Населення і політична карта Північної Америки.

Про матеріал
поглибити систему знань про формування та склад населення Північної Америки; сформувати в учнів уявлення про особливості політичної карти материка; удосконалювати в учнів практичні навички працювати з картами атласу, підручником, додатковою літературою; виховувати дружні стосунки, толерантність, уважність, інтерес до предмета.
Перегляд файлу

         Урок географії в 7 класі

Тема: Населення і політична карта Північної Америки.

Мета: поглибити систему знань про формування та склад населення Північної Америки; сформувати в учнів уявлення про особливості політичної карти материка; удосконалювати в учнів практичні навички працювати з картами атласу, підручником, додатковою літературою; виховувати дружні стосунки, толерантність, уважність, інтерес до предмета.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична та політична карти Північної Америки, географічні атласи для 7 класу, підручники, додаткова література з теми, презентація «Населення Північної Америки», «візитки» США та Канади, фото краєвидів держави, дидактичний матеріал з теми.

                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Скажіть, який материк ми вивчаємо впродовж  декількох  уроків?

Щоб  перевірити ваші знання, ми виконаємо цікаві завдання.

Географічна мозаїка /робота в парах/

Необхідно скласти розрізані назви географічних об’єктів, визначити тему, якою вони об’єднані, показати на карті.

Колумбія, Колорадо, Міссурі, Атабаска, Маккензі – річки.

Ері, Гурон, Вінніпег, Мічіган, Велике Ведмеже – озера.

Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Аляска – півострови.

Необхідно скласти розрізані назви географічних об’єктів, визначити тему, якою вони об’єднані, показати на карті.

Колумбія, Колорадо, Міссурі, Атабаска, Маккензі – річки.

Ері, Гурон, Вінніпег, Мічіган, Велике Ведмеже – озера.

Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Аляска – півострови.

«Впізнай мене»

За поданим списком впізнати об’єкт, звернути увагу на топоніміку. Показати на карті /робота в парах/.

  • Затока, названа на честь англійського мореплавця на ім’я Генрі? /Гудзонова/
  • Цю землю відкрив у 982 році норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів – «зелена країна». /Гренландія/
  • Назва цього об’єкта виникла випадково, коли іспанський капітан Ернандес Кордоба запитав про назву місцевості у індіанців. /Юкатан/
  • Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод». /Міссісіпі/
  • На берегах цієї річки побував російський лейтенант Загоскін, який записав три назви з мови місцевих племен. Усі три назви означали «Велика річка». /Юкон/
  • Цей об’єкт був відкритий англійським дослідником і мореплавцем Джоном Каботом і назвав його «Нововідкритою землею». /Ньюфаундленд/
  • Цей об’єкт оголошено національним парком, він простягнувся на 320 км. /Великий Каньйон/.
  • Вони відколюються і дрейфують далеко на південь, один із них став причиною загибелі знаменитого корабля. /Айсберги/.

         Конкурс « Чи знаєте ви карту?»

На столі лежать аркуші паперу /4 шт./ зображенням донизу. Учасники цього конкурсу / по одному від кожної команди/ підходять до столу і беруть по черзі аркуші, на яких зображено контури півостровів, островів тощо. Учні повинні через 2 хв відповісти, які географічні об’єкти зображено. А якщо відповідь було надано з допомогою команди, то нараховують 1 бал.

Гра «Що таке? Хто такий?» /колективна вправа/

Завдання для команди І

  • Вінніпег /озеро/
  • Єллоустон /нац парк, річка/
  • Койот /тварина/
  • Маккензі /річка/
  • Тундра /природна зона/
  • Орісаба /вулкан/
  • Огайо /річка/
  • Маїс /рослина/
  • Індіанці /корінне населення/
  • Мітчелл /гора/
  • Оттава /місто у Канаді/
  • Кактус /рослина/
  • Гурон /озеро/
  • Торнадо /смерч, ураган/
  • Ніагара /річка/

Завдання для команди ІІ

  • Колорадо /річка/
  • Секвоя /дерево/
  • Вашингтон /місто у США/
  • Онтаріо /озеро/
  • Аппалачі /гори/
  • Ескімоси /корінне населення/
  • Мічиган /озеро/
  • Грізлі /тварина/
  • Міссурі /річка/
  • Юкон /річка/
  • Мак – Кінлі /гора/Флорида /півострів/
  • Прерія /степ – природна зона/
  • Мерчисон /мис/
  • Куба /острів, країна/

         Перевірка виконання роботи парами.

         «Мандрівка» /індивідуальне завдання/

За поданим описом назвати географічні об’єкти, показати їх на карті.

  • Цей об’єкт лежить на висоті нижче рівня моря на 86 метрів. У 1913 році тут було зафіксовано температуру повітря + 56, 7 С. /Долина Смерті /
  • Цей об’єкт відомий своїми гейзерами. Тут є невеличкі фонтанчики заввишки 2 – 3 м, які б’ють через кожні 3 – 4 хв , є поодинокі гейзери, а є групи. Є гейзери – гіганти, які викидають воду на висоту до 90 м. Там живуть рідкісні чорні ведмеді та ведмеді – грізлі. /Єллоустонський парк/
  • Вражають розміри цього об’єкта: довжина – 350 км, висота до - 2 км, ширина – від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку. /Великий Каньон Колорадо/

Конкурс «Про що розповідають географічні назви»

Команди отримують аркуші з переліком географічних назв Північної Америки, походження яких потрібно пояснити.

Гренландія ,Флорида,Ніагара,Колорадо,Аляска

Ньюфаунленд, Кордильєри ,Юкатан, Канада ,Йєллоустон

Лабрадор, Міссісіпі, Гурон і Ері , Онтаріо, Каліфорнія

         Гра « Вірю – не вірю»

1.Чи вірите ви, що  Північна Америка розташована у Південній півкулі? /ні/

2.Чи вірите ви, що  крайня південна точка материка – мис Мар’ято? /так/

3.Чи вірите ви, що озеро і річка Атабаска названі за ім’ям індіанського племені атабаска? /так/

4.Чи вірите ви, що Північна Америка бідна на корисні копалини? /ні/

5.Чи вірите ви, що на материку не існує екологічних проблем? /ні/

6.Чи вірите ви, що найвища вершина  Кордільєр – гора Мак – Кінлі? /так/

7.Чи вірите ви, що у Нью – Йорку зима м’якіша і тепліша, ніж у Києві? /так/

         Перевірка індивідуального завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель. Ми вже вивчили з вами природу Північної Америки, ознайомились з наслідками господарської діяльності людини, історією відкриття материка вихідцями європейських країн. Ми також знаємо, що у великому місті Нью – Йорку взимку тепліше, ніж у нашій столиці, і чули про те, що Америка – це рай земний і мрія кожного – побувати там. Уявімо, що нам випала нагода познайомитись з населенням і державами материка. Тож,  тема сьогоднішнього уроку – «Населення і політична карта Північної Америки».

ІУ. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

Що ви знаєте з названої теми?

Що ви хочете знати з цієї теми?

Аналіз таблиці «Населення Північної Америки»

Міні – лекція вчителя про історію освоєння материка

До приходу європейців на материк, тут жили численні племена різних мовних груп, а саме індіанці, ескімоси, алеути /переважно представники монголоїдної раси/. Ці племена з’явилися на материку близько 27 – 15 тис. років тому. Після колонізації Північної Америки тут з’явилися переселенці з усіх європейських і багатьох азіатських та африканських країн. Найвищого рівня досягли племена півдня материка, що створили землеробські держави.

Аналіз карти заселення Північної Америки.

Давайте проаналізуємо, як людина потрапила до Північної Америки?

 Відомо, що найвищого рівня розвитку досягли племена півдня материка – ацтеки і майя. Послухайте розповідь про побуди давних народов.

Випереджальне завдання.

Розповідь про ацтеків, майя, їх життя, побут.

Корінні жителі Америки – індіанці, яких відносять до американської гілки монголоїдної раси. За назвою індіанці об’єднані в численні етноси, що відрізняються зовнішністю, культурою, мовою. До приходу європейців індіанські племена перебували на різних рівнях розвитку. На більш високому ступені перебували народи Мексики й Центральної Америки – майя, ацтеки. У середні віки майя вже будували міста, мали свою писемність і систему лічби, володіли технологією обробки металів. Усе це було б неможливо без праці хлібороба і головної культури давньої Америки – маїсу. Майя вирощували різні культури /батат, маніокові, гарбуз, квасолю, томати, перець/, але маїс /кукурудза/ служив основною продовольчою культурою. З маїсового тіста пекли коржі, готували різноманітні страви й напої. Майя створили календар, що дозволяло вчасно проводити господарські роботи. Зазвичай у квітні здійснювалося випалювання ділянки лісу, наприкінці травня – на початку червня проводилася сівба. Упродовж сезону дощів на ділянках здійснювалося прополювання, а з листопада до березня, залежно від сорту маїсу, збирався врожай. Наступного року земля очищалася від старих стебел і трави, випалювалася і засівалася знову.

Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір’я з півночі і заснували тут місто Теночтітлан. Спочатку більшість ацтеків мешкали в цьому місті та його околицях, створивши своєрідне місто – державу. Потім було створено політичне об’єднання, що складалося з ацтеків і представників деяких сусідніх народів та простягалося від берегів Мексиканської затоки на сході до Тихого океану на заході. На поливних землях ацтеки вирощували ті самі сільськогосподарські культури що і майя, а також розводили гусей, качок та індиків, займалися полюванням і збиранням. Ацтецькі ремісники вміли мистецьки обробляти камінь, мідь, золото і срібло, виготовляти гарні прикраси й керамічний посуд, прикрашений малюнками.

Презентація «Про індіанців корінні американці»

Вчитель. У наш час в Північній Америці проживає 460 млн чоловік. 94% населення є представниками європеоїдної, 5% - негроїдної раси. Аборигенів – індіанців – 1%. Найбільша густота населення на островах Карибського моря та на материковій частині Центральної Америки, східній частині материка та в районі Великих озер; найменша – у гірських районах Кордільєр, на півночі материка.

Цікавий факт.

Разом з вихідцями з Європи в США «емігрували» назви багатьох європейських міст. На сучасній карті США можна знайти 13 населених пунктів під назвою Афіни, Кембридж, Оксфорд, 9 -  під назвою Берлін, 8 – Варшава, 7 – Париж, wЛісабон, Москва, 6 – Неаполь, 5 – Рим, 4 – Мадрид і Лондон.

Знайомство з політичною картою Північної Америки

Вчитель. На материку та на прилеглих до нього островах розташовано понад 20 країн. Але найбільшими і найрозвинутішими є США і Канада. Тож зараз ви спробуєте скласти портрет цих двох держав.

Завдання /робота в групах/. Учні отримують основні пункти плану, за яким необхідно скласти портрет названих країн:

  • Столиця.
  • Природні багатства.
  • Промисловість.
  • Сільське господарство.
  • Транспорт.
  • Зв’язки з Україною.

Презентація роботи груп.

Символом Федеративного устрою США є й державний прапор країни, який було схвалено скоро після завоювання незалежності у 1776 році. В лівому верхньому куті прапора розміщено синій прямокутник з білими п’ятикутними зірками, кількість яких відповідає кількості штатів, що входять у федерацію; кількість їх поступово збільшувалася. 50-ту зірку було нанесено на прапор у 1959 році після надання статусу штату Гавайським островам. Саме полотнище прапора складається з 13 білих і червоних смуг, які чергуються; вони символізують перші 13 штатів, що об’єдналися у 1776 р. в єдину державу.

Місто Вашингтон було закладено у 1791 р. в нижній течії р. Потомак на кордоні штатів Півночі і Півдня першим Президентом  США Джорджем Вашингтоном як столицю держави, що незадовго до цього утворилася. В центрі міста знаходиться резиденція президента – Білий дім. Ця назва виникла на початку ХІХ століття, після того як будівлю, що постраждала від пожежі, було пофарбовано білою фарбою. На відміну від інших великих американських міст у Вашингтоні нема хмарочосів. Тут заборонено зводити будівлі, вищі за Капітолій – будинок конгресу Сполучених Штатів.

Цікаві факти /про хмарочоси Америки та рівень життя в США/

Хмарочос «Сіерс Тауер» у Чикаго має 110 поверхів і висоту 442 м. Створено проекти 500 – поверхових і 850 – поверхових хмарочосів, у яких передбачається проживання сотень тисяч людей.

У. Закріплення нових знань і вмінь

Гра «Доповни речення»

  • Перші племена з’явились у Північній Америці……
  • Найвищого рівня розвитку в давнину досягли племена….
  • Кількість населення материка становить…
  • У Північній Америці проживають представники рас….
  • Найрозвинутішими країнами на материку є….
  • Всього на материку і островах країн….
  • Столиця Канади - …..
  • Столиця США - ….
  • Єллоустонський національний парк розташований ….
  • «Країна кленового листа» - …

Географічний практикум

Практична робота. Нанесіть на контурну карту Північної Америки країни та їх столиці.

YІ. Підсумок уроку.

Вчитель. Чи можете ви тепер оцінити ваші знання на початку уроку і на завершальному етапі?

 Чи готові ви до мандрівки до країн Північної Америки?

      YІІ. Домашнє  завдання : Опрацювати  параграф.

             Повторити  тему « Північна Америка».

 

 

docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
1889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку