НАРОДНІ КАЗКИ «ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ». ПЕРЕМОГА ДОБРА НАД ЗЛОМ

Про матеріал
План- конспект уроку для п"ятикласників . Цілі:ознайомити школярів з казками як жанром усної народної творчості, їхньою тематикою та особливостями; опрацювати народну казку « Про правду і кривду»; формувати в учнів уявлення про добро і зло, красиве і потворне; удосконалювати навички виразного читання казок, розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати прагнення творити добро, плекати якості людини – гуманіста.
Перегляд файлу

        ТЕМА. НАРОДНІ КАЗКИ. «ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ»  ПЕРЕМОГА ДОБРА НАД ЗЛОМ

     

         Цілі: ознайомити школярів з казками як жанром усної народної творчості, їхньою тематикою та особливостями;  опрацювати народну казку  « Про правду і кривду»; формувати в учнів уявлення про добро і зло, красиве і потворне; удосконалювати навички виразного читання казок, розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати прагнення творити добро, плекати якості людини – гуманіста.

      Тип уроку: урок засвоєння й усвідомлення нового матеріалу.

      Обладнання: виставка збірок українських народних, казок, ілюстрації до виучуваного твору, картки із завданнями.

       Епіграф:                                                      Які щасливі очі у казок!

                             

        Перебіг уроку                                                          Ліна Костенко

       I. Організація класу.

       II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

 

                                          Бесіда

 

  •  Які жанри народної творчості ви знаєте?
  • Чому казки називаються народними?Які ще є казки, крім народних?
  • Назвіть українські казки,які ви читали в початкових класах. Яка з них вам найбільше сподобалася і чим саме ?
  •          Чому на вашу думку, саме народні казки розповідають маленьким дітям ?

 

         Слово вчителя. Напевно,казка у вашій уяві  - це загадкова чарівність постать,гостя щасливих вечорів, володарка захопливих снів. Тому сьогодні до нас завітає  на урок її величність Казка.

 

      Під музику заходить Казка.

                     

 

                              Рольова гра

 

        К а з к а. Доброго дня , любі друзі! Я мандрую цілим світом. Вирішила

завітати саме до вас, бо пташки  розповіли мені, що ви розумні, допитливі, дуже полюбляєте казки і багато їх знаєте. Це правда? Тоді пограємо у гру «Відгадай казку». Зараз до вас прийдуть герої, а ви спробуєте  відгадати, хто вони і з якої казки.

         Під музику заходять учні, перевдягнені в героїв українських казок: Пан Коцький, Котигорошко, Коза – Дереза, Івасик – Телесик.

      

    Казка   (вказуючи на Пана Коцького).

Це кого ми заре бачим?

Дуже хтось знайомий наче.

Вигляд справді парубоцький.

                       зветься казка ця…(«Пан Коцький»).

Пан Коцький ( тримає в лапі рукавичку).

Любі діти, як я йшов,

На дорозі це знайшов.

Це ж хатинка невеличка.

Ми у казці …(«Рукавичка»).

Котигорошко (з булавою).

Від цієї булави

Змій позбувся голови.

Прагнуть хлопці будь хоч трошки

Схожими на …(«Котигорошка»).

Коза – Дереза

Ой, тримайте, ой не можу, -

Я примхлива, знає кожен…

Можу й не вередувати!

Дайте тільки пострибати.

Казка

Хто до нас прийшов

Такий примхливий і пихатий?

Вередлива то Коза.

Ми у казці …(«Дереза»).

Івасик – Телесик.

Хто на гусячих крилах

Прилетів до мами й тата,

Був міцний, бо їв кулешик?

Це відомий всім …(« Телесик»).

        К а з к а. Молодці, діти. Ви дуже добре впорались з завданням. Мені сподобалося у вас, і я хочу залишитися тут!

        У ч и т е л ь. Тоді ми пропонуємо вам сьогодні бути нашим казковим журі.

        Казка зі своїми героями сідає за окремий стіл. Протягом уроку вони оцінюватимуть роботу учнів. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         III.Сприйняття та  засвоєння нового матеріалу

    

          У ч и т е л ь. Казка  - вірний супутник кожного з нас ще змалку. Звідки вона взялася? Про це розкаже наш літературознавець.

          У ч е н ь. Давня африканська притча,що так і називалася – «Як

з’явилися у людей казки»,розповідає таке .Миша могла проникнути всюди. Вона  бувала  в палацах багатіїв і оселях бідняків. Її маленькі блискучі оченята  стали свідками багатьох таємниць. Одного разу  вона вирішила сплести собі казки з усього , що побачила за своє життя. Кожну казку  миша одягала в яскраве вбрання  - чорне чи біле, червоне чи синє. Так казки з’явилися у мишачій нірці. Своїх дітей вона не мала, і казки їй заміняли їх.

            Якось отара овець проходила по тому полю, де була мишача хатка. Вівця ненароком вибили ногою двері, казки вибігли з дому і розійшлися  по всій землі.

        Слово вчителя. Хоча казки, як ви знаєте,зовсім не витвори всевидющої миші й не чарівні створіння,проте й справді вони зіткані  з найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ,із мрій про перемогу над злими духами, про щастя,котре кожен уявляє  по - своєму.

       

         Казка має свої особливості будови.

          1.Традиційний зачин.

          2.Основна частина.

          3.Тадиційна кінцівка.

          4.Повтори,  пов’язані з символікою чисел (3, 7, 9,12 ).

 

                                       - 3 -

                                      Види казок

 

 

  

Про тварин       Соціально – побутові         Фантастичні

 

 

                      Аналіз казки  «Про правду і кривду»

 

1. Назвіть головних героїв казки.

2.Про що посперечалися дядько з небожем?

3.Кого вони зустріли дорогою?

4. Що їм відповіли зустрічні?Чому всі троє сказали, що кривдою жити краще?

5. Які пригоди трапилися з небожем: по правді чи по кривді? Як ви б повелися у такому випадку?

6. Що уособлюють в казці чорти? Перекажіть розмову між ними.

7.Який, на вашу думку, був із хлопця король?

8.Як «віддячив» небіж  своєму дядькові за кривду?

9. Знайдіть і прочитайте рядки – висновок казки.

10. Яким прислів’ям можна передати основну думку цієї казки?

11. Як, по – вашому, краще жити нині – правдою чи кривдою?

      IV. Закріплення вивченого матеріалу.   

      Робота у групах. ( Третє завдання для кожної групи – випереджувальне.)

                                           I група

      1. Якими словами розпочинаються казки?  Як називають такий початок?

      2. А якими закінчуються? Як називаються таке закінчення? Зачитайте ці частини з казки « Про правду і кривду».

      3. Виразно прочитайте уривок, який вам найбільше сподобався.

                                          II група

      1. Хто виступає головними героями казки?

      2. Чи всі події, що відбуваються в казках, реалістичні? Які елементи фантастичного є в казці « Про правду і кривду»?

      3. Інсценізуйте уривок з казки «Про правду і кривду».

                                    III група

       1. Чим відрізняється казка від інших жанрів?

       2. На які види можна поділити казку? До якого виду, на вашу думку, слід залічити казку «Про правду і кривду»?

       3. Представлення домашніх проектів « Персонажі казки в моїй уяві». ( Малюнки до прочитаного твору.)

        Звіти груп про виконану роботу.

        Самостійна робота в зошитах.

         Записати:

         1. Що таке казка  (дати визначення на основі почутого на уроці).

         

 2. Види казок.

         3. Будова казки.

       

Тестове опитування

1.Про що сперечалися небіж із дядьком?

А Як парубку жити далі без батька;

Б як треба поділити спадок;

В як лучче жити: правдою чи неправдою;

Г як краще доглядати за худобою.

  1.               Кого вони не зустріли у своїй подорожі?

А Заробітчанина;

Б духовника;

В пана;

Г кріпака.

  1.               Що почули небіж із дядьком від усіх, кого запитали?

А Лучче жити правдою;

Б лучче жити кривдою;

В лучче жити по совісті;

Г лучче жити своїм розумом.

  1.               Чому хлопець опинився в лісі?

А Хотів повіситися;

Б заблукав і шукав дорогу додому;

В хотів сховатися від дядька;

Г хотів назбирати хмизу.

  1.               Про що розмовляли чорти?

А Про те, як схопити його дядька;

Б про плани на наступний день;

В про шкоду, яку вони заподіяли людям;

Г про те, як краще повісити хлопця.

  1.               Що зробив хлопець, коли зізнався про таємницю чортів?

А Зрозумів, що кривдою жити краще;

Б розповів про все дядькові;

В злякався і побіг додому;

Г допоміг усім, кому вони нашкодили.

  1.               Ким наприкінці твору став хлопець?

А Королем;

Б жебраком;

В хазяїном чортів;

Г паном.

  1.               Як хлопець зустрів дядька після довгих років розлуки?

А Вигнав його з королівства;

Б подарував йому багато добра;

В не захотів з ним розмовляти;

Г призначив його своїм міністром.

  1.               Чому дядько сумував, повернувшись додому?

А Заздрив небожеві;

Б не хотів розлучатися з небожем;

В хотів виправити те, що накоїв;

Г страждав від того, що небіж не пробачив йому.

  1.          Чим завершилася історія для дядька?

А Він помер він заздрощів;      .

Б він зрозумів, що краще жити правдою;

В його повісили чорти;

Г він залишився жити в палаці з небожем.

  1.          До якого різновиду казок належить казка «Про правду і кривду»?

А Фантастична казка;

Б побутова казка;

В казка про тварин;

Г народна казка.

 

 

 V. Підсумки уроку. Рефлексія діяльності.  Оцінювання.

          «Мікрофон»: «Як ви розумієте епіграф до сьогоднішнього уроку?»

        

          Слово вчителя.  Людину казка вчить мріяти, бачити світ по-особливому – романтично, образно. Про все чарівне, гарне, захопливе ми кажемо: « Як казка!» Тож я бажаю вам мріяти і жити, як у казці, де пануватиме лише добро і справедливість!

        К а з к а.   Країна дитинства - країна казкова,

                         І часто дорослих зона вабить знову.

                       І часто дорослі літають у мріях,

                       Вернутись з дитинство живе в них надія.

                       Із казкою, любі, не розлучайтесь,

                       В далеке дитинство щораз повертайтесь,

                       Вам казка чарівна підкаже пораду,

                         В ній знайдете завжди потіху й відраду.   

        Домашнє завдання.

       Опишіть, яким ви уявляєте собі життя на землі де панує .тише правда. Самостійно доберіть заголовок до твору. Прочитайте казку "Мудра дівчина".

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку