Народні мелодії... Вони полонять і зачаровують людські серця, вони є ґрунтом для творчості майже всіх музикантів-професіоналів. У них співає, плаче і сміється душа народу. Пригадайте і назвіть митців, які популяризували народні мелодії
Номер слайду 3
Колекціонуванням і обробкою народних мелодій цікавилися не тільки українські композитори. Фольклор був пристрастю угорців Золтана Кодая і Бели Бартока, які під час численних фольклорних експедицій зібрали й записали близько 11 тисяч мелодій різних народів. Митців захоплювала не тільки угорська музика. До кола їхніх дослідницьких і творчих інтересів належав румунський, словацький, український, арабський, сербський, турецький, афроамериканський фольклор
Номер слайду 4
Зразком інструментальної обробки музичного фольклору є симфонічний твір Золтана Кодая «Танці з Галанти» і «Танці з Марошсека». По суті — це витончено оркестровані народні мелодії. Золтан Кодай був великим поціновувачем і знавцем національного фольклору. Галанта — назва угорського містечка поблизу міста Пожонь, старовинної угорської столиці. Там, у Галанті, композитор часто бував у дитинстві й вирішив із часом використати почуті тоді народні мелодії для створення «Танців» з їх цілком пізнаваним угорським колоритом. У «Танцях з Марошсека», написаних спочатку для фортепіано, а потім оркестрованих, Кодай використав трансильванські народні пісні, зібрані ним у фольклорних експедиціях, де він перебував разом із Бартоком. Золтан Кодай. Угорська марка, присвячена 125-річчю Золтана Кодая
Номер слайду 5
Золтан Кодай. Танці з Таланти
Номер слайду 6
Бела Барток у своїй творчості органічно поєднав прадавню основу народної мелодики з найновішими виразовими засобами європейської професійної музики, збагативши її метро-ритмічну й темброву палітру. Серед видатних симфонічних творів цього композитора — « Музика для струнних, ударних та челести». Бела Барток використовує в цьому творі лише струнний склад оркестру, розмістивши ліворуч і праворуч від диригента поділену навпіл струнну групу, а в центрі — фортепіано, арфу, литаври, інші ударні та челесту. У музиці багато колористичних прийомів звуковидобування, віртуозних діалогів фортепіано, челести та арфи. Фінальна частина «Музики» сповнена ритмів та інтонацій угорських мелодій. Сторінка пошуковика Google, присвячена 127-річчю композитора
Номер слайду 7
Бела Барток. «Музика для струнних, ударних та челести»
Номер слайду 8
угорський композитор, піаніст, педагог, музикознавець-фольклорист — видатний музикант-новатор XX ст. Самобутність мистецтва Бартока пов’язана з глибоким вивченням і творчою розробкою музичного фольклору Угорщини та інших народів Європи. Молоді роки знаменитого митця пройшли на Закарпатті. Композиторська спадщина Бартока включає різні жанри: три сценічні твори (одноактну оперу і два балети); симфонію, симфонічні сюїти; кантату, концерти для фортепіано і для скрипки; велику кількість творів для різних інструментів соло і музику для камерних ансамблів (зокрема, для струнних квартетів). Істотну роль у житті й творчості Бартока зіграла його дружба і співпраця із Золтаном Кодаем. Познайомившись із його методами збирання народних пісень, Барток розпочав фольклористичну діяльність, записуючи під час експедицій у селах угорські та словацькі народні пісні. Барток був також чудовим виконавцем, який залишив яскравий слід у фортепіанній культурі XX ст. Його гра захоплювала слухачів своєю енергією. А педагогічні ідеї Бартока, як і особливості його піанізму, повно виявилися у творах для дітей та юнацтва, що склали чималу частину творчої спадщини митця. Бела Барток (1881-1945)
Номер слайду 9
Михайло Колодко. Мініскульптура Бели Бартока на набережній в Ужгороді
Номер слайду 10
Одним із великих поціновувачів народного мистецтва був іспанський композитор Мануель де Фалья. Можливо, саме завдяки його творчості та діяльності великого іспанського поета Федеріко Гарсіа Лорки було збережено й відроджено дуже цікаве явище фольклору південної провінції Іспанії — Андалусії — мистецтво фламенко, яке було на межі зникнення. Сьогодні фламенко відоме й шановане в усьому світі. Це — нерозривний цілісний зв’язок народного танцю, співу, гітарної імпровізації під звуки кастаньєт. Чарівними мелодіями, запальними ритмами народних пісень і танців сповнені твори композитора. Фламенко — загальна назва південноіспанської (андалузької) музики — пісенної та танцювальної, що виконується із супроводом гітари та кастаньєт
Номер слайду 11
Євген Демаков. Фламенко
Номер слайду 12
Мануель де Фалья. Іспанський танець
Номер слайду 13
Старовинний іспанський народний танець болеро уславив однойменний твір для симфонічного оркестру французького композитора Моріса Равеля. Твір написано у формі варіацій — їх вісімнадцять, в основі яких мелодія, що за характером є близькою до іспанського танцю. Основна тема твору має незмінний ритмічний малюнок (у партії барабана). Розвиток відбувається за рахунок динаміки, оркестровки й фактури. Болеро — іспанський народний танець