Урок №6
Тема уроку: Наочні зображення предметів у системі аксонометричних проекцій.
Мета уроку: освітня: навчити виконувати наочні зображення за допомогою аксонометрії
виховна: виховання акуратності;
розвитку: логічного та аналітичного мислення, просторової уяви.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та засоби навчання: підручники.
ХІД УРОКУ
1. Організаційна частина. (5.. хв)
2. Формування нових знань. (25..хв; фр.)
2.2 Повідомлення теми та освітньої мети.
2.3 Перелік питань до розгляду.
1. Загальні відомості про аксонометричні проекції.
Ви вже знаєте, як утворюються на кресленні вигляди предмета. Для цього предмет умовно розміщують усередині прямого тригранного кута, сторони якого являють собою площини проекцій — фронтальну, горизонтальну і профільну. Послідовним проеціюванням предмета на ці площини одержують зображення видимих його сторін — вигляди. Кожний вигляд зокрема дає уявлення про форму предмета тільки з одного боку. Щоб створити уявлення про форму предмета в цілому, потрібно проаналізувати і порівняти між собою окремі вигляди. Створення цілісного уявлення про предмет за його виглядами на кресленні — завдання досить складне.
Предмет можна спроеціювати на площину проекцій і таким чином, щоб на утвореному зображенні було видно декілька його сторін. Утворене таким чином зображення називають наочним. За ним уявити форму предмета легше, ніж за окремими виглядами.
Щоб одержати наочне зображення, предмет певним чином
розміщують відносно координатних осей х, у і г і разом з ними проеціюють його на довільну площину. Цю площину називають площиною аксонометричних проекцій, а проекції координатних осей називають аксонометричними осями.
Зображення предмета на площині аксонометричних проекцій називають аксонометричною проекцією.
На основі аксонометричних проекцій виконують технічні рисунки, які застосовують для пояснення будови різних предметів.
2. Види аксонометричних проекцій.
Залежно від положення координатних осей, а значить і самого предмета, відносно площини аксонометричних проекцій, утворюються різні аксонометричні проекції. Розглянемо ті з них, які використовують найчастіше.
Аксонометричне зображення може бути утворене косокутним і прямокутним проеціюванням.
Утворення аксонометричного зображення косокутним проеціювання показано на рисунку а. Предмет розміщують так, щоб його передній і задній боки, а також осі х і г, з якими він суміщений, були паралельними площині аксонометричних проекцій. Проеціювання здійснюють паралельними променями під гострим кутом (меншим за 90°) до площини аксонометричних проекцій. На одержаній аксонометричній проекції передній бік предмета зображується в натуральну величину, а лівий і верхній будуть дещо спотвореними. Утворену косокутним проеціюванням аксонометричну проекцію називають фронтальною симетричною проекцією.
Утворення аксонометричного зображення прямокутним проеціювання показано на рисунку.. Предмет розміщують так, щоб три його боки з осями х, у і г були нахилені до площини аксонометричних проекцій під однаковими кутами. Проеціювання здійснюють паралельними променями, спрямованими перпендикулярно до площини аксонометричних проекцій. На одержаній аксонометричній проекції видно три боки предмета, але з деякими спотвореннями. Утворену прямокутним проеціюванням аксонометричну проекцію називають ізометричною проекцією.
Для побудови аксонометричних проекцій розміри зображень відкладають уздовж аксонометричних осей х, у і г. Тому побудову аксонометричної проекції починають з проведення аксонометричних осей.
Осі фронтальної диметричної проекції розміщують так: вісь x — горизонтально, вісь z — вертикально, вісь y — під кутом 45° до горизонтальної лінії.
Положення осей ізометричної проекції розміщують так: вісь z розміщують вертикально, осі x та y під кутом 120º до осі z або під кутом 30º до горизонтальної лінії.
3. Геометричні побудови аксонометричних зображень.
Слід звернути увагу на спотворення зображень. Однак для оперативності побудови зображень будемо враховувати лише значні відхилення. Це, зокрема, всі відстані по осі у в фронтальній диметричній аксонометрії.
Приклади побудови є в таблицях 3 та 4 в підручнику на сторінках 104 та 105.
3. Закріплення знань. (5.хв;………..)
Дати відповіді на запитання с 108.
4. Практична робота. (…..хв;……..….)
Побудова аксонометричних проекцій геометричних фігур: кіл, шестигранників, квадратів.
5. Підведення підсумку заняття. (10.. хв)
5.1 Аналіз помилок. Оцінювання роботи учнів.
5.2 Домашнє завдання: § 6.1 та 6.2; на ф-ті А3 накреслити дві проекції деталі на вибір (Рис. 130) та фронтальну диметрію деталі, а також дві проекції деталі на вибір (Рис. 131) та ізометрію її.