«На порозі дорослого життя»
(Виховне заняття з елементами профорієнтації.)
Богославець Ю.М.
Мета: допомогти учням у виборі майбутньої професії.
Завдання: ознайомити із деякими професіями; розвивати цілеспрямованість,працелюбність,наполегливість,навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії.
Виховувати повагу до людей різних професій,до їхньої праці.
Обладнання: анкети,цитати, вислови про професії,мультимедійна дошка.
Епіграф:
Що чекає попереду,
Про те поміркуй,
Мету обравши, благую,
До неї прямуй!
(Фірдоусі)
Учень.Добрий день,шкільна громадо,
Вас вітаєм дуже радо!
Вчителів,гостей,дітей
Всіх вітаєм у цей день.
Учень.Ми цим вітанням хочем нагадати
Відому істину буття.
Що рідна школа –
То як рідна мати:
Її урок на все життя.
Учитель. Сьогоднішня наша зустріч – це сходинка до зрілого життя. Хай буде вам усім сьогодні затишно,тепло,мов в хаті своїй,хай щира розмова і бесіда мудра в вашій душі розквітає
(Лунає пісня «Зелене жито»)
Життя так влаштоване,що завжди доводиться вибирати: що робити,що їсти,що одягати,що казати, ким і яким бути?
У житті кожної людини настає такий час,коли вона повинна прийняти одне з найважливіших рішень – обрати професію. Говорять,що людина народжується двічі : коли з’являється на світ і коли обирає професію. І стає людина щасливою тоді,коли знайде роботу до душі, коли вона стає покликанням! Непотрібних, незнаючих професій немає. Найважливіша з них-та, що тобі до душі.
Професій на світі різних багато
У мене йде обертом голова.
Учень. Юність – це пік нашого життя. Зараз ми робимо найвеличніше своє відкриття – відкриття самих себе. Напевно, кожному з нас хочеться жити щасливо, мати гарну професію. Кожен із нас має своє захоплення. Кожен із нас мріє про цікаве,яскраве і благополучне майбутнє. А основними складовими яскравого змістовного життя є трудова діяльність,що приносить матеріальне і моральне задоволення.
Учитель. У кожної людини є місце на Землі. І успіху в житті досягає той,хто поставив перед собою великі завдання і крок за кроком йде,перевіряючи себе,зупиняючись час від часу,озираючись і підраховуючи, що зроблено і що залишилося зробити.
Вірш Ліни Костенко «Доля» (читає учениця під музику).
Наснився мені чудернацький базар :
Під небом у чистому полі:
Для різних людей –
Для щедрих і скнар,
Продавалися різні долі.
Одні були царівен не гірш
А другі – як бідні. Мільйони.
Хто купляв собі Долю за гріш.
А хто і за мільйони.
Дехто щастям своїм платив.
Дехто платив сумлінням.
Дехто – золотом золотим,
А дехто – вельми сумнівним.
Долі ворожки,тонуючи дні,
До покупців горнулись.
Долі самі набивались мені
І тільки одна відвернулась.
Я глянула їй в обличчя смутне
Душею покликала очі.
- Ти все одно візьмеш мене –
Сказала вона неохоче.
- А може візьму?
- Ти собі затям – сказала вона суворо
За мене треба платити життям
А я принесу тільки горе.
- То хто ж ти така? Як твоє ім’я?
Чи варта такої плати?
- Поезія – рідна сестра моя,
Правда людська – наша мати.
І я її прийняла,як закон
І диво велике сталось:
Минула ніч. І скінчився сон.
А Доля мені зосталась.
Я вибрала Долю собі сама
І що зі мною не станеться,
У мене жодних претензій нема
До Долі – моєї обраниці.
Учень.
Вибір життєвий – це кожного справа.
Тож пам’ятайте,друзі мої!
Праця людини – окраса і слава
Праця людини – окраса її.
Вікторина «Плутанина в професіях».
- Будь ласка,допоможіть розібратися в цій плутанині.
1. Люди цих професій добре знаються на комп’ютерах, вміють складати програми, розбиратися в різноманітних складових комп’ютерної техніки: Назвіть мені професії з цим пов’язані.
(Інженери – програмісти, інженери – електронники, користувачі ПК)
2. А хто лікує тварин, спостерігає за санітарними нормами в тваринницьких фермах,проводить санітарну роботу?
(Ветеринарні лікарі).
3. А люди цих професій добре знаються на виготовленні металу та виробів із нього. Які це професії?
(Металурги,сталевари,прокатники,машинобудівники).
4. Вони охороняють спокій громадян. Ведуть правоохоронну роботу. Захищають людей у суді.
(Працівники міліції,юристи,адвокати,юристи – консультанти).
5. Хто пише вірші, прозові твори, редагує, друкує твори, працює в бібліотеці?
(Письменники,поети,журналісти,друкарні,бібліотекарі,видавці газет).
- Отже професій,які дбають про нас,чимало.
Лікар – піклується про здоров’я.
Учитель – дбає про освіту.
Міліціонер – стежить за порядком дотриманням законів.
Пожежник – рятує від пожеж.
Водій – перевозить пасажирів.
Листоноша – доставляє пошту.
Будівельник – зводить будинки.
Друзі,- виявляється,немає нікчемних професій – кожна потрібна,бо створена на благо людей.
(Учитель. Скільки професій,стільки й мрій.
Та чи добре ви знаєте,які науки потрібно опанувати,щоб здійснити свою мрію?
Економіст – математика.
Лікар чи аптекар – біологія,хімія.)
- А зараз ми помандруємо у світ професій і познайомимося із класифікацією спеціальностей за п’ятьма типами а саме:
1. Людина – людина.
2.Людина –техніка.
3. Людина – природа.
4. Людина – знакова система.
5. Людина – художній образ.
( Учні називають,які професії належать до цих типів)
- Послухаємо вірші про деякі професії:
Учитель дітям – батько й мати,
У сірці теплі почуття,
Готовий їм завжди віддати
Свойого часточку життя.
Бо слово вчителя, як мрія,
Любов у ньому і краса.
Воно добро у серці сіє,
Воно ж бо чисте,як роса,
Учителем можливо стати?
Учителем – дітей учить,
Складних наук їх научати
Й науки головної – жить!
Вони покликані клятву давати.
У будні і свята,
На варті здоров’я стояти,
Люди в білих халатах.
Життя і здоров’я наше
В їхніх руках.
На заводі бути – моя мрія,
Де чавун тече рікою,як зоря жевріє,
Там я домни і мартени буду будувати,
Мідь й вугілля в шахтах добувати.
У нашім парку квітникарка,
Зростила тисячі квіток,
Якщо буває дуже жарко,
Ми в парк ідемо,в холодок,
Тут на спочинку по роботі,
Приїжджі люди і свої - .
Почесно сіяти,орати.
І трактори ремонтувати,
Хлібороб в пшеничнім полі,
Нам вирощує врожай.
Колоски шумлять на волі.
Де початок їм, де край?
А їсте ви паляницю,
Калачі,смачні їсте –
Не забудьте уклонитись
Хліборобові зате!
Наш кухар,ніби боровик,
Надів біленьку шапку,
Готує нам він холодник
І запікає бабку.
Смачний у кухаря пиріг,
Чудова наша манка,
Він дбає про здоров’я всіх –
За це йому і шана.
Стіл, за яким ти сидиш,
Ліжко,в якому ти спиш,
Зошит,підручник,машина,
Ґудзик,пальто,черевик,
Речі,до котрих ти звик,-
Витвори рук золотих,
Тому і шануймо їх.
Я мрію бути журналістом, бо він схожий на письменника – реаліста,тому що завжди несе людям правду, якою б вона не була і гіркою,огидною чи потворною,журналіст розуміє її значення для читача і тому ніколи не приховує,не боїться можливих перешкод і розправи. У цьому благородство професії журналіста,в цьому її краса.
Я хочу стати столяром і докладу всіх зусиль. Як гарно,коли рубанок тонкими стрічками зав’юнились золотаві стружки,запахло деревиною,лісом. Хороше будувати ,дарувати людям радість.
Праця вихователя – одна з найбільш знайомих для нас. Вихователь,по-перше,піклується про охорону і зміцнення здоров’я дітей. Вони виховують у дошкільнят повагу до людей, навички культурної поведінки, моральні звички, любов до рідного краю, Вони – другі мами.
Якщо ви, дівчата, дійсно романтичні,
Та ще до усього і стильні, й практичні –
Тоді вам до серця мій буде наряд,
Ви зможете в ньому до клубу піти,
На вечір до школи у ньому прийти,
І на побачення з хлопцем вдягнути,
В райцентр на автобусі в ньому гайнути.
А можете навіть піти на парад –
Це справді чудовий і стильний наряд.
Перш ніж зробити вибір,непогано було б з’ясувати,чому б ви хотіли обрати ту чи іншу професію,які вимоги до неї ставите.
Анкетування.
- Дайте чесні відповіді самому собі на такі питання
1. – Чи хотіли б ви, щоб ваша професія була престижною визнаною у суспільстві?
2. – Чи хочеться вам отримати будь-яку професію,аби вона добре оплачувалася?
3. – Вам хотілося б, щоб ваша професія була цікавою?
4. – Ви обираєте професію,яку здобути найлегше?
5. – Ви шукаєте професію, яка характеризується добрими умовами праці?
6. – Ви збираєтесь пов1язати свою долю з професією за порадою або прикладом інших людей?
7. – А чи задумувалися ви над можливістю працевлаштування після здобуття професії?
8. – Чи не ризикуєте ви, закінчивши навчальний заклад і отримавши диплом, залишитися без роботи, та і не пропрацювавши жодного дня за цією спеціальністю?
9. – Чи відповідає обрана професія вашим можливостям?
Професійна відповідальність – це вимоги до стану здоров’я людини, вимоги до професійних здібностей.
Отже,для того,щоб правильно обрати собі професію,вам необхідно зорієнтуватися у трьох речах: (на мультимедійній дошці).
- Визначити,які ваші професійні інтереси і здібності,тобто бажання, потреби у визначеному виді діяльності бажання отримати не тільки результат,а й брати участь у самому процесі. Здібності умовно означають вираз «Я хочу»
- Оцінити здібності, тобто такі індивідуальні якості людини,від яких залежить можливість успішного здійснення діяльності (наприклад – темперамент).
Такі здібності умовно виражають словами «Я можу».
- Дізнатися, які професії користуються попитом у роботодавців, з якими професіями можна знайти собі роботу. Іншими словами з’ясувати, що на сьогодні потрібно.
Учень. Так чи інакше, але вам самим обирати справу, якій присвятити життя.
- Як ви гадаєте,друзі, якими рисами характеру має володіти людина,щоб досягти успіху в роботі?
Талант,цілеспрямованість,працелюбність,наполегливість,самовідданість.
А от які визначення цим поняттям дали відомі письменники та мислителі (Вислови на мультимедійній дошці)
- « Талант – це передусім цілеспрямована воля до перемоги» (Л.Леонов).
- «Жодне діло не можна зробити добре,якщо не відомо, чого хочеш досягти» (А.Макаренко).
- «Коли у людини з’являється якась життєва мета,час не уповільнює свій біг,а прискорює» (А. Риваель).
- Я взагалі не вірю в одну рятувальну силу таланту без копіткої роботи. І після успіхів,достатніх для того, щоб запаморочити голову найстійкішій молодій людині,я продовжував навчатися,у кого лише було можна, і працював,працював. (Ф.Шаляпін).
- «Коли людина працелюбна,то і земля не лінується» (кит.мудрість).
Учень. Зверніть будь ласка, увагу на ці слова: визначити власну долю,зрозуміти себе,свої зацікавленості,залишитися відданим своїй меті й праці – це найбільше щастя для людини. Визначити мету всього життя – завдання не з легких.
Учень.
Ти якщо раз у житті бездоганно
Істину в серці своєму відкрив
І промінь правди крізь морок вагання
Сяйвом яскравим твій шлях освятив:
Що б там тобі у дорогу єдину
Доля не визначила в майбутті
Пам’ять про цю заповітну хвилину
Ти збережи,як святиню в житті.
Учень.
- Хмари зберуться безладним громаддям
Небо покриється млою – не гайся! –
З ясною твердістю,щирим завзяттям
Бурю зустрінь і з грозою змагайсь
Привиди фальші,злостиві видіння
Будуть збивать на шляху до мети
Проти ворожих підкопів спасіння
В серці своєму ти зможеш найти
І якщо іскра свята в ньому сяє
Ти всемогутній,всесильний,ти знай.
Учень. Горе, коли ворогів підпускаєш,
І віддаєш її вкрасти бодай.
Краще було б тобі не народитись
Краще б цю істину зовсім не знать,
Ніж,осягнувши її,відступитись
Ніж свою першість за юшку продать…
Учитель. Всім нам,і в суспільстві в цілому,не повинні бути байдужими морально – естетичні переконання,культурний рівень тих молодих людей,які завтра стоятимуть біля керма нашої економіки, культури,освіти,медицини, бо
На світі можна жить без еталонів
По різному дивитися на світ:
Широкими очима;
з-під – долоні;
Крізь пальці;
з-за воріт.
Від того світ не зміниться нітрохи,
А все залежить від людських зіниць:
В широких – відоб’ється вся епоха,
У звужених – збіговисько дрібниць.
Учень. - В житті багато залежить від нас. Бо лише в казках жива вода змиває рани і каліцтво,даруючи людині силу,могутність,здоров’я. Ні, ми не маємо живої води з її чудодійними властивостями.
Але ми повинні,просто зобов’язані захистити когось від розпачу,від гірких думок,від болю.
Учень. - Як легко зранити серце одним необережним словом,тим самим не залишивши в цьому серці місце для проростання добра. Будьмо добрими і чуйними,лагідними і щедрими,бо саме внутрішня краса прикрашає людину. І тільки людина наділена цими благородними рисами. Забудьмо образи й невзгоди. Відкриймо навстіж своє серце і душу для друзів і рідних.
Життя таке прекрасне і таке коротке,поспішаймо творити добро на землі.
Учень. – Перед нами відкрито тисячі доріг. І ми мусимо дуже серйозно ставитись до вибору шляху. Знайти своє покликання,присвятити себе професії,яка відповідала б нашим здібностям,нахилам,розумові,характерові – ось найважливіше завдання юності. Від правильного його розуміння залежить щастя нашого майбутнього життя.
Учитель. Шлях у вас,дійсно,буде різний. І ви повинні вміти з готовністю і гідністю переносити всі життєві труднощі,без яких не прожити і без яких,урешті-решт,життя було б порожне Справу нашого життя визначають наші особисті якості.
Учень. Ти маєш пам’ятати,що від того
Іржавіє і міст новий заліза,
Що не знаходять діла жодного для нього,
І в сирості лежить він нескорисний.
Душі людській – важніше набагато,
Бо вади тотайні та вади явні
До серця стежку прокладають – їх багато,
Запам’ятай їз них хоч три принаймі.
По-перше-заздрість. Знищ її,неправу,
Й навчись по правді цінувати людей.
Цінити їхню вдачу,успіх,славу,
Не слухай заздрості лихих речей.
Учень. По-друге-злість. Біжи від неї,друже,
Сій доброту. Живи з повагою,обачно,
Себе суди,якщо когось осудиш,
Пробач комусь,якщо собі пробачив.
В прориві злому,в рішенні крутому
Утримайся і гніву не показуй.
Не спричини образи випадково,
Якщо ж спричиниш – вибачайсь одразу.
Учень. І третє-то коріння багатьох незгод,
Що безліч особистостей калічить,-
Лінь. Це ганебніший у всі віки порок,
То ж потурати ліні нам не личить,
Не у простому лежанні щоденнім,
А в святі світлого,корисного труда
Шукай свій смисл,працюй завжди натхненно,
Щоб розквітала доля молода.
Учитель. Скільки професій,стільки й мрій.
Та чи добре ви знаєте,які науки потрібно опанувати,щоб здійснити свою мрію?
Економіст – математика.
Лікар чи аптекар – біологія,хімія.
Археолог-історія
Геолог та еколог-географія,біологія.
Інженер-будівельник-математика,фізика.
Програміст-інформатика.
Перекладач-іноземна мова.
Ну,а ці предмети в школі викладають вчителі.
Пісня
- Які чудові в школі вчителі!
Години,дні,роки,миттєвості і тижні
Дарують нам свої знання потрібні,вічні,
Які чудові в школі вчителі!
- Які чудові в школі вчителі!
На їх очах блищить,тече мала сльозинка
У їхнім серці є для кожного частинка,
Які чудові в школі вчителі!
Учень.
Нестримний час пливе,мов річка,
Струмують хвилі древніх вод,
Мов чайки,знялися і кличуть
Минуле плину поворот.
У сонці нашого дитинства
Загадка-це Країна знань
Турбує розум,посмішка іскриста
Знання,що по по крупинці назбирав.
І поруч ви-порадники і друзі,
Шановні наші вчителі:
Обличчя стомлені і очі,
Теплом проміняться в душі.
Без вас ,ми сад весняний без цвітіння
Густі ліси без зелені в гаю,
Мов гай,де змовкла солов’їна
Чарівна пісня про весну.
Ялинка в ньому без хвоїнок
Поляна бідна без квіток.
Роздолля України,без верби,
Без горицвіту гори богатирські,
Без квіту чебрецю степи.
І без молитви душі українців.
Спасибі Вам за щирість серця,
Терпіння,світло сонця,небо веселкове
За все, що в світі життям зветься,
За мудре батьківське і материнське слово.
Учень. «Юність-пора мрій та сподівань. Добре,якщо ці чудові можливості залишаться з нами на все життя. Але,як правило,у реальному житті нас спіткають розчарування,невдачі. Це може торкнутися і обраного життєвого шляху – професії,яка на нашу думку,мала розкрити нашу особистість і наші здібності. Справа,що спершу,у мріях,здавалась цікавою,приємною і тому простою,раптом перетвориться на копіткий щоденний і подекуди тяжкий труд. Тож треба бути готовим, щоб прийняти труднощі й удруге відчути,що обрана професія-дійсно наша дол..
Учитель. Учні,професій поганих не буває. І яку б ви не обрали,скажу вам,що глибоку вдячність і пошану викликає той,хто чесно працює.
Сьогодні дуже багато платних навчальних закладів, не кожна дитина має можливість навчатись у ВНЗ . Для будь-якої професії,в першу чергу,потрібні міцні знання. Той досягає мети,хто бореться,долає перешкоди. «Шукайте – і знайдете,стукайте – і відкриється вам», - написано в Святій книзі.
Кажуть,що майстер – це той,хто знайшов своє покликання у праці. Ким би не стали,насамперед,повинні бути людьми – добрими,працьовитими,правдивими,чесними,чуйними до чужого горя. І саме ці риси виховали ми,вчителі, у вас протягом багатьох років. Як хочеться вас бачити щасливими з благородною душею, почуттям громадського обов’язку.