Народна лялька з тканини як самобутнє явище в побуті та мистецтві українців

Про матеріал
Ознайомлення з історією виникнення народної ляльки. Поглиблення знань про традиції українського народу. Формувати у дітей вміння планувати роботу з виконання проекту. Виховувати любов до народного мистецтва, рідного краю родини.
Перегляд файлу

Олександрівський районний відділ освіти

Методичний кабінет

 

 

 

 

« Народна лялька з тканини як самобутнє явище в побуті та мистецтві українців

 

6 клас

 

 

Вчитель: Цебеняк М.М.

 

 

 

Спасько-Михайлівська загальноосвітня школа I-III ступенів

                                     

                                        Урок

Тема.  Народна лялька з тканини як самобутнє явище в побуті та мистецтві українців.

 

 

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення народної ляльки, надати інформацію про традиційні типи хатніх ляльок. Поглибити знання про традиції українського народу. Формувати вміння планувати роботу з виконання проекту, підбирати матеріали та інструменти, виконувати ескіз ляльки, виготовляти ляльку з ниток. Розвивати пам’ять, увагу, мислення, фантазію. Виховувати акуратність і старанність під час виконання роботи. Виховувати любов до народного мистецтва, рідного краю, родини.

 

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

 

Об’єкт діяльності: лялька- мотанка « На здоров’я».

 

Обладнання: електронна презентація, «банк ідей», ілюстрації ляльок, іграшки, плакат з охорони праці, технологічна карта, лялька «На здоров’я», зелені та червоні нитки, ножиці, чорний ящик, кольорові олівці, аркуш паперу, смайлики; портрет Т.Шевченка, С. Параджанова, М. Рильського.

 

 

 

 

 

                                                   Хід уроку

I.Організаційний момент.

 Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку.

Щоб нині робота у нас кипіла,

працювати ми будемо дружно та вміло!

Отже, сидимо – рівно.

Працюємо – швидко і вправно.

Слухаємо-уважно.

Відповідаємо – точно.

Отже, на уроці ми повинні бути уважними, дружелюбними, організованими, кмітливими та старанними.

II.Актуалізація опорних знань учнів.

Є діти, на світі щось дуже чудове

Вони разом з нами ще з колискових.

Ми граємось ними і раді завжди

Коли у дарунок приносять нові.

Бувають яскраві і навіть смішні

Бувають веселі, пухнасті, м’які

Великі, маленькі й усі чарівні

Скажіть мені, діти,так що ж це таке?

Здається мені запитання легке.(Відповідь дітей).

 Запитання до дітей.

- Що вам відомо про народну ляльку?

- Яке призначення має народна лялька сьогодні?

- З яких матеріалів виготовляли ляльок?

- А хто  має улюблену іграшку- ляльку?

- А хто знає віршик про ляльку?

( Слухання дітей ).

III.Мотивація навчальної діяльності учнів.

-Давайте послухаємо легенду.

                                     Легенда про божий дар українців

  Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами.Французи одержали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну й порядок, поляки – здатність до торгівлі, італійські діти – хист до музики…Обдарувавши всіх, Бог раптом побачив у куточку дівчину. Вона була одягнена у вишиту сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини. І запитав її Бог:

-Хто ти? І чому така сумна?

Я – Україна,  а плачу, бо стогне моя земля…Сини мої на чужині, на чужій роботі, а у своїй хаті немає ні правди. Ні волі.

-Чого ж ти не підійшла раніше? Я всі таланти роздав. Не знаю, чим можу зарадити твоєму горю?

Дівчина хотіла йти, але Бог зупинив її.

-Зачекай.Є в мене неоцінений дар, який прославить твій народ на увесь світ. Від сьогодні все горітиме у твоїх руках. Візьмеш ти шаблю – і буде нескорений твій народ. Візьмеш плуг – і заколоситься на ваших  полях жито- пшениця. У хаті твоїй буде панувати краса й затишок, а пісня твоя звучатиме у віках. Усе це стане можливим, дякуючи вірі твого народу у власні сили й бажанню працювати заради власного добробуту.

  Прийняла із вдячністю дівчина дарунок і відтоді славиться Україна своїми майстрами, а серед них ті, котрі присвятили себе мистецтву народної вишивки, художнього в’язання, плетіння бісером, вишивання стрічкою та інше.

  З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі зроблені власноруч. І ми з вами навчимося робити ляльку–мотанку, але для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.

 

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема: Народна лялька з тканини як самобутнє явище в побуті та мистецтві   українців.

Мета уроку:

  • ознайомитися з історією виникнення народної ляльки;
  • пізнати інформацію про традиційні типи хатніх ляльок та важливість вбрання за регіонами проживання;
  •  розпланувати роботу з виконання пректу;
  • дібрати  матеріали та інструменти;
  •  виготовити ляльку за технологічною карткою;
  • намалювати ескіз ляльки-мотанки.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

Народна пам’ять пронесла ляльки-мотанки через віки та покоління.

Діти завжди любили грати з іграшками чи ляльками, а дорослі вірили, що ляльки охороняють малечий сон й оберігають дитину.

З давніх часів у сім’ях діти гралися іграшками та ляльками, котрі виготовляли зі шматка тканини, хустки. Ляльку наряджали, але обличчя не малювали. За народним повір’ям, лялька з обличчям набувала душу і могла нашкодити дитині.

Безлика лялька для дитини була партнером у грі, змушувала розуміти внутрішній світ і слугувала оберегом від хвороб. Така лялька стала прототипом сучасної іграшки. Зараз лялька, котра виконана своїми руками, стає сувеніром або подарунком до свята. Авторські ляльки, виконані майстрами, стають неповторними екземплярами приватних  колекцій та експозицій етнографічних музеїв.

По функціональним особливостям іграшки та ляльки поділяють на ігрові, обрядові, оберегові.

Тож влаштовуйтесь зручненько

Не гомоніть, сидіть тихенько

Розповідати починаємо

І до уваги закликаємо.

Презентація на тему « Мотанка- український народний оберіг».

 Пропоную розглянути декілька зразів ляльки-мотанки для поповнення           « Банку ідей »:

  • Лялька-мотанка;
  • Круп’яничка;
  • Долюшка;
  • Нерозлучники;
  • Знахарка-травниця.

Діти пропонують варіанти самостійно підібраних ляльок-мотанок для   «Банку ідей ».

  В різних куточках країни мотанки робили з різних матеріалів і з сіна чи соломи, і зі шматочків тканини, з ниток. Спосіб виготовлення таких іграшок доволі простий: обраний матеріал просто перекручували та перев’язували, так щоб він став схожим на хрестоподібний силует людини. Ляльки мотанки в залежності від призначення могли бути гарно одягненими, з дотриманням всіх особливостей народного вбрання, а могли бути взагалі без вбрання. Одяг повністю відповідав традиціям українського одягу, щедро прикрашений ручною вишивкою- хрестиком або гладю, символами та обереговими візерунками.  В давнину такі ляльки робили повсюди приємно що в наші дні ця традиція відроджується, придбавши таку ляльку можна не просто оздобити інтер’єр, а й отримати справжній оберег для родини. Також така лялька мотанка-стане гарним подарунком до урочистостей.

  В Україні, ще на початку 20 століття дівчата, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотанку ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. Причому в родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток, гратися лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалася дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавались їй , тому мотанку називали ще берегинею.

Учениця розповідає вірш « Скарб».

  Іноді бабуся чи мати робила ляльку нашвидкоруч, щоб «зайняти дитину», аби та не плакала. Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба і для  дитини це була і іграшка і заспокоєння.

  Оскільки робилась лялька-мотанка з тих матеріалів, які були під руками- чи то солома, чи старі непотрібні речі, а одягалась в клаптики матерії зі старого одягу матусь і бабусь, то й не дивно, що така лялька, зроблена власноруч, оспівана піснями, обласкана казками, одягнена в усе своє, домашнє, рідне- вважалась оберегом у родині. Якщо в сім’ї хворіла дитина, то їй робили спеціальну ляльку-мотанку, яку змотували з тієї трави, яка допоможе при хворобі, її давали дитині- це була і забавка, і цілющий ефект.

 У деяких ляльок замість обличчя зображували хрест. Хрест має символічне значення, адже це знак сонця, знак духовного єднання неба та землі, чоловічого та жіночого начала. Вертикальна лінія символізувала духовність, горизонтальна єднання з землею. Голову ляльки називали кукла, її наповнювали зерном, сіном, соломою.

  Відомо, що знайдені найдавніші іграшки- це скульптурки жінок, оздобленні геометричним орнаментом, були виготовлені з бивня мамонта. Учені зараховують їх до періоду, що існувау 20 тис. років тому. А майстри трипілля 5-6 тис.р.тому ліпили богиню родючості, підмішуючи у глину зерна пшениці.

  Магічна роль мотаної ляльки, як захисного оберегу, відображена в народних казках. Лялька-мотанка є помічницею і берегинею героїні в казці    «Василиса Прекрасна». Мати, помираючи, дає своїй доньці лялечку і наказує, щоб та берегла її, шанувала, годувала крихтами хліба і краплями молока- і лялечка завжди буде вірною помічницею. Дівчина виконує наказ матері, і лялечка допомагає їй здійснити усі завдання, виконати усі забаганки лихої мачухи, вийти переможницею в символічному поєдинку з Бабою-Ягою і зрештою здобути щастя й добробут. Тож, діти , у вільний час дома перегляньте казку «Василиса Прекрасна».

  Очевидно, ця казка-це відгомін старовинного звичаю, коли мотана лялька була символом Берегині роду, яку передавала з покоління в покоління, від матері і до дочки, і ниточка, якою в’язалась лялька, ставала символічною золотою ниткою, яка єднала покоління в міцний єдиний Рід, берегла і захищала, давала силу, наснагу й добробут.

  Звісно, іноді ляльку робили і на шкоду людині- зокрема, таке явище, як описують дослідники, мало місце на Гуцульщині. Добре цей обряд відображено у фільмі Сергія Параджанова «Тіні забутих предків».

   Відомий український письменник Максим Рильський казав: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.

Метод «Мікрофон».

  Як ви розумієте слова: «Поважати свою історію»?                                    Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Поважати свою історію – значить…»

 Орієнтовні відповіді учнів (поважати свою історію – значить знати про розвиток держави, знати культурну спадщину народу, цінувати звичаї та традиції свого народу та передавати їх у спадок наступним поколінням.) 

Фізкультхвилинка

Руки вже за головою

Тож дивись перед собою.

Лікті зводимо вперед,

Мов метелики літаєм,

Крильця зводим - розправляєм.

  А чи чули ви про найдільшу ляльку-мотанку в Україні? Ідея створення рекордної лялька-мотанки виникла для того, аби Тернопіль підтримав свій статус культурного центру.Лялька-мотанка сягала 13,8 метрів у висоту. У Львові спочатку планували, що лялька заввишки становитиме  2,5 метри, але в процесі роботи фігура «підросла» до 3-х метрів. І це не межа, кажуть майстри, мотанку можна було зробити навіть заввишки 4-5 метри,  у Рівному – 1,6 м, Києві – 2,1 м, і Харкові – 2,15 м.  Ляльки були передані до міських  музеїв. (Демонструються фото найбільших ляльок в Україні).

 Учень розповідає вірш.

« Що таке Україна?» -я спитав журавля.

« Працьовита країна, там багата земля !»

Я спитав у лелеки? –« Де найкращі поля?».

« Облітав я далеко, краще наших нема!»

Я спитав у синиці? – « Де смачніше вода?»

« В українських криницях» - відповіла вона.

« Хто найкраще співає?» - я спитав солов’я.

« Та хіба ж ти не знаєш?! – Україна моя.

  Одже, діти будемо цінувати та шанувати традиції нашого великого славетного українського народу, як це робив Тарас Григорович Шевченко.

Учень розповідає вірш « Не дай нам Боже».

 Слухання пісні « Оберіг »( Українська Музична Збірна ).

VI   Основна частина.

 - Тож діти давайте пригадаємо що означає слово « творче проектування»?     ( це творча, самостійна робота учня з виготовлення виробу ).

-  Із яких етапів складається проект ? ( організаційно-підготовчий , конструкторський, технологічний, заключний).

- Який з етапів проектування є найскладнішим? ( технологічний- це процес виготовлення виробу ).

  Робота із записом у зошит ( діти записують число, класна робота, тему уроку).

Колективне складання плану із записом у зошит.

- Ознайомитися з темою проекту.

- Обговорити тему проекту з батьками на придбання матеріалу для проекту.

- Здійснити пошук  виробів-аналогів.

- Намалювати ескіз ляльки-мотанки.

- Дібрати матеріали.

- Скласти технологічну карту виготовлення ляльки-мотанки.

- Виготовити та оздобити ляльку-мотанку.

- Розрахувати собівартість виробу.

- Захист проекту.

VII Закріплення вивченого на уроці .

  Тестування:

1.Виготовлення ляльки-мотанки – це

А. Вид образотворчого мистецтва

Б. Вид народного мистецтва*

В. Вид фольклору

2.Яка лялечка вказувала на статки в родині – багато чи бідно жила сім’я?

А. Берегиня

Б. Круп’яничка*

В. Знахарка

3.Яка лялька має довгу косу?

А. Берегиня

Б. Шестиручка

В. Долюшка*

4.Окремой різновид обрядової ляльки, у якій робили одну ручку на двох:

А. Мати з дитиною

Б. Багаторучка

В. Нерозлучника*

5.У які ляльки вкладали невеликі мішечки з різноманітним пахучим зіллям?

А. Круп’яничка

Б. Берегиня

В. Знахарка*

6.Яку ляльку не можна купити чи замовити?

А. Берегиня

Б. Шестиручка

В. Долюшка*

  7.Яку крупу найчастіше клали в мішечок круп’янички?

А. Гречку*

Б. Пшеницю

В. Ячмінь

8.Замість обличчя у ляльок зображували:

А. Хрест*

Б. Коло

В. Ромб

9.Вертикальна лінія на обличчі символізує:

А. Земний розвиток

Б. Духовність*

В. Щастя

10.Як називали голову ляльки?

А. Маківка

Б. Кукла*

В. Верхівка

11.Яку ляльку полюбили господині, які гадали, що вона допомагає робити всю хатню роботу по господарству?

А. Берегиню

Б. Багаторучку*

В. Бабуню

12.Хто зазвичай виготовляв ляльки-мотанки?

А. Дівчата*

Б. Жінки*

В. Бабусі*

  (Учні перевіряють і самостійно оцінюють результати тестових завдань; кількість балів самостійно ставлють під відповідями).

 Діти, а зараз я пропоную пограти в гру « Чорний ящик».  Для участі необхідно три учні. В чорному ящику лежать різні предмети. Вам пропонується через отвір, недивлячись, на дотик, витягнути три предмети з яких можна виговити ляльку-мотанку.

VIII Формування практичних умов та навичок учнів.

  Хочу нагадати вам прислів’я «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, тим розумніші руки».

  Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи…

А скажіть будь ласка, діти, які ще прислів’я про працю ви знаєте? (Відповіді дітей).

           I Вступний інструктаж

Тож повторимо правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи.

      На урок ще до звоника завчасно прийди

      Та з дозволу вчителя до кабінету зайди.

      Та щоб здоров’ям своїм не ризикувати,

      Правила безпеки всім  треба добре знати.

 

*Слід тобі попрацювати

 У фартушку та хустинці,

Щоб потім не відпирати бруд на одежинці.

 

*На робочому місці лад наведи

Та все як вчитель радить, вправно роби.

 

*Дивись, у ножиць мають бути безпечні заокруглені кінці.

Уважна будь і оборежна коли тримаєш ножиці в руці.

 

*Із ослабленим шарніром ножицями не працюй,

Не працюй також тупими – пам’ятай пораду цю.

 

*Леза ножиць ти зімкни і від себе відверни.

Не далеко коло себе ти праворуч поклади.

 

*Коли ножицями ріжеш, щоб уникнути біди,

На тканину перед ними ліву руку не клади.

*Якщо ножиці дати попросили тебе,

Зімкни леза й передай їх кільцями від себе.

*Перш ніж голку в руки брати, навчись безпечно нею працювати.

 

*Голки й шпильки за роботи вам не слід тримати в роті.

Дуже добре звичку мати – в гольничці їх зберігати.

 

*Голку, добре про це знай, ти без ниток не кидай.

 

*При шитті чи вишиванні ти наперсток май завжди,

І тоді не будуть знати пальці зайвої біди.

 

*Щоб від зламаної голки не було біди,

Ти магнітиком шматочки швидко віднайди.

                             Завдання для практичної роботи

   Сьогодні на уроці навчимося виготовляти ляльку-мотанку з ниток- лялька «На здоров’я».

Народна мудрість говорить: «Хто в ляльки не грає, той щастя не знає». Щоб лялька оберігала та захищала свого власника, потрібно, щоб майстриня, яка працює над нею, була в доброму гуморі.

Для виконання оберегу треба дотримуватися певних правил:

  • Нитки мають бути натуральними- шерсть, льон або лляний шпагат.
  • Ляльку можна робити із соломи чи трави.
  • Нитку слід намотувати за сонцем, тобтоспрямовувати енергію в русло росту і розвитку.
  • На кожен зав’язаний вузлик треба наговорювати побажання-«на здоров’я», «на добробут».
  • При рівнянні ляльки, обрізуванні зайвих ниток необхідно говорити: «нитку відрізаю- все лихе, недобре від себе відтинаю».

 Кольори при виготовленні ляльки мають велике значення. Зелений- здоров’я, багатство; червоний- життя, вогонь; жовтий- сонце, пшениця, земля; синій- колір творчості та саморозвитку; фіолетовий- колір мудрості; золотавий- колір божої любові.

 Діти, скажіть, чи знаєте ви пісні про кольори? ( народна пісня « Два кольори», Скрябін « Кольорова планета», Наталя Май « Веселка»).

Отже, завдання практичної роботи:

  1. Виготовити ляльку-мотанку з ниток після перегляду майстер-класу проведеним учителем.
  2. Намалювати ескіз зробленої ляльки-мотанки. Назвати її та вказати призначення, запропонувати матеріали, якими можна  оздобити готову ляльку.

Послідовність виготовлення ляльки-мотанки « На здоров’я »

  1. На три різні за розміром основи наматуємо нитку.

  1. Кожен маток розрізати в одному місці.

C:\Users\Админ\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200203_091511.jpg

 

 

  1. З середнього мотка виконати руки ( сплести косичку ), і зав’язати обидва кінці червоною ниткою на три вузлика.

  1. Підрівняти нерівні кінці ножицями.
  2. Розрізані середній та більший моточок накладаємо один на одного.

  1. Середню частину складаємо навпіл, обмотуємо навколо шиї ляльки нитку і зав’язуємо на три вузлика.

 

 

  1. Більшу частину ділимо на три частинки та зав’язуємо косу ляльці, фіксуємо ниткою на три вузлика.

  1. Тулуб ляльки ділимо на передню та задню частини, між ними закладаємо косичку-руки та фіксуємо ниткою на три вузлики.

  1. Зрізаємо зайві нитки. Лялька-мотанка готова. За бажанням можна прикрасити.

 

 

Вправа «Ланцюжок»: Для кого і для чого ви будите робити ляльку мотанку?

     Аутотренінг.

Тож сядьмо обличчям один до одного, відчуємо тепло долонь, заплющимо очі та промовляємо:

«Я- розумний…»

«Я-щасливий…»

«Я – упевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі»

Розплющуйте очі й подаруйте один одному посмішку! Сподіваюсь ваш настрій сприятиме успішній роботі!

 

     III  Практична робота

  • Діти працюють за інструкційною карткою « Виготовлення ляльки-мотанки « На здоров’я»» . ( Лунає пісня « Два кольори»).
  • Намалювати ескіз  готової ляльки-мотанки. Назвати її та вказати призначення, запропонувати матеріали, якими можна  оздобити готову ляльку.

 

     IV  Заключний інструктаж

  1.  Огляд-виставка учнівських робіт.
  2. Аналіз роботи учнів на уроці.
  3. Прибирання робочих місць.

IX Підбиття підсумків уроку

 Гра « Кореспондент».  Діти на аркушах пишуть будь-яке запитання і віддають учителю. Потім дістають по черзі один обраний папірець із запитанням і дають відповідь на нього.

Метод « Мікрафон»

  • Сьогодні ми з вами збагатили знання про…
  • З яких матеріалів виготовляли народні іграшки?
  • Чи сподобалось вам виготовляти ляльку-мотанку « На здоров’я»?
  • Чи сподобався вам урок? ( Учень вибирає смайлик- посмішка,або розпач ).

 Виставлення оцінок.

X  Домашнє завдання

  Обрати ляльку-мотанку для власного проекту.  Обговорити тему проекту з батьками на придбання матеріалу для проекту, підібрати матеріал. Намалювати ескіз ляльки , переглянути моделі-аналоги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку