«Населення Землі. Умови життя на землі».

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з чисельністю населення світу і факторами, які впливають на її зростання та про причини, які вплинули на розселення людей;

поглибити знання учнів про природу та її багатство;

удосконалювати навички роботи в групах;

виховувати в учнів любов до природи та шанобливе ставлення до неї, готовності берегти та примножувати її багатство, бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі;

формувати в дітей переконання в тому, що збереження природи Землі залежить від кожної людини;

розвивати мовлення, мислення спостережливість, уміння аналізувати;

виховувати інтерес до природничих знань.

Обладнання: відеофільм « Країни- чемпіони за кількістю населення» повідомлення учнів, навчальні таблиці, підручник «Природознавство» Т.Г.Гільберг, дидактичний матеріал до гри «Печена картопля».

Форма проведення: «Пізнавальні стежки»

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

1. Привітання мовами різних народів та жестами.

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

2.Хвилинка спостережень.

У класі працює гідрометцентр. Слово нашому синоптику.

Синоптик.

Температура повітря - ….

Стан неба - ….

Вітер - ....

Опади - ….

Погода сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

— Які умови потрібні для існування живих організмів?

— Що отримує людина від природи?

— Як же люди розуміли одне одного, якщо не знали мови інших народів?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вчитель.

- На планеті проживає багато людей. Поміркуйте, що в них спільного, і чим вони відрізняються.

Учні: - Багато людей вирізняються одягом, способом життя

- Місцем проживання на планеті.

- А ще один від одного вони різняться кольором шкіри, волосся, очей, формою голови, обличчя.

Вчитель. Правильно, але всі вони разом складають населення Землі. Не зважаючи на всю різноманітність, людство єдине і живе у спільному домі, що має назву Земля. Тож, скільки ж людей живе на Землі? Як людство впливає на природу Землі? Відповісти на ці запитання ви зможете, вивчивши тему сьогоднішнього уроку «Населення Землі. Умови життя на землі».

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вчитель. Ми повинні подолати з вами «Пізнавальні стежки». На нашому маршруті є зупинки, на яких ми будемо дізнаватися щось нове та цікаве. Ось Тому, вперед! Будьте активними та уважними.

1.Зупинка «Історична». Опрацювання тексту в підручнику, стор.41-42 з помітками олівцем: дізнався вперше .

Бесіда

Вчитель. Давайте поговоримо. Пригадайте, де в давнину селилися люди? Яким було їхнє життя?Чим вони займалися?

Повідомлення учнів.

Що призвело до розселення людей на Землі?Чому чисельність населення постійно зростає?

Кількість людей у давні часи зростала досить повільно.

Як ви думаєте, чому?

- Тому, що умо¬ви життя в той час на планеті були дуже суворими.

- Так. Людину підстерігали не лише різні хворо¬би, а й небезпека від хижих звірів, отруйних змій, стихійного лиха. Крім того, в той час було дуже багато воєн, які забирали життя багатьох людей.

Поступово, коли людина перестала залежати від природи, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення почала стрімко зростати. Зараз люди живуть на всіх материках, крім Антарктиди. Поду¬майте, чому?

- Молодці. Ви справжні історики. А ще я думаю, що вам цікаво дізнатися, що наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна.

2.Зупинка «Відеозал».

Робота над відеофільмом «Країни- чемпіони за кількістю населення»».

Вчитель. Який висновок можна зробити?

Учень. Люди розселилися на материках дуже нерівномірно. Найбільше лю-дей проживає в Азії — більше половини населення світу. Густо населеними є і території у Західній та Центральній Європі. А найменше населення в Австралії. Частина світу, де живе найбільше людей,— це Азія (понад 3 млрд). Європа посідає друге місце, за нею йдуть Африка, Північна Америка, Південна Америка та Австралія. В Антарктиді немає людей, які б жили там постійно.

Вчитель. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? Підготуйте повідомлення до наступного уроку.

3.Зупинка «Математична».

Вчитель.. Гадаю, всім нам буде цікаво послухати повідомлення юних математиків.

- Перші предки людини виникли виникли близько 2,6 млн років тому.

- Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років.

Всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

- На Землі нараховується понад 7 мільярдів людей.

- Населення світу за минулий рік збільшилося на 78 млн.

- Найбільш населена країна світу – Китай ( 1,367 мільярда осіб).

- Населення Землі досягне свого піку до 2050 року і складе близько

9,4 мільярда чоловік.

- Кожну хвилину на Землі народжується 140 дітей.

Вчитель. Чи знаєте ви, що вчених, які займаються вивченням чисельності населення називають демографами. Дізнайтеся і повідомте на наступному уроці, скільки людей проживає в Україні.

4.Зупинка «Руханка «Арам зам зам».

Вчитель. Час прийшов для відпочинку.

Почнемо фізкультхвилинку.

4.Зупинка «Літературна».

Вчитель. А чи не хотіли би ви дізнатися, чому на планеті проживають різні люди? Про це нам розповість легенда. Давайте прочитаємо її.

Слово нашим книголюбам.

Всі люди, які колись мешкали на планеті Земля мали чорну шкіру. Але це було до тих пір, поки вони не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Ввійшовши в нього кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.

Так тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.

І по цей день одні народи мають світлу шкіру, інші – жовту, а темношкірі люди – рожеві долоні і підошви.

5. Зупинка. Робота в групах.

Дослідження зовнішнього вигляду людей різних рас:

Назва раси----

Колір шкіри---

Волосся ----

Очі-------

Ніс ------

Вчитель. До якого висновку ми приходимо?

Учні: - За зовнішніми ознаками люди на Землі є різними.

- Проживаючи в різних природних умовах , у людей виробилися зовнішні відмінності. Але всі жителі планети, мають однакову будову внутрішніх органів та є рівними між собою.

5. Зупинка «Природоохоронна».

Вчитель. Колись люди жили з природою, не відділяючи її від себе. Брали від природи її дари, але розуміли, що чим краще вони до неї ставилися, то краще буде їм. Але сьогодні усе менше залишається на Землі місць, де б не побувала б людина. І все більше природа потерпає від її діяльності. Чому так сталося?

Люди почали знищувати навколишній світ, неекономно витрачати багатства природи. Це призвело до забруднення повітря і води, руйнування ґрунту, загибелі лісів, знищення рослин і тварин. Люди повинні зрозуміли, що вони тисячами, мільйонами ниточок пов'язані із навколишньою природою і так само залежать від неї, як листочок дерева залежить від його кореня. Знищивши навколишню природу, вони й самі не виживуть, бо людина — дитя природи, а не її полонитель.

Що треба зробити, щоб змінити цю ситуацію?

6.Зупинка «Творча».

Складання асоціативного куща.

Вчитель. Давайте побудуємо тематичну павутинку на вивчену тему .

V.УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.Підсумок уроку.

1. Робота в группах.

 Подумайте. Що сприяло переселенню людей?

 Поміркуйте! Чому люди в давнину селилися на рівнинах або в долинах великих річок?

 До чого може призвести невпинне збільшення кількості населення?

3.Вправа «Печена картопля».

— Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

— Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

— Хто наносить найбільше шкоди природі?

— Чим людина забруднює навколишнє середовище?

— Чи заселена Антарктида? Чому?

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

VІ. Домашнє завдання.

1. Спостереження за погодою.

2. Прочитати в підручнику статті с.41-43,підготувати відповіді на запитання після них.

3. Дібрати цікаві факти про розташування населення на Землі. Підготувати повідомлення, де на території України проживає найбільше людей, і чому?

Перегляд файлу

Урок

 

з  природознавства у 4 класі

 

«Населення Землі. Умови життя на землі».

 

 

 

 

 

 

                                                                             Підготувала вчитель

                                                                         початкових класів

                                                                  Коваль Н.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   2018рік 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мета: ознайомити  учнів з чисельністю населення світу і факторами, які впливають на її зростання   та про причини, які   вплинули на розселення людей;

            поглибити знання учнів про природу та її багатство;

             удосконалювати навички роботи в групах;

            виховувати в учнів любов до природи та шанобливе ставлення до  неї, готовності берегти та примножувати її багатство, бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі;

           формувати в дітей переконання в тому, що збереження природи Землі  залежить від кожної людини;

           розвивати мовлення, мислення спостережливість, уміння аналізувати;

           виховувати інтерес до природничих знань.

Обладнання: відеофільм « Країни- чемпіони за кількістю населення» повідомлення учнів, навчальні таблиці, підручник «Природознавство» Т.Г.Гільберг, дидактичний матеріал до гри «Печена картопля».

Форма проведення: «Пізнавальні стежки»

 

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
  1. Привітання мовами різних народів та жестами.

                Пролунав дзвінок,

                Починаємо урок.

  2.Хвилинка спостережень.

               У класі працює гідрометцентр. Слово нашому синоптику.

 Синоптик.

Температура повітря - ….

Стан неба - ….

Вітер - ....

Опади - ….

Погода сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

  1. Фронтальне опитування

— Які умови потрібні для існування живих організмів?

— Що отримує людина від природи?

— Як же люди розуміли одне одного, якщо не знали мови інших народів?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

Вчитель.


- На планеті проживає багато людей. Поміркуйте, що в них  спільного, і чим вони відрізняються.

Учні: -  Багато людей вирізняються одягом, способом життя

          -  Місцем проживання на планеті.  

          -  А ще  один від одного вони різняться кольором шкіри, волосся, очей, формою голови, обличчя.

Вчитель. Правильно,  але всі вони разом складають  населення Землі.   Не зважаючи на всю різноманітність, людство єдине і живе у спільному домі, що має назву Земля. Тож, скільки ж людей живе на Землі? Як людство впливає на природу Землі? Відповісти на ці запитання ви зможете, вивчивши тему сьогоднішнього уроку «Населення Землі. Умови життя на землі».

 

ІV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Вчитель.  Ми повинні подолати з вами «Пізнавальні  стежки». На нашому маршруті є зупинки, на яких ми будемо дізнаватися щось нове та цікаве. Ось Тому, вперед! Будьте активними та уважними.

 

1.Зупинка «Історична». Опрацювання тексту в підручнику, стор.41-42 з помітками олівцем: дізнався вперше .

Бесіда

Вчитель. Давайте поговоримо. Пригадайте, де в давнину селилися люди? Яким було їхнє життя?Чим вони займалися?

Повідомлення учнів.

Що призвело до розселення людей на Землі?Чому чисельність населення постійно зростає?

Кількість людей у давні часи зростала досить повільно.

Як ви думаєте, чому?

- Тому, що умо­ви життя в той час на планеті були дуже суворими.

- Так. Людину підстерігали не лише різні хворо­би, а й небезпека від хижих звірів, отруйних змій, стихійного лиха. Крім того, в той час було дуже багато воєн, які забирали життя багатьох людей.

Поступово, коли людина перестала залежати від природи, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення почала стрімко зростати. Зараз люди  живуть на всіх материках, крім Антарктиди. Поду­майте, чому?

  • Молодці. Ви справжні історики. А ще я думаю, що вам цікаво  дізнатися, що  наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна.

 

2.Зупинка  «Відеозал».

     Робота над відеофільмом «Країни- чемпіони за кількістю населення»».

Вчитель. Який висновок можна зробити?

Учень. Люди  розселилися  на материках дуже  нерівномірно. Найбільше лю­дей проживає в Азії — більше половини населення світу. Густо населеними є і території у Західній та Центральній Європі. А найменше населення в Австралії. Частина світу, де живе найбільше людей,— це Азія (понад 3 млрд). Європа посідає друге місце, за нею йдуть Африка, Північна Америка, Південна Америка та Австралія. В Антарктиді немає людей, які б жили там постійно.

 

Вчитель. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? Підготуйте повідомлення до наступного уроку.

 

3.Зупинка «Математична».

 

Вчитель.. Гадаю, всім нам буде цікаво послухати повідомлення юних математиків.

-  Перші предки людини виникли виникли близько 2,6 млн років тому.

-  Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише    дехто з них доживав до 50 років.

Всього  350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.

-   На Землі нараховується понад  7  мільярдів людей.

-   Населення  світу за минулий рік збільшилося на 78 млн.

-   Найбільш населена країна світу – Китай ( 1,367 мільярда осіб).

-  Населення Землі досягне свого піку  до 2050 року і складе близько

    9,4 мільярда чоловік.

-   Кожну хвилину на Землі народжується 140 дітей.

 

Вчитель. Чи знаєте ви, що вчених, які займаються вивченням чисельності населення називають демографами. Дізнайтеся і повідомте на наступному уроці, скільки людей проживає в Україні.

 

4.Зупинка «Руханка  «Арам зам зам».

 

Вчитель. Час прийшов для відпочинку.

Почнемо фізкультхвилинку.

 

4.Зупинка «Літературна».

 

Вчитель. А чи не хотіли би ви дізнатися, чому на планеті проживають різні люди? Про це нам розповість легенда. Давайте прочитаємо її.
Слово нашим книголюбам.

 

    Всі люди, які колись мешкали на планеті Земля мали чорну шкіру. Але це було до тих пір,  поки  вони не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Ввійшовши в нього кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.

       Так  тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.

       І по цей день одні народи мають світлу шкіру, інші – жовту, а темношкірі  люди – рожеві долоні і підошви.

5. Зупинка.  Робота в групах.

 Дослідження зовнішнього вигляду людей різних рас:

Назва раси----

Колір шкіри---

Волосся ----

Очі-------

Ніс ------

 

Вчитель. До якого висновку ми приходимо?

Учні: - За зовнішніми ознаками люди на Землі є різними.

          - Проживаючи  в різних   природних умовах , у людей виробилися зовнішні відмінності. Але всі жителі планети, мають однакову будову внутрішніх органів та є рівними між собою.

 

   5. Зупинка «Природоохоронна».

 

Вчитель.  Колись люди  жили з природою, не відділяючи її від себе. Брали від природи її дари, але розуміли, що чим краще вони до неї ставилися, то краще буде їм. Але сьогодні усе менше залишається на Землі місць, де б не побувала б людина. І все більше природа потерпає від її діяльності. Чому так сталося?

Люди почали знищувати навколишній світ, неекономно витрачати багатства природи. Це призвело до забруднення повітря і води, руйнування ґрунту, загибелі лісів, знищення рослин і тварин. Люди повинні зрозуміли, що вони тисячами, мільйонами ниточок пов’язані із навколишньою природою і так само залежать від неї, як листочок дерева залежить від його кореня. Знищивши навколишню природу, вони й самі не виживуть, бо людина — дитя природи, а не її полонитель. 

 Що треба  зробити, щоб змінити цю ситуацію?

6.Зупинка «Творча». 

Складання асоціативного куща.

Вчитель. Давайте побудуємо тематичну павутинку на  вивчену тему .

 

 V.УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.Підсумок уроку.

1. Робота в группах.

  • Подумайте. Що сприяло переселенню людей?
  • Поміркуйте! Чому люди в давнину селилися на рівнинах або в долинах великих річок?
  •     До чого може призвести невпинне збільшення кількості населення?

 

3.Вправа «Печена картопля».

  — Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

— Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?

— Які причини призводять до зменшення кількості населення?

— Хто наносить найбільше шкоди природі?

— Чим людина забруднює навколишнє середовище?

— Чи заселена Антарктида? Чому?

— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

 

VІ. Домашнє завдання.

  1. Спостереження за погодою.
  2. Прочитати в підручнику статті с.41-43,підготувати відповіді на запитання після них.
  3. Дібрати цікаві факти про розташування населення на Землі. Підготувати повідомлення, де на території України проживає найбільше людей, і чому?

 

 

 

Картинки по запросу математика картинкиКартинки по запросу математика картинки

 Картинки по запросу математика картинки

 Картинки по запросу математика картинки

 Картинки по запросу математика картинкиКартинки по запросу математика картинки

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
2278
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку