ТЕМА. НАРОДНІ КАЗКИ. «ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ» ПЕРЕМОГА ДОБРА НАД ЗЛОМ
Цілі: ознайомити школярів з казками як жанром усної народної творчості, їхньою тематикою та особливостями; опрацювати народну казку « Про правду і кривду»; формувати в учнів уявлення про добро і зло, красиве і потворне; удосконалювати навички виразного читання казок, розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати прагнення творити добро, плекати якості людини – гуманіста.
Тип уроку: урок засвоєння й усвідомлення нового матеріалу.
Обладнання: виставка збірок українських народних, казок, ілюстрації до виучуваного твору, картки із завданнями.
Епіграф: Які щасливі очі у казок!
Перебіг уроку Ліна Костенко
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Слово вчителя. Напевно,казка у вашій уяві - це загадкова чарівність постать,гостя щасливих вечорів, володарка захопливих снів. Тому сьогодні до нас завітає на урок її величність Казка.
Під музику заходить Казка.
Рольова гра
К а з к а. Доброго дня , любі друзі! Я мандрую цілим світом. Вирішила
завітати саме до вас, бо пташки розповіли мені, що ви розумні, допитливі, дуже полюбляєте казки і багато їх знаєте. Це правда? Тоді пограємо у гру «Відгадай казку». Зараз до вас прийдуть герої, а ви спробуєте відгадати, хто вони і з якої казки.
Під музику заходять учні, перевдягнені в героїв українських казок: Пан Коцький, Котигорошко, Коза – Дереза, Івасик – Телесик.
Казка (вказуючи на Пана Коцького).
Це кого ми заре бачим?
Дуже хтось знайомий наче.
Вигляд справді парубоцький.
зветься казка ця…(«Пан Коцький»).
Пан Коцький ( тримає в лапі рукавичку).
Любі діти, як я йшов,
На дорозі це знайшов.
Це ж хатинка невеличка.
Ми у казці …(«Рукавичка»).
Котигорошко (з булавою).
Від цієї булави
Змій позбувся голови.
Прагнуть хлопці будь хоч трошки
Схожими на …(«Котигорошка»).
Коза – Дереза
Ой, тримайте, ой не можу, -
Я примхлива, знає кожен…
Можу й не вередувати!
Дайте тільки пострибати.
Казка
Хто до нас прийшов
Такий примхливий і пихатий?
Вередлива то Коза.
Ми у казці …(«Дереза»).
Івасик – Телесик.
Хто на гусячих крилах
Прилетів до мами й тата,
Був міцний, бо їв кулешик?
Це відомий всім …(« Телесик»).
К а з к а. Молодці, діти. Ви дуже добре впорались з завданням. Мені сподобалося у вас, і я хочу залишитися тут!
У ч и т е л ь. Тоді ми пропонуємо вам сьогодні бути нашим казковим журі.
Казка зі своїми героями сідає за окремий стіл. Протягом уроку вони оцінюватимуть роботу учнів.
III.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
У ч и т е л ь. Казка - вірний супутник кожного з нас ще змалку. Звідки вона взялася? Про це розкаже наш літературознавець.
У ч е н ь. Давня африканська притча,що так і називалася – «Як
з’явилися у людей казки»,розповідає таке .Миша могла проникнути всюди. Вона бувала в палацах багатіїв і оселях бідняків. Її маленькі блискучі оченята стали свідками багатьох таємниць. Одного разу вона вирішила сплести собі казки з усього , що побачила за своє життя. Кожну казку миша одягала в яскраве вбрання - чорне чи біле, червоне чи синє. Так казки з’явилися у мишачій нірці. Своїх дітей вона не мала, і казки їй заміняли їх.
Якось отара овець проходила по тому полю, де була мишача хатка. Вівця ненароком вибили ногою двері, казки вибігли з дому і розійшлися по всій землі.
Слово вчителя. Хоча казки, як ви знаєте,зовсім не витвори всевидющої миші й не чарівні створіння,проте й справді вони зіткані з найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ,із мрій про перемогу над злими духами, про щастя,котре кожен уявляє по - своєму.
Казка має свої особливості будови.
1.Традиційний зачин.
2.Основна частина.
3.Тадиційна кінцівка.
4.Повтори, пов’язані з символікою чисел (3, 7, 9,12 ).
- 3 -
Види казок
Про тварин Соціально – побутові Фантастичні
Аналіз казки «Про правду і кривду»
1. Назвіть головних героїв казки.
2.Про що посперечалися дядько з небожем?
3.Кого вони зустріли дорогою?
4. Що їм відповіли зустрічні?Чому всі троє сказали, що кривдою жити краще?
5. Які пригоди трапилися з небожем: по правді чи по кривді? Як ви б повелися у такому випадку?
6. Що уособлюють в казці чорти? Перекажіть розмову між ними.
7.Який, на вашу думку, був із хлопця король?
8.Як «віддячив» небіж своєму дядькові за кривду?
9. Знайдіть і прочитайте рядки – висновок казки.
10. Яким прислів’ям можна передати основну думку цієї казки?
11. Як, по – вашому, краще жити нині – правдою чи кривдою?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота у групах. ( Третє завдання для кожної групи – випереджувальне.)
I група
1. Якими словами розпочинаються казки? Як називають такий початок?
2. А якими закінчуються? Як називаються таке закінчення? Зачитайте ці частини з казки « Про правду і кривду».
3. Виразно прочитайте уривок, який вам найбільше сподобався.
II група
1. Хто виступає головними героями казки?
2. Чи всі події, що відбуваються в казках, реалістичні? Які елементи фантастичного є в казці « Про правду і кривду»?
3. Інсценізуйте уривок з казки «Про правду і кривду».
III група
1. Чим відрізняється казка від інших жанрів?
2. На які види можна поділити казку? До якого виду, на вашу думку, слід залічити казку «Про правду і кривду»?
3. Представлення домашніх проектів « Персонажі казки в моїй уяві». ( Малюнки до прочитаного твору.)
Звіти груп про виконану роботу.
Самостійна робота в зошитах.
Записати:
1. Що таке казка (дати визначення на основі почутого на уроці).
2. Види казок.
3. Будова казки.
Тестове опитування
1.Про що сперечалися небіж із дядьком?
А Як парубку жити далі без батька;
Б як треба поділити спадок;
В як лучче жити: правдою чи неправдою;
Г як краще доглядати за худобою.
А Заробітчанина;
Б духовника;
В пана;
Г кріпака.
А Лучче жити правдою;
Б лучче жити кривдою;
В лучче жити по совісті;
Г лучче жити своїм розумом.
А Хотів повіситися;
Б заблукав і шукав дорогу додому;
В хотів сховатися від дядька;
Г хотів назбирати хмизу.
А Про те, як схопити його дядька;
Б про плани на наступний день;
В про шкоду, яку вони заподіяли людям;
Г про те, як краще повісити хлопця.
А Зрозумів, що кривдою жити краще;
Б розповів про все дядькові;
В злякався і побіг додому;
Г допоміг усім, кому вони нашкодили.
А Королем;
Б жебраком;
В хазяїном чортів;
Г паном.
А Вигнав його з королівства;
Б подарував йому багато добра;
В не захотів з ним розмовляти;
Г призначив його своїм міністром.
А Заздрив небожеві;
Б не хотів розлучатися з небожем;
В хотів виправити те, що накоїв;
Г страждав від того, що небіж не пробачив йому.
А Він помер він заздрощів; .
Б він зрозумів, що краще жити правдою;
В його повісили чорти;
Г він залишився жити в палаці з небожем.
А Фантастична казка;
Б побутова казка;
В казка про тварин;
Г народна казка.
V. Підсумки уроку. Рефлексія діяльності. Оцінювання.
«Мікрофон»: «Як ви розумієте епіграф до сьогоднішнього уроку?»
Слово вчителя. Людину казка вчить мріяти, бачити світ по-особливому – романтично, образно. Про все чарівне, гарне, захопливе ми кажемо: « Як казка!» Тож я бажаю вам мріяти і жити, як у казці, де пануватиме лише добро і справедливість!
К а з к а. Країна дитинства - країна казкова,
І часто дорослих зона вабить знову.
І часто дорослі літають у мріях,
Вернутись з дитинство живе в них надія.
Із казкою, любі, не розлучайтесь,
В далеке дитинство щораз повертайтесь,
Вам казка чарівна підкаже пораду,
В ній знайдете завжди потіху й відраду.
Домашнє завдання.
Опишіть, яким ви уявляєте собі життя на землі де панує .тише правда. Самостійно доберіть заголовок до твору. Прочитайте казку "Мудра дівчина".
1