Написання не з прикметниками

Про матеріал
Конспект уроку з тренувальними вправами на відпрацювання вживання не з прикметниками
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку української мови

6 клас

Вчитель Мартинюк Оксана Дмитрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Написання не з прикметниками

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до мови, до України

Обладнання: підручник, презентація, роздаткові картки.

                                                     Хід уроку

І. Організаційна частина

Вчитель. Добрий день, дорогі діти! Давайте розпочнемо наш урок з того, що посміхнемося один одному і побажаємо один одному якусь хорошу річ.

(Діти посміхаються один одному і бажають добра, щастя, хороших оцінок…. ) А тепер давайте розпочнемо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. – Давайте пригадаємо, що ми вивчали на попередньому уроці.

2. – А тепер перевіримо домашнє завдання граючи гру «Сніжка» (діти по черзі зачитують речення, кидаючи умовну сніжку (зім ятий аркуш паперу) і передають один одному чергу).

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

(Вчитель формулює мету)

Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами написання не з прикметниками разом і окремо, спробуємо складати речення і тексти з такими словами.

1. Бесіда за питаннями:

  1. Яка частина мови називається прикметником? Наведіть приклади.
  2. Які морфологічні ознаки має прикметник?
  3. Яку синтаксичну роль виконує прикметник?
  4. На які групи за значенням поділяються прикметники?
  5. Які є ступені порівняння прикметників? Як вони утворюються?
  6. Які є форми прикметників?
  7. Що таке повна форма? Наведіть приклади.
  8. Що таке коротка форма? Наведіть приклади.
  9.  Коли ми пишемо не з прикметниками окремо? Наведіть приклади.

Давайте пригадаємо правила написання не з прикметниками та потренуємося у їх вживанні.

2. «Асоціативний кущ» .Віночок «Прикметник»

- Одним із оберегів є віночок. Але тут чогось не вистачає? (стрічок) Тож давайте пригадаємо, що ми знаємо про прикметник. І доповнимо віночок.

• Прикметник – це частина мови, що означає ознаку предмета та відповідає на питання який? чий?

• Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками.

• Прикметники у реченні виконують роль означення і присудка.

• Прикметники можуть мати повну і коротку, стягнену та нестягнену форми.

• Прикметники за значенням поділяються на якісні, відносні і присвійні.

• Прикметники можуть вживатися в прямому і переносному значенні.

• Якісні прикметники мають ступені порівняння: вищий і найвищий.

• За кінцевим приголосним основи прикметники поділяються на тверду (-ий) та м'яку (-ій, -їй) групи.

• Прикметники творяться за допомогою префіксального, суфіксального, префіксально-суфіксального способу та способу основоскладання.

3. Вибірковий диктант. Виписати прикметники, які без не не вживаються. Підкреслити у словах орфограму «не з прикметниками».

  1. Лісові голуби, аж поки не поминуть свої неозорі рідні простори, подають сумні глухі звуки-завивання: «у-у-у!»(З газ.)
  2. Не зломить нас цей шал несамовитий. Невпинний вітер. Крижане гудіння навкруги.(Л.Первомайський).
  3. О, не бажання випадкові

        Мене хвилюють кожну мить –

       Тебе прославить в ріднім слові,

      Чуття незмірної любові

      В невтомну працю перелить.(М.Рильський).

  1. З темної гущавини садка доносилося нестямне щебетання соловейків.(П.Мирний).

4. А ось наступне завдання. До поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання.

Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, грубий, навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, наполегливий, пам’ятний, особливий, зомлілий.

Довідка: невгамовний, неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній, небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний, незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.

5. Вибірково-розподільний диктант (за варіантами). Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Без частки не не вживається

Можна дібрати синонім без частки не

Є протиставлення

 

 

 

Варіант 1

Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.

Варіант 2

Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний; не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.

6. Робота біля дошки. Підкреслити члени речення.

1. Я голос подаю, щоб вороги неситі навік зламали спис лукавства   (М.Рильський).

2. Кияни називають Оранту «Непорушною стіною» і вважають її покровителькою й захисницею міста (З газети).

Вправа 7. Дослідження-відновлення. Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прикметники з часткою не. Пояснити значення відновлених фразеологізмів. Два-три звороти ввести у самостійно складені речення.

1) … на розум.

2) … проби.

3) Хома … .

4) Глянути … оком.

5) … голосом.

6) Побила лиха та … година.

7) … сила поплутала.

Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.

Отже, щойно ми з вами з'ясували правила написання не з прикметниками. І зробили перші кроки до пізнання мови.

ІV. Підсумок уроку. Формувальне оцінювання.

- А зараз підведемо підсумок нашого уроку.

Гра «Мозковий штурм»


- Про що йшла мова на сьогоднішньому уроці?

- Чого ви навчилися?

- Що було найцікавішим?

- З якими труднощами ви зіткнулися?

- Що б хотіли ще дізнатися?

- Над чим варто ще попрацювати?


Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить,

Але попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важких уроків.

 

 

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку