Написання листа улюбленому літературному героєві

Про матеріал
Учні знатимуть: • особливості листів, жанрову специфіку, різновиди; • історію виникнення листів; • ставлення до листів журналістів (цінність листів для збагачення досвіду). Учні вмітимуть: • писати листи; • використовувати у написанні листів різноманіт¬ні сюжети, факти, чужі думки (цитати), спогади тощо.
Перегляд файлу

Урок №8   7 клас

ТЕМА. Написання листа улюбленому літературному героєві

Мета: пояснити учням особливості складання тексту листа; формувати вміння складати такий текст відповідно до усталених традицій; звернувши особливу увагу на вживання звертань, вставних слів та етикетних формул;

розвивати культуру писемного мовлен­ня, вміння порівнювати, зіставляти, логічно мислити; виробляти вміння та навички правильно визначати зміст і ком­позицію листа, вдало використовувати мовні засо­би;

виховувати толерантне ставлення один до одного, зацікавити особливостями національного етикету.

Тип уроку: розвиток комунікативних вмінь і навичок

Методи навчання: фронтальна бесіда,  самостійна робота, робота з текстом,     активний  метод навчання — робота в малих  групах, інтерактивний метод —  «Мікрофон».

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Обладнання:  пам'ятка «Як формувати лист», зразок написання листа, словнички, комп'ютер, мультимедійна презентація «Як працювати над складанням  листа »

Епіграф:                       

Найкращий твір кожної людини – лист

О.Ф.Черненко-Тютюнник

ХІД УРОКУ

  І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

коли їх  ждуть далекі адресати,

коли є час, коли немає часу,

і коли навіть ні про що писати.

Пишіть про те, що ви живі-здорові,

не говоріть, чого ви так мовчали.

не треба слів, навіщо бандеролі?

Ау! – і все, крізь роки і печалі

                                           Л.Костенко

2.  Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Cлово вчителя.

Учні знатимуть:

    особливості листів, жанрову специфіку, різновиди;

    історію виникнення листів;

    ставлення до листів журналістів (цінність листів для збагачення досвіду).

Учні вмітимуть:

    писати листи;

    використовувати у написанні листів різноманіт­ні сюжети, факти, чужі думки (цитати), спогади тощо.

  ІІ.  Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.

1. Слово вчителя. У людей завжди була і залишається потреба спілкуватись, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування — один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя. Складання листа  -  особливий вид творчості. Напи­сати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

2. Бесіда

- Кому  ми найчастіше пишемо листи?

- Чому ми пишемо  листи?

- Чи погоджуєтеся ви із словами О.Ф.Черненко-Тютюнник , що «найкращий твір кожної людини – лист»?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.  Фронтальна репродуктивна  розповідь з елементами бесіди.

Матеріал для вчителя.  

     Ви вже ознайомилися на уроках української мови з особливостями написання листів.   Яка ж  історія створення конверта?

      Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу, на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брейтоні власник паперової крамниці придумав для листів папе­рові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу.

Новина сподобалася. «Мішечки» для листів стали на­зивати «конвертами» від англійського слова  — закривати. Конверти почали випускати спеціальні під­приємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

  Де пишеться на конверті адреса отримувача? (Адре­са отримувача пишеться в правому нижньому куті кон­верта.)

Де пишеться адреса відправника? (Адреса відправни­ка пишеться в

лівому верхньому куті конверта.)

— В якому відмінку пишуться імена і прізвища? (Імена і прізвища на конверті пишуться в називному відмінку.)   Які слова прийнято скорочувати? Як саме? На конверті прийнято скорочувати такі слова: вулиця — вул. будинок — буд. квартира — кв. район — р-н. область — обл.

       Жанрова специфіка листа — у його назві. Це одна з найдавніших форм звертання людини до людини після виникнення письма. Крім різноманітної інфор­мації, листи містили звернення, намагання у чомусь переконати адресата. Листи писались не так часто і присвячувались важливим питанням. Наприклад, письмові твори XII—XVI століть, які дійшли до нашого часу, починалися словами «Послання», «Слово» і були за характером своєрідними відкритими листами. Лист  має в історії суспільної думки України величезне значення. Він був доміную­чою літературною формою гострої релігійної, політич­ної, філософської полеміки (послання Герасима Смотрицького, Петра Скарги, Івана Вишенського тощо).

       Лист — аналітичний жанр журналістики, в якому у формі звернення до конкретної особи, групи осіб  висловлюється авторська позиція, дається оцінка фактам, подіям , аналізуються й оцінюються вчинки і погляди адресата.

       У журналістській практиці існують різновиди листів (Слайд №3): відкритий лист,  звернення, послання, лист без адреси, заява, привітання. Вони різняться за призначенням, своєрідністю адресата і статусом автора, тоном, мане­рою вислову, (наприклад, лист письменника, жур­наліста, звернений до конкретної

особи, відтак у ньому переважає особистий стиль викладу, і лист-заява чи привітання офіційної особи із дотриманням відповід­ного способу висловлення думки). Спільним для біль­шості відкритих листів авторитетних свого часу людей є вагомість порушених питань. Відкриті листи Лесі Українки «Голос однієї російської ув'язненої», Іва­на Франка «Одвертай лист до галицької української молодіжи», Івана Багряного «Чому я не хочу поверта­тися до СССР?» та багато інших ставали знаковими подіями суспільного життя.

        Іван Франко у своєму листі з властивою йому скромністю бідкався, що не знайшлося більш попу­лярної серед еліти людини, щоб у переломний момент історії, під час революційних подій у Росії 1905 року, навчити молодь відчувати себе українцями, не галича­нами, не

буковинцями, а саме українцями без офіцій­них кордонів.

       Лист до редакції — це той вид важливого спілкування,  який ніким не планується, ніким не замовляється. Більшість редакцій попереджає своїх читачів, глядачів, слухачів, що на листи не відпові­дають. Але ж люди пишуть про те, що болить, часом і без надії бути почутими. А редактори їх все ж читають, відбирають та... друкують. Не можуть не друкувати. Не можуть не захоплюватись мудрістю, спостережливістю й передбачливістю, літературною вправністю ніким не навчених писати людей із провінції. Бо саме в таких листах стільки життя, здорового глузду! Читацька пуб­ліцистика у багатьох поважних виданнях є найчитабельнішою.

2.Фронтальна репродуктивна бесіда:

-   Скільки основних стилів мовлення в українській мові? (В українській мові існує шість стилів мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публі­цистичний, церковний.)

  • Лист – це жанр якого стилю? (Офіційно-ділового)

Чи  використовується розмовний стиль при написанні листів? (Розмовний стиль використовується у спілкуванні з близькими людь­ми, у побуті.)

-   Які основні види висловлювань розмовного стилю? (Основні види висловлювань розмовного стилю такі: роз­мова на побутові теми, лист до близької людини.)

-  Які типи мовлення вам відомі? (В українській мові існує три типи

мовлення: розповідь, опис, роздум.)

-   Що таке розповідь? (Розповідь це висловлювання про послідовні дії

особи чи предмета або про різні події.)

-   На яке питання дається відповідь у розповіді? (До розповіді можна поставити питання: що робить особа чи предмет ? що відбулося ?)

-   З яких частин складається розповідь? (У тексті-розповіді є початок дії, її розвиток, завершення.)

Узагальнення знань учнів. (На цьому етапі розповідь учнів.)

В українській мові налічується 6 стилів мовлення і 3 типи мовлення.

У художніх текстах часто використовують розмовний стиль мовлення й такий тип мовлення, як розповідь.

Учитель.  Щоб перевірити домашнє завдання, я запрошу до нас на урок поважного гостя, без якого наш урок важко уявити. (Заходить листоноша під музику із мультфільму «Простоквашино».)

Доброго дня, учні! Я приніс вам листи. Знаю, що ви сьогодні «мобільні», «електронні», писати не вмієте, мене без роботи хочете

залишити. Але хіба з телефон­ної розмови ви дізнаєтеся про життя рідних і близьких людей? Певна річ, ні, бо це тиха, задушевна розмова з ними. Треба вміти писати листи. Давайте, за допо­могою кросворда з'ясуємо, наскільки ви обізнані. (Листоноша  читає  завдання, а відповідь учні записують у зошит.)

Кросворд за темою «Пошта»

1.    Місце проживання особи чи місце знаходження установи. (Адреса)

2.   Людина, яка відправляє листа. (Адресант)

3.   Особа, якій адресується лист. (Адресат)

4.    Паперова обгортка, у якій пересилаються поштою книги, журнали та ін. (Бандероль)

5.   Пакет із паперу, у який вкладають лист. {Конверт)

6.   Написаний текст, призначений для спілкування на відстані з метою повідомити про щось. (Лист)

7.   Службовець пошти, який розносить кореспонден­цію адресатам. (Листоноша)

8.   Паперовий чотирикутник із зазначеною на ньому ціною. (Марка)

Учитель звертає увагу на те, у якому порядку записані  слова.

-  Що нагадує  такий порядок слів? (Тематичний словник).

   Учениця розповідає додаткову інформацію про листо­ношу

Людина з легенди

      На стіні храму села Тур'ї-Ремети  Перечинського райо­ну на Закарпатті увічнена мідна фігурка листоноші Федора Фекети. Пам'ятний знак відлитий із чавуну. На барельєфі — молодий верховинець у скромному селянському вбранні. На голові бриль, на ногах — пле­тені личаки, незамінні для гуцулів, на плечі — палиця з поштарською торбинкою.

    Він був не просто поштарем. Ще його називали пос­лом. Щодня за будь-

якої погоди його маршрут про­лягав до Ужгорода. І одразу назад — пішки, понад 60 км на день. Помер трагічно. Він потонув, але листи викинув на берег.

 

IV. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нових знань

Надання необхідної  інформації з використанням мультимедійної  презентації   «Як  працювати над складанням  листа»

       Основне призначення листів — повідомити про щось адресата (Слайд №4). Але не всі листи мають однакове оформлен­ня. Воно залежить від того, ким є адресат та адресант: родичами, друзями чи службовцями, державними уста­новами. Тому розрізняють листи ділові (офіційні) та особисті (приватні).                                                                                    

    Написання приватного (особистого)  листа — це справжнє мистецтво. Щоб оволодіти мистецтвом листування, слід за­своїти правила  написання

1. Починати листа необхідно із звертання.(Слайд №5)

 Проблема ви­бору звертання є доволі делікатною. Найпоширенішими є  такі звертання:

Шановний/а (ім'я та батькові)!

Шановний/а пане (пані)... !

Шановні панове (колеги)!

 Вельмишановний добродію!

 Глибокошановний (ім'я та по батькові)!

Дорогий/а (товаришу, друже, подруго...)

     Не слід забувати про те, що в українській мові звертання вживають у формі кличного відмінка. Відсутність звертання може бути витлумачена як зневага до адресата і порушення етикету  листування.

   Наявність звертання не вичерпує проблеми правильно розпо­чатого листа, щоб він справив на адресата належне враження.

2. Дуже важливо ретельно обміркувати початкову фразу листа, від якої може багато залежати.  Уже в  першому ж реченні буде доречним ввічливо висловити вдячність.

Висловлюємо свою найщирішу вдячність за...

Перш за все дозвольте подякувати Вам за...

Цей лист вияв нашої вдячності за...

Прийміть нашу щиру (найщирішу) подяку за...

Ми щиро вдячні Вам за те, що Ви...

Дозвольте висловити свою вдячність...

3. Основна частина листа – це розкриття  мети написання, повідомлення новин, ваших думок та побажань. (Слайд №6)

4. Вибір завершальних речень є також дуже важливим і залежить насамперед від змісту листа. Можна повторити подяку, висловлену на початку листа, чи  просто подякувати за допомогу, оскільки слово "дякую" — найуживаніше слово кожного людини.  (Слайд №7)

Дозвольте ще раз подякувати Вам...

Хочемо ще раз висловити свою щиру вдячність...

Ще раз дякуємо Вам і висловлюємо надію, що....

Щиро дякуємо за...

  Доречним і корисним наприкінці листа є запевнення ад­ресата як психологічне підкріплення усього висловленого в листі:

Запевняємо, що Ви цілковито можете розраховувати на нашу….

Будемо раді …

 

V.  Підготовка  написання  листа.

1. Асоціативний диктант

 - А зараз ми з вами спробуємо записати всі слова, які пов'язані з написанням листа та конвертом.

Учні по черзі називають слова, вчитель записує їх на класній дошці. Наприклад:     Лист, адреса, листування, індекс, поштова марка, кон­верт, адресат, зміст листа, адресант.

     Після цього учні відбирають ті слова, які найбіль­ше пов'язані з темою уроку: лист, листування, зміст листа.

2.   Словникова робота

Лист, листування, адресант, адресат, адреса.

Лист — це написаний текст, призначений для спіл­кування на відстані з метою повідомлення про щось адресата.

Листування — це один із видів письмового спілку­вання.

Адресант — той, хто надсилає листи.

Адресат — той, кому адресується лист.

Адреса — місце проживання особи чи місце знаходжен­ня установи.

3. Колективна робота

   У скарбниці світової цивілізації збереглося чимало листів відомих людей, читаючи які, можна пізнати всю велич людини, її внутрішній світ.

Давайте поміркуємо над листом поета Василя Стуса, написаного синові Дмитру.Ваше завдання: простежте, чи дотримується поет основних частин листа.

Лист поета Василя Стуса, написаний синові Дмитру

Дорогий сину!

      Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, Ти й справді зможеш закінчити

чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама ? Бо я за весь час дуже хотів

 бути задоволеним тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Я шкодую дуже, що ви з мамою не змогли приїхати в січні. Добре було б, щоб ви таки приїхали удвох із мамою.

    Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею.

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Пиши, що Ти читаєш тепер. Але пиши тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.

   Будьмо ж!

   Твій тато

   Бесіда за листом

   Якими словами батько починає листа?

   Чи вдалося вам відчути настрій батька?

   Зверніть увагу на кінцівку листа. Як ви розумієте фразу «пиши тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус».

  1. Колективна робота.

  Скласти алгоритм написання листа.

Орієнтовний план

І. Початок

1.  Звернення до  адресата  – головного  героя ( вказати назву твору, автора)

2.  Мета написання листа.

ІІ. Основна  частина

1.Перше знайомство.

2. Що найбільше подобається у поведінці героя твору?

3. Які риси характеру хотіли б виховати у собі?

4. Чого навчилися?

5. Чи хотіли б мати такого друга?

ІІІ Кінцівка

1. Ваші побажання, прохання.

2. Прощання.

3. Підпис , дата.

VІ.    Самостійна робота. Побудова  письмових висловлювань.

VІІ.  . Читання, обговорення, редагування напи­саного.

VІІІ.  Підсумок уроку За допомогою методу «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення.

-  На сьогоднішньому уроці ми вивчили ...

-  Ми дізналися про..

-   Важливим у  житті кожного є  ...

V. Домашнє завдання. Написати листа  улюбленому письменнику.

 

Додаток

Лист до Хухи-Моховинки

Люба Моховинко!

    Перш за все дозвольте подякувати  письменнику В.Королів-Старому за те, що він написав чудову казку «Хуха-Моховинка». Я і не здогадалася  б

ніколи про твоє існування, якби не прочитала її.  А тепер я знаю, де можна тебе зустріти. Мені було дуже  цікаво дізнатися про твоє життя.

  Тепер мені відомо, що ти відрізняєшся від інших Хух, що ти маленька і тендітна. Мені хочеться бути схожою на тебе –  такою ж доброю, співчутливою, не пам’ятати зла. Але мені це не завжди вдається.

    Твій світ  дивний і цікавий, не схожий на наш. У вашому житті панує добро. Ви дуже відповідальні і самостійні, усім допомагаєте і нікого не залишаєте у біді.

     Мені  б дуже хотілося, щоб ти оселилася у нашому будинку. Ми були б подругами . Ще раз дякую тобі й  висловлюю надію, що ти прийдеш до мене в гості.

  До зустрічі, дорога Моховинко.

                                                                                    Іринка Іванішин, 5 клас

 

Слайд №1

 

 

Слайд №2

 

Слайд №3

 

 

 

Слайд №4

 

 

 

Слайд №5

 

 

 

Слайд №6

 

Слайд №7

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осьмакова Марія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
18076
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку