Я досліджую світ
STEM Урок у 1 класі
Тема: Народні символи українського народу
Мета: працювати над усвідомленням досягнень українського народу,формувати поняття, учнів про народні символи, розширювати знання про Україну, її символи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати навички роботи в групах, у парах, взаємопідтримку, гордість за ЗСУ, любов до Батьківщини, бажання зробити її кращою.
Обладнання: зображення народних символів України; карта України; картки з символами України; зразки народних оберегів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці — метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля —
Добридень тобі, Україно моя!
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Які державні символи має українська держава?
-Які символи ще існують?(Народні .)
-Які народні символи знаєте?
Мозковий штурм.. Гра «У Країні запитань»
- Що таке Україна?
- Назвіть столицю України.
- Які символи України вам відомі?
- Як потрібно слухати Державний Гімн? (Необхідно підвестися, гордо і голосно співати.)
- Як називають Герб України? (Тризуб — це воля, слава, сила.)
- Якими є кольори прапора?
-Що символізують синій і жовтий колір на Прапорі України?
- Що вони позначають?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Гімн, герб, прапор — це державні символи України. Сьогодні ми поговоримо про народні символи нашої держави. Ви дізнаєтесь більше про символи нашого народу, їхнє значення.
IV. Основна частина.
Вивчення нового матеріалу
- Сьогодні у нашому уроці беруть участь 3 групи дітей.
( розподіліться в групи за місяцями народження)
І. Група науковців
ІІ. Група творча
ІІІ. Група народної творчості
Робота в групах
Група науковців.
- Кожен народ має народні символи. Народні символи — це те, що найбільше любить і шанує певний народ. В одних народів їх більше, в інших — менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йдеться. Так, коли ми говоримо — клен, то знаємо, що це — символ Канади. Символами Польші є орел, мак. Про народні символи складено багато пісень і легенд. Вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках.
Група народної творчості.
Народні символи — це наші святині. Існують рослинні й тваринні народні символи України.
- Про які символи йдеться «Без верби і калини немає України»?
- Тиждень напередодні Великодня називають вербним. Тоді освячують вербу. У багатьох селах України раніше саджали гілочку свяченої верби. Вважалося, що така верба є особливо цілющою. Посадіть вербову гілочку. У сирій землі вона швидко пустить корінчики і згодом виросте гарне дерево.
Робота над загадками.
Плаче над водою
Із розплетеною косою.(Верба )
Батько тисячу синів має,
Кожному шапочку справляє. (Дуб)
Група науковців.
- Молодий дубок перші роки росте повільно вгору, Так триває 10 років. Потім дубок починає тягнутися вгору. Коли йому виповниться 500 років, він стає заввишки як 15-поверховий будинок. Він може прожити 1000 років або навіть 2000.
Група творча
Цвіте синьо, лист зелений
Квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив-
Його не займає. (Барвінок)
Група науковців.
- Барвінком прикрашають весільний коровай, його саджають біля хати. Дівчата вплітають
барвінок у вінок. Він зеленіє навіть під снігом. Барвінок є символом кохання.
Група творча
Щойно вона зазеленіла,
Сережками себе накрила.
Без бабиного літа з них
Пух білий ніжний полетить. (Тополя)
Виступ групи народної творчості (Учні виконують українську народну пісню «При долині кущ калини».
Висновок. До рослинних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барвінок,
Фізкультхвилинка («Україно, ми твоя надія)
V. Продовження роботи над опануванням нового матеріалу
Гра «День — ніч»
- Тваринних символів у нас також є багато. Відгадайте загадки — і дізнаєтеся про них більше.
Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
Може скрізь вона літати,
Бо нема своєї хати .
Яйця в гнізда підкидає,
Скільки кому жити –знає! ... (Зозуля).
Дивний ключ у небі лине.
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають... (журавлі).
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає ,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує…. (Ластівка)
Як почне він щебетати –може всіх
Зачарувати !
І тваринок і людей
Вразить співом….(соловей)
Будить будильник нас кожного ранку,
Він кукурікає гучно на ґанку.
Всі прокидаються, сонце встає –
На кожнім подвір’ї будильник цей є. (Півень)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1.Перегляд презентації «Народні символи – обереги воїнів ЗСУ».
Діти по черзі,називають обереги, пояснюють значення цього оберега для військових.
(Хліб, вишитий рушник, вінок, намисто, хустка ,лялька-мотанка, писанка).
Завдання.
Виготовити вдома з батьками оберіг для воїна ЗСУ.
3.Робота з підручником. Вправа «Знайди відповідальність»
Рослини, тварини Символічне значення
Лікарські трави Символ спокою у сім’ї
Свиня Символ працьовитості
Мак Символ міцного здоров’я
Лелека, півень Символ Сонця
Безсмертник Символ багатства
Кінь Символ молодості, довгого життя
Соняшник Символ щастя
VII. Заключна частина
Тестування
1.Як називається предмет- охоронець?
а ) пісня
б )хата
в )оберег
2.Символ гостинності, дороги?
а )екібана
б )квітка
в )рушник
3.Кущ-символ України?
а )малина
б )шипшина
в)калина
4.Прикраса із квітів, коло?
а)вінок
б)ромашка
в )букет
5.Що усьому голова?
а )їжа
б ) сало
в )хліб
Рефлексія
Учні роблять та аналізують висновок з теми «Народні символи українського народу»
(Потрібно відроджувати обереги. Вони оберігатимуть наші домівки і донесуть культуру та звичаї українців до наступних поколінь. Нехай обереги оберігатимуть від зла ,підлості та неправди, оберігають наших воїнів, які мужньо захищають нашу країну. Українці, плетіть собі на долю вінки з квітів, робіть ляльки-мотанки, розмальовуйте писанки, садіть дуби, калину, вербу, оберігайте лелек, вишивайте сорочки і рушники).