Тема: Народні художні промисли України.
Мета: сформувати уявлення про особливості народних художніх промислів та їх сучасні центри; ознайомити із значенням промислів для задоволення потреб населення у минулому; розвивати інтерес до культурної спадщини свого народу, вміння працювати з додатковою літературою; виховувати почуття національної свідомості, любові до праці та поваги до традицій народу.
Обладнання: карта України, вироби з глини, лози, вишиванки, костюми, вироби з дерева і скла.
Тип уроку: Набуття нових знань
Форма проведення: Урок-ярмарок з елементами інсценізації.
Ремесло –не коромисло,
Плеч не відтяне, а само прогодує.
Діло майстра величає.
У коваля руки чорні а хліб білий.
З ремеслом дружити в житті не тужити.
Учися ремесла такого, щоб міг жити з нього.
Який ремісник, така робота.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Учні організовують збір предметів художнього промислу і роблять виставку.
ІІ. Мотивація діяльності.
Учитель. Кожен народ має почуття національної гідності, свої обряди, звичаї, мову. Народні промисли – це той набуток, зібраний тисячоліттями, яким повинен пишатися кожен із нас.
Нероздільна земля і небо,
Нероздільна моя сім'я,
І єдиній моїй Україні
Нероздільна любов моя.
Ген від Сяну до річки Дону
Устає вона в сяйві дня,
Україна моя іконна,
До якої молюсь щодня.
Народне прикладне мистецтво - результат праці багатьох поколінь майстрів. Це щабель, на якому ґрунтується багато галузей сучасної промисловості. Прядіння на прялці, вишивка походять не від слов’ян, а йдуть корінням до протисловянських тисячоліть.
Ремісницьку роботу люди виконували разом із своїми головними заняттями. Шлях від ремесла, пов’язаного із переробкою сировини у господарстві до виконання промислів, був довгим. Спочатку це було зумовлене потребою забезпечити власне господарство необхідними виробами, а з розвитком торгівлі дедалі більше виробів ремісників надходило на ринок . Здавна центрами ремісничого виробництва були міста. У ХVІІ ст. налічували понад 270 ремісничих спеціальностей. З другої половини ХІХ ст. почали відроджуватися певні ремісницькі професії. Якщо зараз уявити карту промислів України, вона засяє, як пір’я жар-птиці.
робота з поняттями
* назвати відомі в історії ремесла, які були поширені на території України, та нашої області
Учні записують в зошити.
Відомі ремесла та промисли:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Готуючись до нашого уроку, ви об’єдналися у групи майстрів, які будуть розповідати про певні промисли та їх сучасні осередки. До того ж, ми проведемо наш урок у незвичайній формі. Cкажіть, будь-ласка, де збиралися майстри? Безумовно, на ярмарку. Там можна було обмінятись досвідом, щось придбати та відпочити. Ось і ми проведемо такий урок, а купувати будемо знання. Не забувайте робити потрібні записи під час виступу майстрів.
Заповніть таблицю:
Назва промислу |
Продукція, що виробляється |
Центр |
|
|
|
|
|
|
** Інсценізування
Омелько.
Увага! Увага! Спішіть – поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прощу гуртом, поодинці.
Чекають на всіх там чудові гостинці.
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивувати і є що придбати.
Тут щедрі дарунки із саду й городу.
Тут пісня і жарти – усім в нагороду.
Барвисті стрічки, рушники вишивані,
Поливаний посуд – тарілки, горнятка,
Сопілки - хлоп’ятам, намисто – дівчаткам,
Мерщій – бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте милуйтесь, танцюйте і грайтесь!
Омельчиха
У нашого Омелька
Невеличка сімейка
Тільки він та вона,
Та старий та стара,
Та Василь та Панас,
Та той хлопець, що в нас,
Та дві Христі в намисті,
Та дві ляльки в колисці.
Он як!
Омелько
Так, у мене, Омелька,
Чималенька сімейка!
Усі хочуть їсти, пити,
Треба посуд їм купити!
Омельчиха
Купити кожному по мисці.
Великому – велику,
Маленькому – маленьку,
Найменшому – найменшу.
** група 1. Розвиток кераміки і килимарства на Чорнобаївщині.
( звіт групи з використанням презентації)
** група 2. Петриківський декоративний розпис.
( звіт групи з використанням презентації)
** група 3 Виробництво гутного скла.
( звіт групи з використанням презентації)
** група 4. Художнє ткацтво в селі В. Бурімка .
( звіт групи з використанням презентації)
** група 5. Фарфорово-фаянсове виробництво.
( звіт групи з використанням презентації)
** група 6. Лозоплетіння в селі Лящівка Чорнобаївського району.
( звіт групи з використанням презентації)
ІV. Узагальнення знань .
► прийом «Ярмарок»
Раз у нас сьогодні ярмарок тож давайте спробуємо продати свої знання які ви здобули на уроці.
1. Які народні промисли відомі вам з часів трипільської культури?
2. Які народні промисли розвиваються нині?
3. Назвіть та покажіть сучасні осередки промислів, перерахуйте їхню продукцію.
4. Які промисли притаманні вашій родині?
5. Які підприємства легкої промисловості використовують традиції українських промислів?
V. Підбиття підсумків. Оцінювання.
Тепер підійшов час порахувати наші знання. ( вчитель аналізує підготовку учнів до уроку і виставляє оцінки.)
Учитель. Важко порахувати всі золоті розсипи народного мистецтва. Сьогодні твори народних майстрів стають частиною нашого побуту. Цю красу виготовляють нібито з нічого, але це досвід нашого народу, який постійно буде відроджувати, поки хоч краплина залишиться у пам’яті народу. Наш урок добігає кінця. Я бажаю вам:
Щоб родила щедра нива,
Щоб у хаті все як слід,
Щоб до віку був щасливий
Український славний рід.
VІ. Завдання додому. Вивчити §31(2).