Урок української мови
6 клас
Тема: Н та НН у прикметниках. Не з прикметниками .
Тренувальні вправи.
Мета: поглибити знання учнів про особливості правопису прикметників, удосконалювати орфографічні навички щодо особливостей написання Н та НН у прикметниках та частки НЕ з прикметниках , збагачувати словниковий запас учнів;розвивати усну та письмову мову учнів;виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю.
Тип уроку: формування вмінь і навичок .
Міжпредметні зв’язки: географія, народознавство, література, біологія..
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
– Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
– Який розділ мовознавчої науки вивчає частина мови?
2. Робота з унаочненням.
“Мозковий штурм”
– Виправте помилки у твердженнях про прикметник.
Самостійна частина мови , що виражає ознаку предмета
Скільки? Який? Чий?
Чоловічий, спільний, жіночий, середній
Однина, множина
Рід, число , відміна, відмінок
Називний відмінок однини жіночого роду
Означення, обставина, додаток
Скляний посуд, добра людина, братів портфель
Нульовий, вищий, середній, найвищий
Смачний, справжній, круглолиций
Зелений, зелена, темная, дрібен
- Чи може прикметник виступати ще якимось членом речення?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Відгадати загадки
1. Одна землю прикривала, друга сонцем зігрівала, третя сипала дощами, четверта віяла снігами? Хто ж вони такі? пори року.
2. Я пробуджую поля і заквітчую гаї,
Прокидається земля, і співають солов’ї.
Всяк на світі мене зна: Я – … . весна.
ІІІ. Основна частина уроку .Оголошення теми мети уроку
1 . Робота біля дошки. Орфографічна хвилинка
Довго сперечалася люта , непривітна Зима з усміхненою Весною.
1. Поясніть пунктограму в реченні.
2. Поясніть орфограму в слові непривітна.
3. Назвіть частини мови.
4. Чому слова Весна і Зима пишуться з великої літери? ( персоніфікація)
5. Яке народне свято розповідає про суперечку між Весною і Зимою? Коли воно відзначається ? (Стрітення ,15 лютого)
6. Які звичаї та обряди цього свята ви знаєте?
2. Робота з підручником, ст. 173
– Повторити вивчене про вживання –Н- та –НН- у прикметниках.
3. Опитування (усне).
4. Словниковий диктант.
Осінній, нічний, кінний, лазурний, магнітний, пташиний, телефонний, сонний, мажорний, незрівнянний, широченний, довгожданий, туманний, скляний, даний, божественний.
1- перше правило вживання -НН-
2- друге правило вживання -НН-
5. Словникова робота.
Лазур - жіночий рід , арабське - яскраво-синій колір.
Мажор – італ. - бадьорий, радісний настрій.
– Які слова з диктанту можна використати для опису весняної пори?
6. Сенкан.
Із запропонованих слів обрати одне для створення сенкану.
1.Утворити словосполучення.
2.Ввести словосполучення у просте ускладнене речення.
7. Робота з підручником.
1. Повторити вивчене про НЕ- з прикметником (ст. 170).
2. Опитування (усне).
8. Слово вчителя
Ми говорили сьогодні про свято зустрічі Зими з Весною – Стрітення, та про звичаї, обряди в Україні.
Наші сусіди із зарубіжних країн мають свої традиції зустрічі весни. Наприклад, у Молдові, Румунії, Болгарії, це свято називається мерцишор (від слова мерць, марць-март.). У перший день весни там зазвичай дарують мерцишори - невеликі червоно-білі прикраси, які потрібно носити на грудях увесь березень, а в перший день квітня їх потрібно зав’язати на фруктове дерево і загадати бажання, яке обов’язково має збутися. Мерцишори можуть бути у вигляді квітів , дзвіночків, але обов’язково червоно-білі! Дарують мерцишори з побажанням щастя, любові, удачі як символ весни і нових надій. Чому червоно-білі? Дізнаєтесь про це з легенди.
9. Вибірковий диктант .
1. Виписати слова з -не-.
Одного разу Сонце вирішило спустися на землю у вигляді прекрасної дівчини. Воно хотіло повеселитися разом з людьми. Недобрий Змій викрав Сонце і зачинив його у невеликому палаці. Світ став не світлим, а темним.
Один небоязкий юнак вирішив визволити Сонце. Увесь рік він шукав палац Змія, а коли знайшов, викликав його на двобій. Непереможним виявився юнак. Сонце піднялося на неосяжне небо і своїми невтомними промінцями освітило невеселу землю. Але поранений у бою юнак не встиг побачити весну. Там, де падали краплини його крові, сніг танув і виростали тендітні білі підсніжники, які на своїх пелюстках мали дрібні червоні краплинки.
2.Пояснити написання прикметників з часткою -не-.
10. Розподільний диктант з ключем.
У словах, що пишуться з -не- окремо, підкреслити другу літеру ( частка -не- не рахується);
у словах, що пишуться з –не- разом, підкреслити четверту літеру.
Не близький, а далекий шлях; нестерпна людина; чоловік не багатий; невідомий автор; незворушний погляд; не успішний учень, а відстаючий; неактивний працівник; несамовитий крик.
Окремо Разом
Л А С Т І В К А
На зворотній частині дошки акровірш Л. Глібова.
Хто вона?
Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,
Сніжок води злякається,
Тихенько тануть стане, –
І здалеку швидесенько
Вона до нас прибуде,
Кому-кому любесенько,
А дітям більше буде.
11. Морфемний розбір слів.
Нестерпна
Незворушний
12. Робота з підручником. Впр. 414
IV. Підсумок уроку.
1. «Мікрофон»
- Які теми ми сьогодні розглядали на уроці?
- Назвіть основні правила написання -н- та -нн- у прикметниках та НЕ з прикметниками.
- Чи цікаво вам було на уроці?
- Що вас здивувало?
- Про що ви ще дізналися з уроку?
2. Слово вчителя.
1. Пригадайте прислів’я і приказки, у яких йдеться про зміни у природі, поясніть їх.(на дошці на фоні весняних квітів прикріплені прислів’я та приказки про весну і працю навесні).
Весна – це та пора року, яка дарує нам гарний настрій, радість, нові надії та сподівання. Погляньте на ці весняні квіти. Хіба можна не радіти, дивлячись на них? Але і вони можуть зникнути і вже не зможуть люди милуватися ними. Як же потрібно поводити себе у весняному лісі, щоб ці блакитні, жовті, фіолетові красуні продовжували звеселяти нас?
…
Звичайно, весна – дуже гарна пора року. Але і вона має свої уподобання. Любить весна людей, але не всіх. На основі прислів’їв і приказок зробіть висновок про це.
Я бажаю вам веселої весни, сповненої здійсненими бажаннями, добром, радістю, злетом фантазії та бажанням іти до нових висот.
V. Оцінювання відповідей учнів.
VІ. Коментар до виконання Д/З.
І група - твір-опис у художньому стилі будь-якої весняної квітки ≈ 5 речень;
ІІ група - виписати з художньої літератури опис квітки та визначити морфологічні ознаки прикметника .
Асоціативний диктант ( у вільний час ).
Світло – дописати ім..: день, весна, сонце, промінці, мама.
Ліс – дописати прикм.: радісний, веселий, пахучий.
Сонце – дописати д-ва: світить, гріє, пестить, голубить.
Недовга розлука; невибагливі смаки; не важкий, а легкий іспит; негайна відповідь; невільницький плач.