Написання складних прикметників разом і через дефіс
Номер слайду 2
Мета:повторити й поглибити знання про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прикметників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню наукового світогляду шестикласників.
Номер слайду 3
Прочитайте мовчки текст. Визначіть, що означає заголовок: тему чи основну думку. З’ясуйте стилістичну належність висловлювання. НАВІЩО ПОТРІБНІ ЗНАННЯ ПРО РЕЧОВИНИ?Складна газоподібна речовина метан є основною речовиною природного газу, що використовується у газових плитах. Унаслідок його згоряння утворюються вода і вуглекислий газ та виділяється велика кількість тепла. Варто пам’ятати, що метан утворює з повітрям вибухонебезпечні суміші. Тому треба добре закривати газові крани, стежити, щоб не згасало полум’я раніше, ніж буде закритий кран, тримати кватирку на кухні відчиненою. У побуті ми використовуємо пакети, кришки, посуд, виготовлені з пластмас. Вони легкі й міцні, дешеві й довговічні. Проте мають небажану властивість — деформуються під час нагрівання. Знаючи це, можна запобігти псуванню таких виробів. Наведені приклади свідчать про те, наскільки важливо знати властивості речовин, щоб успішно користуватися ними (З підручника). Визначіть будову виділених прикметників. Чи можна вважати їх складними? Свою думку доведіть.
Номер слайду 4
Пригадайте правила правопису складних іменників. Випишіть складні прикметники. Гала-концерт, газетно-журнальний, листоноша, лінгвіст-практик, плодово-ягідний, пішохід, художник-скульптор, хліборізка, тепло-чорний, театр-студія, тележурнал, світло-коричневий, чорногуз, самохід, Лисичка-Сестричка, автомотогурток, легкоатлетичний. Сформулюйте правила написання складних прикметниках. Свої висновки звірити з поданим теоретичним матеріалом.
Номер слайду 5
https://www.youtube.com/watch?v=NIXLl. Rr-Hw8
Номер слайду 6
Написання складних прикметників{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}разом 1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться разом: лісостеповий (лісостеп); 2) якщо утворені від сполучення іменника з прикметником: народнопоетичний (народна поезія); 3) якщо першою частиною є числівник, написаний літерами (семиразовий, дев’ятиповерховий) {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}через дефіс 1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться через дефіс: генерал-губернаторський (генерал-губернатор); 2) якщо утворені від двох, не підпорядкованих одне одному прикметників:мовно-літературний (мовний і літературний); 3) якщо першою частиною є військово-, воєнно-: військово-морський, воєнно-патріотичний; 4) якщо означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: блакитно-синій, темно-зелений; 5) якщо позначають назви проміжних сторін світу: південно-східний; 6) якщо першою частиною є числівник, написаний цифрами (7-разовий, 9-поверховий)
Номер слайду 7
Відкрити пазл. Розподілити складні прикметники.https://learningapps.org/display?v=p2u75nfy518
Номер слайду 8
Утворіть складні прикметники, записавши їх у дві колонки:1) ті, що пишуться разом;2) через дефіс. Поясніть правопис. Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, народознавство, народний і міфологічний.
Аудіювання. Виписати складні прикметники з речень, сприйнятих на слух. Пояснити їх правопис.1) У густому-прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем’я дерев’яних чоловічків (А. Дімаров).2) Собака Шарко весь чорний, ноги ж унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над очима — сніжно-білі великі кружальця, що нагадують скельця окулярів (М. Магера).3) Я закінчив церковно-парафіальну школу (Б. Антоненко-Давидович).4) Навесні, коли з купин витикаються світло-зелені гривки молоденької осоки, сторож мисливської бази Мартин Скряга бере корзину й чимчикує до болота (І. Шпиталь).5) Панував тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир (А. Лотоцький).6) Ліс був такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо проміж чорноліссям було там чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічнозеленим убранням! (Олена Пчілка).
Номер слайду 11
Відновіть та запишіть складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Поясніть їх правопис. Південь, схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Середня Азія; Східна Україна; південь, схід; Західна Україна. Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський — разом. Свою думку обґрунтувати за допомогою правила. Пояснити вживання великої і малої літери у словосполученнях Південно-Східна Азія і північно-східний вітер. Навести власні приклади.
Номер слайду 12
Розмістіть прикметники у колонку з правильним його написанням.https://learningapps.org/display?v=p799b6dht18