Національно-патріотичне виховання в закладі дошкільної освіти «Мова – душа народу»
Святково прибрана зала. На стінах плакати : «Без мови рідної, юначе,й народу нашого нема», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна». Книжкова виставка художніх творів Т. Г. Шевченка, М. Познанської, М. Сингаївського, Лесі Українки, В. О. Сухамлинського, В. Сосюри для старшого дошкільного віку.
У святі беруть участь мами, тата, бабусі, дідусі, діти старшої групи, батьківський комітет ДНЗ.
Мета: Прилучати батьків до української мови, усної народної творчості, формувати почуття мовної єдності поколінь. Розширити знання про художні твори українських письменників, поетів, їх значення для людини. Виховувати любов і повагу до рідної мови, до Батьківщини, до родини.
Ведуча: Шановні батьки, дорогі гості, діти! Сьогодні ми зібрались, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову. Ми живемо на мальовничій землі – в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо і ми. Милуємося красою рідного краю, вслухаємося у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови.
Дитина: «Солодка земля»
Босоніж стежка побіжить
Левадою в городи…
Як любо тут, як славно жить
Серед цієї вроди.
Кохаю край наш дорогий,
Що зветься Україна.
Вітчизні хочу я своїй
Зрости достойним сином.
Є в світі зваби немалі,
Цікава стежка кожна…
Але до рідної землі
Збайдужіти не можна.
Люби, шануй, піднось до зір
Традиції і мову.
Нема солодшої, повір,
За неї пречудову.
В. Коломієць
Танок з рушниками
Ведуча: Добрий день, наші мами,
Добрий день наші тата,
Добрий день любі бабусі і дідусі
І, звичайно, гості всі!
Зустрічаєм з рушником,
З миром, радістю, добром,
З хлібом-сіллю зустрічаєм,
Щастя ми усім бажаєм.
Із дерева роду зростає пагіння
І лине до сонця, до світла.
Стрічай Україно нове покоління,
Що ніби веселка розквітла.
Під музичний супровід заходять діти.
Ведуча: Знайдіть поглядом свою родину і сідайте поруч із нею.
Ведуча: У нас утворилося дві команди. Команди можуть сьогодні перевірити свої знання рідної мови, відчути її красу, мелодійність, поповнити мовний запас. Мова, то неоціненний скарб, який потрібно не лише любити, а й берегти, як зіницю ока.
За грою буде слідкувати і оцінювати журі.(Оголошуються члени батьківського комітету ДНЗ.)
А розпочати наше свято перша зможе та команда, яка відгадає українську загадку:
Бачити – не бачить, чути – не чує.
Мовчки говорить, добре мудрує. (Книжка.)
Ведуча: І тур «Мамина пісня».
Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні. Народні колискові пісні зачаровують усіх, хто їх чує, надзвичайною ніжністю і простотою. У них материнська ласка і любов, світ добра, краси і справедливості, щира віра в силу слова…
І тихо мовляться слова,
І шепче зірка вечорова,
І чуть, як засина трава
У колисковій рідній мові.
Завдання. Мами кожної команди співають колискові пісні.
Поки журі оцінює перший тур, дівчатка старшої групи виконують колискову пісню (за вибором музичного керівника).
Ведуча: ІІ тур «Кращий виконавець вірша».
Кожному народові дорога його мова. А що таке мова? Люди говорять, що «слово до слова – зложиться мова». Ось яу про це писав Т.Г. Шевченко.
Дитина 1: Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує!...
Дитина 2: Зневажити мову рідну – біда,
Котра пустими зробить наші душі.
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калини сушить.
Дитина 3: Зневажити мову – зрадити себе,
А зрадників, хто може поважати?
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мати.
Дитина 4: О, не згуби свого народу,
Бесмертна мово, рідна і терпка.
Ти є душа співучого народу,
Що був, і є, і буде у віках.
Завдання. Батько з кожної команди читає напам’ять вірш про рідну мову.
Поки журі оцінює другий тур, звучить у виконанні хлопчика старшої групи «Молитва до мови» К. Мотрич.
Дитина: Мово! Присвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, з м’яти, рясту, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена.
Мово наша! Мудра берегиня, що не давала погаснути волелюбності, славі й гордому духу.
Мова наша! Ти зцілювала втомлених духом, давала їм сили, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебк, цілющу джерельцю. Прости! Воскресни! Возродися.
Пісня наша мова», сл. Ю.Рибчинського, муз. В. Таловирі.
Журі оголошує результати.
Ведуча: ІІІ тур «Народна мудрість».
З народної мудрості ти сил набирайся,
Ніколи й ніде ти її не цурайся,
Із неї черпай ти любов наче воду,
До рідного краю, до свого народу.
Дитина 1: Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті.
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Дитина 2: Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
Ведуча: Завдання. Дідусі з кожної команди говорять прислів’я про рідне слово, хто назве останнім, та команда й переможе.
(Наприклад: «Краса людини – в слові»; «Добре слово – солодше за мед»; «Слово там допоможе, де й рука не зможе»; «Красне слово – золотий ключ».)
Журі оцінює третій тур. Діти розповідають вірші.
Дитина 1: Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
Дитина 2: Бентежна, тополина, калинова,
Не випита, не вибрана до дна –
Це наша українська рідна мова,
Немов бандури вічної струна.
Н. Рій
Пісня «Рідна мова», сл. Л.Забашти, муз. Б. Фільц
Журі оголошує результати конкурсу.
Ведуча: ІV тур «Казковий»
Казка. В житті українського народу вона відіграє велику роль. Завдяки казці вчаться народної мудрості, поваги до дорослих, до друзів, перемагати добро над злом, любити й шанувати свою родину, свою Батьківщину, свою рідну мову.
І хочеться згадати слова великого педагога Сухомлинського: «Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем.
У кожному місті та селі можна зустріти мудрих народних вчительок – наші бабусі. Скільки казок вони знають, а як розповідають?
Завдання: Бабусі з кожної команди вибирають предметні картинки, на яких зображені дикі, домашні тварини, предмети вжитку, а діти вибирають згідно картинок атрибути. Бабуся розповідає за допомогою предметних картинок казку, діти обігрують.
Поки журі оцінює конкурс діти старшої групи драматизують казку «Названий батько».
Журі оголошує результати.
Ведуча: Народна мудрість говорить «Людина живе на землі не для того, щоб стати багатою, а для того, щоб стати щасливою.» А найбільше щастя українському народові приносить пісня. З народних пісень ми довідуємося про минуле нашого народу, його побутові звичаї, надії і сподівання, про високі моральні якості українського народу.
«Найдорожча пісня, з якою мати колисала; піснею до серця, серцем до народу; пісня до правди доводить; пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину; хто співає, у того робота скоро минає; пісня і праця – великі дві сили.
Завдання: Чия команда найбільше заспіває українських пісень (куплет).
Журі оцінює конкурс, а діти співають пісню «Рідна мова , сл. В. Гринько, муз. Н. Шевченко, В.Паронова.
Вихователь знайомить присутніх з книжковою виставкою. Надається слово журі. Вручення призів (кожній родині збірка «Українські прислів’я, приказки, загадки).
Ведуча: Батькове слово, матусина пісня, дідусева приказка, бабусина казка – усе це наша родовідна пам’ять, символи України, наші обереги.
Наша велика родина від сьогоднішнього свята залишила в своєму серці краплиночку любові до родини, любові до Батьківщини, до рідної мови, як у пісні «Зацвітає калина».
Звучить пісня «Зацвітає калина».
Ведуча: Лети, наша мово прекрасна, над світом:
У казці, у пісні, у прозі й віршах!
З любов’ю і ніжним весняним привітом
Лишися у добрих і щирих словах!
1