Конспект уроку української мови
6 клас
Вчитель Мартинюк Оксана Дмитрівна
Тема уроку: Написання не з прикметниками
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до мови, до України
Обладнання: підручник, презентація, роздаткові картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вчитель. Добрий день, дорогі діти! Давайте розпочнемо наш урок з того, що посміхнемося один одному і побажаємо один одному якусь хорошу річ.
(Діти посміхаються один одному і бажають добра, щастя, хороших оцінок…. ) А тепер давайте розпочнемо наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. – Давайте пригадаємо, що ми вивчали на попередньому уроці.
2. – А тепер перевіримо домашнє завдання граючи гру «Сніжка» (діти по черзі зачитують речення, кидаючи умовну сніжку (зім ятий аркуш паперу) і передають один одному чергу).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
(Вчитель формулює мету)
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами написання не з прикметниками разом і окремо, спробуємо складати речення і тексти з такими словами.
1. Бесіда за питаннями:
Давайте пригадаємо правила написання не з прикметниками та потренуємося у їх вживанні.
2. «Асоціативний кущ» .Віночок «Прикметник»
- Одним із оберегів є віночок. Але тут чогось не вистачає? (стрічок) Тож давайте пригадаємо, що ми знаємо про прикметник. І доповнимо віночок.
• Прикметник – це частина мови, що означає ознаку предмета та відповідає на питання який? чий?
• Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками.
• Прикметники у реченні виконують роль означення і присудка.
• Прикметники можуть мати повну і коротку, стягнену та нестягнену форми.
• Прикметники за значенням поділяються на якісні, відносні і присвійні.
• Прикметники можуть вживатися в прямому і переносному значенні.
• Якісні прикметники мають ступені порівняння: вищий і найвищий.
• За кінцевим приголосним основи прикметники поділяються на тверду (-ий) та м'яку (-ій, -їй) групи.
• Прикметники творяться за допомогою префіксального, суфіксального, префіксально-суфіксального способу та способу основоскладання.
3. Вибірковий диктант. Виписати прикметники, які без не не вживаються. Підкреслити у словах орфограму «не з прикметниками».
Мене хвилюють кожну мить –
Тебе прославить в ріднім слові,
Чуття незмірної любові
В невтомну працю перелить.(М.Рильський).
4. А ось наступне завдання. До поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання.
Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, грубий, навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, наполегливий, пам’ятний, особливий, зомлілий.
Довідка: невгамовний, неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній, небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний, незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.
5. Вибірково-розподільний диктант (за варіантами). Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається |
Можна дібрати синонім без частки не |
Є протиставлення |
|
|
|
Варіант 1
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
Варіант 2
Не/добрий, а злий; не/доброзичливий; не/приязний; не/зугарний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/рідний, а чужий; не/сильний, а повільний.
6. Робота біля дошки. Підкреслити члени речення.
1. Я голос подаю, щоб вороги неситі навік зламали спис лукавства (М.Рильський).
2. Кияни називають Оранту «Непорушною стіною» і вважають її покровителькою й захисницею міста (З газети).
Вправа 7. Дослідження-відновлення. Відновити фразеологічні звороти, уставивши з довідки потрібні за змістом прикметники з часткою не. Пояснити значення відновлених фразеологізмів. Два-три звороти ввести у самостійно складені речення.
1) … на розум.
2) … проби.
3) Хома … .
4) Глянути … оком.
5) … голосом.
6) Побила лиха та … година.
7) … сила поплутала.
Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.
Отже, щойно ми з вами з'ясували правила написання не з прикметниками. І зробили перші кроки до пізнання мови.
ІV. Підсумок уроку. Формувальне оцінювання.
- А зараз підведемо підсумок нашого уроку.
Гра «Мозковий штурм»
- Про що йшла мова на сьогоднішньому уроці?
- Чого ви навчилися?
- Що було найцікавішим?
- З якими труднощами ви зіткнулися?
- Що б хотіли ще дізнатися?
- Над чим варто ще попрацювати?
Збіг урок наш, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить,
Але попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.