Виховний захід у початковій школі:
«На те ми й люди, щоб добро творити»
Мета: формувати в учнів моральні святині та істини, любов, доброту,
милосердя, прагнення прийти на допомогу іншому, виховувати бажання зігрівати своїм теплом серця рідних і близьких людей, весь світ, учити долати свої помилки і пробачати інших.
Хід заходу
1. Учитель:
Усміхнімось сонечку:
«Здраствуй, золоте!»
Усміхнемось одне одному,
Погляньмо ласкаво.
Хай сьогодні в кожне серце
Наш урок додасть тепла,
А ми гостям усміхнімось,
Побажаємо добра.
- Наша зустріч почалася з посмішки. Щира посмішка, добре слово і краплиночка тепла мають дуже велику силу. На дворі холодна зима, а 17 лютого всі люди відзначають Всесвітній день доброти. Чому саме взимку?
Слайд 1
Уявімо собі, що на землю падають легеньку сніжинки, спочатку їх небагато, а потім дедалі більше… І ось ці красуні залетіли до нашого класу. Протягніть руку і уявіть, що якась із цих сніжинок сіла вам на долоньку.
- Що ж з нею трапилося? (вона розтала тому що їй стане тепло)
- Вона розтала від вашого тепла. У народі кажуть: «Від теплого слова і лід розтане». А говорити теплі слова, робити добрі діла можуть лише добрі та чуйні люди.
Слайд 2
(Звучить мелодія «Промінчик доброти» і відображається тема уроку «На те ми й люди, щоб добро творити»)
Вчитель читає вірш:
На доброті існує світ
І добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу й ти –
Це також вияв доброти.
І до дітей любов свята –
Це чистота і доброта.
Щоб ти освітлював всім шлях
Як сонце з висоти
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти.
Вчитель:
- Діти, а пригадайте добрі, гарні слова, які починаються на букву «Де» (добро, друг, добре, добренький, добраніч, добрий вечір, добридень, дружба, доброта, добробут, добродій, добродійка, доброзичливість, добродушний).
- Отже сьогодні ми будемо говорити про доброту, що таке доброта?
Слайд
«Доброта – це чуйність, душевна прихильність до людей, прагнення робити добро іншим».
Слайд
- Слова, у яких живе доброта:
Доброзичливість
Вихованість
Добропорядність
Порядність
Тактовність
Чесність
Ласка
Доброзичливість Працелюбність
Щедрість Милосердя
Впертість Хитрість
Привітність Чуйність
Заздрість Злість
Вдячність Байдужість
Чесність
Отже!
Давайте зробимо висновок.
Добрий – це який? (відп. дітей)
Добрий – це той, хто любить людей, береже природу, любить птахів і звірів.
Добра людина намагається бути ввічливим і чемним у спілкуванні, не ображає інших, любить своїх батьків, ровесників, друзів.
Вірші (читають учні)
1.
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту,
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
2.
Доброта з роками не старіє
Доброта від холоду зігріє,
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
Діти, а з чим у віршику порівнюється доброта? (із сонечком)
Давайте і ми запалимо сьогодні у класі ніжне, лагідне сонечко доброти, на кожному промінчику якого живе добро.
(діти прикріпляють промінчики)
Послухайте казку про доброту.
Жила-була на землі дівчинка. Захотілося їй мати подружку. Ось і звернулася вона до старого сивого доброго чарівника .
(Слайд)
Допоможіть мені дідусю вибрати подружку, щоб я могла дружити все своє життя.
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене вранці, коли перші птахи заспівають і роса ще не просохне. Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла дівчинка в умовлене місце. Прийшла і бачить: стоять дві дівчинки.
- Ось, вибирай – сказав чарівник. Одну звуть Багатство, а іншу – Доброта.
Вони обидві прекрасні, сказала дівчинка,- Не знаю кого і вибрати.
- Твоя правда,- відповів чарівник,- і ти в житті ще зустрінешся з ними. А може і будеш дружити, але вибери одну з них. Вона і буде твоєю подругою на все життя.
Підійшла дівчинка до дівчаток ближче і подивилася в очі кожній. Дівчинка задумалась.
А кого вибрали б ви? (відповіді дітей).
Чому дівчинка підійшла до дівчини на ім’я Доброта і простягла їй руку?
Чому дівчинка вибрала Доброту? (відповіді дітей)
Так доброта – це чуйність, душевна прихильність до людей. Я думаю, що зі мною ви погодитесь, що в школі треба вчитися доброти. Добрій людині живеться легше і в неї багато друзів. Саме до доброти нам потрібно прагнути.
Фізкультхвилинка «Добро»
Милосердя і доброта – як два крила, на яких тримається людство. Ще з давньоруських часів цілком природним і закономірним вважали допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старого, порятувати хворого, захистити скривдженого.
Чи повинні ми дякувати за добрі вчинки? (так)
За добрі вчинки ми повинні дякувати, але за власні добрі справи ми не маємо чекати на подяку.
Хлопчина вбіг із двору в хату,
До тата голосно гука
А я провідав у лікарні
Свого найкращого дружка,
Тож правда, тату я чутливий
І маю серце золоте?
Замисливсь тато на хвилину
І так сказав йому на те:
Коли тебе в тяжку хвилину
Людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку
Ти , синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно
Ти зробиш сам добро колись –
Про це забудь, аж поки віку
Мовчи й нікому не хвались.
Отож: Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай
Зробив добро для тебе чоловік –
Ти вдячний будь йому повік.
Зробив добро ти чоловіку –
Приємно буде вам обом.
Відео «Даруй добро»
А зараз разом складемо вірш про те, яким потрібно бути у житті.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє … (віконце)
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям … (дарували)
Й де б ми в світі не були
Щоб завжди любов … (несли)
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім … (було)
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й … (доброти)
Будь привітним і прихильним,
Добрим лагідним і … (сильним)
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій … (зігріти)
Вчись завжди допомагати
І людині … (співчувати)
Намагайся так прожити
Щоб як сонечко … (світити)
І в душі завжди нести
Теплий промінь … (доброти)
Тепер полинемо у світ казкових героїв, давайте їх погукаємо.
Двічі тупніть лівою ногою,
Тричі плесніть у долоні над головою,
Поверніться праворуч, поверніться ліворуч
І скажіть: «Раз, два, три – в гості, казочко прийди».
Гра «Казковий герой – добрий чи злий».
(Показ картинок героїв казок: коли герой добрий – діти весело плещуть у долоні, коли злий – махають кулачком).
Як ви думаєте, чого на землі більше добра чи зла?
Щоб перемагати зло, треба щоб добра було набагато більше.
Вірші (читають учні)
1
Добро творити на землі
Людині лиш дано.
І навіть діточки малі
Всі знають це давно.
2
Краса і море доброти
Оточує нас всіх.
Подібним будь до сонця ти,
Щоб зазвучав твій сміх.
3
Щоб ти освітлював всім шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!
Вчитель:
І якщо вам сумно стане,
На очах сльоза,
Заспівайте пісню разом з нами,
І мине гроза.
(Пісня «Якщо добрий ти…»)
Гра «Так чи ні?»
Умови гри: «Якщо людина повинна робити те, що я назвала, ви відкриваєте долоньки, а якщо ні – складаєте кулачки».
1) – Доброта – найбільша окраса душі;
2) – бути милосердним, чуйним, сердечним, щирим;
3) – насміхатися з чужого горя;
4) – допомагати людям похилого віку;
5) – захищати слабшого;
6) – бути завжди ввічливим;
7) – ображати інших;
8) – піклуватись про тварин;
9) – чинити погані вчинки;
10) – шанувати працю інших людей;
11) – хвалитися, коли зробив добрий вчинок;
12) – шанувати батьків.
Молодці!
Інсценізація народної байки «Сонце і Блискавка»
Вчитель:
- Якось зустрілися на небі Блискавка і Сонце.
Блискавка (звертається до Сонця ):
- Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене – ні? Твоїй появі радіють, а моєї лякаються? Адже я така ж яскрава, як і ти.
Сонце:
- Хіба ти не знаєш, що і тварина і людина люблять тепло і ласку?
Блискавка:
- Якщо я вдарю в сухе дерево і воно спалахне, людям також буде тепло від полум’я. Та це їх не влаштовує?
Сонце:
- Блискавко, твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале, від нього усе квітує і радіє.
Вчитель:
- Чого вчить ця байка?
- Якщо чиниш добре, то і на серці добре, а злі справи нікому радості не приносять, навіть тому хто їх чинить.
Давайте створимо «Пам’ятку добра»
«Пам’ятка добра» (на екрані)
- А зараз ми засадимо клумбу Доброти.
(Діти прикріплюють квіточки із словами)
1 – Я буду турботливим
2 – Я буду добрим
3 – Я буду веселим
4 – Я не буду жадібним
5 – Я буду чесним
6 – Я буду ввічливим
7 – Я буду щедрим
8 – Я буду лагідним
9 – Я буду доброзичливим
Вірш (діти)
Все із доброго чи злого –
Починається з малого.
Хліб – з маленької зернини,
Дощ – із чистої краплини.
День турботою почнеться,
Проганяй мерщій дрімоту –
І рукам давай роботу.
І роби невтомно, вміло
Хоч мале та добре діло.
Вчитель:
Добро, милосердя починається з родини. Насамперед, ми повинні виявляти співчуття до своїх рідних, близьких, допомагати їм у скрутному становищі. Шанувати батьків – один з найсвятіших обов’язків людини. Батьки нас зростили, виховали, навчили добра. Як же нам не відплатити їм пошаною, любов’ю, ласкою допомогою.
«Доброму скрізь, добре!» - мама так сказала
Я її послухав і не зрозумів
Мама пояснила, казку розказала
Став я прислухатись до чарівних слів.
Й зрозумів нарешті, що добро творити –
Треба щохвилини, протягом всіх літ!
Це і є завдання кожної людини,
Бо вона приходить для добра у світ!
Вчитель:
Діти, я хочу, щоб у ваших маленьких сердечках зароджувались добрі звички, бажання робити добрі вчинки, щоб ви виросли добрими, мудрими, справжніми людьми. Мені б хотілося, щоб учні назавжди запам’ятали, що доброму краще бути в цьому світі. «Доброму все добре, а сердите не буває сите» - говорить народна мудрість.
- Дорогою добра в житті ступай,
Образи вмій прощати й люте зло.
Роби добро, щоб менше зла було!
О пам’ятай, людино, не забудь
Що кожне серце має добрим буть!
Й хай оживає істина стара:
Всі: «Людина починається з добра»
Відео «Промінчик доброти».