Народні пальчикові ігри
«Пальчикова гімнастика» - це веселе, захопливе і корисне заняття. Ігри з пальчиками розвивають мозок дитини, стимулюють розвиток мови, творчі здібності, фантазію. Прості рухи допомагають прибрати не тільки напруга самих рук, але і послабити м'язи всього тіла. Вони здатні поліпшити вимови багатьох звуків, чим краще працюю пальці і вся кисть в цілому, тим краще дитина говорить! Для розвитку мовлення дитини, стануть у пригоді малі фолькльорні форми: короткі веселі віршики, забавлянки, ігри-потішки, які легко запам'ятовуютьс я і дарують радість дитині.
Сорока-білобока
Сорока-білобока кашку варила, діток годувала.
(Злегка лоскотати одну долоньку іншою)
Цьому дала, (Загинати мізинчик )
цьому дала, (Загинати безіменний пальчик)
цьому дала, (Загинати середній пальчик)
цьому дала, (Загинати вказівний пальчик)
а цьому не дала: (Ворушить великий пальчик)
ти дров не носив, піч не топив, тобі каші не дамо! (Злегка лоскотати долоньку)
|
|
Пальчик-хлопчик
— Пальчик-хлопчик, де бродив?
— З цим братиком в ліс ходив,
З цим братиком борщ варив,
З цим братиком снідав,
З цим братиком співав.
(Під час промовляння показати великі пальці на обох руках. Потім по черзі з'єднувати їх з рештою пальців).
Хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
Пташенята в гнізді
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають –
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).
Кізонька
Пішов дідусь в дорогу.
(Крокувати пальчиками по столу.)
Зустрів козу безрогу.
(Показати пальчиками роги.)
Анумо, кізко, тупати
І ратичками стукати.
(Постукати пальчиками по столу)
Буцьки! – хоче кізка вдарить.
(Знову показити роги.)
А дідуньо кізку сварить.
(Посварити пальчиком.)
Ніжки
Взули ноженята
В нові чоботята.
Тупці-тупці ніжки
На прямі доріжки.
Поспішайте, дріботіть,
По калюжах не бродіть.
У болітці не біжіть,
Чоботята бережіть.
(По черзі погладжувати однією рукою другу, крокувати пальчиками по столу, постукувати пальчиками, посваритися пальчиками)
Печу, печу хлібчик
Печу, печу хлібчик
(Перекладаємо ручки)
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.
(Перебираємо пальчики)
Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам, цьому дам,
(Вказуємо на великий пальчик)
А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам…
(Вказівним пальчиком стукаємо по долоньці)
Котик
Скочив котик,
Сів на плотик.
(Середній і безіменний пальці разом з великим утворюють кругленьку «мордочку», а «вуха» нашорошити, трохи розігнути вказівний і мізинний пальці.)
Миє ротик
І животик.
(«Вмити обличчя, погладити животик»)
Він біленький
І чистеньки й, -
(Показати котика)
Гарний Мурчик
мій маленький .
(Іншою рукою погладити)
Летів горобчик
Летів горобчик:
(Імітація рухів горобчика.)
Жив, жив, жив!
А де ж мені сісти?
(Шукає, розглядає.)
На печі. (Сідає.)
А що ж мені їсти?
(Підлітає до столу.)
Калачі.
Гам.
(Імітує рухи горобчика, що дзьобає калач.)
Кую, кую чобіток
(Пучкою однієї долоні постукують по іншій, наче «кують»).
Кую, кую чобіток,
Подай, мамо, молоток!
Як не подаси молотка,
Не підкую чобітка.
* * *
Кую, кую ніжку,
Поїдем в доріжку,
Будем коня напувати,
Будем в баби ночувати.
Іде коза рогатая
Іде коза рогатая,
Іде коза вухатая
До діточок маляточок .
(Вказівний і середній палець руки складається в " козу " )
Ніженькам и "туп-туп",
Віченькам и ""луп-луп",
Хто лиш сосочку ссе,
Молочка хто не п"є,
Того буцну прийду,
На ріжки посаджу.
Качата
Раз-і-два – ішли качата,
Три-чотири – до води.
Плентався за ними п`ятий,
Шостий теж ішов туди.
Сьомий дуже притомивс я,
Восьмий на дорозі всівся,
А дев`ятий всіх догнав.
А десятий загубився з переляку запищав,
Не пищи, а доганяй, своїх друзів відшукай
(По черзі згинати всі пальці правої (потім лівої) руки, починаючи з великого. На останні два рядки ритмічно згинати та розгинати пальці обох рук).
Ладки, ладоньки, ладусі.
- Ладки, ладоньки, ладусі,
де були ви?
- У бабусі.
- Що їли?
- Оладки.
- З чим оладки?
- Із медком, із солодким молочком.
- А де медок брали?
- В бджілок діставали .
У саду зеленому, під рясними кленами.
Під кленами, під липами, де ягоди розсипані .
- Хто розсипав?
- Гуси.
- Хто збере?
- Бабуся.
-Хто поїсть?
- (Ім"я лялюсі) - малесеньк а дитинка.
Іди, іди, дощику
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
В зеленому горщику,
Поставлю на вербі,
Щоб випили горобці.
Я яєчком забілю,
А яєчко прісне,
А сонечко блисне.
Ходи, ходи, дощику
Ходи, ходи, дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.