Тема уроку: Поняття про основні види спряжень.
Мета уроку: Ознайомити учнів із способами поділу кола на частини та спряженнями. Розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву. Виховувати почуття відповідальності, працелюбність, самостійність, уважність, просторову уяву.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та засоби навчання: підручники, зошити, креслярський набір, лінійка, гумка.
ХІД УРОКУ
1. Організаційна частина. (5.. хв)
2. Формування нових знань. (25..хв; фр.)
А. Як поділити відрізок на дві рівні частини за допомогою циркуля?
Б. Як поділити кут на дві рівні частини за допомогою циркуля?і
2.2 Повідомлення теми та освітньої мети.
2.3 Перелік питань до розгляду.
1. Поділ кола на рівні частини частини.
В побудовах зображень часто виникає необхідність поділу кола на рівні частини. Найчастіше треба поділити коло на 3 і на шість частин. Поділ краще та швидше виконувати за допомогою циркуля.
Поділ кола на три частини дуже простий. Креслимо коло необхідного діаметра. Залишаємо відстань між олівцем та голкою циркуля незмінною. Ставимо голку циркуля на одну з точок перетину кола та центрової лінії. Проводимо дугу. Перетин дуги з колом утворюють дві точки. Третя точка розміщена на протилежному боці кола в точці перетину центрової лінії та кола.
Поділ кола на 6 частин дуже схожий. Перший крок – поділ кола на три частини. Наступний – ставимо голку в протилежну точку перетину центрової лінії та кола і проводимо дугу. Перетин дуги з колом утворюють ще дві точки. Ще дві точки – це точки, в які ставилась голка.
Поділ на 5, 7, та більше частин за допомогою циркуля складна справа. Тому краще використовувати таблицю хорд. В ній подані коефіцієнти k, які необхідно помножити на діаметр кола d: l=d·k. Знаючи довжину хорди ми вставляємо циркуль або вимірник на цю величину і з однієї точки відкладаємо по колу засічки. Якщо перша і остання засічки співпадуть то поділ виконаний точно.
2. Спряження.
Плавний перехід однієї лінії контура зображення в іншу називають спряженням. Всі спряження на кресленні виконують дугамрі кіл заданих радіусів. Точку, з якої проводять дугу плавного переходу однієї лінії до іншої, називають центром спряження.
Перехід від одного кола до іншого буде плавним тоді, коли ці кола дотикаються. Точка спряження двох кіл лежить на прямій, що сполучає центри спряжуваних кіл. Отже, побудова спряження завжди зводиться до визначення центра і точок спряження. Побудувавши центр спряження циркулем, розхил якого дорівнює радіусу спряження, між точками спряження проводять дугу. Вона і буде утворювати плавний перехід від однієї лінії контура зображення до іншої.
Дві прямі, що перетинаються, можуть утворювати прямий, гострий і тупий кути. Для всіх трьох випадків спосіб побудови один і той же. Він полягає ось у чому. Дуга плавного переходу від однієї прямої до іншої має радіус R. Якщо це дуга кола, то для її проведення слід знати положення центра цього кола.
Послідовність побудови спряження двох прямих, що перетинаються (І).
1. Паралельно першій із спряжуваних прямих проводять допоміжну пряму на відстані радіуса спряження R від неї (ІІ).
2. Паралельно другій із спряжуваних прямих проводять
другу допоміжну пряму, також на відстані радіуса спряження R від неї (III). У точці перетину обох допоміжних прямих міститься центр спряження О.
Спряження двох паралельних прямих. Через точки спряження 1 і 2 проводимо перпендикуляр h. Ділимо його пополам. В центрі перпендикуляра ставимо циркуль, відстань між голкою і олівцем рівна h/2.
Спряження дуги кола з прямою відбувається майже аналогічно спряженню двох прямих, що перетинаються. Відмінним є проведення допоміжної біля дуги. Ми проводимо її циркулем радіусом рівним сумі радіусу дуги та радіуса спряження.
3. Закріплення знань. (5.хв;………..)
Виконати спряження півкола радіусом 20 мм з прямою, яка розміщена горизонтально навпроти центра півкола. Радіус спряження 10 мм.
4.. Підведення підсумку заняття. (10.. хв)
4.1 Аналіз помилок. Оцінювання роботи учнів.
4.2 Домашнє завдання: Завдання на сторінці 78. Рис. 102. На вибір деталь.