Написання рядкової букви "у"
Мета. Ознайомити учнів з малою рукописною буквою "у"; вчити писати нову букву і правильно поєднувати її з вивченими буквами; вправляти їх у звуко-складовому аналізі слів; виховувати у дітей старанність під час письма.
Обладнання. Картки з літерами; предметні малюнки.
Зміст уроку
I. Організаційний момент.
Учні повторюють лічилку, як треба сидіти під час письма, як тримати зошит, ручку.
II. Повторення вивченого на попередньому уроці.
1. Фронтальне опитування.
— Яку букву ви вчилися писати на минулому уроці? Покажіть картку з друкованою буквою "а". Напишіть на дошці рукописну малу літеру "а". (Один учень пише на дошці "а", решта спостерігають, виправляють помилки.)
— Який звук вона позначає? Назвіть слова з цим звуком. Пригадайте вивчену скоромовку.
2. Гра "Впіймай звук [у]".
— Послухайте вірш і знайдіть у ньому слова (оплесками) зі звуком [у].
Удав — товстезний і строкатий —
У затінку улігся спати.
Увившись між високих трав,
Удав до вечора куняв.
(О. Кононенко)
3. Звуко-складовий аналіз слів: трава, куняв.
ІІІ. Робота в зошиті на с 14.
1. Розгляд малюнка.
Учні розглядають малюнок. Складають речення за схемою, роблять повний звуковий аналіз слова удав з опорою на схему, подану під малюнком.
2. Ознайомлення з рядковою літерою "у".
Учні розглядають рукописну і друковану літери, з'ясовують, чим вони подібні і чим відрізняються.
3. Написання рядкової літери.
— Мала літера "у" складається з прямої похилої палички із заокругленням внизу і палички з петлею. Починаємо писати з верхньої рядкової лінії. Пишемо пряму похилу паличку із заокругленням внизу і доводимо до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, пишемо пряму похилу подовжену паличку вниз до міжрядкової лінії, де вона переходить у петлю, перетинає подовжену на нижній рядковій лінії і закінчується на середині рядка. Пишемо під лічбу раз-і, два-і (два-і промовляємо протяжніше).
Спочатку учні "обводять" кілька літер у повітрі, обводять зразок елементів букви "у" в зошиті, потім пишуть самостійно рядок елементів. У другому рядку пишуть букву "у".
IV. Фізкультхвилинка. Повторення вправи попереднього уроку.
V. Продовження роботи в зошиті.
/. Написання букви "у" парами (безвідривно): другий елемент першої букви доводимо до верхньої рядкової лінії, звідки починаємо писати наступну букву
2. Слухання вірша.
Кричить мій менший братик:
— У-а!У-а!У-а!
Він знас небагато —
Дві букви "у" та "а".
(І. Січовик)
3. Написання буквосполучення "уа".
4. Написання буквосполучення "ау".
— Розгляньте ще раз малюнок на сторінці зошита. Яка пригода трапилася з дівчинкою?
Яке слово кричить дівчинка? (Ау!) З яких звуків воно складається? Які вони за звучанням? Покажіть відповідні писані букви. Запишемо букви в зошиті.
Вчитель звертає увагу на нахил букв, призначення похилої лінії, поєднання букв.
5. Фізкультпауза.
— Діти, уявіть, що ми з вами теж йдемо в ліс. Виходимо з класу (імітують вихід). Ідемо легко, повільно, милуємося красою осіннього лісу (повертають голови вліво, вправо). Повітря чисте, свіже, подихаємо (глибоко вдихають і видихають). А ось і галявина. Зупинимося. Назбираємо листочків. (Діти імітують збирання листя.) Відпочинемо. Тихенько йдемо до класу і сідаємо за парти.
6. Звуко-складовий аналіз слів "учень", "груша".
Учні послідовно називають звуки у словах, доповнюють звукову схему слова "груша".
VI. Розфарбовування малюнків.
VII. Підсумок уроку.