Комплексний інтегрованийурок з використанням біоадекватних технологій
англійська мова та арт-терапія
«Сто доріг — одна твоя»,— говорить народна мудрість
ТОКЕШМ ім.І.Герети
Комплексний інтегрований урок з використанням біоадекватних технологій
англійська мова та арт-терапія
на тему:
«My future profession»
«Проектування майбутньої професійної діяльності»
«Сто доріг — одна твоя»,— говорить народна мудрість.
проведений у «9» класі: 05.02.18
вч. англ.мови Юськевич О.В.
вч. ДУМ Ящишин Т.І.
2018
Тема: My future profession. Проектування майбутньої професійної діяльності.
«Сто доріг — одна твоя»,— говорить народна мудрість.
Мета (англійська мова): вдосконалювати фонетичні навички учнів; розвивати діалогічне мовлення; активізувати засвоєні лексичні одиниці по заданій темі.
Мета (арт-терапія): сприяти професійному самовизначенню учнів;
формувати вміння враховувати особисті якості, здібності і
нахили при виборі професії; формувати спрямованість на
самопізнання і власну активність як основу професійного
самовизначення; виявлення взаємозв’язку цілої форми і
частин; удосконалювати гармонію співвідношень композиції.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок .
Обладнання: підручник, диск, різнокольорові картки, кольорові олівці, папір формату А-4 зі зразками мандал, мультимедіа.
Техніка виконання арт-терапії: розмальовування за шаблоном
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
ІІ. Роботу на уроці веде вчитель англійської мови.
Фонетична зарядка
I love in job
I love the pay
I love it more and more each day
I love my boss
He is the best
I love his boss and all the rest
I love my office
And it`s location
I have to have and go on vacation
I think my job is really well, there`s nothing else I love so well.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Уведення в іншомовну сферу
What is one of the most important decisions in the life of any personality?
Is choosing a carrier easy?
What questions can help you to focus on aptitudes?
Who can help young people to get good training?
Why is education important?
What is your favorite subject at school?
Do you have any hobbies?
What would you like to become?
ІV. Активізація засвоєних лексичних одиниць. Завдання для учнів:
Протягом 1 хвилини учні пишуть на кольорових картках назви професій. У підсумку порівнюють результати з класом.
V. Творче завдання (коло)
Find ten more jobs in the circle.
Знайти назви професій, та дати пояснення щодо кожної професії.
Architect hairdresser housekeeper programmer sand bodyguard carmechanic spy designer pilot plumber imformation
VІ. Мозковий штурм
Далі роботу на уроці проводить вчитель ДУМ. (бесіда)
«Сто доріг — одна твоя»,— говорить народна мудрість. Непросто вибрати серед них свою. Кожна професія, як і кожна людина, має свої особливості й певні вимоги до професійної діяльності. Так, наприклад, щоб стати дизайнером, треба мати розвинену фантазію, добре розрізняти кольори, уміти малювати. Розглянемо таблицю.
Назва типів професії за колонками:
Ми будемо намагатися спроектувати майбутню професію через роботу з мандалами.
Що ж таке – мандала?
Мандала (санскр. मण्डल, «коло», «диск») — сакральний символ, що використовується при медитаціях в буддизмі, ритуальний предмет.
Мандала символізує сферу перебування божеств, чисті землі будд. Мандала — це геометричний символ складної структури, який інтерпретується як модель Всесвіту, «карта космосу», вираження усього. Типова форма мандали — зовнішнє коло з вписаним у нього квадратом, куди поміщено внутрішнє коло (часто сегментоване), або ж представлене у формі лотосу. Зовнішнє коло виявляє Всесвіт, внутрішнє — вимір божеств, іноді — навпаки. Серединній квадрат у момент творення та руйнування орієнтований за сторонами Світу.
Мандала може бути понад як двовимірною. Технічне виконання не обмежене: тканина, піщані малюнки, метал, камінь, дерево; рідше — вода. Мандалу подекуди відтворюють з різнокольорових порошків для проведення ритуальної практики. На завершення ритуалу виготовлену мандалу прийнято руйнувати.
Мандала є настільки священною, що її творення відбувається у супроводі особливих ритуалів, і навіть акт її творення може вважатися об'єктом поклоніння по суті. Мандалу часто зображають на підлогах, стінах і стелях храмів, килимах, інших об'єктах.
Нині цей образ використовується в психотерапії як засіб досягнення повноти розуміння власного «я», проблемі квадратури круга у філософії та математиці присвятила себе ціла низка філософів: Піфагор, Леонардо да Вінчі, Бенуа Мандельброт та інші.
Аналогічну повторюваність графічних об'єктів у рамках одного твору можна прослідкувати у т. зв. фракталах.
Мандала - це індивідуальний символ, який відбиває наше внутрішнє відчуття.
Складання мандал, є древньою традицією, яку використовують у буддійських і індуїстських релігійних практиках. В процесі розфарбовування мандали вирішуються внутрішні конфлікти, і знімається напруга. Розфарбовування антистресових мандал є унікальним інструментом саморозвитку і самопізнання, який дозволяє вирішити важливі проблеми. Використовують розфарбовування мандал психологи і психотерапевти як спосіб занурення в глибинне власне Я. Розфарбовування мандала може бути
дуже різноманітним, усередині круга можна зображувати все, що завгодно в стилях Дудлінг і зентангл, і навіть симетрія не є обов'язковою умовою, тільки якщо вам так захочеться. Зазвичай при розфарбовуванні мандал рухаються з центру круга до країв, але це не головне, важливе занурення в процес, і істинне вираження ваших почуттів. Непомітно ви набудете дивовижного стану спокою, відгородитеся від проблем і стресу. Навіть не тривале заглиблення в себе може відкрити перед вами нові можливості, розширити межі вашого світовідчуття і сприйняття.
Види мандал - чарівні мандали світла
Мандала - сакральний схематичне зображення або конструкція, яка використовується у всіх світових культурах. Завдяки особливій структурі при зосередженні на них відбувається відповідна настройка свідомості, яка сприяє відкриттю тих чи інших здібностей людини.
Мандала є цілісність, і може розглядатися як модель структури самого життя - космічний схема, яка нагадує нам про наш зв'язок з нескінченним світом, який поширюється як поза і всередині наших тіл і умів.
Описуючи, як матеріальну, так і духовну реальність, мандала проявляється
у всіх аспектах життя людини: в небесних колах, званих Земля, Сонце, Місяць, так і в понятійних колах: друзі, родина, суспільство.
Мандала є інтегрований погляд на світ. Усвідомлення мандали сприяє змінам наших поглядів на самих себе, нашу планету, пристрої світобудови і, як наслідок, може змінити все наше життя і наше призначення в житті.
Намальована мандала - це свого роду "фотографія" душі на момент тут і зараз. Відомий психіатр і дослідник глибинної психології людини, Карл Гюстав Юнг, став одним з перших в Європі, хто підійшов до вивчення мандали з наукової точки зору.
Першу мандалу він створив в 1916 році і за два роки практики відточив мистецтво і кожен день являв світу неповторні чудові зображення. За роки вивчення цього мистецтва і його духовної підоснови він з'ясував, що кожна його мандала відображає внутрішній стан на момент малювання. Юнг почав використовувати свої малюнки для фіксування своєї психічної трансформації і в кінцевому підсумку прийшов до приголомшливого висновку. Професор відкрив, що за допомогою методики мандали можна проявити унікальну індивідуальність людини, побороти його страхи і заглянути "всередину" себе.
Мандала з піску. Будда Шак'ямуні, досягнувши повного і остаточного Пробудження в Бодхгайя, дав своїм учням два види навчань. Перші з них, сутри, передавалися їм відкрито в формі діалогів і були доступні широкому загалу. Другим же, тантри, Будда вчив таємно і лише тих учнів, які мали досить високим духовним рівнем, щоб осягнути їх і здійснити.
Приходячи вищими повчаннями, тантри припускають досягнення. Пробудження за допомогою споглядання просвітлених божеств і їх палаців-мандал. Тибетські ченці практикують мистецтво створення складних робіт, мандал, з кольорового піску. Щоб створити мандали, на плоску платформу потрібно ретельно викласти мільйони зерен піску. Над одним зображенням кілька ченців працюють кілька днів або навіть тижнів, залежно від його складності.
Мандала просвітленого божества живе рівно стільки, скільки триває сам ритуал. Її не можна залишати в музеї, як експонат, адже її головне призначення служити основою для медитаційнщї практики. Як тільки практика завершена, мандала повинна бути зруйнована.
У певному сенсі все сакральні релігійні споруди мають в своїй основі архітектурну мандалу: єгипетські і мексиканські піраміди, храми в Індії, пагоди Китаю та Японії, намети індіанців Північної Америки.
Численні лабіринти символізують довгий і важкий шлях посвяти, прагнення людини через всі випробування і помилки пройти до центру, знайти себе.
Середньовічні європейські церкви часто використовували малюнок круглого лабіринту на плитках підлоги біля входу. Ця мандала є поданням паломництва в святе місто Єрусалим. Круглі вікна в готичних соборах - теж мандали, вони притягують погляд, несучи в собі гармонію і викликаючи побожний трепет.
Символ мандали не тільки поширений набагато ширше, ніж мандала як така, але практично універсальний і як модель Всесвіту, і як засіб досягнення глибин самосвідомості.
У православ'ї теж є безліч мандал, одним із прикладів може послужити ікони «Всевидяче око» або «Неопалима купина». Якщо їх уважно розглянути ці зображення є самими справжніми мандалами.
Сама суть ікон тісно пов'язана з буддійськими мандалами, які сприймаються як будинок божества. Православна ікона також є зображенням Божого Лика і її основне призначення встановити внутрішній зв'язок з Богом.
У слов'янській культурі різновиди мандал розрізнялися залежно від призначення: місяцеслови, Боже Око, зображення на камені, дереві, металі та тканини.
Сам візерунок такого типу наносився на речі, які господар носив на собі, або вони були життєво важливі в побуті; часто візерунок наносився і на сам будинок (зовні або всередині). Ми бачимо, що зображенню мандал надавалося дуже велике значення. Більшість слов'янських символів - саме мандали. Вони нехитрі і найчастіше або виготовлялися з дерева, металу або глини (для носіння на тілі як оберіг), або вишивалися, ткалися.
Якщо говорити про плетені слов'янські мандали, то йтиметься насамперед про Боже Око. Це свого роду «праікона» наших предків, для виготовлення якої використовували горобину або березу (для жінок), дуб (для чоловіків). Ще в дохристиянську культуру слов'яни вішали цей оберіг навпроти вхідних дверей, щоб його могла побачити людина, яка входить. За повір'ям всю негативну енергію його випадкового погляду оберіг забере на себе.
Сучасні мандали відрізняються своєю різноманітністю: плоскі і об'ємні, мальовані і плетені, мандали-пісні і мандали-танці. Виготовляють мандали, використовуючи широкий спектр матеріалів: дерево, камінь, намистини і бісер, рослини, скло, глина, пластилін, пісок, метал і ін. Великого поширення набуло малювання мандал акрилом, аквареллю, гуашшю, олівцями, крейдою.
Як розфарбовувати мандали?
Є кілька простих правил, які важливо дотримуватися:
Не ставтеся до створення мандал як до малювання картини. Позбавтеся від перфекціонізму — ви створюєте не художній шедевр, а медитуйте, висловлюєте себе у творчості.
Постарайтеся щодня приділяти малювання або розфарбовування мандал хоча б 15 хвилин. Саме регулярна практика вирішить вашу проблему.
Прислухайтеся до відчуттів свідомості. Виходить повністю «відключитися» або напруга не відступає? Зрозумійте, що саме заважає повністю зануритися в процес — це допоможе виявити внутрішні проблеми, щоб в подальшому опрацювати їх.
Абстрагуйтеся в процесі творчої медитації від сторонніх думок. Постарайтеся не думати взагалі — ви повинні перетворитися в одну суцільну емоцію.
Якщо мета створення мандали — виплеснути негативні емоції, то обов’язково знищіть малюнок. Його треба спалити, а попіл розвіяти за вітром. Ні в якому разі не даруйте мандалу — ви подаруєте весь негатив людині.
Намагайтеся малювати або розфарбовувати своє творіння симетрично. Саме дотримання симетрії допомагає досягти гармонії, сконцентруватися, розслабитися і заспокоїтися, відпочити душею цілком і повністю.
Мандала для розфарбовування і позначення кожної мандали
Увійти в стан творчої медитації, розслабитися і звільнитися від негативу допоможе мандала для розфарбовування. Важливо знати позначення кожної мандали, щоб правильно вибрати кольору і отримати максимальний ефект.
Позначення фігур в мандалах
Щоб приступити до творчої медитації, необов’язково володіти талантом художника, досить вивчити прості правила і прислухатися до свого внутрішнього голосу. Він направить ваші руки, допоможе вибирати вірні відтінки. Мандала — це не картина, а відображення вашої душі.
Позначення фігур, розташованих усередині мандали, такі:
Круглі і овальні форми — символ цілісну особистість. Це відображення духовного світу і здатність захиститися від негативу, що приходить ззовні
Хрестоподібні форми — символ роздоріжжя. Це означає, що людина стоїть на порозі важливого рішення і обмірковує, в який бік рухатися
Зірки уособлюють чоловічу енергію. Це такі якості, як впевненість в собі, вміння нести відповідальність і приймати рішення, спираючись виключно на логіку
Квадрати і трикутники символізують здатність людини розкриватися емоційно. Вони можуть вказувати як на закриту особистість, для якої не властиві яскраві прояви емоцій, так і говорити про те, що ви звикли вихлюпувати всю бурю почуттів в навколишній світ
Спіралі і знак нескінченності, вісімки говорять про те, що людина знаходиться в безперервному процесі духовного розвитку
Серце — уособлення любові. Як внутрішньої — до самого себе, так і зовнішньої — безумовної, до оточуючих і світу в цілому
Вибираючи мандалу для розфарбовування, людина інтуїтивно зупиняє вибір саме на тих фігурах, які найбільш повно відображають його духовний стан.
Позначення кольорів мандали
Як правильно розфарбовувати мандали? Все залежить від ефекту, який ви хочете отримати. Для цього варто вибирати потрібні кольори і відтінки.
Значення мандали наступні:
Червоний — уособлення невгамовної, пристрасної, що вирує енергії. Це вибір людей активних, привабливих, але до певної міри і агресивних, якщо вони не в змозі впоратися з емоціями
Рожевий — символ вразливості, говорить про глибокі душевні проблеми або наявності важкого захворювання
Помаранчевий — це прагнення жити. Повно, яскраво, насичено. Це колір оптимістів і ентузіастів, людей, нездатних всидіти на одному місці
Жовтий висловлює сонячну енергію. Уособлює такі якості, як залізна сила волі, величезний інтелект
Зелений вказує на глибоку внутрішню зрілість людини. Інфантильність відсутня повністю, це гармонійна і щаслива особистість
Блакитний — символ материнства, турботи, співчуття. Вказує на істинно жіночі якості, які можуть бути приховані і придушуються
Синій — символ спокою й умиротворення. Але тільки якщо відтінки яскраві, світлі. Глибокий і насичений синій, навпаки, говорить про постійні конфлікти, несприятливому психологічному стані
Фіолетовий — символ стагнації, зупинки в розвитку. Брак життєвих сил, які необхідні для досягнення цілей. Відсутність енергії, апатія
Бузковий говорить про проблеми з легенями та іншими органами дихання. Ймовірно у людини є шкідливі звички, від яких він бажає позбутися
Сірий — байдужість, байдужість, байдужість до всього що відбувається. Може бути як істинним, так і удаваною, коли людина придушує в собі емоції
Коричневий — колір заниженої самооцінки, відсутність впевненості в собі. Це комплекси, фобії, страхи, психологічні затиски і обмеження мислення, які не дають розвиватися і любити себе безумовно
Білі і пастельні відтінки — символ духовної чистоти, невинності. Це все світле, чисте
Чорний говорить про депресивному стані. Людина спустошений, у нього немає енергії, бажання що-небудь робити, рухатися вперед
Це основні кольори, на значення яких ви можете спиратися. Однак не потрібно вибирати відтінок для розфарбовування елемента мандали розумом. Покладайтеся на відчуття власної душі. А вже коли малюнок буде готовий, проаналізуйте, які ваші емоції знайшли вихід.
Це допоможе краще зрозуміти себе. Можливо, ви щось відкриєте в собі, зможете краще зрозуміти, чого не вистачає.
Завдання: діагностичні мандали
Свідчення: може використовуватися в роботі з двома–чотирма учнями при вивченні проектування майбутньої професійної ситуації.
Мета: вивчення комфортності перебування в групі, вивчення дитячо - тендерних відносин, професійної ситуації.
Матеріали і устаткування: музика релаксації, олівці, пастель (бажано кольорів люшера) за вибором учня .
Інструкція
Розділіться між собою на групи. Виберіть одну з мандал і розгляньте її. Увійдіть в стан творчої медитації, розслабитися і звільніться від негативу і приступайте до виконання завдання. Щоб отримати максимальний ефект починайте з середини заповнювати це чарівне коло кольоровими олівцями. Розподіліть, який шматочок кола ви заповнюватимете? Ви можете завершити завдання на будь якому етапі. На виконання завдання 15 хвилин.
Учні здійснюють вибір самостійно.
Подивіться, яке чарівне коло. На що воно схоже? (питання до кожного)..
Подумайте, що би ви хотіли зробити з вашими мандалами.
Можливо вам припаде до душі ідея розвісити їх на стіні в класі, або навпаки , заховати їх подалі. А можливо вам захочеться звернутись до них пізніше, і доповнити. У будь-якому випадку ви зробите правильно – це ваш стан.
Ви розслабились? Відчуваєте спокій і задоволення?
Отже чарівна мандала поділилась з вами своєю чудодійною силою.
Інтерпретація
Звертається увага на межі, на центр, колір, яким заповнюються, супідрядність або узгодженість в діях з іншим випробовуваним. Відстежується вихід за межі. Уточнюється і аналізується, де розташований центр. Обговорюються відчуття і почуття . Здійснюється аналіз вербальних реакцій досліджуваного.
V. Підсумок
Підібрати правильний еквівалент до прислів’я
A bad work man quarrel is with his tools
а) ні швець, ні жнець, ні хто знає що
б) яка пряжа, так й полотно ляже
в) поганому женцеві кожен серп – злий.
НАВИЧКИ, необхідні в ХХІ столітті
Футурологи провели дослідження і виявили навички, які необхідні в багатьох професіях. Якщо ви ще не визначилися зі спеціалізацією або бажаєте її змінити, сміливо інвестуйте свій час в оволодіння нею.
САМООРГАНІЗАЦІЯ ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ
Одна з найбільш затребуваних навичок-вміння гармонійно Хто вміє вправлятися зі 100гривнями,
організувати свій день. Дотримання балансу між. Роботою та той зможе розпоряджатися
особистим життям, захопленнями і турботою про здоров’я і мільйонами.
Мають значний вплив на успіх.
ТВОРЧЕ МИСЛЕННЯ ІНОЗЕМНА МОВА
Творче мислення- це здатність придумувати оригінальні Знання англійської – вікно до глобалізації.
ідеї, проекти і знаходити рішення завдань, поліпшувати А друга іноземна мова може бути і професією,
життя, стосунки, бачити позитивне в проблемах. Розвивай і додатковою перевагою на ринку праці.
Свої творчі здібності у всіх життєвих проявах.
ПРОАКТИВНІСТЬ МІЖОСОБИСТІСНА ВЗАЄМОДІЯ І СПІВПРАЦЯ
Вміння відстоювати свою думку і брати на себе Команда може зробити те, що не під силу одній людині,
відповідальність, доводити справу до кінця і ро- а вміння побачити сильні сторони всіх учасників коман-
зуміти свої прагнення, уміння заявляти про свої ди – це одна з головних навичок справжнього лідера.
Бажання – необхідні навички сучасної людини.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ІДЕЙ НОВІ ЗНАННЯ І МЕТОДИ
Щоб отримати бажане, не можна сидіти і чекати, Отримувати нові знання і навички сьогодні повинна кожна
що хтось зверне увагу на твій талант. Розвивай людина незалежно від віку. Саме в цьому полягає суть
навички самопрезентації. Просувайте себе і ви- інвестиції у людський капітал: вкладай частину вільного
користовуйте для цього будь-яку можливість . часу у своє навчання, бо застрягнеш у минулому.
КРОС – КУЛЬТУРНЕ СПІЛКУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І АДАПТИВНІСТЬ
Взаємодія з людьми різних культур, націо- Сучасний світ вимагає особистісної відповідальності, гнучкості
нальностей і рас, повага до їхніх традицій, пе- в різних ситуаціях, встановлення високих стандартів для себе і для
реконань і норм стають запорукою успішного інших. Важливим є розуміння необхідності навчання, вміння знаходи-
міжнародного спілкування. Ти потрібні ресурси, трансформувати знання з однієї сфери в іншу.
БАЗОВІ ЗНАННЯ З ІТ КОМУНІКАЦІЇ
Необхідність в ІТ- фахівцях різного Левова частка ефективного розвитку бізнесу залежить
профілю сьогодні дуже висока, від вміння встановлювати контакти, доносити думки
тому необхідно постійно поглиблю- до співрозмовника, слухати і чути. Управління комунікаціями
вати знання у цій галузі. В усіх формах – ще одна необхідна сьогодні навичка.
*Якими навичками з цього списку ви володієте?
*А що ще потрібно розвивати?
*Якщо є бажання розвиватися, можливості знайдуться завжди.
Додаткова інформація для вчителя.
Колі́рний тест Лю́шера (Тест вибору кольорів Люшера) — психологічний тест, розроблений швейцарським психологом Максом Люшером (Lüscher) в 1947 році. Процедура тестування полягає у впорядкуванні набору кольорів у порядку від найприємнішого в цей час до найнеприємнішого для людини. Оригінальний тест являє собою книгу з 23 спеціально підібраними кольорами, які становлять 81 сполучення, що містять повторення комбінацій.
Сам Люшер, зазначає Лебсак-Клейманс[1], використовував вісім кольорів: фіолетовий, сірий, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій і коричневий. Наприклад, пріоритет синього говорить про врівноваженість, чорний символізує індивідуалізм, а червоний – амбітність і заповзятливість.
Результати численних досліджень підтверджують той факт, що діти сприймають кольори інакше, ніж дорослі, статистичні розподіли колірних виборів дітей значно відрізняються від таких у дорослих (Г. Клар, 1976). Отже, необхідно говорити, що інтерпретаційні таблиці в тому вигляді, в якому вони приводяться в численних посібниках з використання тесту Люшера, не можуть бути застосовані для оцінки емоційно-особистісної сфери дитини. У той же час сам вибір кольору у окремої дитини в значній мірі постійний доти, поки чітко не змінюються характеристики особистості. З віковими змінами вибір кольору у дітей все більше уподібнюється вибору дорослого.
На даний момент не існує яких-небудь значних досліджень з використання тесту Люшера з дітьми у віці до 7-8 років, не отримані статистично виправдані вибірки за перевагою тих чи інших виборів кольорів дітьми залежно від тих чи інших факторів. Аналогічно до колірних виборів в дитячому віці не можуть бути застосовні навіть деякі кількісні оцінки, які розроблені до теперішнього часу для дорослих (показник сумарного відхилення, “вегетативний коефіцієнт” і т. п). Точно так само для дітей “не підходять” навіть такі якісні характеристики як “робоча група”, “актуальні проблеми особистості”, напруженість внутрішньоособистісних конфліктів, тривоги і компенсації.
У той же час, виходячи з основного постулату М. Люшера, на якому ґрунтується сам тест, про постійне, незалежне від досліджуваного (в даному випадку дитини) значення кольорів, ми вважаємо можливим використовувати для дітей загальні символічні значення окремих кольорів, їх особистісні характеристики , отримані за допомогою шкал особистісного диференціала (Еткінд, 1983; Тимофєєв, Філімоненко, 1990, Керівництво по використанню восьмиколірного тесту Люшера, 1996). Ще раз підкреслимо, що дані символічні значення і характеристики кольорів можуть відображати лише загальні тенденції та спрямованості і не більше того.
Характеристика кольорів (по Максу Люшеру) включає в себе 4 основних і 4 додаткових кольори.
Основні:
№ 1 – синій. Символізує спокій, стан спокою, потребу у відпочинку, емоційну стабільність і задоволеність, душевну прихильність, гармонію. Особистісні характеристики кольору: чесність, справедливість, незворушність, доброта і сумлінність.
№ 2 – зелений. Символізує вольове зусилля, напругу і наполегливість, високий рівень домагань і самовпевненість, прагнення до самовираження, успіху і влади, діловитість, наполегливість і завзятість у досягненні цілей, упертість, енергійний захист своїх позицій. Самостійність, незворушність, черствість.
№ 3 – червоний. Символізує силу волі, активність, що доходить в ряді випадків до агресивності, прагнення до успіху через боротьбу, наступальність і владність, потребу діяти і витрачати сили, лідерство та ініціативність, збудженість. Особистісні характеристики: чуйність, рішучість, енергійність, напруженість, дружелюбність, впевненість товариськість, дратівливість, привабливість, діяльність.
№ 4 – жовтий. Символізує активність, прагнення до спілкування і сприйнятливість до всього нового, оптимізм, радість і веселість, розслабленість і розкутість, оригінальність і прагнення до розширення своїх можливостей. До особистісних характеристик відносяться: балакучість, природність, відкритість, товариськість, енергійність.
Додаткові:
№ 5 – фіолетовий. Символічне значення: вразливість, емоційна виразність, чутливість, інтуїтивне розуміння, зачарованість і мрійливість, захоплення і фантазії. Особистісні характеристики: несправедливість, нещирість, егоїстичність, самостійність.
№ 6 – коричневий. Уособлює комфорт тілесних відчуттів, прагнення до затишку і спокою, фізичну легкість і сенсорну задоволеність. Для коричневого кольору були отримані такі особистісні характеристики, як поступливість, залежність, спокій, сумлінність і розслабленість.
№ 7 – чорний. Символізує в першу чергу заперечення, закінчення чого-небудь і відмову, зречення і неприйняття, протест проти чого – або кого-небудь. У граничній формі символізує небуття. Особистісні характеристики чорного кольору: непривабливість, мовчазність і замкнутість, упертість, егоїстичність, незалежність, ворожість.
№ 0 – сірий. Символізує нейтральність і “безбарвність”, неучасть, соціальну відгородженість, свободу від зобов’язань, неврівноваженість, млявість і розслабленість, невпевненість, несамостійність і пасивність.
Хоча ми вже сказали, що всі існуючі норми не зовсім підходять для інтерпретації дитячих колірних виборів, все ж таки вважаємо за потрібне вказати деякі загальні особливості, які, знаємо з досвіду, інколи “працюють” у роботі з дітьми!
М. Люшер дав приблизну характеристику обраних позицій:
1-а позиція відображає засоби досягнення мети (наприклад, вибір синього кольору говорить про намір діяти спокійно, без зайвої напруги);
2-а позиція показує мету, до якої прагне досліджуваний;
3-а і 4-а позиції характеризують перевагу кольору і відображають відчуття досліджуваним істинної ситуації, в якій він знаходиться, або ж образ дій, який йому підказує ситуація;
5-а і 6-а позиції характеризують байдужність до кольору, нейтральне до нього ставлення. Вони ніби свідчать, що досліджуваний не зв’язує свій стан, настрій, мотиви з даними кольорами. Однак у певній ситуації ця позиція може містити резервне трактування кольору, наприклад, синій колір (колір спокою) відкладається тимчасово як невідповідний у даній ситуації;
7-а і 8-а позиції характеризують негативне ставлення до кольору, прагнення придушити будь-яку потребу, мотив, настрій.
Розглядається взаємне положення основних кольорів. Коли, наприклад, № 1 і 2 (синій і зелений) знаходяться поруч (утворюючи функціональну групу), підкреслюється їхня загальна риса – суб’єктивна спрямованість «всередину». Спільне положення кольорів № 2 і 3 (зеленого і червоного) вказує на автономність, самостійність у прийнятті рішень, ініціативність. Поєднання кольорів № 3 і 4 (червоного і жовтого) підкреслює спрямованість «зовні». Поєднання кольорів № 1 і 4 (синього і жовтого) підсилює уявлення залежності жосліджуваних від середовища. При поєднанні кольорів № 1 і 3 (синього і червоного) в одній функціональній групі підкреслюється сприятливий баланс залежності від середовища і суб’єктивної спрямованості (синій колір) і автономності, спрямованості «зовні» (червоний колір). Поєднання зеленого і жовтого кольорів (№ 2 і 4) розглядається як протиставлення суб’єктивного прагнення «всередину», автономності, упертості прагненню «зовні».
Основні кольори, на думку Макса Люшера, символізують наступні психологічні потреби:
№ 1 (синій) – потреба в задоволенні, спокої, стійкої позитивної прихильності;
№ 2 (зелений) – потреба в самоствердженні;
№ 3 (червоний) – потреба активно діяти і досягати успіху;
№ 4 (жовтий) – потреба в перспективі, надіях на краще, мріях.
Якщо основні кольори знаходяться в 1-й – 5-й позиціях, вважається, що ці потреби певною мірою задовольняються, сприймаються як такі, що задовольняються; якщо вони в 6-й – 8-й позиціях, має місце який-небудь конфлікт, тривожність, незадоволеність через несприятливі обставини. Той колір, який відхиляється досліджуваним може розглядатися як джерело стресу. Наприклад, якщо відхиляється синій колір означає незадоволеність від сутністю спокою, прихильності.