Урок "Числівники кількісні й порядкові"

Про матеріал
Розроблений матеріал допоможе вчителям при проведенні уроків за темою "Числівник. Числівники кількісні й порядкові"
Перегляд файлу

Тема. Числівники кількісні та порядкові

Мета: поглибити знання учнів про кількісні та порядкові числівники, вчити  ставити питання та визначати числівники і їх види в реченнях, удосконалювати творчі вміння;                                                                                           розвивати вміння будувати речення, поширюючи  їх числівниками, розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу;                                                       виховувати повагу та шанобливе ставлення до навколишнього світу.

Обладнання: таблиця «Числівник», схема

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь на основі набутих знань, метод словесного та наочного навчання

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент

*Психологічна та практична підготовка учнів до навчальної діяльності.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

*Правило «Числівник – це…».

*Фронтальна перевірка завдання (учні зачитують виписані з української літератури числівники)

ІІІ. Актуалізація набутих знань учнів за числівником

--- Пригадаймо все, що ми вивчили на минулому уроці

                                  Це - Числівник всім відомий,

                                  Змінна ця частина мови.                    

                                  Вчить він всіх нас рахувати,

                                  Оцінку гарну заробляти.                     

                                  Вам Числівник допоможе,

                                  Порахувати все він зможе.                  

                                  Щоб закріпити знань основи,

                                  Повторімо  цю частину мови.

Завдання (на дошці):

  •      повторити вивчене про числівник, його граматичні й лексичні особливості, правопис ;
  •      розвивати вміння виділяти числівники в реченні, визначати їх синтаксичну роль ;
  • формувати навички практичного застосування теоретичних знань;
  • розвивати усне і писемне мовлення.

--- Давайте згадаємо, яким членом речення може виступати числівник? (підметом, частиною присудка, додатком, означенням)

--- За чим змінюється числівник? (за родами, числами і відмінками).

--- Молодці! А зараз оголошую невеличку розминку.                                  

     Термінологічний диктант  «Яка частина мови?»

--- Нам потрібно записати, якою частиною мови є запропоновані слова.

Два, подвоїти, другий, двійка, двоповерховий, двоє, двохтисячний, чверть, четвертувати, чотиризначний, чотири, четвірка, четверо, четвертий, утричі.

    Завдання  «Назви розряд»

*Потрібно замінити подані словосполучення фразеологізмами з числівниками, вказати розряд числівників за значенням (усно).

Сам самісінький... (один як палець).                                                                  Однакові люди...(обоє рябоє ; одного поля ягоди).                                             Далекі родичі...(десята вода на киселі).                                                              Важко працювати...(до сьомого поту).                                                                  Добре знати...(як свої п'ять пальців).                                                                    Дуже схожі...(як дві краплі води).

IV. Оголошення теми, мети уроку                                                                                 Епіграф уроку

                            Сто друзів --- це мало, один ворог --- це багато.

                                                                                                  (М.Стельмах)           

V. Поглиблення знань учнів

*Пояснення вчителем теоретичного матеріалу за правилом та схемою

--- За значенням числівники поділяються на кількісні та порядкові.

   Кількісні числівники називають число або кількість предметів і відповідають на питання скільки?: п’ять, сто. Вони бувають цілі, дробові та збірні.

   Цілі числа означають кількість предметів у цілих одиницях. Вони вживаються з іменниками, що означають предмет, особу або явище, які можливо порахувати: чотири олівці, один день, тридцять вісім школярів.

   Дробові означають кількість частин, виділених у складі цілого:три п’ятих, дві цілих чотири сьомих, півтора. Дробові кількісні числівники не вживаються з іменниками --- назвами істот: один заєць, два зайці, півтора зайця.

   Збірні означають кількість предметів як єдине неподільне ціле: двоє, семеро, десятеро. Збірні числівники утворюються тільки від числівників, починаючи з числа 2 і закінчуючи числом 20, та числівника 30. До збірних належать числівники обоє, обидва, обидві: обидві учениці, четверо хлопців.  Збірні числівники не вживаються з іменниками чоловічого роду --- назвами істот. Не можна сказати --- троє велосипедів, четверо олівців.

   Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий?: восьмий, двадцять другий.

Розгляньте подану схему і з’ясуйте, що можуть означати кількісні числівники

 Цілі числа                        Дробові числа         Кількість предметів як одне  ціле

 

     три                              одна третя                                 троє

(Висновок: кількісні числівники можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле)

-А зараз попрацюймо практично. Потрібно визначити групу числівників, назвати, що вони означають та утворити від них їх протилежність (або порядкові, або кількісні).

-Які ж числівники у нас записані в лівій колонці? (кількісні).

-Що вони означають? (кількість предметів).

-Які числівники ми від них маємо утворити? (порядкові).                                            (Завдання виконується усно).

два (другий)                                        

десять (десятий)

двадцять три    (двадцять третій)

сто  (сотий)      

--- Які числівники записані в правій колонці? ( порядкові).

-Що вони означають? (порядок предметів при лічбі). Утворіть від них кількісні.

Четвертий  (чотири)

сімдесят третій     (сімдесят три)

тридцятий             (тридцять)

 перший (один)

*Хвилинка-цікавинка. Відгадати цікаві загадки

1. Летіли качки: одна попереду, дві позаду, дві попереду, одна позаду, одна між двома і троє вряд. Скільки було качок? (Троє).

2. Мати, дочка, брат, сестра, дядько --- скільки було родичів? (Троє: брат, сестра та її дочка).

3. Летіла зграя гусей та й сіли вони в лісі. Як посідають по двоє, то одне дерево зайве лишається, а як по одному, то одному ніде сісти. Скільки було гусей і дерев? (Четверо гусей і три дерева).

VI. Удосконалення вмінь з теми                                                                                                --- А зараз письмова вправа на закріплення вмінь розрізняти розряди числівників. Записати числівники у два стовпчики: кількісні та порядкові (двоє учнів біля дошки, всі інші в зошитах).

    Чотири, двісті, тисяча триста один, сотий, дев’ятий, дві тисячі два, одна друга, тисячний, тридцять третій, п’ятнадцятий, нуль цілих сім сотих, дев’ятсот дев’яносто дев’ять, дві цілих вісім одинадцятих, другий, десятий.

VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок                                    *Записати та визначити групу числівників

П’ять (кількісний), сто (кількісний), дев’ятнадцятий (порядковий), мільйон (кількісний), двадцять сьомий (порядковий), три п’ятих (кількісний), шостий (порядковий), сімсот (кількісний)

VIII. Підсумок уроку                                                                                                    *Повторення вивченого на уроці

IX. Домашнє завдання                                                                                                            Вивчити правило. Вправа... Підібрати гуморески з числівниками

docx
Додано
14 березня 2023
Переглядів
7123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку