Національний урок медіаграмотності "ПРАВДА чи ФЕЙК?"

Про матеріал
Урок присвячений Всесвітньому тижню медіа та інформаційної грамотності, який припадає на 25-31 жовтня, використані матеріали Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) Урок спрямований на розвиток уміння ідентифікувати фейки та протистояти їхнім негативним впливам.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як відрізнити


ТЕМА. ПРАВДА чи ФЕЙК

 

 


Мета:

 

 

 

 

 

 

 

Розвивальні завдання:

 

 

 

 

 

 

Обладнання:

 

 

 

 

 

Формування компетентностей

 

 


  • навчити учнів розпізнавати фейкову інформацію та усвідомлювати її негативні наслідки на прикладі повідомлень про COVID-19;
  • формувати в школярів стійкість до можливих негативних впливів інтернет-медіа та соціальних мереж.

 

 

  • розвивати в учнів навички роботи в групі / парі;
  • розвивати критичне мислення щодо інформації, навички для її ефективного пошуку та аналізу, інформаційну та візуальну грамотності;
  • розвивати вміння ідентифікувати фейки.

 

 

  • телевізор / проєктор і екран для перегляду відео;
  • смартфони / планшети з доступом до інтернету в дітей;
  • роздаткові матеріали.

 

 

  • Вільне володіння державною мовою, вміння усно висловлюватися і тлумачити поняття, думки, факти та погляди.             
  • Інформаційно-комунікаційна компетентність: інформаційна й медіаграмотності, навички безпеки в інтернеті.
  • Навчання впродовж життя здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок.
  • Громадянські та соціальні компетентності: уміння працювати з іншими.

 

 

 

 

Матеріали розроблені на основі діяльнісного, особистісно орієнтованого та компетентнісного підходів, враховані такі наскрізні змістові лінії: «інформаційне середовище» (вміння критично аналізувати інформацію, висловлювати зважені судження), «здоров’я і безпека», «громадянська відповідальність» (формування відповідального члена суспільства).


 

 

 

 

 

 


  1. ВИПЕРЕДЖАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ

За тиждень до класної / виховної години запропонуйте учням виконати завдання.

 

Переглянути три відео про фейки, конспірологію та емоційний вплив фейків.

 

ПРО КОНСПІРОЛОГІЮ, ФЕЙКИ ТА ЕМОЦІЙНИЙ ВПЛИВ

 



 

  1. Визначити, якою може бути небезпека через поширення фейків, що були запропоновані для аналізу гостям Нікіти Добриніна.
  2. Звернути увагу на лайфхаки, які допоможуть відрізнити правду від неправдивої інформації.

 

 

СТРУКТУРА ПАМ’ЯТКИ «ЯК РОЗПІЗНАТИ ФЕЙК?»

  1. Учням 7–9 класів надайте пам’ятку «Як зловити фейк?» /Інститут масової інформації.

Запропонуйте дітям визначити, за якими ознаками пам’ятки ведучий Нікіта Добринін і його гості розпізнавали фейки.

 

 

  1. Бесіда

 

Запитання до учнів

З яких джерел ви та ваші батьки отримуєте інформацію про COVID-19? Очікувано, що діти згадають соціальні мережі, медіа та інші інтернет-ресурси.

Чи впевнені ви, що інформація, яку ви отримуєте, – правдива?

Відповіді учнів

*******

Учитель

Інтернет, а особливо соціальні мережі, – найбільш сприятливе місце для поширення фейків та дезінформації, а особливо – у період кризи.

Як ви вважаєте, чи є пандемія COVID-19 кризою?

Відповіді учнів

*******

Учитель

Пандемія коронавірусу – криза в галузі охорони здоров’я. У зв’язку з нею, маніпуляцій і брехні в інтернеті стало більше.

Чи впевнені ви, що легко можете відрізнити фейк від правдивої інфор- мації? Чому так / ні?

Відповіді учнів

*******

Учитель

Як ви вважаєте, чому поширюють фейки?

Відповіді учнів

 

Зробіть узагальнення відповідей учнів

Фейки можуть поширювати з метою реклами когось або чогось, мані- пулювання свідомістю, дезінформації, залякування людей і сіяння па- ніки, дестабілізації ситуації в країні, розпалювання міжнаціональної / расової / релігійної ворожнечі. Є фейки, які плямують чиюсь репутацію (найчастіше це фото). Фейки можуть приносити прибуток медіа, що його поширює (жовта преса). До того ж деякі фейки мають розважальний характер (наприклад, сайт жартівливих новин   UaReview ).

Учитель

Як можуть нашкодити фейки про коронавірус?

Відповіді учнів…

*******

 

  1. ПЕРЕВІРКА ТЕРМІНІВ

 

Запропонуйте дітям перевірити свої знання медійних термінів.

 

 

Покажіть екран:

 

 

 

 

 

 

 

 

Запропонуйте дітям за допомогою гаджетів, скориставшись QR-кодом,  перейти на платформу Learning Apps і виконати завдання (співвіднести терміни й пояснення до них).

 

Вправа learningapps.org  сприятиме розвитку критичного мислення; діти повторять / ознайомляться з визначеннями медійних термінів, які прописані на початку відео та використовуються в діалогах.

 


Примітка.

Доцільно звернути увагу дітей на термін «дисклеймер». Можна навести при клади дисклеймера:

  •           «Видавництво не несе відповідальності й не надає гарантій у зв’язку з публікацією фактів, даних, результатів та іншої інформації».
  •           «Редакція не несе відповідальності за зміст авторських матеріалів».
  •           «Усі персонажі вигадані, будь-який збіг із реально живими або помер- лими людьми випадковий».

Якщо в дітей немає смартфонів / доступу до інтернету, вчитель / учителька може вивести вправу на екран і разом із дітьми її виконати або просто обговорити ці терміни (див. словник нижче).

 

  1. УЧНІ ПРЕЗЕНТУЮТЬ РЕЗУЛЬТАТИ СВОЄЇ РОБОТИ

 


  •                            Розповідають про відео, з якими працювали (тема відео, чи було цікаво, що нового дізнались, чи рекомендуватимуть для перегляду іншим тощо).
  •                            Повідомляють про небезпеку через поширення фейків (на основі відеоматеріалів).
  •                            Презентують створену пам’ятку, розповідають, за якими ознаками пам’ятки ведучий Нікіта Добринін і його гості розпізнавали фейки (наводять приклади з відеороликів).
  •                            Надають рекомендації своїм однокласникам.


Зверніть увагу дітей на лайфхаки до відео 6:

  •         Перевіряйте інформацію.
  •         Не сперечайтеся з авторами фейків. Краще залишити аргументований коментар із достовірною інформацією.
  •         Частіше відволікайтеся від своїх гаджетів та пам’ятайте, що справжні емоції можна отримати лише в реальному житті та спілкуванні.
  •         Якщо якась новина вас особливо вразила, не поспішайте її поширювати, доки не будете абсолютно впевнені, що це – не фейк.
  •         Сформуйте власний список надійних та перевірених медіа й не споживайте інформацію з сумнівних сайтів.


 

 

  1. РЕФЛЕКСІЯ

Учні мають застосувати метод незакінченого речення:

 


  •                                    Я дізнався / дізналась…
  •                                     Мені було цікаво / не цікаво, тому що…
  •                                     Мене здивувало…

  • Заняття було корисним для мене, тому що...
  • Я буду використовувати / застосовувати…
  • Хочу дізнатися / навчитися…

 

docx
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
3460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку