Наказ про підсумки моніторингу навчальних досягнень учнів та рівень засвоєння програмового матеріалу учнями з хімії та біології

Про матеріал
Підсумки моніторингу навчальних досягнень учнів та рівень засвоєння програмового матеріалу учнями з хімії та біології (2023 рік)
Перегляд файлу

ТРИХАТСЬКИЙ ЛІЦЕЙ

ОЛЬШАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

 

Н А К А З

03. 2023                                 

с. Трихати

 

Про підсумки моніторингу навчальних

досягнень учнів та рівень засвоєння

програмового матеріалу учнями

з хімії та біології

 

Згідно з річним планом роботи закладу, відповідно перспективного плану адміністративного контролю якості викладання навчальних дисциплін, впродовж лютого-березня 2023-2023 навчального року вивчався стан викладання хімії та біології в 6-10 класах. Мета перевірки: отримання інформації для педагогічного аналізу, вивчення рівня навчальних досягнень учнів з хімії та біології, вивчення рівня самоосвітньої компетенції вчителів, вивчення системи роботи вчителів хімії та біології, застосування інноваційних технологій на уроках.

        Під час вивчення стану викладання предметів використовувались наступні методи: співбесіда, спостереження, відвідування уроків, аналіз та самоаналіз уроків, моніторинг знань учнів з хімії та біології, вивчення стану ведення шкільної документації.

        Аналіз стану викладання хімії та біології здійснювався за наступними напрямами:

- навчально-методичне і технічне забезпечення предмета;

- підготовка вчителів до уроків (наявність та якість поурочних і календарно-тематичних планів, методика та науково-теоретичний рівень викладання предмету);

- навчально-виховна діяльність вчителів (відповідність змісту уроків вимогам навчальних програм, використання форм і методів обліку навчальних досягнень учнів, упровадження активних форм і методів навчання, використання наочності, ТЗН та сучасних технологій у навчальному процесі, ефективність використання міжпредметних зв’язків);

- результативність освітньої роботи (стан успішності та якість знань учнів).

Аналіз якості знань, умінь та навичок учнів з хімії та біології здійснювався на основі:

  •                         відвідування уроків;
  •                         проведення контрольних зрізів знань з хімії та біології;
  •                         перегляду учнівських зошитів з хімії та біології, а також контрольних та практичних робіт;
  •                         ознайомлення з поточною та підсумковою успішністю учнів по записах в друкованих та електронних класних журналах;
  •                         бесід з вчителями хімії та біології;

        Хімію у школі з 1987 року викладає Кравченко Світлана Тадеушівна. Вона має високу науково-теоретичну підготовку, досконало володіє методикою викладання хімії, виявляє високий рівень професіоналізму. Календарно-тематичне планування з хімії складено за чинними навчальними програмами МОН України:

 - в 7-9 класах – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.

Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.

- в 10-11 класі - Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту та Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017    № 1407)

  Учні  на 100% забезпечені підручниками з хімії (П.П. Попель. Хімія.  7 клас. Київ, Академія, 2015; П.П. Попель. Хімія.  8 клас. Київ, Академія, 2021;  П.П. Попель. Хімія.  9клас. Київ, Академія, 2017; П.П. Попель. Хімія.  10клас. Стандарту, Київ, Академія, 2018; Л.П. Величко. Хімія 10 клас. Профільний рівень. Київ. Ірпінь, 2018; П.П. Попель. Хімія. 11 клас. Рівень стандарту. Київ , Академія, 2019).

Матеріально-технічне забезпечення хімії знаходиться на достатньому рівні, інформаційні технології навчання застосовуються систематично. Шкільна документація в основному ведеться систематично і у відповідності до вимог. Експертною групою встановлено, що контрольно-оцінювальна діяльність учителя є об’єктивною, практикуються елементи самооцінювання, взаємооцінювання учнів.  Тематика самоосвітньої діяльності, обрана вчителем, актуальна, відповідає професійному рівню педагога та науково-методичній темі закладу освіти.

Світлана Тадеушівна знає структуру, вимоги навчальної програми, нормативні документи з питань викладання хімії, вона детально опрацювала методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2022-2023 н.р. Вивчення програмового матеріалу педагог здійснює на міжпредметній основі, що сприяє формуванню наукового світогляду учнів. Досконало володіє ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу. Має високу науково-методичну підготовку. Творчо використовує передовий педагогічний досвід.

          З метою зацікавлення учнів педагог урізноманітнює уроки, враховуючи індивідуальні та вікові особливості дітей. У системі роботи вчителя проведення уроків лекцій, семінарів, науково-практичних конференцій. Важливе місце в роботі педагога посідає організація навчальної діяльності учнів з використанням схем-опор, табличних та довідникових матеріалів, хімічного експерименту. Вчитель реалізує збалансований підбір методів навчання, оптимізує застосування навчально-ілюстративних та евристичних методів.

     Серйозну увагу приділяє прищепленню навичок самонавчання, роботі учнів в системі online по підготовці до ЗНО. Систематично працює над поповненням науково - методичної та дидактичної бази кабінету, що став справжньою хімічною лабораторією для учнів. Вдало поєднує індивідуальну, парну та групові форми роботи, формуючи у вихованців уміння самонавчання та саморозвитку. Уроки педагога носять творчий, розвиваючий характер. Систематично працює над поповненням дидактичної та роздаткової бази кабінету, поповнює «Банк реактивів», пройшла навчання та вдало використовує онлайн-сервіси для інтерактивної дошки.

Відвідані уроки педагога показали, що основними характерними рисами роботи Кравченко С.Т. є пошук власного підходу до дієвого використання форм, методів, прийомів викладання предмета, при якому максимально враховуються інтереси та нахили школярів. Проведені під час уроків експерименти забезпечють формування компетентнісної особистості, громадянську відповідальність на основі дотримання наскрізних ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я та безпека». У системі роботи вчителя  реалізація дидактичних принципів навчання: доступність, системність, підбір таких форм та методів навчальної діяльності, які дають змогу сформувати в учнів пізнавальну потребу, активно використовуються ігрові технології. Учитель розвиває пізнавальну активність і самостійність учнів шляхом поєднання ІКТ і традиційних форм і методів навчання, створює і підтримує атмосферу творчої та напруженої праці, вдало поєднує навчальний матеріал із практичним життєвим досвідом, використовує проблемний підхід до навчання, розвиває логічне мислення, формує стійкій інтерес до предмета. Так, на кожному уроці хімії вдало використовує мультимедійну дошку, залучає учнів до цифрових технологій, роботи з діаграмами, віртуальними експериментами. Працюючи з  питаннями, які важко піддаються засвоєнню, такими як електроліз, механізми реакцій, вона використовує не лише ілюстративні досліди, але й досліди проблемного характеру.

Із метою кращого засвоєння учнями хімічних знань вчитель використовує елементи інноваційних технологій (робота в парах, в групах, «ситуація успіху», «мозковий штурм», «віртуальна хімічна лабораторія» тощо), освітній процес робить переважно активним, залучає учнів до інтенсивної розумової праці. Так проблемні питання при постановці хімічного експерименту змушують учнів будувати гіпотези, вирішувати теоретичні питання, робити правильні висновки, прогнозувати властивості речовин тощо. Викладання матеріалу здійснюється у зоні комфортного мислення на зрозумілих для учнів прикладах із їхнього досвіду, довкілля та з урахуванням міжпредметних зв’язків із біологією, екологією та географією. Значну увагу педагог приділяє формуванню в учнів навичок розгляду хімічних та біологічних питань взаємозв’язку організмів із середовищем існування. Матеріал, який використовується для цього, часто має чітко виражене екологічне спрямування. Належна увага приділяється питанням впливу хімічних чинників на здоров'я людини, пояснюється згубна дія алкоголю, наркотичних речовин, тютюнопаління на організм людини. Вчитель акцентує увагу дітей на екологічних проблемах викликаних проведенням  військових дій, з боку Росії на територіях України. Так при проведенні уроків в 10 класах при вивченні теми «Аміни» вчитель почала урок з вибуху амоніаку на сході України, таким чином мотивувавши дітей вивченням теми. А при проведенні уроку в 9 класі при вивченні теми «Білки, як біологічні полімери» вчитель розкрила роль білків, залежність між будовою та властивостями білків, та на основі віртуального експерименту було розкрито принципи деструкції білків під впливом спиртів та температури.

Світлана Тадеушівна створила власний банк проведення дистанційних занять та уроків з хімії. Кожний урок містить поєднання теорії з практикою, відео-навчання та самозанурення, передбачено і самоконтроль на кожному з етапів уроку. Так при проведенні уроку в 8 класі при вивченні теми «Розрахунки за хімічними рівняннями, кількість речовин» вчитель запровадив елементи формувального оцінювання, де діти висвітлювали свої досягнення та планували траєкторію власного удосконалення, а проведення ефективного тестового контролю дозволило об’єктивно оцінити досягнення учнів на уроці.

Веде роботу з обдарованими учнями. Наслідком такої роботи є щорічні призові місця на обласних та Всеукраїнських олімпіадах з хімії.

           Під час вивчення стану викладання було проведено контрольні зрізи та зроблено порівняльний аналіз. Слід відмітити, що не всі учні виконали завдання та підтвердили рівень навчальних досягнень, якого досягли протягом І семестру 2022-2023 н. р. При  вивченні хімії в 7-11 класах простежуються певні недоліки. Так, аналіз результатів зрізів знань показав, що окремі учні допустилися помилок під час розв'язування задач через слабкі обчислювальні навички. Особливі труднощі викликало розв'язування задач на встановлення молекулярної формули газу, у розв'язках не використовуються стехіометричні коефіцієнти в рівняннях.

Біологію в закладі освіти викладає вчитель вищої категорії Кондратьєва Лариса Миколаївна.

Календарне планування складено відповідно до діючих програм. Аналіз календарного та поурочного планування, перевірка класних журналів свідчить, що на момент вивчення питання навчальна програма виконана.

Вчитель має високу науково-методичну підготовку, уроки проводить у швидкому темпі, раціонально використовує кожну хвилину уроку, належну увагу приділяє формуванню практичних навиків. На своїх уроках Лариса Миколаївна намагається сформувати у учнів уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, розвиває у школярів пізнавальний інтерес до вивчення предметів природничого циклу, створює умови  для виконання школярами різних ролей, самостійного сприйняття рішень.  Педагог своєчасно проводить всі заплановані лабораторні роботи, новий матеріал викладає цікаво на достатньому науковому рівні, із застосуванням між предметних зв’язків. Достатньою мірою реалізуються дидактичні принципи навчання: науковості, доступності, системності, зв’язку навчання з життям. Учителька постійно активізує розумову діяльність учнів. Нові знання закріплюються поетапно, в кінці уроку робляться узагальнюючі висновки. Кондратьєва Л.М. надає перевагу інтерактивним методам навчання. Застосовує елементи проблемного, особистісно орієнтованого, розвивального навчання, інтерактивні методи: мозковий штурм, робота в парах, групах; відеофрагменти з використанням Q-кодів на гаджетах учнів тощо. Вчитель вміє дозувати матеріал для учнів різних рівнів сприйняття матеріалу, розвиває самостійність та ініціативу учнів на уроці, урізноманітнює форми здобуття знань і перевірки домашнього завдання. На уроках застосовуються методи підтримки уваги учнів, використовується велика  кількість цікавої інформації, дидактичні матеріали, схеми та таблиці, які допомагають розвитку вміння складання опорних конспектів. Вчителька розвиває самостійність та ініціативу учнів на уроці, урізноманітнює форми здобуття знань і перевірки домашнього завдання.

Вчитель має методичну літературу, постійно працює над поповненням методичного забезпечення предмету: виготовляє таблиці, картки, дидактичний матеріал, тестовий контроль тощо. Лариса Миколаївна щомісячно перевіряє виконання письмових завдань у робочих зошитах учнів чим стимулює систематичне виконання домашніх завдань.

Учитель активно працює на педагогічних радах, обласних семінарах, конференціях. Творчий підхід до роботи став запорукою захопленості учнів біологією. Із метою виявлення та підтримки творчо обдарованої учнівської молоді, сприяння розкриттю їхнього таланту, розумових здібностей, розвитку комунікативних умінь Кондратьєва Л.М. залучає учнів до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з біології. Учні часто обирають біологію для складання ЗНО та показують достатні результати.

Аналіз результатів перевірки контрольних робіт з біології показав, що вчитель оцінила контрольні роботи в основному об’єктивно. Вивчення рівня навчальних досягнень школярів дає підстави стверджувати, що основні питання програмового матеріалу  учні засвоюють на середньому рівні.

Результати та аналіз контрольних робіт з біології показали, що:

Учні 7 класу змогли назвати середовище існування риб, амфібій, рептилій, визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп від інших, але під час характеристики групи не наводять прикладів видів тварин. Не всі учні уміють розпізнавати тварин за їх характеристикою (не розпізнали ската).

Добре засвоїли питання про значення тварин у природі та життєдіяльності людини. Більшість учнів не змогли порівняти квакшу звичайну і кумку червоночереву. Складним для учнів виявилося питання про особливості будови організму тварин як результат пристосування до умов середовища існування. Лише окремі учні справилися з цим завданням.

Учні 8 класу розуміються на малому і великому кровообігах. Не всі учні

правильно зазначили види кровотеч. Деякі учні не засвоїли визначення термінів. Складним для учнів виявилося питання на встановлення відповідностей між органами.

Учні 9 класу називають процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються у цитоплазмі клітини, де відбувається дихання та фотосинтез, але частина учнів не можуть розрізняти процеси анаболізму та катаболізму. Учні характеризують процеси фотосинтезу, але не наводять рівнянь, які описують ці процеси. Не всі учні вміють порівнювати процеси пластичного та енергетичного обміну. Учні добре засвоїли значення процесів обміну речовин для життєдіяльності людини, але при висловленні судження про планетарну роль фотосинтезу лише окремі учні зрозуміли значення фотосинтезу, як продукту органічної речовини.

Виходячи з вищевказаного

 

Н А К А З У Ю:

1. Визнати рівень викладання учителями хімії та біології задовільним.

2. Керівникові шкільного методичного об’єднання природничо – математичного циклу Кондратьєвій Л.М. обговорити результати перевірки стану викладання предмета на засіданні, визначити шляхи удосконалення викладання хімії та біології та провести консультацію «Запровадження інтерактивних форм навчання на уроках»

до 02.05.2023

3. Кравченко С.Т., Кондратьєвій Л.М.:

3.1. Впроваджувати у освітній процес інноваційні педагогічні технології, використовувати комп’ютерні технології навчання;

3.2. Добиватись високої ефективності кожного уроку шляхом підбору цікавої інформації, урізноманітнення форм роботи, заохочення активності учнів;

3.3. Надавати матеріали з досвіду роботи до друку у фахових виданнях; 

3.4. Систематично вживати заходи щодо розвитку  пізнавальних здібностей, логічного мислення учнів, посилити увагу до інтелектуально-обдарованих учнів, чітко планувати кожен етап уроку;

 3.5. Налагодити диференційовану роботу з різними за підготовкою категоріями учнів, продовжувати практикувати елементи інтерактивних технологій, враховуючи особливості класних колективів;

3.6. Урізноманітнювати форми перевірки домашніх завдань;

3.7. Ознайомлювати учнів із тривалістю вивчення теми (кількістю занять), кількістю й тематикою обов’язкових робіт і термінами їх проведення, орієнтовними питаннями, умовами оцінювання;

3.8. Дотримувався санітарно – гігієнічних вимог щодо проведення уроку: слідкувати за посадкою учнів за партою, проводити фізкультхвилинки.

3.9. Покращити самоосвітню діяльність.

3.10. Сприяти формуванню та розвитку пізнавальних інтересів учні шляхом урізноманітнення позакласної роботи з предмету;

3.11. Щорічно планувати роботу з творчо обдарованими дітьми, спрямовувати її на досягнення результату – отримання призових місць у ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з хімії

4. Відмітити цілеспрямовану роботу вчителів хімії та біології з обдарованими дітьми.

5. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Леонтьєвій І.М.:

5.1. Розробити план заходів щодо усунення недоліків, що були виявлені під час перевірки стану викладання хімії та біології;

до 22.04.2023

5.2. Взяти на постійний контроль їх самоосвітню діяльність.

6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Леонтьєву І.М.

7. Хід виконання наказу перевірити в травні 2023 року.

 

Директор                                                            Олександр ЗАДВІРНИЙ

 

З наказом ознайомлені                                          

 

«__» ____________ 2023 р.                              Ірина ЛЕОНТЬЄВА

 

«__» ____________ 2023 р.                              Лариса КОНДРАТЬЄВА

 

«__» ____________ 2023 р.                              Світлана КРАВЧЕНКО

docx
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
4640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку