Урок № Історія України. 9 клас.
Тема уроку. Національне відродження кримських татар. Соціал-демократичний та земський рухи
Мета: проаналізувати розгортання національного відродження кримських татар; охарактеризувати зародження соціал-демократичного та розвиток земського рухів; удосконалювати в учнів навички роботи з історичними джерелами, розвивати в них уміння аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, порівнювати, висловлювати власну думку, оцінювати історичні явища та події.
Обладнання: підручник, атлас з історії України.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття, терміни, назви: клерикалізм, молодотатари, джадидизм, марксизм, пролетаріат. Російська соціал-демократична робітнича партія (РСДРП). Історичні постаті: І. Гаспринський, М. Зібер, С. Подолинський.
Очікувані результати: учні навчаться: визначати особливості кримськотатарського національного відродження; аналізувати виникнення й початок робітничого та соціал-демократичного рухів; характеризувати земський рух.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями підручника.
План вивчення нового матеріалу
1. Розгортання національного відродження кримських татар. І. Гаспринський
2. Зародження соціал-демократичного і робітничого рухів.
3. Земський рух.
Початок національного відродження кримських татар став свідченням переходу їхньої боротьби за свої права як народу на новий якісний рівень. Відзначити, що найбільш яскравим представником молодо татарських ідей став Ісмаїл бей Гаспринський , погляди якого, хоча й були досить утопічними, знаходили підтримку у кримськотатарському середовищі.
Процес становлення кримськотатарського національно-визвольного руху розпочався у 80-х рр. XIX ст. Його основні ідеї сформувалися в Туреччині й пов’язані з виникненням руху молодотурків, які боролися проти султанської монархії в країні і всього того, що перешкоджало розвитку турецького народу. У Стамбулі, що був тогочасним центром освіти, татарська інтелігенція під впливом молодотурків стала розвивати свій рух. Молодотатари , як їх називали, відіграли помітну роль у подальшому розгортанні кримськотатарської національно-визвольної боротьби. Вони вважали за необхідне відмовитися від традиційного для татарського суспільства клерикалізму, боротися за підняття рівня освіченості народу, за зміни у традиційній соціальній структурі й статусі жінок. В економічній сфері вони виступали за визволення селянської праці від будь-якого гноблення.
Клерикалізм — політичний напрямок, прибічники якого виступають за панування церкви та духовенства в суспільно-політичному та духовному житті країни.
Ісмаїл Гаспринський усе своє життя докладав чимало зусиль, спрямованих на захист прав кримських татар, їх виживання як народу та національне відродження. У 1875 р., після повернення до Криму з Туреччини, його було обрано депутатом міської думи, а пізніше — міським головою Бахчисарая. Саме завдяки його зусиллям було втричі збільшено бюджет міста, розпочато суттєві перетворення в міському господарстві й збільшено представництво бахчисарайських татар в органах місцевого самоврядування.
У національному питанні молоді татарські націоналісти були прихильниками захисту національної самосвідомості свого народу й кримськотатарської самостійності. Найбільш яскравим представником молодо татарських ідей у цей період став Ісмаїл Гаспринський (1851—1914). Його погляди, хоча й були досить утопічними, знаходили підтримку в кримськотатарському середовищі. Самого І. Гаспринського татари поважали як захисника скривджених і прибічника рівноправ’я татар.
Із 1883 р. І. Гаспринський почав видавати першу національну газету «Терджиман» кримськотатарською й російською мовами. Тривалий час вона була єдиним тюркомовним періодичним виданням у Російській імперії.
З ім’ям І. Гаспринського пов’язано виникнення джадиди-зму — просвітянського руху народів ісламського Сходу. У його основі був новий звуковий спосіб навчання грамоти, коли окремій літері відповідали конкретні звуки. Він розробив «нові методи навчання», завдяки яким навчанню кримськотатарських дітей було надано більш світського характеру. Для своїх новометодних шкіл він написав і видав власну серію навчальних посібників, найвідомішим серед яких став «Учитель дітей» у чотирьох випусках. Учителі цих шкіл під керівництвом І. Гаспринського поширювали його ідеї у кримськотатарському середовищі, сприяли оновленню повсякденного побуту й усього духовного життя народу.
За своїм світоглядом І. Гаспринський був лібералом, виступав за дружбу слов’янських і кримськотатарських народів, релігійну терпимість та співпрацю християн і мусульман, категорично відкидав соціалістичні ідеї та методи боротьби.
На честь І. Гаспринського встановлені пам’ятники в Сімферополі та Бахчисараї, його ім’ям названі кримськотатарська бібліотека в Сімферополі, вулиці та школи. У Бахчисараї існує музей І. Гаспринського.
2. Пов’язане із завершенням промислової революції виникнення значної кількості промислових робітників зробило можливою появу нового суспільного явища — робітничого руху зі своїми специфічними потребами і вимогами. Соціал-демократичний рух став силою, що намагалася відобразити прагнення робітничого руху й запропонувати йому мету боротьби.
Земський рух на той час він став єдино можливою ліберальною опозиційною силою, спрямованою на оновлення дійсності Російської імперії.
VII. Висновки
Початок національного відродження кримських татар став свідченням переходу їхньої боротьби за свої права як народу на новий якісний рівень.
Запитання та завдання
1. Коли розпочалося кримськотатарське національне відродження?
2. За що виступали моло-дотатари?
3. Що таке джадидизм
4. Як розгорталося національне відродження кримських татар? Яку роль у ньому відіграв І. Гагринський?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати матеріал підручника (§…) та виконати завдання до нього.
2) Підготуватися до практичного заняття: повторити матеріал §17, 18 підручника; підготувати повідомлення за темою «Культурницький етап національного відродження на українських землях у складі Російської імперії: суспільні виклики» або есе за темою «У чому я вбачаю здобутки і втрати культурницьких досягнень українського народу «.
Робота в групах «Створи презентацію» : кожній підготувати презентацію:
І група — «Соціал-демократичний і робітничий рухи»;
II група — «Земський рух у Наддніпрянщині