Нестандартний урок за темою "Болото"

Про матеріал
Розробка уроку "Болото" з географії у 6 класі містить як текстовий матеріал, так і посилання на відеоматеріал. Даний матеріал може бути використаний вчителем для якісної підготовки та проведення уроку.
Перегляд файлу

Нестандартний урок-казка у 6 класі

«У ЦАРСТВІ ЧЕРЕПАХИ ТОРТИЛЛИ»

Тема: «Болота»

Мета: ознайомити учнів з природою утворення боліт та їх географією; визначити роль боліт; розвивати аналітичне мислення , навички роботи з картою; виховувати почуття  прекрасного через казку  та розвивати екологічну свідомість учнів.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (активізація асоціативного мислення)

Учитель. Що ви уявляєте, коли чуєте слово «болото»?

Висновок. Слово «болото» викликає у нас не зовсім позитивні емоції. Недарма народна мудрість увічнила його в цілому ряді афоризмів, приказок, прислів’їв. Наші лінгвісти напередодні добре попрацювали й вибрали ряд прислів’їв і приказок:

  • На кожне болото чорт знайдеться.
  • Без чорта болота не буває.
  • У тихому болоті чорти водяться.
  • У болоті доброї води не напитися.
  • У болото влізти легко, а вилізти важко.
  • Хто шукає болото, той його знайде.
  • Кожна жаба своє болото хвалить.

Звучить музика із кінофільму «Пригоди Буратіно».

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiBtbWQ3bf7AhUMx4sKHQoeAqIQwqsBegQIGxAF&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dt5r7tAjQdZI&usg=AOvVaw2Z2PqCAP8-qPfTqNIKKuCm

Учитель. Мабуть, у кожному з нас ця музика нагадала знайому з дитинства казку про Буратіно. Сьогодні її герої завітали до нас у гості.

Інсценізація. До класу входить Буратіно.

Буратіно. Привіт всім! Я бачу, що вам тут гарно і весело, а я все ніяк не можу дійти до школи: то одне трапиться, то інше. Хотілося б мені з вами теж повчитися. Може залишитись? Я тут дещо знаю і можу вам розповісти. Я чув, що тема вашого уроку «Болота», це цікаво.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Діти, за допомогою підручника сформувати визначення що таке болото? Отже, болото-це надмірно зволожена ділянка суходолу з власною болотною рослинністю і шаром торфу не менш 30 см. Якщо ж торфу немає зовсім або його шар тонший за 30 см., то це заболочені землі.

Буратіно. Я був на болоті, і в гостях у черепахи Тортилли теж був, дещо знаю. А з Дуремаром ми ледь-ледь не стали друзями. Давайте запросимо черепаху Тортиллу і запитаємо в неї, як же з’являються болота та які вони бувають.

Тортилла. Я дуже стара та мудра черепаха. Але болота старіші за мене. На минулому уроці ви говорили про озера. Так от, озера, як і люди, народжуються, старіють, вмирають. Їх життєвий шлях вимірюється тисячоліттями. На дні чистого та прозорого озера поступово відкладається мул, пісок, рештки рослин, риб. Озеро міліє. З’являється надводна вологолюбна рослинність, що вкриває поверхню озера, й воно перетворюється на болото. А ще болота можуть утворюватися внаслідок заболочування суходолу. Уявіть: у болоті лише 5-10 % сухої речовини, а решта – вода! Але болота бувають різними. Я склала для вас невеличку схему «Типи боліт», але деяку інформацію вже «забула». Прошу записати до зошитів.

Типи боліт

 

                                Низинні              Верхові                  Перехідні

Низинні формуються на місці колишніх озер, у долинах річок, які хоча б раз на рік заливаються водою. Живляться такі болота переважно ґрунтовими, тобто підземними водами.

Верхові утворюються на плоских підвищених ділянках земної поверхні, звідки вода майже не стікає до річок. Живляться переважно за рахунок атмосферних опадів.

Перехідні поєднують атмосферне та ґрунтове живлення.

Учитель. Для України характерна невисока заболоченість (приблизно 1 га). Це пояснюється тим, що більша частина території України розташована у несприятливих для утворення боліт широтах.

Проблемне завдання:

  • Давайте прослідкуємо за картою в атласі, чи є якась закономірність поширення боліт по території України?
  • Де зосереджена найбільша кількість боліт? Чому саме там?

Але болота (як ми бачимо з карти) розташовані не тільки на Поліссі. Багато боліт утворилося в долинах річок. Так, у нашому краю переважаючим є саме такий тип боліт.

Буратіно. О! Саме в такому болоті я і шукав свій золотий ключик, і там мене щиро приймала Тортилла. Це таке чудове місце! Рослинність там представлена осокою, рогозою, очеретом. Шановна Тортилло! Розкажи нам легенду про латаття.

Тортилла ( на фоні аудіозапису «Звуки природи в музиці»

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiCw9Gc3rf7AhVtiYsKHT6pBY4QtwJ6BAgNEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DxPM7tx5VRHY&usg=AOvVaw0E3ARG1DVHDnzOemdgh6tO

     В одному селі росли і розцвітали красиві вродою і станом, чорноокі, працьовиті красуні. Ніжні, як білий цвіт лілій.

     Одного разу на село налетіли татари. Дівчата, щоб не йти в неволю, втопилися у швидкій і глибокій річці. І в тому місці, де темна вода сховала від ворогів красунь, на світанку з’явилися білі пуп’янки невідомих квітів. Коли зійшло сонце, проміння освітило згарище на місці села, невідомі квіти розцвіли яскравим, сліпучим цвітом. Здавалось, що ніжні руки дівчат тягнуться до сонця, вітають світло. А ввечері, із заходом сонця, ховалися від чорної ночі. З того часу ці чудові квіти, яких прозвали ліліями, прокидаються із сонцем і ховаються з його заходом.

Буратіно. І ще черепаха розповідала мені, що там дуже багато торфу. Але останнім часом болота чомусь висушують. Для чого?

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiNsJrj4rf7AhUqiYsKHSnrAM8QtwJ6BAgOEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DtuNnhXAZY0M&usg=AOvVaw3bZyoXENksm5MvJI3nkzDD

Учитель.

- Діти, давайте пригадаємо представників тваринного світу, що мешкають на болотах.

- А яке значення боліт для людини та природи?

1. Болота поглинають велику кількість вуглекислого газу і виділяють кисню за рік більше, ніж гектар лісу. Вони впливають на формування водного і теплового балансів території та перешкоджають зсуву кордонів в зоні вічної мерзлоти.

2. Ці водні об’єкти вважаються також природними пилососами.

Крім пилу, торф’яні родовища поглинають токсичні елементи.

3. Торф’яні родовища є місцем для зростання цінних ягід (лохина, морошка, журавлина) і рослин, які використовуються в фармацевтиці та приносять користь для людей.

4. У заболочених місцевостях живуть багато рослин та тварин занесених у Червону книгу. На території боліт годуються і гніздяться велика кількість птахів – рябчики, тетерева, біла куріпка, глухарі, гуси, качки, лиски, чаплі, кулики і журавлі. Вчені встановили наступне: чисельність водоплавних птахів залежить від площі боліт. І чим більше болото, тим більше птахів може виводити там своє потомство.

   На торфовищах люблять облаштовуватися бобри. Вони перегороджують греблями русло річки, збільшуючи тим самим вологість у навколишній екосистемі. Крім бобрів тут живуть ондатра і норка. Нерідко сюди навідуються лосі, ведмеді, олені, козулі та кабани, щоб поласувати ягодами.

5. Болото, як губка, яка всмоктує вологу, щоб потім, у разі потреби, віддати її оточуючим землям.

6. Болота перешкоджають розвитку парникового ефекту

7. Болота підтримують рівень води багатьох рік.

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Переглянути відео https://drive.google.com/file/d/130uziu9GTw_yFar3dxYFl2GL7iPy5t5j/view?usp=share_link

 Виконати тестові завдання

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку