Наказ " Про стан організації інклюзивного навчання в ліцеї" є прикладом для написання для керівника закладу.
Для керівників закладів загальної середньої освіти, які мають інклюзивні класи.
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ МАНЕВИЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ЧАРТОРИЙСЬКИЙ ЛІЦЕЙ
МАНЕВИЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
10.11. 2023 с. _____________ № ___
Про стан організації
інклюзивного навчання в ліцеї
Відповідно до перспективного плану внутрішкільного контролю за станом викладання навчальних предметів, річного плану роботи ліцею на 202__-202__ навчальний рік, протягом вересня – листопада 202__ року вивчався стан організації інклюзивного навчання в ліцеї.
Аналіз кадрового забезпечення вчителів, що забезпечують інклюзивне навчання:
ПІБ |
Дата народ-ження |
Посада |
Категорія звання |
Освіта |
Назва закладу, який закінчив |
Спеціаль-ність за освітою |
Предмет викладання |
Пед. стаж |
|
|
Асистент вчителя |
Вища |
Вища |
ВДУ ім..Л.Українки |
Початкове навчання |
Поч. класи |
27 |
|
|
Асистент вчителя |
Спеціаліст |
Вища |
СНУ ім..Лесі Українки |
Педагогічна освіта |
Поч. класи |
3 |
|
|
Асистент вчителя |
Вища |
Вища |
ВДУ ім..Л.Українки |
Початкове навчання |
Поч.класи |
27 |
|
|
Асистент вчителя |
Вища |
Вища |
ВДУ ім..Л.Українки |
Фізика |
Математи-ка |
11 |
|
|
Асистент вчителя |
|
3 курс |
СНУ ім..Лесі Українки |
Історія |
Історія |
- |
З метою надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами, застосування особистісно орієнтованих методів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей у закладі загальної середньої освіти організовано 4 класи з інклюзивним навчанням, в яких навчається 6 дітей.
У 202_-202__ н.р. інклюзивною формою навчання охоплено 6 учнів ліцею:
№ з\п |
П.І.Б. Дитини |
Висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
Рекомендовано |
1. |
__________ |
Висновок від 01 червня 202_ року №ІРЦ-______. Не розуміє складних інструкцій. Прослуханий текст не перекаже, називає пори року, не знає їх послідовності. Копіює написання букв і складів, не розуміючи змісту, не рахує. Знання про навколишнє середовище розви-нені на недостатньому рівні. |
Навчання за програмою для дітей ЗЗСО. За умови інклюзивного навчання потребує 4 годин для проведення корекційно-розвиткових занять.
Переогляд травень 2024 року. |
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Основними завданнями інклюзивного навчання є:
- здобуття дітьми з особливими освітніми потребами відповідного рівня освіти у середовищі однолітків згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти;
- забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;
- забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу;
-створення позитивного мікроклімату у закладі загальної середньої освіти з інклюзивними формами навчання, формування активного міжособистісного спілкування дітей з особливими потребами з іншими учнями;
- надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливими освітніми потребами та залучення батьків до розробки індивідуальних програм навчання.
Класи з інклюзивним навчанням організовано на підставі заяви батьків (________) дитини з особливими освітніми потребами, витягів _______ ІРЦ. По закладу видано наказ про створення класів з інклюзивною формою навчання, про призначення асистентів вчителів. Робочі навчальні плани складені на основі типових навчальних планів з урахуванням індивідуальних особливостей дітей з особливими потребами. Навчання здійснюється за програмами та посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів. Розроблені індивідуальні навчальні плани з урахуванням висновків ІРЦ. Розклад уроків складений з урахуванням динаміки працездатності особливих дітей з дотриманням санітарно – гігієнічних вимог.
Особливість освітнього процесу – корекційна спрямованість. Корекційно-розвиткову роботу проводять _________, які здійснюють комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини. Корекційно-розвиткова робота проводиться як корекційно-розвиткові заняття за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей учня.
Тривалість індивідуального корекційно-розвиткового заняття у дітей - 20 - 25 хвилин. Відповідно до висновку ІРЦ та за згодою батьків розробляється індивідуальна навчальна програма, яка затверджена керівником закладу. Асистент вчителя бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм. Оцінювання здійснюється згідно з критеріями оцінювання та обсягом матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою. Воно, в основному, є стимулюючим. Діти з особливими потребами залучаються до позакласної та позашкільної роботи, відповідно до їх інтересів, нахилів, здібностей та стану здоров’я. Передумовою у забезпеченні навчання дитини з особливими потребами є індивідуалізація освітнього процесу. Мета індивідуального планування:
- розроблення комплексної програми розвитку дитини, яка допоможе пристосувати середовище до потреб дитини;
- надання додаткових послуг та форм підтримки;
- організація спостереження за динамікою розвитку учня.
Індивідуальна програма розвитку дитини розроблена групою фахівців та із обов'язковим залученням батьків. Двічі на рік переглядається і коригується, якщо потрібно у січні місяці. При складанні індивідуальної програми враховано відповідність вимог навчальної програми та методів з потенційними можливостями дитини. Важливою є оцінка динаміки розвитку дитини, збирання відомостей про її успіхи. В 2 та 3 класах навчається по 2 дитини з однаковими нозологіями , але для кожної дитини розроблена та частина індивідуальної програми, що стосується її відмінностей та потреб.
У закладі здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами працівниками психологічної служби практичним психологом, соціальним педагогом.
Під час вивчення питання стану реалізації інклюзивного навчання було виявлено, що залучення дітей з особливими потребами до такої форми навчання позитивно впливає на соціально – емоційну сферу фізичний та творчий розвиток, більш прихильніше ставлення до них учнів класу. Вчителі та батьки відзначають, що за період навчання учнів за інклюзивною формою відбуваються позитивні зміни: вони із задоволенням спілкуються з однолітками, краще адаптуються до роботи на уроці, швидше звикають до ритму уроку, позитивно ставляться до навчання, адекватно реагують на зауваження вчителя. Найбільшим успіхом учнів є те, як зазначають вчителі, що вони не помічають своєї відмінності між однолітками, вільно з ними спілкуються, беруть участь у шкільному житті свого класу.
В процесі підготовки до уроку в інклюзивному класі загальної середньої освіти вчитель складає план-конспект уроку, в якому інтегрує навчальний матеріал загальноосвітніх і спеціальних (корекційних) програм так, щоб на одному уроці діти з різним станом психофізичного і інтелектуального розвитку вивчали близьку за змістом тему, але на тому рівні засвоєння, який доступний для кожного учня. Інформація, одержувана учнем по темі, що вивчається, відповідає рекомендованій йому для навчання освітній програмі. Закріплення і відпрацювання отриманих знань, умінь і навичок ведеться на різному дидактичному матеріалі, підібраному для кожного учня індивідуально: роздаткові картки, вправи з навчальних посібників і підручників. Для пояснення складно сприйманих тем учням з особливостями в розвитку пропонуються картки-інструкції з описом покрокових дій учнів.
Корекційна робота є ефективною при позитивній участі педагогів і вузьких фахівців в створенні ситуації активного мислення учня, що формує системний процес розвиваючого навчання. Вся робота асистента вчителя та педагогічних працівників направлена на пробудження пізнавальної активності, розширення зони найближчого розвитку і реалізацію резервних можливостей дітей.
Особливу увагу на корекційно – розвиткових заняттях фахівець приділяє дрібній моториці рук. Пальчикова гімнастика, ліплення з пластиліну, нанизування намистинок, ігри з дрібними предметами, настільні ігри - стали запорукою успішної роботи у розвитку координації рухів дитини, формування у неї вміння контролювати свої рухи. Згодом ці навички та вміння стали основою в подальшому навчанні.
Закріплення вищезгадані спеціалісти проводить на великій кількості тренувальних вправ, учні багато разів повторюють засвоєне на різноманітному дидактичному матеріалі. Вчителі надають консультації батькам з надання спеціалізованої допомоги в процесі навчання. У роботі в інклюзивних класах дуже важливою є співпраця з фахівцями. Вони допомагають задовольняти індивідуальні потреби дітей, а також надавати вчителям і батькам необхідну інформацію. Навчання учнів в умовах класу загальної середньої освіти направлено перш за все на формування у дітей віри в свої власні сили, у власні можливості.
У ліцеї діє ресурсна кімната, кабінет логопеда, практичного психолога для кращого забезпечення освітнього та корекційно-розвиткового навчання. Заклад забезпечений спеціальними технічними засобами і обладнаннями, кваліфікованими фахівцями різного профілю, навчальною та методичною літературою.
Виходячи із зазначеного
НАКАЗУЮ:
1.Забезпечити дотримання законодавства щодо організації проведення інклюзивного навчання.
Педагогічні працівники. Постійно
2.Педагогічним працівника _________:
2.1.Спрямувати роботу учнів класу на формування позитивної думки, толерантного ставлення до дітей з особливими потребами, руйнування психологічних, фізичних і соціальних бар’єрів, які виключають або обмежують їхню участь у повноцінній діяльності.
Постійно
2.2.Забезпечити створення належних умов для навчання розвитку дітей з особливими потребами.
Постійно
2.3.Під час підготовки до уроків враховувати індивідуальні особливості учнів з особливими потребами, вивчати різні педагогічні методики щодо ефективного розвитку здібностей дітей.
Постійно
2.4.З метою об’єктивного оцінювання розвитку дітей з особливими потребами створити портфоліо даної категорії учнів.
До 01.12.2023
2.5.Залучати дітей з особливими освітніми потребами до позакласних та позашкільних заходів з урахуванням їх інтересів, нахилів, здібностей, побажань індивідуальних особливостей навчально – пізнавальної діяльності та стану їх здоров’я.
Постійно
2.6.Здійснювати оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими потребами згідно з критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів та обсягом матеріалу, визначеним індивідуальним навчальним планом.
Постійно
3.Практичному психологу ______________.:
3.1.Надавати систематичну консультативну допомогу вчителям початкових класів, учителям-предметникам, які викладають у класах з інклюзивною формою навчання, у створенні сприятливих умов адаптації учнів з особливими потребами, психологічно комфортного перебування в учнівських колективах.
Постійно
3.2.Постійно здійснювати психолого-педагогічний супровід:
-дітей, які мають особливості психофізичного розвитку, проводити індивідуальну роботу, сприяти успішній адаптації до навчання та перебування в учнівських колективах;
-родин, у яких виховуються діти з особливими потребами, проводити індивідуальні консультації для батьків, тренінги.
4.Заступнику директора з НВР _______та заступнику директора з ВР _____:
4.1.Активізувати організаційно – методичну допомогу в класах з інклюзивним навчанням з питань освітньої діяльності та корекційно – розвиткових занять.
Постійно
4.2.Здійснювати контроль за станом проведення інклюзивної форм навчання.
Постійно
4.3.Забезпечити системний кваліфікований психолого – педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
Постійно
4.4.Здійснювати аналіз результативності освітнього процесу в класах з інклю-зивною формою навчання та рівня навчальних досягнень учнів з особливими потребами.
Постійно
5. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор _______