Тема: Народні художні промисли України, їх зародження та розвиток.
Мета та завдання уроку:
Дидактичні:
Розвиваючі:
Виховні:
Обладнання: політико-адміністративна карта України, карта етнографічних земель України, атласи, виставка продукції народних промислів України, фотоматеріали.
Тип уроку: ознайомлення з новим матеріалом; інтегрований.
Форма уроку: урок – дослідження.
Формула групової роботи:
групи отримують завдання, яке одне й теж саме за навчальною метою, але відрізняється за змістом, що працює на спільний результат
Принципи навчання:
Засоби навчання:
Матеріальні: дидактичний матеріал, засоби наочності.
Ідеальні: усне й писемне мовлення, організуюча й координуюча діяльність учителя.
Технології, які використовуються на уроці:
Карусель;
Спільний проект;
Мікрофон;
Мозковий штурм;
Дерево рішень.
Методи, які використовуються на уроці:
Прийоми, які використовуються на уроці:
Хід уроку
Ремесло не коромисло — плечей не відтягне.
Народна мудрість
Тут люд осілий. Тут шанують труд.
І рух дадуть і кругові, і кросну.
Кують залізо із місцевих руд
І мають славу дуже розголосну.
Тут процвітало всяке ремесло...
Ліна Костенко «СКІФСЬКА ОДІССЕЯ»
1. Мотивація навчальної діяльності:
Вчитель пропонує учням роздивитись виставку виробів „Української народної творчості” та визначити тему уроку.
У формі „Мозкового штурму” учні разом із вчителем визначають завдання та план проведення уроку.
Ткацтво Килимарство
Вишивання В’язання
Писанкарство Народні Різьбярство
промисли
Художнє плетіння України Художній метал
Кераміка Гутництво
Українська
Іграшка
Таблиця самоконтролю („Дерево рішень”):
Що я вже знаю з даної теми? |
Що я дізнався з цієї теми на уроці? |
Щоб я хотів дізнатися нового з цієї теми? |
|
|
|
Вчитель (вступне слово): про художнє мистецтво, яке є найвищим проявом творчості народу, що пронесено через століття.
До учнів проблемне завдання („Аналіз ситуацій”):
охарактеризувати два види виробів народного мистецтва та визначити різницю між ними (предмет народного мистецтва та предмет промисловості однакового призначення).
Наприклад: проста склянка і склянка у формі лебедя; простий рушник та вишиванка, сталева ложка і розписана дерев’яна ложка тощо.
Висновок: Народне мистецтво існує в двох формах: перше – це художні твори народних майстрів, друга – художні промисли в формі індустрії для масового вжитку населенням. Українське декоративно-ужиткове мистецтво містить багато видів і жанрів залежно від матеріалу, техніки виготовлення та функціонального призначення виробів, а також від регіону (географії) виготовлення.
Народні художні ремесла та промисли — це організаційні форми народного мистецтва, що виникли в період становлення товарного виробництва, розвитку ринкових відносин. Першими з них були домашні художні ремесла. Це виробництво в колі однієї сім'ї речей побутового, культового, обрядового характеру, що мали певну ідейно-образну сутність та естетичну вимовність. Вони були призначені для продажу на ринку. На ринок працювали і майстри художніх промислів, що виникли на пізнішому етапі розвитку суспільно-виробничих відносин. Не останнє місце, зокрема в творенні художніх предметів належить вродженій любові українців до природи, краси взагалі. Географічне положення України, її природні багатства завжди сприяли художній творчості народу. Поступово на основі художніх ремесел виникла, зумовлена розвитком товарно-грошових відносин, така організаційно-виробнича структура як художні промисли.
До поширених в Україні художніх ремесел належать вишивання, виробництво художніх тканин, килимарство, різьбярство — взагалі художня обробка дерева, гончарство, гутництво, художнє ковальство, металірство, каменеобробництво, вироблення ювелірних прикрас, розпис тканин, в'язання, мереження, художня обробка шкіри, кістки та рогу, художнє плетіння, прикраси. Виникли вони не водночас, та й значення їх у системі промислів неоднакове.
2. Актуалізація опорних знань учнів (у формі бліц-турніру – „Карусель”).
Повторення етнографічних земель та областей України за географічними картами та атласом: Волинь, Галичина, Закарпаття, Лемківщина, Бойківщина, Гуцульщина, Покуття, Буковина, Поділля, Наддніпрянщина, Слобожанщина, Гетьманщина, Донщина, Бессарабія, Запоріжжя, Таврія.
Учні збирають географію розповсюдження різних художніх промислів відповідно до етнографічної карти України.
Обговорення відповідей окремих учнів для узагальнення наявних знань, їх активізація і перетворення у загальногрупове надбання.
3. Ознайомлення з новим матеріалом: у формі презентації «Спільний проект» (чоловічі форми мистецтва презентують хлопці, жіночі – дівчата):
За технікою виконання писанки поділяються на:
Весняні писанки на Україні завжди вважалися зразками вищого прояву художнього смаку, тому не випадково геніальний Кобзар красу українського села порівняв з красою писанки:
«Село на нашій Україні –
Неначе писанка село...»
(Розповсюджено у всіх регіонах України).
це - виробництво посуду: макітри, барильця, баклаги, кухлі, куманці, миски, глечики; використовували для розпису барвистий квітковий орнамент;
це - виготовлення скульптурних посудин-баранців. Здавна місцеві майстри виробляли посудини у вигляді тварин: баранів, козлів, биків, коней, левів з рельєфною поверхнею. Без баранця на столі не відбувалося жодне весілля, бо за звичаєм вважалося, що він приносить щастя молодим;
це - мистецтво, ліплення іграшок: свистунців у вигляді коників, півників, рибок, а ще робили цілі комплекти декоративних фігурок: «Весілля», «Ярмарок» тощо. (При вивченні використовувався матеріал навчальної екскурсії).
4. Закріплення нового матеріалу та оцінювання:
Картка-таблиця взаємоперевірки: визначити знаком „+” ті міста, де поширений той чи інший вид художнього промислу.
Художні промисли |
||||||||||
Міста |
||||||||||
Баранівка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Богуслав |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бромлі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бубнівка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Буди |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Валки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Городниця |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Діхтярі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ізмаїл |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кім'я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Коломия |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Коростень |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Косів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кролевець |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кути |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Львів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мерефа |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Опішня |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Петриківка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Решетилівка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тернопіль |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тячів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ужгород |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хуст |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Черкаси |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Яворів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Висновки („Мікрофон”).
Учні, використовуючи уявний мікрофон, підводять підсумки уроку, починаючи свою відповідь такими словами: „На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було ...”, „Ця інформація дозволяє мені зробити висновок, що ...”, „Мене дуже зацікавила ця тема, і я хотів би дізнатися більш докладно про ...” тощо.
Висновки:
Вид промислу |
Характеристика |
Центри розвитку |
1. Вишивка |
Створення на шкірі та тканині шкірі та тканині узорів за допомогою ниток та голки. В Україні налічується приблизно 100 видів технічних прийомів вишивання |
Галичина, Буковина, Закарпаття, Чернігівщина, Київщина, Харків, Полтава |
2. Килимарство |
Виготовлення килимів, а також килимових виробів (гобеленів, доріжок, килимових покриттів) ручним або машинним способом |
Львівщина, Полтавщина, Київщина, Чернігівщина, Буковина, Гуцульщина |
3. Гончарство |
Виробництво різноманітного посуду, цегли, кахлів, іграшок та ін. виготовлення з опаленої гончарної глини різноманітних виробів, зокрема посуду, кахлів, іграшок тощо. Глина є пластичною під час формування і досить твердою після випалу (близько 900˚). |
Опішня (Полтавська обл.), Косів (Івано-Франківська область), Гавареччина (Львівська область) Бар, Сокаль, Яворів, Василівка, Валки
|
4. Художній метал (Ковальство) |
Художня обробка металів, виробництво металевих скульптур, парканів, зброї, меблів |
Львів, Івано-Франківськ, Ужгород, Чернівці, Київ |
5. Декоративний розпис (писанкарство) |
Прикрашання розписами стін будівель, домашнього начиння, речей домашнього вжитку — меблів, посуду, тканин; писанкарство |
с. Петриківка (Дніпропетровщина) Петриківський розпис занесений до списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО; писанкарство — с. Космач та м. Коломия (Івано-Франківська обл.) |
6. Художня обробка дерева (різблярство) |
Вироби з дерева; техніка: видовбування, вирізування, виточування, різьблення (ажурна плоска різьба); орнаментальне оздоблення; вимальовування на ялині, сосні, клені |
с. Диканька, Хорол (Полтавщина), Гуцульщина Чернігівщина, Івано-Франківщина, Львівщина |
7. Художнє плетіння (Плетнекарст-во) |
Плетіння з лози, рогози, соломи побутових предметів (кошики, посуд), меблів |
Тернопільська обл., Чернігів, Корсунь-Шевченківський, Городище (Полтавська обл.), Бромлі (Сумська), Ізмаїл, Кім’я (Одеська обл.) Хуст, Тячів (Закарпаття) |
8. Художнє скло (гутництво) |
Виробництво прикрас, фігурок, посуду (гутою колись у багатьох країнах Європи називали конусоподібну будівлю зі скловарною піччю, тому скляне виробництво нарекли гутництвом. Гутне стекло отримували шляхом сплавлювання при високій температурі у великих глиняних горщиках (тиглях) піску, вапняку і поташу). |
Київ, Львів, Бахмут (Донецька обл.), Бережанськ, Романівка (Тернопільська обл.) |
9. Ткацтво |
Один з найдавніших і найважливіших елементів національної культури України. Художнє ткацтво - це ручне або машинне виготовлення тканин на ткацькому верстаті. Ткацьке виробництво об'єднує підготовку сировини, прядіння ниток, виготовлення з них тканин і заключну обробку: вибілювання, фарбування, ворсування, вибивання тощо. |
осередки : Кролевець, Решетилівка, Діхтярі, Богуслав, Обухів, Переяслав-Хмельницький, Косів, Коломия, Суми, Львів |
10. Фаянсові вироби |
Фарфорова скульптура малих форм або мала пластика — оригінальне мистецьке явище. Вона має всі ознаки станкової скульптури і в той же час — це різновид декоративно-прикладного мистецтва. |
м. Буди, Харківська обл с. м. Коростень, Житомирська обл. м. Городниця, Житомирська обл. Сими с. Волокитине, Чернігівська губ. |
11. Витинання |
це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно, або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів печей. |
Розповсюджено у всіх регіонах України |
12.Українська іграшка |
це галузь, що об’єднує вироби з кераміки, дерева, лози, соломи, паперу, та ін. Народні іграшки були переважно побічним промислом у системі основного виробництва – гончарства, деревообробництва, чи плетіння виробів Саме через іграшки дитина пізнає світ, навчається мислити яскравими образами. |
Розповсюджено у всіх регіонах України |
13. В’язання |
популярний вид українського домашнього заняття, який полягає в виготовленні суцільного полотна або окремих виробів переплітанням нитки у вигляді петель. |
Розповсюджено у всіх регіонах України |
Домашнє завдання:
- підручник,§ 33.
- нанести на контурну карту осередки художніх промислів України;