Урок української мови у 4 класі
Тема: Наголошування загальновживаних слів. Правильно наголошую на загальновживані слова.
Мета:
Обладнання:
презентація «Наголошування загальновживаних слів…»
Наголошування загальновживаних …
картки, орфоепічний/орфографічний словарь, мультимедійна дошка
Хід уроку
I. Організаційний момент
Дзвінок усіх нас зібравши,
До роботи закликавши.
Працюватимемо старанно,
Щоби пройшов урок цікаво й пізнавально.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель ставити запитання:
— Чому в українській мові важливо правильно наголошувати?
(Від наголосу може змінюватися значення слова, краса мовлення, правильність вимови.)
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Вчитель:
— Сьогодні ми вчитимемося правильно наголошувати загальновживані слова , щоб звучати грамотно та виразно.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке наголос?
Наголос — це виділення одного складу в слові більшою силою голосу .
(матеріал презентації)
Наголошування загальновживаних …
Властивості наголосу в українській мові:
Чому наголос називають вільним?
Відповідь учнів за презентацією.
2. Вправа 1
Завдання: прочитати текст уголос, правильно наголошуючи слова
Наголошування загальновживаних …
Обговорення в парах:
— Що нового дізналися про наголос?
3. Вправа 2
Учні читають кілька слів і порівнюють їх наголошування.
Приклад (можна використати матеріали презентації):
Вчитель пояснює:
— Якщо виникають сумніви, де наголошувати, потрібно звертатися до орфоепічного чи орфографічного словаря .
(З презентації)
Наголошування загальновживаних …
4. Міні-гра «Правильно чи ні?»
Вчитель читає слова, змінюючи наголос. Діти плескають у долоні, якщо наголос правильний.
Приклади слів:
килим, каталог, одинадцять, листопад, черговий, читання, запис, верба.
5. Робота в групах
Кожна група отримує картки із загальновживаними словами.
Завдання:
Приклади слів:
кропива, творити, ворота, жалюзі, пекар, пісня.
V. Закріплення матеріалу
Управа «Знайди помилку»
Вчитель записує на дошці ряд слів з неправильним ударом:
Чіткий, одинадцять, завдання, позначення, черговий, докупити.
Учні виправляють помилки.
Правильно:
чіткий, одинадцять, завдання, позначення, черговий, докупити.
VI. Підсумок уроку
Бесіда:
— Що називають ударом?
— Чому наголос в українській мові — вільний?
— Де можна перевірити правильність удару?
Учні формулюють висновок:
Щоб правильно вимовляти слова, потрібно знати правила наголошування та користуватися словником.
VII. Рефлексія
Учні обирають відповідь: