Н та НН у прикметниках. Не з прикметниками . Тренувальні вправи.

Про матеріал
Урок української мови 6 клас Н та НН у прикметниках. Не з прикметниками . Тренувальні вправи. Поглибити знання учнів про особливості правопису прикметників, удосконалювати орфографічні навички щодо особливостей написання Н та НН у прикметниках та частки НЕ з прикметниках
Перегляд файлу

 

Урок української мови

6 клас

 

 

Тема:    Н та НН у прикметниках. Не з прикметниками .

            Тренувальні вправи.

 Мета: поглибити знання учнів про особливості правопису прикметників, удосконалювати орфографічні навички щодо особливостей написання Н та НН у прикметниках та частки НЕ з прикметниках , збагачувати словниковий запас учнів;розвивати усну та письмову мову учнів;виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.

Тип уроку: формування вмінь і навичок .

Міжпредметні зв’язки:  географія, народознавство, література, біологія..

 

 

Хід уроку

 

І.  Актуалізація опорних знань.

 

1.Бесіда.

– Яку частину мови ми зараз вивчаємо?

– Який розділ мовознавчої науки вивчає частина мови?

 

2. Робота з унаочненням.

                          “Мозковий штурм”

 – Виправте помилки у твердженнях про прикметник.

Самостійна частина мови , що виражає ознаку предмета

Скільки? Який? Чий?

Чоловічий, спільний, жіночий, середній

Однина, множина

Рід, число , відміна, відмінок

Називний відмінок однини жіночого роду

Означення, обставина, додаток

Скляний посуд, добра людина, братів портфель

Нульовий, вищий, середній, найвищий

Смачний, справжній, круглолиций

Зелений, зелена, темная, дрібен 

-  Чи може прикметник виступати ще якимось членом речення?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

1.Відгадати загадки

1. Одна землю прикривала, друга сонцем зігрівала, третя сипала дощами, четверта віяла снігами? Хто ж вони такі?                         пори року.

 

 

 

 

 2. Я пробуджую поля і заквітчую гаї,

 Прокидається земля, і співають солов’ї.

 Всяк на світі мене зна: Я – … .                       весна.

 

ІІІ. Основна частина уроку .Оголошення теми мети уроку

 

1 .  Робота біля дошки.   Орфографічна хвилинка

 

 Довго сперечалася люта , непривітна Зима з усміхненою Весною.

1. Поясніть пунктограму в реченні.

2. Поясніть орфограму  в слові непривітна.

3. Назвіть частини мови.

 4. Чому  слова  Весна і Зима пишуться з великої літери? ( персоніфікація)

5. Яке народне свято розповідає про суперечку між Весною і Зимою? Коли воно відзначається ? (Стрітення ,15 лютого)

6. Які звичаї та обряди цього свята ви знаєте?

 

 2. Робота з підручником, ст. 173

 – Повторити вивчене про вживання –Н- та –НН- у прикметниках.

 

 3. Опитування (усне).

 

 4. Словниковий диктант.

 Осінній, нічний, кінний, лазурний, магнітний, пташиний, телефонний, сонний, мажорний, незрівнянний, широченний, довгожданий, туманний, скляний, даний, божественний.

 

 1- перше правило вживання -НН-

 2- друге правило вживання -НН-

 

5. Словникова робота.

Лазур - жіночий рід , арабське - яскраво-синій колір.

Мажор – італ. - бадьорий, радісний настрій.

– Які слова з диктанту можна використати для опису весняної пори?

 

 6. Сенкан.

Із запропонованих слів обрати одне для створення сенкану.

1.Утворити словосполучення.

2.Ввести словосполучення у просте ускладнене речення.

 

7. Робота з підручником.

1. Повторити вивчене про НЕ- з прикметником (ст. 170).

2. Опитування (усне).

 

8. Слово вчителя

Ми говорили сьогодні про свято зустрічі Зими з Весною – Стрітення, та про звичаї, обряди в Україні.

Наші сусіди із зарубіжних країн мають свої  традиції зустрічі весни. Наприклад, у Молдові, Румунії, Болгарії, це свято називається мерцишор (від слова мерць, марць-март.).  У перший день весни там зазвичай дарують мерцишори - невеликі червоно-білі прикраси, які потрібно носити на грудях увесь березень, а в перший день квітня їх потрібно зав’язати на фруктове дерево і загадати бажання, яке обов’язково має збутися. Мерцишори можуть бути у вигляді квітів , дзвіночків, але обов’язково червоно-білі! Дарують мерцишори з побажанням щастя, любові, удачі як символ весни і нових надій. Чому червоно-білі? Дізнаєтесь про це  з легенди.

 

9. Вибірковий диктант .

1. Виписати слова з -не-.

 

Одного разу Сонце вирішило спустися на землю у вигляді прекрасної дівчини. Воно хотіло повеселитися разом з людьми. Недобрий Змій викрав Сонце і зачинив його у невеликому палаці. Світ став не світлим, а темним.

Один небоязкий юнак вирішив визволити Сонце. Увесь рік він шукав палац Змія, а коли знайшов, викликав його на двобій. Непереможним  виявився юнак. Сонце піднялося на неосяжне  небо і своїми невтомними  промінцями освітило невеселу  землю. Але поранений у бою юнак не встиг побачити весну. Там, де падали краплини його крові, сніг танув і виростали  тендітні білі підсніжники, які на своїх пелюстках мали дрібні червоні краплинки.

 

2.Пояснити написання прикметників з часткою -не-.

 

10. Розподільний диктант з ключем.

 У словах, що пишуться з  -не- окремо, підкреслити  другу літеру  ( частка  -не- не рахується);

 у словах, що пишуться з –не- разом, підкреслити  четверту літеру.

 

Не близький,  а  далекий шлях; нестерпна людина; чоловік не багатий; невідомий автор; незворушний погляд; не успішний учень, а відстаючий; неактивний працівник; несамовитий крик.

Окремо    Разом

    Л А С      Т І В К А

 

На зворотній частині дошки акровірш  Л. Глібова.

 

Хто вона?

Лиха зима сховається,

А сонечко прогляне,

Сніжок води злякається,

Тихенько тануть стане, –

І здалеку швидесенько

Вона до нас прибуде,

Кому-кому любесенько,

А дітям більше буде.

 11.  Морфемний   розбір слів.

Нестерпна

Незворушний

 12. Робота з підручником. Впр. 414

 

IV. Підсумок уроку.

1. «Мікрофон»

- Які теми ми сьогодні розглядали на уроці?

- Назвіть основні правила написання -н- та -нн- у прикметниках та      НЕ   з прикметниками.

- Чи цікаво вам було на уроці?

- Що вас здивувало?

- Про що ви ще дізналися з уроку?

2. Слово вчителя.

1. Пригадайте  прислів’я і приказки, у яких йдеться  про зміни у природі, поясніть їх.(на дошці на фоні весняних квітів прикріплені прислів’я та приказки про весну і працю навесні).

 

Весна – це та пора року, яка дарує нам гарний настрій, радість, нові надії та сподівання. Погляньте на ці весняні квіти. Хіба можна не радіти, дивлячись на них? Але і вони можуть зникнути і вже не зможуть люди милуватися ними. Як же потрібно поводити себе у весняному лісі, щоб ці блакитні, жовті, фіолетові красуні продовжували звеселяти нас?

Звичайно, весна – дуже гарна пора року. Але і вона має свої уподобання. Любить весна людей, але не всіх. На основі прислів’їв і приказок зробіть висновок про це.

Я бажаю вам веселої весни, сповненої здійсненими  бажаннями, добром, радістю, злетом фантазії   та бажанням іти до нових висот.

 

V. Оцінювання відповідей учнів.

 

VІ. Коментар до виконання Д/З.

 

І група - твір-опис у художньому стилі будь-якої весняної квітки  ≈ 5 речень;

ІІ група - виписати з художньої літератури опис квітки та визначити морфологічні ознаки прикметника .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Асоціативний диктант ( у вільний час ).

Світло –  дописати ім..: день, весна, сонце, промінці, мама.

Ліс –  дописати прикм.: радісний, веселий, пахучий.

Сонце –  дописати д-ва: світить, гріє, пестить, голубить.

 

Недовга розлука; невибагливі смаки; не важкий, а легкий іспит; негайна відповідь; невільницький плач.

 

doc
Додано
12 жовтня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку