Як відрізнити
ТЕМА. ПРАВДА чи ФЕЙК
Мета:
Розвивальні завдання:
Обладнання:
Формування компетентностей
Матеріали розроблені на основі діяльнісного, особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів, враховані такі наскрізні змістові лінії: «інформаційне середовище» (вміння критично аналізувати інформацію, висловлювати зважені судження), «здоров’я і безпека», «громадянська відповідальність» (формування відповідального члена суспільства).
За тиждень до класної / виховної години запропонуйте учням виконати завдання.
Переглянути три відео про фейки, конспірологію та емоційний вплив фейків.
СТРУКТУРА ПАМ’ЯТКИ «ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК?»
Запропонуйте дітям визначити, за якими ознаками пам’ятки ведучий Нікіта Добринін і його гості розпізнавали фейки.
Запитання до учнів |
З яких джерел ви та ваші батьки отримуєте інформацію про COVID-19? Очікувано, що діти згадають соціальні мережі, медіа та інші інтернет-ресурси. Чи впевнені ви, що інформація, яку ви отримуєте, – правдива? |
Відповіді учнів |
******* |
Учитель |
Інтернет, а особливо соціальні мережі, – найбільш сприятливе місце для поширення фейків та дезінформації, а особливо – у період кризи. Як ви вважаєте, чи є пандемія COVID-19 кризою? |
Відповіді учнів |
******* |
Учитель |
Пандемія коронавірусу – криза в галузі охорони здоров’я. У зв’язку з нею, маніпуляцій і брехні в інтернеті стало більше. Чи впевнені ви, що легко можете відрізнити фейк від правдивої інфор- мації? Чому так / ні? |
Відповіді учнів |
******* |
Учитель |
Як ви вважаєте, чому поширюють фейки? |
Відповіді учнів |
|
Зробіть узагальнення відповідей учнів |
Фейки можуть поширювати з метою реклами когось або чогось, мані- пулювання свідомістю, дезінформації, залякування людей і сіяння па- ніки, дестабілізації ситуації в країні, розпалювання міжнаціональної / расової / релігійної ворожнечі. Є фейки, які плямують чиюсь репутацію (найчастіше це фото). Фейки можуть приносити прибуток медіа, що його поширює (жовта преса). До того ж деякі фейки мають розважальний характер (наприклад, сайт жартівливих новин UaReview ). |
Учитель |
Як можуть нашкодити фейки про коронавірус? |
Відповіді учнів… |
******* |
Запропонуйте дітям перевірити свої знання медійних термінів.
Покажіть екран:
Запропонуйте дітям за допомогою гаджетів, скориставшись QR-кодом, перейти на платформу Learning Apps і виконати завдання (співвіднести терміни й пояснення до них).
Вправа learningapps.org сприятиме розвитку критичного мислення; діти повторять / ознайомляться з визначеннями медійних термінів, які прописані на початку відео та використовуються в діалогах.
Примітка.
Доцільно звернути увагу дітей на термін «дисклеймер». Можна навести при клади дисклеймера:
Якщо в дітей немає смартфонів / доступу до інтернету, вчитель / учителька може вивести вправу на екран і разом із дітьми її виконати або просто обговорити ці терміни (див. словник нижче).
Зверніть увагу дітей на лайфхаки до відео 6:
Корисні посилання:
Учні мають застосувати метод незакінченого речення: