впливає на всі рівні життєдіяльності людини.

   Відомий музикознавець професор В.В.Медушевський писав, що нескінченно багата інформація, закладена в музиці, зчитується не розумом, а динамічним станом тіла – співінтонуванням, пантомімічним рухом. Рух є основним засобом розвитку відчуття ритму, природної музикальності, уяви, прагнення до самовираження, емоційного відгуку на музику, здатності осмислено, усвідомлено, поглиблено сприймати і виконувати музичні твори. Тому рух-це найважливіший компонент у музичному вихованні.

   Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто починає порушувати правила поведінки на уроці.

   Вчитель повинен вміти вчасно діагностувати початкові стадії утоми учнів на уроках. Саме він може допомогти дітям зняти напруження від статичної пози, з метою профілактики порушень постави та зору. Найкращим індикатором для того , що потрібно провести розминку, є поведінка самих дітей. Перші ознаки стомлення учнів виражаються зовні, як правило, у деякому підвищенні мимовільної рухової активності і є сигналом для проведення розминки.

   Педагогічна практика стверджує, що введення активних рухових та танцювальних моментів на уроках музики (оплески, ходьба, біг, танцювальні рухи, гра на інструментах, рухи рук та ін.) неодмінно підвищують зацікавленість, активність сприйняття музики дітьми, сприяють розвиткові чуття ритму, ладу, музичної пам’яті ; вони допомагають дітям розібратися у побудові твору,

в засобах музичної виразності, відіграють значну роль у розвитку творчої ініціативи та уяви.

   У збірці використані авторські вправи, які тісно пов’язані з музичним матеріалом уроку. Вони сформовані у наступні групи:

  • “Веселі правила” – вправи, що відносяться до даної групи, служать не лише розважальним моментом на уроці музики, але й допомагають учням пригадати матеріал та налаштуватися на подальшу роботу.
  • Фізкультурні хвилинки – спрямовані на розвантаження та повернення втомленій дитині працездатності, уваги; зняття м'язового, розумового напруження; а також, попередження порушення постави.
  • Імітативні руханки –не лише забезпечують проведення фізичних вправ, але й розвиток образного мислення.
  • Музично-танцювальні паузи – розвантажують організм дитини, впливають на розвиток почуття ритму, створюють позитивний настрій, стимулюють пізнавальну діяльність школярів.

Таким чином “корисна віддача” від руху і танцю на уроках музики двостороння: вони дають радість дитині, підвищують її життєвий тонус, позитивно впливають на загальний фізичний стан і водночас сприяють розвитку креативних та творчих здібностей, формують поглиблене сприймання учнями музики.

ВПРАВИ  "ВЕСЕЛІ ПРАВИЛА"

 

   Перше, що необхідно дитині для того, щоб добре співати, - це підготувати своє тіло до співу, це означає, що учень повинен тримати рівну поставу, так як наш організм - це корпус, це інструмент, який має бути настроєним завжди. Також необхідно внормувати дихання, щоб його завжди вистачало під час виконання пісень. У розділі подано вправи, які допоможуть дітям відпочити від роботи та налаштуватись на подальше виконання пісень.

   «Ранок з сонечком» та «До пісні всіх зовемо» - вправи, які нагадують учням про правильне дихання під час співу. Вони слугують правилами, які легко запам’ятовуються, тому що подані у вигляді пісні. Вправи потрібно виконувати в спокійному розслабленому стані. Вони допомагають заспокоїти нервову систему, виправити дикцію і внормувати дихання .

   «Ранок з сонечком». Учні виконують перший куплет, під час програшу вдихають і видихають згідно правил. Слід звернути увагу на глибоке та повне дихання учнів. Під час музичного супроводу діти повинні робити вдих і видих , дотримуючись музичного фразування. Другий куплет співається усіма учням. За бажанням можна повторити програш та виконання техніки дихання.

   «До пісні всіх зовемо». Вправа спрямована на розвиток та формування осмисленого та повного дихання під час виконання пісень. Виконується у помірному темпі. Перших два куплети співають учні. Третій та четвертий – може виконуватись або вчителем або одним з учнів. В цей час інші діти виконують дихальні вправи, згідно тексту пісні. Пятий куплет весь клас співає разом.

   Важливо, щоб дихання було не лише повним, а ще й ритмічним. У цьому допоможуть вправи «Пісенька про Ритм» та «У танок з Темпом».

   «Пісенька про Ритм» не лише нагадає учням про те, що таке ритм. Але й в розважальній формі формує відчуття дітьми ритму, що є важливим фактором в подальшій роботі на уроці музики.

   Вправа «У танок з Темпом» дозволяє дітям пригадати про види темпу, та вміти відчувати його зміну. Рекомендується виконувати дотримуючись різних темпових забарвлень. Під час виконання діти стараються відтворити зміст рухами під музику, що безперечно впливає не лише на відчуття темпових змін, але й на розвиток творчих здібностей дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РАНОК З СОНЕЧКОМ

 

Вранці сонечко проснулось,

Мило дітям посміхнулось,

Запросило до зарядки:

«Нумо, хлопчики й дівчатка!

Ви рівненько всі ставайте,

Сонце – радісно стрічайте!

Спинки рівно ми зробили,

Вдих і видих – й повторили!»

 

«Ми умієм дихать гарно –

Вдих глибокий, видих – плавний.

Та до сонця потягнулись,

Й до уроку повернулись!»

 

 

 

 

 

 

 

ДО ПІСНІ ВСІХ ЗОВЕМО! Усі точно знають діти – дихати потрібно вміти.

 Бо не зможеш ти співати і на сцені виступати.

 

 Тож піднімемось ми дружно, у долоні плеснем всі!

 До сусіда посміхнемось і до вправи ми звернемось!

 

 Разом вдих глибокий зробим, ніби запах неповторний

 Так повільно ми вдихаймо, час спішить – не заставляймо!

 

Видих рівний і повільний, нам спішить нема куди,

Ми животики тримаєм – ротиком всі видихаєм.

 

Ось і вправу пригадали, руки вгору ми підняли

Друзям радо привіт шлем! І до пісні всіх зовем!

 

ПІСЕНЬКА ПРО РИТМ

 У країні музики він такий –

 Надзвичайний і веселий мандрівник!

Приспів

 В подорож ідем по світу,

 Разом – весело радіти!

Ми крокуєм дружно: «Раз, два, три!» (2 р.)

Приспів

Разом з ним – до сонця руки дружно всі!

Не заснемо ми від скуки: «Раз, два, три!»

 Приспів

Нахил робим вліво, вправо – він поміг.

«Ой, на землю щось упало!» - підняли!

Приспів

 «Тож про кого ми співали?» – здогадайсь!

«Він – король завжди на балі!» – постарайсь!

 

 

 

У  ТАНОК З ТЕМПОМ

 

Жив та був собі в країні

Музики, весни і квітів

Чепурненький, різнобарвний

Пан на ймення дуже гарне.

 

Ось, як він враз закерує –

Музика навкруг панує.

То спокійна і повільна,

То швидка або помірна.

 

З Темпом дружимо давно,

Ми в танок із ним йдемо!

У долоньки поплескали,

І за парти посідали!

 

ФІЗКУЛЬТУРНІ ВПРАВИ

 

   Відомо, що впродовж шкільного навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими ознаками зниження працездатності є неуважність, збільшення кількості помилок при виконанні завдань, ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови і т.д.). І це цілком закономірно і зрозуміло. Адже тривале сидіння за партою вимагає постійного статичного напруження м`язів спини, шиї, ніг, що призводить до їх втоми. У цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м`язи. Виконання фізкультурних хвилинок на уроці музики підвищує тонус м`язів, знімає втому дитини. Таким чином, необхідність проведення фізкультурних хвилинок очевидна. Основне їх завдання – повернути втомленій дитині працездатність, увагу, зняти м`язове і розумове напруження, попередити порушення постави та деформацію будови тіла.

   Змістом фізкультурних хвилинок є прості, зручні для виконання в класі фізичні вправи, які лягли в основу легких для запам’ятовування мелодій. Вони сприятимуть активному відпочинку тих груп м`язів і частин тіла, які втомлюються від одноманітної пози сидіння за партою і роботи.

   Далі подано наступні вправи:

   «Весела зарядка». Учні виконують рухи згідно пісенного матеріалу. Текст співає вчитель, за бажанням, учні також можуть приєднатися. Потрібно виконувати в помірному темпі. Доцільним є повторення елементів вправи.

   Вправа «Швидкий потяг» виконується в швидкому темпі, слід звернути увагу дітей на ритмічний малюнок.

 Вправи «Рухлива перерва» та «Відпочинок» допоможуть учням зняти втому, напруження, покращити свій емоційний стан. Вони є легкими для запамятовування та виконання. Виконуються в помірному темпі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВЕСЕЛА ЗАРЯДКА

Ясне сонечко сіяє,

Нас до вправи всіх скликає!

Вирівняли спинки ми,

Нахил в бік – розпочали!

 

Дружно догори стрибнули,

Руки небу простягнули!

Нахилилися униз,

Гарна квіточка – дивись!

 

Ми повторимо спочатку –

Бо весела в нас зарядка! (2р.)

 

 

 

ШВИДКИЙ  ПОТЯГ

 

Швидко-швидко мчиться потяг!

Він спішить кудись чимдуж.

Ми за ним всі поспішаєм,

Час даремно ми не гаєм!

 

Руки всі підняли вгору,

Вслід махаєм ними скоро!

Хочем потяг ми спинити,

В гарну подорож рушити!

 

Ось, спинився для нас потяг!

Біжимо хутчіш за ним!

Ми в вагончики вбігаєм,

І у мандри вирушаєм!

 

 

 

 РУХЛИВА ПЕРЕРВА

 

Ми перерви хочемо

Вверх і вниз підскочимо.

Бо на дворі сонце сяє

Нас до гри воно скликає.

 

Руки вниз ми опустили 

Дружно ними потрусили.

А тепер їх догори

Всі ми разом підняли.

 

Потягнулись і прогнулись

Всі гуртом ми розігнулись.

Повторили кілька раз…

До роботи, дружній клас!

 

 

 

 

 

 

 

 

ВІДПОЧИНОК!

 

Ми так гарно всі співали,

Ноти правильно писали.

Зараз хочем відпочити

Й ніжками потупотіти.

 

У долоньки поплескати,

Ще й у гору пострибати.

І сусіду дати “п’ять’’!

Нумо, знову всі співать!

 

 

 

 

 

 

ІМІТАТИВНІ РУХАНКИ

   Імітативні руханки не лише забезпечують виконання фізичних вправ, але й активізують образне мислення дітей. Ці тексти побудовані на руховій імітації дітьми того, про що йдеться у текстовому матеріалі пісні.

   Такі вправи найбільш полюбляють діти, тому що вони можуть легко перетворити фізкультпаузу на цікаву гру та ще й містять елемент творчості.

   Позитивні емоції, які отримують учні під час виконання імітативних руханок, сприяють регуляції діяльності всіх внутрішніх органів, підвищенню тонусу кори головного мозку, спонукають дитину до активної розумової діяльності.

   Імітативні руханки є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.

   В збірці розроблено чотири вправи: «Дощик», «Лісова пригода», «Наче дзиґа», «Друзі». Під час їх виконання учні імітують те, про що співається в піснях. Не слід обмежувати дітей у прояві власної інтерпретації. Адже, головним завданням даних вправ, є не лише відпочинок та розвага під час уроку, але й розкриття творчого потенціалу дитини.

ДОЩИК

 

Дощик тихо накрапає –

Кап, кап, кап.

Парасольки відкриваєм –

Ось так-так.

Ними крутим вправо,вліво,

Бо нам радісно й грайливо –

Ось так, ось так, ось так-так!

 

Вітер деревце гойдає –

Саме так.

Вправо, вліво нахиляє –

Ось так-так.

Парасольку забирає,

Її вгору він здіймає –

Ось так, ось так, ось так-так!

 

Всі підпригнемо ми вгору –

Саме так.

Ще й присядемо до долу –

Ось так-так.

Вітер деревце гойдає,

Парасольку забирає –

Ось так, ось так, ось так-так!

Лісова пригода

Мандрівка привела нас

Цікавими стежками

На галявину у лісі,

Де мешканці живуть.

 

Красуня тут лисичка,

Що хвостиком так крутить.

І боязливий зайчик –

Тихенько дріботить.

 

Сорока-білобока

Стриба з гілки на гілку,

І білка рудо-хвоста

Їй вторить тут як тут.

 

Ведмедик клишоногий,

Так смішно він тупцює,

Й за ягідкою стиглою

До долу нахиливсь.

 

Біжить швиденько вовчик,

Він сіроманець – хитрий,

Щоб звістку розказати всім,

Що в гості ми прийшли!

 

Нам весело тут з вами,

Хоча прощатись час вже:

«До зустрічі звірята! Урок нас вже зове!»

 

НАЧЕ ДЗИҐА.

Ой, нам нудно вже сидіти!

Хочемо ми відпочити!

Встаньте, діти, посміхніться,

І до сонця потягніться.

 

Покрутіть всі головою.

Та притупніть ще й ногою.

В різні боки нахиліться,

Наче дзиґа покрутіться.

 

Вгору пригайте, і вниз,

Як м’ячі всі здійнялись.

А тепер ми доганяймо!

І за парту вмить сідаймо!

 

 

ДРУЗІ

Довга шия у жирафа

І чотири є ноги.

Він широко так крокує,

Друзів з висоти пильнує.

 

З слоненятком дружбу водить.

Разом з ним в походи ходить.

Страус там за ними вслід,

Швидко, швидко так біжить.

 

А лемурчик, їхній братик,

По гілках вміє стрибати.

Левенятко вмить привів,

Й до навчання приступив.

  

 

МУЗИЧНО - ТАНЦЮВАЛЬНІ ПАУЗИ

   Танець — вид мистецтва, де художні образи створюються засобами пластичних рухів людського тіла. В танці відображається емоційно-образний зміст музичних творів.

   Музично-танцювальні паузи є одним із ефективних методів  розвитку музикальності – метод, який заснований на природній

моторній реакції людини на музику. Можливість виразити свої

почуття в рухах, слухаючи музику, впливає на здатність людини

контролювати свої рухи, виконувати їх більш гармонійно.

   Зв’язок рухів і музики, ніби перекидає місток від емоційного

духовного до конкретного фізичного. І це поєднання духовного і

фізичного необхідно людині, адже вона повинна виховуватися

не тільки здоровою, фізично розвинутою, з життєво необхідними

навичками, але і бути творчо активною, естетично вихованою

тощо.

   Дослідження вчених показали, що координація рухів і почуття ритму, по своїй суті, є дуже близькими здібностями, які  тісно поєднані між собою. У свою чергу почуття ритму  пов’язано з почуттям темпу, і музика, якій притаманний чіткий темп і ритм, може бути помічником у вихованні цих якостей.

 

 

ТАНОК

Хто ж це дітки так втомився?

  Ще й в віконце задивився?

 Дружно треба всім нам встати

 І до танцю приступати.

 

Руки в боки, й два підскоки.

Рухатись ми хочем всі!

 Треба нам навшпиньки стати,

Й дружно танець розпочати.

 

Крок вперед, і два назад,

  Бо ми любим танцювать.

Повернулись вправо, вліво.

Рухи робимо красиво.

 

Поклонились всьому світу, посміхнулися сусіду,

Аплодуємо в долоні –  до роботи ми готові!

 

 

ВІНОЧОК

Нумо, дітки, до таночка.

Заплетемо ми віночка.

Нам за руки слід узятись,

І по колу закружлятись!

 

Ми танцюємо спокійно,

Наш танок є мелодійний.

Покрутились навкруги,

Руки в боки – почали!

 

В долоні плещемо охоче.

Хто ж танцювати з вас не хоче?

Усім друзям посміхнемось,

Й до роботи повернемось!

СХОВАЛОСЯ СОНЕЧКО

Сховалося сонечко за хмарку.

Здійнявся вітер на дворі.

 А ми розваг хочем і танців,

 Втомилися  співать пісні.

 

 Носочки будемо тягнути,

І повороти зробим три.

 Ще й спинки ми розправим дружно.

 Ну ось, ми танець почали!

 

З ноги всі пригнемо на ногу,

 У гору дружно злетимо.

Все получились в нас чудово,

 Тож  до уроку спішимо!

 

 

 

ВИХИЛЯСИ

Підстрибнули догори!

Разом танець почали!

 Повороти вправо й вліво,

Рухи робимо уміло.

 Приспів:

Руки в боки поскладали.

 Вихиляси розпочали! (2р)

 

На носочок і на пятку,

Які здібні ми малятка!

Три прихлопи й три притопи –

 Так танцюємо гуртом ми!

Приспів

 

Підстрибнули догори,

Гарний танець знаєм ми.

Нахилились вправо й вліво,

Рухи робимо уміло!

 

 

 

ВИСНОВОК

     У даній роботі було подано й розглянуто ряд фізкультхвилинок та музичних пауз, які систематизовано у групи. Оскільки, дуже важлива роль у збереженні високої працездатності протягом уроку належить фізкультхвилинкам.
  Фізкультхвилинками прийнято називати проведення вправ у класі під час уроку, а також при виконанні домашніх завдань.

   Мета проведення фізкультурної хвилинки - підвищити або утримати розумову працездатність дітей на уроках, забезпечити короткочасний активний відпочинок для школярів під час занять, коли значну навантаження випробовують органи зору і слуху; м'язи тулуба, особливо спини , що знаходяться в статичному стані; м'язи кисті працюючої руки. Вправи складено так, щоб при їх виконанні були охоплені різні групи м’язів. Вони є необхідними для збереження здоров'я учнів, для того, щоб підняти їм настрій, посилити крово- і лімфообмін застійних ділянок в організмі дитини, зняти статичну напругу.

   Безперечно,вони впливають і на розвиток творчих здібностей учнів на уроках музичного мистецтва.

   У посібнику подано наступні групи:

  • Веселі правила.
  • Фізкультурні вправи.
  • Імітативні руханки.
  • Музично-танцювальні паузи.

Я сподіваюся, що дана збірка, допоможе вчителям музичного мистецтва збагатити та урізноманітнити  уроки музичного мистецтва, виконанням веселих фізкультхвилинок.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Байрачна М.М.Віршовані фізкультхвилинки // Розкажіть онуку.–2003.–№ 10-11.–с.16. 
  2. Борисенко А.Ф., Цвек С.Ф. Руховий режим учнів початкових класів:Навч.-метод.посіб. – К.:Рад.шк., 1989.
  3. Бутрім В.Л. Математика, розробки уроків, 1 клас: метод.посіб. – Видавництво» Ранок», 2008.
  4. Ващенко О.М, Люріна Т.І., Романенко Л.В.Фізкультхфилинки в початкових класах:навч.-метод.посіб. – К.:Навч.кн.,2002. –  (Сер. «Здоров‘ятко»).  
  5. Ващенко О.М. Години здоров‘я в початковій школі: навч.-метод.посіб. –  к.: « Шкільний світ», 2007. –  с.66 – 93.
  6. Литвин Я.С.Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. –  к. здоров‘я, 1980.

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

У ДРУГОМУ КЛАСІ.

ВИРАЖАЛЬНЕ ТА ЗОБРАЖАЛЬНЕ В МУЗИЦІ.

Тема. Музика і рух.

Мета. Дидактична: сприяти усвідомленню зображальних властивостей музики щодо передавання руху. На прикладі творів розглянути можливості такого елементу як ритм. Допомогти учням  усвідомити роль елементів музичної мови.

Розучити білоруську народну пісню "Перепілонька". Поглибити знання учнів про жанр народної пісні.

Розвивальна: розвивати виконавські навички, музичний слух, відчуття ладу, ритму та метру. Виховувати почуття доброти.

Виховна: виховувати любов до пісні та класичної музики.

Тип уроку. Урок – подорож.

Методи: проблемно-пошуковий, ігровий, порівняння, повернення до раніше вивченого, спостереження, аналіз; метод емоційного впливу, ситуації успіху, евристичної бесіди.

Сприймання. М. Глінка "Попутна"; М.Римський-Корсаков

                        "Політ Джмеля" з опери "Казка про царя Салтана".

Виконання. Білоруська народна пісня "Перепілонька".

Виконання в русі. Музична фізкультхвилинка "Швидкий потяг".

Наочні посібники. Портрети композиторів, до музичних творів, плакати, відео-презентація; мультфільм "Томас, Персі і поштовий потяг".

ТЗН. Програвач, мультимедійний проектор, музичні інструменти (фортепіано, елементарні дитячі музичні інструменти).

Хід уроку

  1. Вхід учнів до класу під звучання «Попутної пісні» М.Глінки.
  2. Музичне вітання.

Друзі, в подорож ходіть!

Всім веселий шлем - «Привіт!»

Будем з вами мандрувати,

І пригод різних шукати!

Тож, готуймось у дорогу

Хай все вдасться суперово!

 

3. Актуалізація опорних знань.

  •  Діти, чи вміє музика розмовляти?
  • А про що веде  вона розмову?
  •  А чи може вона виражати настрої, думки, почуття людини? Як саме?

А зараз, я пропоную вам переглянути мультик "Томас, Персі і поштовий потяг". А ви будьте дуже уважні, адже ми вирушаємо у подорож!

  • Друзі, чого нас навчає мультик?

Вірно, він навчає нас бути працьовитими та старанними. Адже, лише активно працюючи ми можемо досягти успіху! А веселий та працьовитий потяг нам у цьому допоможе!

Уявіть собі, що ви - музиканти оркестру і маєте зобразити рух потягу. Який музичний інструмент ви б обрали? Пропонуються трикутник, барабан, бубон, дзвоники, ложки, палички, кастаньєти, маракаси. Діти вибирають інструменти, аргументуючи свій вибір, пробують зобразити стукіт потягу.

  1. Оголошення теми уроку.

Діти, ви, напевно, вже здогадалися, що наша мандрівка непроста. Вона познайомить нас з такою властивістю музики, як можливість передавати, тобто зображати рух.

 Щоб нам з вами не було так самотньо у нашій подорожі, в гості до нас завітав таємничий гість. Він дуже хоче розповісти про себе та свій твір.

 Гість: «Привіт усім! Мене звати Михайло Глінка. У вас тут так затишно та весело, що я вирішив зазирнути і поділитися цікавинкою з мого життя… Це був далекий 1837 рік. І я став свідком надзвичайної події. Ніколи б я не міг і уявити, що така радість відбудеться в моєму житті. Я став  свідком відкриття першої в історії Росії залізничної колії і пуску першого потягу по ній. Ця подія настільки мене вразила, що я написав музику на вірші М.Кукольника. Так з'явилася "Попутна".
А зараз, я пропоную вам, відправитись зі мною на перон залізниці. Там зібралося багато людей. Пасажири і просто зацікавлені глядачі прийшли подивитися на небачене видовище -новий вид пересування.
 

 

 

5. Сприймання музики.

(Звучить "Попутна" М.Глінки. На проекторі відео " Старовинні потяги").

(Звучить "Попутна" М.Глінки. На проекторі відео " Старовинні потяги").

 

  •  Цікаво, а який настрій викликала у вас музика?
  •  Чи музика увесь час була однаковою?

 Правильно діти, музика складалася з трьох частин, а саме: перша частина – схожа на скоромовку; друга – більш повільна, наспівна, ніби людина , їдучи потягом, споглядає у вікно, милується красою рідного краю, та насолоджується поїздкою; третя частина – така ж стрімка та схвильована, як і перша.

  • Цікаво, а як ви вважаєте, що для мене було головним: показати рух потягу чи передати емоції, тривогу, хвилювання людей?
  • А чому, на вашу думку, я назвав пісню "Попутна"?

 Дякую вам діти за розмову! Мені дуже шкода з вами прощатись. Проте, я ще не раз завітаю до вас в гості, і сподіваюсь, що ви будете раді мене бачити. До нових зустрічей!»

  •  Діти, чи сподобалась вам зустріч з композитором?
  •  Як на вашу думку, якщо вилучити стукіт коліс з пісні, мелодія залишиться?

 Звичайно, проте мелодія буде не виразною.

  •  А якщо вилучити мелодію і залишити стукіт коліс, гудок паровоза, музика буде існувати?

  Молодці, адже дійсно, мелодія – душа пісні.

  • А чи знаєте ви, як рухається потяг у мультфільмі, й що треба зробити художнику, аби поїзд проїхав на екрані?
  1. Фізкультхвилинка.

"Швидкий потяг"

 

   Швидко-швидко мчиться потяг!

Він спішить кудись чимдуж.

Ми за ним всі поспішаєм,

Час даремно ми не гаєм!

 

Руки всі підняли вгору,

Вслід махаєм ними скоро!

Хочем потяг ми спинити,

В гарну подорож рушити!

 

Ось, спинився для нас потяг!

Біжимо хутчіш за ним!

Ми в вагончики вбігаєм,

І у мандри вирушаєм!

 

 

7. Виконання пісні.

Увага! Увага! Наступна наша станція – чудова країна Білорусія. Погляньте яка мальовнича природа! Не знаю як вас, а мене ця картина надихнула на виконання пісні. Тож приєднуйтесь!

 

Перепілонька

Білоруська народна пісня

Наша перепілонька аж старенька стала.

Ти ж моя, ти ж моя перепілонько,

Ти ж моя, ти ж моя невеличенька.

 

Ой що в перепілки та дітки маленькі.

Ти ж моя...

Ой що в перепілки та голівка болить.

Ти ж моя...

Ой що в перепілки та ніжки болять.

Ти ж моя...

Ой що в перепілки та спинка болить.

Ти ж моя...

А пограй-но з нами, перепілонько.

Ти ж моя...

8. Сприймання музики.

Що ж це коїться? Тишина…Чи ви чуєте? Хто ж це до нас наближається? Хто поспішає з нами познайомитись?

Князь тут зменшився, стулився –

І джмелем умить зробився.

Полетів щодуху джміль

І кораблик серед хвиль

Наздогнав в одну хвилинку

Та й забився ухвилинку.

 Звучить М.Римський-Корсаков "Політ Джмеля" з опери "Казка про царя Салтана".

  •  Чи відчули ви в музиці рух?  Як саме?
  • Як композитор передає політ, дзижчання джмеля?

9. Підсумок уроку.

  •  Чи сподобалась вам музична подорож?
  • Які почуття передавала музика?
  • Що музика зображала?
  • Яка музика вам найбільше припала до душі?
  • Як ви вважаєте, чи міг би композитор зобразити потяг; який стоїть на місці, або художник на одній картині показати, як потяг рушить із місця, набирає швидкість,сповільнює рух і зупиняється?

 Отже, виражальність і зображальність у музиці існують поруч. Але головне все ж таки те, що музика виражає, зображальні інтонації допомагають нам глибше, яскравіше сприйняти музику, уявити собі подію.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Romanenko Inna
    Дякую за матеріал! Успіхів Вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5500
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку