6 клас
Тема: Література рідного краю. «На човнику долоньки» - до кожного сердечка.
(урок за творчістю Любові Сердунич)
Мета: подати учням відомості про Л.Сердунич – людину, поетесу, журналіста; розкрити тематичну спрямованість збірки «На човнику долоньки», формувати зацікавлення творчістю поетів-земляків.
Урок – зустріч.
Хід уроку
Учитель. У наш складний час у життєвій суєті ми не можемо збагнути дивосвіту людської душі. А вона – поруч і струменить ніжною любов’ю до рідної землі, до української мови, щедро дарує нам свій найбільший скарб – виплекане серцем слово.
Мова сьогодні піде про нашу землячку, вчителя за фахом, а поета за покликанням Л.Сердунич. І особливість нашого уроку в тому, що це буде зустріч із людиною, яка живе поміж нас, творить поезію і видає книги.
З якою дитячою збіркою Л.Сердунич ви вже знайомі?
Сьогодні ви маєте нагоду зустрітися з поетесою, автором чудових збірочок для дітей. До слова запрошуємо Л.Сердунич.
Діти запитують:
Учитель. У збірці «На човнику долоньки» представлено чимало різних жанрів. Крім віршів, є загадки, оповідання, шаради, казки.
Які твори вам найбільше сподобались?
Конкурс на кращого читця.
Учитель. А тепер пограємо у рими, які пропонує авторка під рубрикою
«Підбери рими».
Скоро риму віднайди.
Я почну – закінчуй ти.
Пошановує держава
Князя Кия, ….(Ярослава).
Наші символи – як тризна:
Прапор, Гімн і Герб наш ….(Тризуб)
Мелодійна, пречудова, ніжна українська …(мова)
В нас найкраща батьківщина –
Незалежна …(Україна)
Учитель. Якщо уважно читати збірочку, то можна побачити, що оповідання «Голуби» має свою особливість – усі слова у ньому починаються літерою Г.
Учень читає оповідання.
Голуби
Ген-ген голубів горизонт. Гарно! Гоже!
Гафійка готувала гербарій. Гаврилко грав гру. Гордій гойдався. Грицько гасав, ганяючи голубів. Гаїнка гукала: «Гулі-гулі, гуль-гуль-гуль!»
Глянула – голуби!
Гей, Гордійчику, галузки! Гайда готувати гніздо! – голосно гукнула Гаїнка.
Голуб’ятник гудів. Гаїнка годувала голубів. Гойдалися гілки граба, горобини: галасували-гомоніли галки, горобці, гайвороння…
Голуби гуділи, говорили, голубилися – гарні, гожі! Голубина грація – гордовита, гарна, галантна!
Гелготіли гуси. Гавкнув Геракл – голуби гайнули : гай-гай!
Голубів горизонт. Голубами! Ген-ген!
Голубіє горизонт. Голубами! Ген-ген!
Учитель. Давайте спробуємо написати подібне на літеру В.
Творча робота.
Учитель. А зараз трішки відпочинемо і спробуємо розгадати шаради, вміщені у збірці.
Стрімко у воді гуляє, більше ріки полюбляє.
А при ньому «К» допишеш – в небі журавлів побачиш.
(Лин, клин)
З «И» вогнисте хутро має, де мисливець добре знає.
З «І» усякого сховає може бути бором, гаєм.
(Лис, ліс)
Червоніє у саду, ласувати нею йду.
«М» на «К» зміни - і вмить кущ, як вогнище, горить.
(Малина, калина)
Учитель. Книга цікава і тим, що містить вірші про імена українського походження. І звучать вони поетично і зрозуміло: Оріянка, Богданка, Гордійчик Мирославка, Ясочка, Гаїнка, Ярчик, Славко…І цим вона приваблює, бо відчувається пройнятість українською суттю, рідним нашому духові змістом. Відшукаємо вірші про свої імена й зачитаємо їх.
Діти читають вірші «Ігорусь», «Юрасик і Мурасик», «Братик», «Оріянка».
Учитель. Ця книжечка – справжня знахідка. Скільки цікавого розмаїття! Спробуємо відгадати загадки.
Хто це онде на городі серед щедрої господи?
Вся з хустинок – рясно-густо. Хто вона така? (капуста)
Як зелена хатка – не тряси: нас багато в ній, та мало сил.
Порудіє, висохне вона, буде з нами булка – ой, смачна! (Мак)
Лікар я і санітар, красень і ветеринар.
Я і міліціонер. Бо, лікуючи дерева, й за порядком
Стежить треба! (Дятел)
Маємо дзеркальця чарівні: ними світ увесь нам видно. (Очі)
Учитель. Збірка «На човнику долоньки» зацікавлює не лише тематикою творів, різноманітністю жанрів, а й насиченістю малюнків, привабливістю обкладинки, автором якої . художник Тетяна Романенко – вчителька Старосинявського НВК. А ще книжка є розмальовкою. Тож, мені здається, що багато з вас хоче поповнити свою бібліотечку збірками Л.Сердунич. Давайте подякуємо Л.Сердунич за такий чудовий подарунок і побажаємо їй подальших творчих злетів.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання. Вивчити напам’ять улюблений вірш із збірки Л.Сердунич «На човнику долоньки».