«На порозі дорослого життя»

Про матеріал
Мета: допомогти учням у виборі майбутньої професії. Завдання: ознайомити із деякими професіями; розвивати цілеспрямованість,працелюбність,наполегливість,навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії. Виховувати повагу до людей різних професій,до їхньої праці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

«На порозі дорослого життя»

 

 

(Виховне заняття з елементами профорієнтації.)

 

 

 

 

 

 

 

Богославець Ю.М.

 

 

 

Мета: допомогти учням у виборі майбутньої професії.

 

 

Завдання: ознайомити із деякими професіями; розвивати цілеспрямованість,працелюбність,наполегливість,навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії.

Виховувати повагу до людей різних професій,до їхньої праці.

 

 

Обладнання: анкети,цитати, вислови про професії,мультимедійна дошка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф:

Що чекає попереду,

Про те поміркуй,

Мету обравши, благую,

До неї прямуй!

                                                     (Фірдоусі)

Учень.Добрий день,шкільна громадо,

Вас вітаєм дуже радо!

Вчителів,гостей,дітей

Всіх вітаєм у цей день.

 

Учень.Ми цим вітанням хочем нагадати

Відому істину буття.

Що рідна школа –

То як рідна мати:

Її урок на все життя.

 

Учитель. Сьогоднішня наша зустріч – це сходинка до зрілого життя. Хай буде вам усім сьогодні затишно,тепло,мов в хаті своїй,хай щира розмова і бесіда мудра в вашій душі розквітає

(Лунає пісня «Зелене жито»)

Життя так влаштоване,що завжди доводиться вибирати: що робити,що їсти,що одягати,що казати, ким і яким бути?

       У житті кожної людини настає такий час,коли вона повинна прийняти одне з найважливіших рішень – обрати професію. Говорять,що людина народжується двічі : коли з’являється на світ і коли обирає професію. І стає людина щасливою тоді,коли знайде роботу до душі, коли вона стає покликанням! Непотрібних, незнаючих професій немає. Найважливіша з них-та, що тобі до душі.

 

Професій на світі різних багато

У мене йде обертом голова.

Учень. Юність – це пік нашого життя. Зараз ми робимо найвеличніше своє відкриття – відкриття самих себе. Напевно, кожному з нас хочеться жити щасливо, мати гарну професію. Кожен із нас має своє захоплення. Кожен із нас мріє про цікаве,яскраве і благополучне майбутнє. А основними складовими яскравого змістовного життя є трудова діяльність,що приносить матеріальне і моральне задоволення.

Учитель. У кожної людини є місце на Землі. І успіху в житті досягає той,хто поставив перед собою великі завдання і крок за кроком йде,перевіряючи себе,зупиняючись час від часу,озираючись і підраховуючи, що зроблено і що залишилося зробити.

Вірш Ліни Костенко «Доля» (читає учениця під музику).

Наснився мені чудернацький базар :

Під небом у чистому полі:

Для різних людей –

Для щедрих і скнар,

Продавалися різні долі.

Одні  були царівен не гірш

А другі – як бідні. Мільйони.

Хто купляв собі Долю за гріш.

А хто і за мільйони.

 

Дехто щастям своїм платив.

Дехто платив сумлінням.

Дехто – золотом золотим,

А дехто – вельми сумнівним.

Долі ворожки,тонуючи дні,

До покупців горнулись.

Долі самі набивались мені

І тільки одна відвернулась.

Я глянула їй в обличчя смутне

Душею покликала очі.

- Ти все одно візьмеш мене –

Сказала вона неохоче.

 

- А може візьму?

- Ти собі затям – сказала вона суворо

За мене треба платити життям

А я принесу тільки горе.

 

- То хто ж ти така? Як твоє ім’я?

Чи варта такої плати?

- Поезія – рідна сестра моя,

Правда людська – наша мати.

І я її прийняла,як закон

І диво велике сталось:

Минула ніч. І скінчився сон.

А Доля мені зосталась.

Я вибрала Долю собі сама

І що зі мною не станеться,

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

 

Учень.

Вибір життєвий – це кожного справа.

Тож пам’ятайте,друзі мої!

Праця людини – окраса і слава

Праця людини – окраса її.

Вікторина «Плутанина в професіях».

- Будь ласка,допоможіть розібратися в цій плутанині.

1. Люди цих професій добре знаються на комп’ютерах, вміють складати програми, розбиратися в різноманітних складових комп’ютерної техніки: Назвіть мені професії з цим пов’язані.

(Інженери – програмісти, інженери – електронники, користувачі ПК)

2. А хто лікує тварин, спостерігає за санітарними нормами в тваринницьких фермах,проводить санітарну роботу?

(Ветеринарні лікарі).

3. А люди цих професій добре знаються на виготовленні металу та виробів із нього. Які це професії?

(Металурги,сталевари,прокатники,машинобудівники).

4. Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді.

(Працівники міліції,юристи,адвокати,юристи – консультанти).

5. Хто пише вірші, прозові твори, редагує, друкує твори, працює в бібліотеці?

(Письменники,поети,журналісти,друкарні,бібліотекарі,видавці газет).

 

- Отже професій,які дбають про нас,чимало.

Лікар – піклується про здоров’я.

Учитель – дбає про освіту.

Міліціонер – стежить за порядком дотриманням законів.

Пожежник – рятує від пожеж.

Водій – перевозить пасажирів.

Листоноша – доставляє пошту.

Будівельник – зводить будинки.

Друзі,- виявляється,немає нікчемних професій – кожна потрібна,бо створена на благо людей.

 

(Учитель. Скільки професій,стільки й мрій.

Та чи добре ви знаєте,які науки потрібно опанувати,щоб здійснити свою мрію?

Економіст – математика.

Лікар чи аптекар – біологія,хімія.)

- А зараз ми помандруємо у світ професій і познайомимося із класифікацією спеціальностей за п’ятьма типами а саме:

1. Людина – людина.

2.Людина –техніка.

3. Людина – природа.

4. Людина – знакова система.

5. Людина – художній образ.

( Учні називають,які професії належать до цих типів)

- Послухаємо вірші про деякі професії:

Учитель дітям – батько й мати,

У сірці теплі почуття,

Готовий їм завжди віддати

Свойого часточку життя.

Бо  слово вчителя, як мрія,

Любов у ньому і краса.

Воно добро у серці сіє,

Воно ж бо чисте,як роса,

Учителем можливо стати?

Учителем – дітей учить,

Складних наук їх научати

Й науки головної – жить!

Вони покликані клятву давати.

У будні і свята,

На варті здоров’я стояти,

Люди в білих халатах.

Життя і здоров’я наше

В їхніх руках.

На заводі бути – моя мрія,

Де чавун тече рікою,як зоря жевріє,

Там я домни і мартени буду будувати,

Мідь й вугілля в шахтах добувати.

 

 У нашім парку квітникарка,

Зростила тисячі квіток,

Якщо буває дуже жарко,

Ми в парк ідемо,в холодок,

Тут на спочинку по роботі,

Приїжджі люди і свої - .

 Почесно сіяти,орати.

І трактори ремонтувати,

Хлібороб в пшеничнім полі,

Нам вирощує врожай.

Колоски шумлять на волі.

Де початок їм, де край?

А їсте ви паляницю,

Калачі,смачні їсте –

Не забудьте уклонитись

Хліборобові зате!

Наш кухар,ніби боровик,

Надів біленьку шапку,

Готує нам він холодник

І запікає бабку.

Смачний у кухаря пиріг,

Чудова наша манка,

Він дбає про здоров’я всіх –

За це йому і шана.

Стіл, за яким ти сидиш,

Ліжко,в якому ти спиш,

Зошит,підручник,машина,

Ґудзик,пальто,черевик,

Речі,до котрих ти звик,-

Витвори рук золотих,

Тому і шануймо їх.

 Я мрію бути журналістом, бо він схожий на письменника – реаліста,тому що завжди несе людям правду, якою б вона не була і гіркою,огидною чи потворною,журналіст розуміє її значення для читача і тому ніколи не приховує,не боїться можливих перешкод і розправи. У цьому благородство професії журналіста,в цьому її краса.

Я хочу стати столяром і докладу всіх зусиль. Як гарно,коли рубанок тонкими стрічками зав’юнились золотаві стружки,запахло деревиною,лісом. Хороше будувати ,дарувати людям радість.

Праця вихователя – одна з найбільш знайомих для нас. Вихователь,по-перше,піклується про охорону і зміцнення здоров’я дітей. Вони виховують у дошкільнят повагу до людей, навички культурної поведінки, моральні звички, любов до рідного краю, Вони – другі мами.

Якщо ви, дівчата, дійсно романтичні,

Та ще до усього і стильні, й практичні –

Тоді вам до серця мій буде наряд,

Ви зможете в ньому до клубу піти,

На вечір до школи у ньому прийти,

І на побачення з хлопцем вдягнути,

В райцентр на автобусі в ньому гайнути.

А можете навіть піти на парад –

Це справді чудовий і стильний наряд.

Перш ніж зробити вибір,непогано було б з’ясувати,чому б ви хотіли обрати ту чи іншу професію,які вимоги до неї ставите.

Анкетування.

- Дайте чесні відповіді самому собі на такі питання

1. – Чи хотіли б ви, щоб ваша професія була престижною визнаною у суспільстві?

2. – Чи хочеться вам отримати будь-яку професію,аби вона добре оплачувалася?

3. – Вам хотілося б, щоб ваша професія була цікавою?

4. – Ви обираєте професію,яку здобути найлегше?

5. – Ви шукаєте професію, яка характеризується добрими умовами праці?

6. – Ви збираєтесь пов1язати свою долю з професією за порадою або прикладом інших людей?

7. – А чи задумувалися ви над можливістю працевлаштування після здобуття професії?

8. – Чи не ризикуєте ви, закінчивши навчальний заклад і отримавши диплом, залишитися без роботи, та і не пропрацювавши жодного дня за цією спеціальністю?

9. – Чи відповідає обрана професія вашим можливостям?

Професійна відповідальність – це вимоги до стану здоров’я людини, вимоги до професійних здібностей.

Отже,для того,щоб правильно обрати собі професію,вам необхідно зорієнтуватися у трьох речах: (на мультимедійній дошці).

- Визначити,які ваші професійні інтереси і здібності,тобто бажання, потреби у визначеному виді діяльності бажання отримати не тільки результат,а й брати участь у самому процесі. Здібності умовно означають вираз «Я хочу»

- Оцінити здібності, тобто такі індивідуальні якості людини,від яких залежить можливість успішного здійснення діяльності (наприклад – темперамент).

Такі здібності умовно виражають словами «Я можу».

-  Дізнатися, які професії користуються попитом у роботодавців, з якими професіями можна знайти собі роботу. Іншими словами з’ясувати, що на сьогодні потрібно.

Учень. Так чи інакше, але вам самим обирати справу, якій присвятити життя.

- Як ви гадаєте,друзі, якими рисами характеру має володіти людина,щоб досягти успіху в роботі?

Талант,цілеспрямованість,працелюбність,наполегливість,самовідданість.

А от які визначення цим поняттям дали відомі письменники та мислителі (Вислови на мультимедійній дошці)

- « Талант – це передусім цілеспрямована  воля до перемоги» (Л.Леонов).

- «Жодне діло не можна зробити добре,якщо не відомо, чого хочеш досягти» (А.Макаренко).

- «Коли у людини з’являється якась життєва мета,час не уповільнює свій біг,а прискорює» (А. Риваель).

- Я взагалі не вірю в одну рятувальну силу таланту без копіткої роботи. І після успіхів,достатніх для того, щоб запаморочити голову найстійкішій молодій людині,я продовжував навчатися,у кого лише було можна,                       і працював,працював. (Ф.Шаляпін).

- «Коли людина працелюбна,то і земля не лінується» (кит.мудрість).

Учень. Зверніть будь ласка, увагу на ці слова: визначити власну долю,зрозуміти себе,свої зацікавленості,залишитися відданим своїй меті й праці – це найбільше щастя для людини. Визначити мету всього життя – завдання не з легких.

Учень.

Ти якщо раз у житті бездоганно

Істину в серці своєму відкрив

І промінь правди крізь морок вагання

Сяйвом яскравим твій шлях освятив:

Що б там тобі у дорогу єдину

Доля не визначила в майбутті

Пам’ять про цю заповітну хвилину

Ти збережи,як святиню в житті.

Учень.

- Хмари зберуться безладним громаддям

Небо покриється млою – не гайся! –

З ясною твердістю,щирим завзяттям

Бурю зустрінь і з грозою змагайсь

Привиди фальші,злостиві видіння

Будуть збивать на шляху до мети

Проти ворожих підкопів спасіння

В серці своєму ти зможеш найти

І якщо іскра свята в ньому сяє

Ти всемогутній,всесильний,ти знай.

Учень. Горе, коли ворогів підпускаєш,

І віддаєш її вкрасти бодай.

Краще було б тобі не народитись

Краще б цю істину зовсім не знать,

Ніж,осягнувши її,відступитись

Ніж свою першість за юшку продать…

Учитель. Всім нам,і в суспільстві в цілому,не повинні бути байдужими морально – естетичні переконання,культурний рівень тих молодих людей,які завтра стоятимуть біля керма нашої економіки, культури,освіти,медицини, бо

На світі можна жить без еталонів

По різному дивитися на світ:

Широкими очима;

з-під – долоні;

Крізь пальці;

з-за воріт.

Від того світ не зміниться нітрохи,

А все залежить від людських зіниць:

В широких – відоб’ється вся епоха,

У звужених – збіговисько дрібниць.

Учень. - В житті багато залежить від нас. Бо лише в казках жива вода змиває рани і каліцтво,даруючи людині силу,могутність,здоров’я. Ні, ми не маємо живої води з її чудодійними властивостями.

Але ми повинні,просто зобов’язані захистити когось від розпачу,від гірких думок,від болю.

Учень. - Як легко зранити серце одним необережним словом,тим самим не залишивши в цьому серці місце для проростання добра. Будьмо добрими і чуйними,лагідними і щедрими,бо саме внутрішня краса прикрашає людину. І тільки людина наділена цими благородними рисами. Забудьмо образи й невзгоди. Відкриймо навстіж своє серце і душу для друзів і рідних.

Життя таке прекрасне і таке коротке,поспішаймо творити добро на землі.

Учень. – Перед нами відкрито тисячі доріг. І ми мусимо дуже серйозно ставитись до вибору шляху. Знайти своє покликання,присвятити себе професії,яка відповідала б нашим здібностям,нахилам,розумові,характерові – ось найважливіше завдання юності. Від правильного його розуміння залежить щастя нашого майбутнього життя.

Учитель. Шлях у вас,дійсно,буде різний. І ви повинні вміти з готовністю і гідністю переносити всі життєві труднощі,без яких не прожити і  без яких,урешті-решт,життя було б порожне Справу нашого життя визначають наші особисті якості.

Учень. Ти маєш пам’ятати,що від того

Іржавіє і міст новий заліза,

Що не знаходять діла жодного для нього,

І в сирості лежить він нескорисний.

Душі людській – важніше набагато,

Бо вади тотайні та вади явні

До серця стежку прокладають – їх багато,

Запам’ятай їз них хоч три принаймі.

По-перше-заздрість. Знищ її,неправу,

Й навчись по правді цінувати людей.

Цінити їхню вдачу,успіх,славу,

Не слухай заздрості лихих речей.

Учень. По-друге-злість. Біжи від неї,друже,

Сій доброту. Живи з повагою,обачно,

Себе суди,якщо когось осудиш,

Пробач комусь,якщо собі пробачив.

В прориві злому,в рішенні крутому

Утримайся і гніву не показуй.

Не спричини образи випадково,

Якщо ж спричиниш – вибачайсь одразу.

Учень. І третє-то коріння багатьох незгод,

Що безліч особистостей калічить,-

Лінь. Це ганебніший у всі віки порок,

То ж потурати ліні нам не личить,

Не у простому лежанні щоденнім,

А в святі світлого,корисного труда

Шукай свій смисл,працюй завжди натхненно,

Щоб розквітала доля молода.

Учитель. Скільки професій,стільки й мрій.

 Та чи добре ви знаєте,які науки потрібно опанувати,щоб здійснити свою мрію?

Економіст – математика.

Лікар чи аптекар – біологія,хімія.

Археолог-історія

Геолог та еколог-географія,біологія.

Інженер-будівельник-математика,фізика.

Програміст-інформатика.

Перекладач-іноземна мова.

Ну,а ці предмети в школі викладають вчителі.

 

 

Пісня

- Які чудові в школі вчителі!

Години,дні,роки,миттєвості і тижні

Дарують нам свої знання потрібні,вічні,

Які чудові в школі вчителі!

- Які чудові в школі вчителі!

На їх очах блищить,тече мала сльозинка

У їхнім серці є для кожного частинка,

Які чудові в школі вчителі!

Учень.

 Нестримний час пливе,мов річка,

Струмують хвилі древніх вод,

Мов чайки,знялися і кличуть

Минуле плину поворот.

У сонці нашого дитинства

Загадка-це Країна знань

Турбує розум,посмішка іскриста

Знання,що по по крупинці назбирав.

І поруч ви-порадники і друзі,

Шановні наші вчителі:

Обличчя стомлені і очі,

Теплом проміняться в душі.

Без вас ,ми сад весняний без цвітіння

Густі ліси без зелені в гаю,

Мов гай,де змовкла солов’їна

Чарівна пісня про весну.

Ялинка в ньому без хвоїнок

Поляна бідна без квіток.

Роздолля України,без верби,

Без горицвіту гори богатирські,

Без квіту чебрецю степи.

І без молитви душі українців.

Спасибі Вам за щирість серця,

Терпіння,світло сонця,небо веселкове

За все, що в світі життям зветься,

За мудре батьківське і материнське слово.

Учень. «Юність-пора мрій та сподівань. Добре,якщо ці чудові можливості залишаться з нами на все життя. Але,як правило,у реальному житті нас спіткають розчарування,невдачі. Це може торкнутися і обраного життєвого шляху – професії,яка на нашу думку,мала розкрити нашу особистість і наші здібності. Справа,що спершу,у мріях,здавалась цікавою,приємною і тому простою,раптом перетвориться на копіткий щоденний і подекуди тяжкий труд. Тож треба бути готовим, щоб прийняти труднощі й удруге відчути,що обрана професія-дійсно наша дол..

Учитель. Учні,професій поганих не буває. І яку  б ви не обрали,скажу вам,що глибоку вдячність і пошану викликає той,хто чесно працює.

     Сьогодні дуже багато платних  навчальних закладів, не кожна дитина має можливість навчатись у ВНЗ . Для будь-якої професії,в першу чергу,потрібні міцні знання. Той досягає мети,хто бореться,долає перешкоди. «Шукайте – і знайдете,стукайте – і відкриється вам», - написано в Святій книзі.

       Кажуть,що майстер – це той,хто знайшов своє покликання у праці. Ким би не стали,насамперед,повинні бути людьми – добрими,працьовитими,правдивими,чесними,чуйними до чужого горя. І саме ці риси виховали ми,вчителі, у вас протягом багатьох років. Як хочеться вас бачити щасливими з благородною душею, почуттям громадського обов’язку.

docx
Додано
7 грудня 2023
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку