Налаштування стилю та кольору примітивів засобами мови програмування. Lazarus

Про матеріал

Налаштування стилю та кольору примітивів засобами мови програмування. Конспект уроку, презентація, застосунок Піраміда

Перегляд файлу

Тема. Налаштування стилю та кольору примітивів засобами мови програмування.

Мета: навчальна: сформувати уявлення про інструменти для малювання в Lazarus, правила задавання кольорів зображень, вміння налаштовувати властивості пензля і олівця для задавання кольорів зображень;

розвивальна: розвивати логічне мислення та креативність;

виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки;

компетентнісна:

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, мережа Інтернет, підручник, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: Середовище програмування Lazarus, браузер.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання, перевірка присутніх, перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Тестування у програмі MyTestX

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності

На цьому уроці ви дізнаєтесь, як налаштовувати властивості інструментів для малювання, як виводити' на полотно для малювання текстовий рядок. Ви ознайомитесь із можливостями Lazarus, які значно розширять ваш арсенал художника-програміста.

IV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації (використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Для  малювання  рисунків  і  введення  тексту  застосовують  інструменти Pen, Brush і Font. Олівець використовують для малювання ліній,  пензель  для зафарбовування фігур, а шрифт  для вибору шрифта  тексту. 

Властивість олівець (Pen)

Олівець (Canvas.Pen)  використовують  для  малювання  фігур,  що  складаються з ліній. Розглянемо деякі властивості олівця.

Pen.Color встановлює  колір  олівця,  тобто  колір,  яким  буде  намальований  контур  фігури.  Властивість  Color  може  набувати  значення  колірних констант. Також колір малюнка можна задавати за допомогою  функції  RGBToColor,  аргументи  якої  задають  ступінь  насиченості  червоного, зеленого і синього кольорів:

Pen.Color := RGBToColor (r, g, b);

Змінні r, g, b можуть набувати значень від 0 до 255. Так можна отримати більше ніж 16 млн різних кольорів:

 

Pen.Style визначає стиль лінії і може мати, зокрема, такі значення:

Pen.Width визначає тов щину лінії. Значення цієї властивості може бути цілим числом. Лінія завтовшки більш ніж 1 може бути тільки суцільною.

Намалювати на формі піраміду за зразком (рис. 44.1).   

Form1.Canvas.Pen.Style : =  psSolid;   

Form1.Canvas.Pen.Width : =  3;    

For m1.Canvas.Polygon ([Point (150, 50),

Point (50, 250),  Point (250, 250),

Point (150, 50), Point (270, 170), Point (250, 250)]);   

Form1.Canvas.Pen.Width : = 1;   

Form1.Canvas.Pen.Style : =  psDash;    

Form1.Canvas.MoveTo (150, 50);   

Form1.Canvas.LineTo (130, 170);   

Form1.Canvas.LineTo (270, 170);   

Form1.Canvas.MoveTo (130, 170);  

 Form1.Canvas.LineTo (50, 250);

 Властивість пензель (Brush)

Пензель (Сanvas.Brush) використовують для зафарбовування (заливки) замкнених геометричних фігур. Властивості пензля:

Brush.Color встановлює колір, яким можна зафарбовувати фігури;

Brush.Style визначає стиль заповнення фігури, який, зокрема, може набувати таких значень:

bsSolid — суцільне заповнення кольором;

bsDiagonal — штрихування справа наліво;

bsHorisontal — горизонтальні лінії та інші.

 Виведення тексту на полотно

Шрифт (Canvas.Font) визначає шрифт, яким буде виведено текст. Можна встановити такі властивості шрифту: розмір, накреслення тощо.

Змінити значення властивостей шрифту.

Canvas.Font.Size : =  20;                  // розмір у пунктах (20)

Canvas.Font.Color := clRed;              // колір (червоний)

Canvas.Font.Name := ’Comic Sans MS’; // гарнітура (Comic Sans MS)

Canvas.Font.Style := [fsBold, fsItalic];     // накреслення (напівжирне, курсив)

або

Canvas.Font.Style := [];                   // накреслення (звичайне)

Canvas.Font.Style := [fsBold];            // накреслення (напівжирне)

Виведення тексту на полотно може здійснюватися за допомогою методу TextOut (х, y: Integer; const Text: String);

Цей метод виводить рядок тексту Text на полотно, починаючи з позиції з координатами (х, у).

Canvas.TextOut (10, 10, ‘Виведення тексту’);

Заповнити прямокутники зеленим кольором із використанням різних стилів пензля за зразком (рис. 44.2). Для того щоб біля кожного виклику методу не писати назву об’єкта Canvas, використаємо оператор приєднання With. При цьому в тілі оператора до кожного рядка, початок якого збігається з назвою властивості або методу об’єкта Canvas, під час компіляції буде додано Canvas.  

 With Canvas do begin       

Font.Size := 16;       

TextOut (10, 10, ‘bsSolid’); // виведення назви стилю пензля       

Brush.Color := clGreen;    // колір заливки

Brush.Style := bsSolid;     // стиль заливки       

Rectangle (10, 30, 100, 120);       

Brush.Style := bsClear;       

TextOut (110, 10, ‘bsVertical’);      

Brush.Color := clGreen;       

Brush.Style := bsVertical;  // стиль заливки       

Rectangle (110, 30, 200, 120);   

end;

 Заповнення многокутників і складних фігур

Під час малювання простих геометричних фігур можна автоматично їх зафарбовувати відповідно до налаштувань пензля. Для будьякої замкненої області використовують спеціальний метод FloodFill:

Canvas.FloodFill (x, y, Color, FillStyle);

Тут x, у — це координати будь-якої точки всередині фігури.

Якщо FillStyle = fsBorder, то фарба «розтікається» від точки з координатами (x, у) доти, поки не зустріне на шляху колір, заданий в параметрі Color. Якщо FillStyle = fsSurface, то колір Color замінюється кольором, вказаним у властивості Brush.Color.

Намалювати зелений трикутник зі сторонами червоного кольору (рис 44.3).

Form1.Canvas.Pen.Color := clRed;

Form1.Canvas.Polygon ([Point (150,50), Point (50,250),       

Point (250,250), Point (150,50)]);

Form1.Canvas.Brush.Color := clGreen;

Form1.Canvas.FloodFill (200, 200, clRed, fsBorder);

Описані можливості Lazarus значно розширюють ваш арсенал  художника-програміста. Тому обов’язково випробуйте всі наведені приклади, а потім спробуйте запрограмувати побудову власного малюнка.

    

 

V. Фізкультхвилинка

 

VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Практичне завдання. Робота за комп’ютером

  1.    Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2.    Інструктаж учителя.
  3.    Практична робота за комп’ютерами.

Вправа 44

Скласти програму для малювання ялинки за зразком (рис. 1).

1) Створіть новий проект. Додайте на форму кнопку Button1, при клацанні якої буде виконуватися малювання на полотні форми.

2) Створіть процедуру обробки події OnClick для форми.

3) Запишіть програмний код для малювання ялинки:    

With Form1.Canvas do     // працюємо з об’єктом Form1.Canvas    

begin       

Pen.Width := 1;         // встановлюємо товщину олівця        

Pen.Color := clGreen;   // встановлюємо колір олівця        

Brush.Color := clGreen; // встановлюємо колір заливки    

{ Малювання ялинки }

PolyGon ([Point (200,40), Point (160,100), Point (180,100), Point (140,160), Point (160,160), Point(100,250), Point (300,250), Point (240,160), Point (260,160), Point (220,100), Point (240,100)]);    

Pen.Color := RGBToColor (128,64,0);   // встановлюємо колір олівця    

Brush.Color := RGBToColor (128,64,0); // встановлюємо колір заливки    

{ Малювання стовбура }    

PolyGon ([Point (250,251), Point (250,301), Point (150,301), Point (150,251)]);

4) Запустіть проект на виконання. Додайте оператори малювання жовтого сонечка (рис. 2).

5) Перевірте роботу програми. Збережіть проект у папці Вправа 44.

6) Наша ялинка «висить» у повітрі. Додайте оператори для малювання лісової галявини, на якій росте ялинка, і хмаринок над ялинкою.

  1.    Вправи для очей.

 

VIІ. Підсумки уроку

Питання для самоперевірки

1. Які властивості має інструмент Pen?

2. Як задати колір для побудови контуру графічних примітивів?

3. Які властивості має інструмент Brush?

4. Як зафарбувати фігуру?

5. Як побудувати і зафарбувати зеленим кольором коло радіусом 100, центр якого збігається з центром форми?

6. Запишіть фрагмент програми для побудови трикутника з вершинами в точках (100, 100), (150, 100), (80, 70); колір фону — сірий; колір ліній — червоний

 

VІІI. Домашнє завдання

Підручник § 44 ст. 215-219

 

ІХ Оцінювання роботи учнів

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Налаштування стилю та кольору примітивів засобами мови програмування

Номер слайду 2

Налаштування властивостей графічних примітивів. Як ви вже знаєте, для малювання в Lazarus використовують два інструменти: Canvas. Pen — олівець. Canvas. Brush — пензель. В олівця Pen і пензля Brush можна змінювати колір (властивість Color) і стиль (властивість Style). Використовуєтьсядля малюванняліній або рамок. Використовується для заливки(заповнення) фігури. Доступ до шрифтів надає властивість полотна Font. Ці інструменти дозволяють виводити як текст, так і досить складні малюнки різного призначення.

Номер слайду 3

Властивості олівця. Pen. Color — встановлює колір олівця, тобто колір, яким буде намальований контур фігури. Властивість Color може набувати значення колірних констант або інших об'єктів типу TColor. Зокрема, колір малюнка можна задавати за допомогою функції RGB, в аргументах якої окремо задається ступінь насиченості червоного, зеленого і синього кольорів: Pen. Color := RGB (r, g, b: Byte);

Номер слайду 4

Властивості олівця. Тут r, g, b можуть набувати значень від 0 до 255. Так можна отримати більше ніж 16 млн різних кольорів:{16 D9 F66 E-5 EB9-4882-86 FB-DCBF35 E3 C3 E4}Колір. R(ed)G(reen)B(lue)Чорний000 Білий255255255 Червоний25500 Зелений02550 Синій00255

Номер слайду 5

Властивості олівця. Pen. Style — стиль лінії. Може мати, зокрема, такі значення:{16 D9 F66 E-5 EB9-4882-86 FB-DCBF35 E3 C3 E4}Константа. Вигляд. Константа. Виглядps. Solitps. Dotps. Dashps. Dash. Dotps. Dash. Dot. Dotps. Clear. Не відображається

Номер слайду 6

Властивості олівця. Властивість Pen. Width визначає товщину лінії олівця. Значенням властивості може бути ціле число типу Integer. Лінія завтовшки більш ніж 1 може бути тільки суцільною.

Номер слайду 7

Властивості олівця. Намалювати піраміду за зразком: Form1. Canvas. Pen. Style := ps. Solid;Form1. Canvas. Pen. Width := 3;Form1. Canvas. Polygon ([Point (150,50),Point (50,250), Point (250,250),Point (150,50), Point (270,170),Point (250,250)]);Form1. Canvas. Pen. Width := 1;Form1. Canvas. Pen. Style := ps. Dash;Form1. Canvas. Move. To (150,50);Form1. Canvas. Line. To (130,170);Form1. Canvas. Line. To (270,170);Form1. Canvas. Move. To (130,170);Form1. Canvas. Line. To (50,250);

Номер слайду 8

Властивості пензля. Пензель (Canvas. Brush) використовують для заливки (заповнення) замкнених геометричних фігур. Для нас важливими є дві властивості пензля:колір пензля;Brush. Colorстиль заповнення фігури, який, зокрема, може набувати значення: Brush. Styleсуцільне заповнення кольором;bs. Solidштрихування справа наліво;bs. Diagonalгоризонтальні лінії та інші.bs. Horisontal

Номер слайду 9

Виведення тексту на полотно. Властивість Font визначає вид, розмір, накреслення (напівжирний, курсив тощо) шрифту. Змінити значення властивостей шрифту. Canvas. Font. Size := 20; //задавання розміру в пунктах (20)Canvas. Font. Color := cl. Red; //задавання кольору (червоний)Canvas. Font. Name := 'Comic Sans MS';{задавання гарнітури (Comic Sans MS)}Canvas. Font. Style := [fs. Bold, fsltalic];{задавання накреслення (напівжирне, курсив)}//Canvas. Font. Style := [];{задавання накреслення (звичайне)}//Canvas. Font. Style := [fs. Bold];{задавання накреслення (напівжирне}

Номер слайду 10

Виведення тексту на полотно. Виведення тексту на полотно може здійснюватися методом: Text. Out (X, Y: Integer; const Text: String);Цей метод виводить рядок тексту Text на полотно, починаючи з позиції з координатами (X, Y). Canvas. Text. Out (10, 10, 'Виведення тексту');

Номер слайду 11

Виведення тексту на полотно. Заповнити прямокутники зеленим кольором із використанням різних стилів пензля за зразком. Для того щоб біля кожного виклику методу не писати назву об'єкта Canvas, використаємо оператор приєднання With. При цьому в тілі оператора до кожного рядка, початок якого збігається з назвою властивості або методу об'єкта Canvas, під час компіляції буде додано Canvas.

Номер слайду 12

Виведення тексту на полотно. With Canvas do begin. Font. Size := 16;Text. Out (10, 10, 'bs. Solid'); // виведення назви стилю. Brush. Color := cl. Green; // колір заливки (зелений)Brush. Style := bs. Solid; // стиль заливки. Rectangle (10, 30, 100, 120);Brush. Style := bs. Clear;Text. Out (110, 10, 'bs. Vertical');Brush. Color := cl. Green;Brush. Style := bs. Vertical; // стиль заливки. Rectangle (110, 30, 200, 120);Brush. Style := bs. Clear;end;

Номер слайду 13

Заповнення многокутників і складних фігур. Під час малювання простих фігур вони автоматично зафарбовуються усередині відповідно до налаштувань пензля. Але це не працює з нестандартними фігурами. Для їх зафарбовування використовують спеціальний метод Flood. Fill. Canvas. Flood. Fill(х, у, Color, Fillstyle);

Номер слайду 14

Заповнення многокутників і складних фігур. Тут х, у — це координати будь-якої точки всередині фігури. Якщо параметр: Fillstyle = fsborder. Fillstyle = fssurface. То фарба розтікається від точки з координатами х, у доти, поки не зустріне на шляху колір, заданий в параметрі Color. То фарба розтікається від точки з координатами х, у, замінюючи колір Color кольором, вказаним у властивості Brush. Color.

Номер слайду 15

Заповнення многокутників і складних фігур. Намалювати трикутник, зафарбований зеленим кольором зі сторонами червоного кольору. Form1. Canvas. Pen. Color := cl. Red;Form1. Canvas. Polygon ([Point (150,50), Point (50,250), Point (250,250), Point (150,50)]);Form1. Canvas. Brush. Color := cl. Green;Form1. Canvas. Floodfill (150, 60, cl. Red, fsborder);

Номер слайду 16

Питання для самоперевірки. Які властивості має інструмент Pen?Як задати колір для побудови контуру графічних примітивів?Які властивості має інструмент Brush?Як залити графічний об'єкт заданим кольором? Опишіть послідовність виклику методів. Як побудувати і зафарбувати зеленим кольором коло радіусом 100, центр якого збігається з центром форми?Запишіть фрагмент програми для побудови трикутника з вершинами в точках (100, 100), (150, 100), (80, 70); колір фону — сірий; колір ліній — червоний.

Номер слайду 17

Домашнє завдання. Проаналізувати§ 44, ст. 215-219

Номер слайду 18

Працюємо за комп’ютером. Сторінка219

Номер слайду 19

Дякую за увагу!

zip
Додано
13 грудня 2023
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку