Наш край у найдавніші часи (Рівненщина)

Про матеріал
Розробка уроку "Наш край у найдавніші часи (Рівненщина)". Рекомендується вчителям з метою підготовки та проведення уроків з історії рідного краю.
Перегляд файлу

Тема: Наш край у найдавніші часи

Мета: ознайомити учнів із історією краю у давні часи періоду життя первісних людей та давніх слов'ян; вдосконалювати вміння та навички учнів працювати із історичними картами; розвивати критичне мислення школярів; виховувати повагу до минулого рідного краю.

Обладнання: Карта Рівненської області, електронна презентація «Життя  людини у первісні часи на території краю», контурні карти «Рівненська область», атласи Рівненської області, ілюстративний матеріал «Давньослов'янські язичницькі боги»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель: Ми живемо в бурхливий час, коли світ заполонили інформаційні технології та космічні дослідження, коли здійснено великі генетичні відкриття. Здавалося б, навіщо нам те примітивне минуле. Проте, без відкриттів та винаходів у минулі часи не було б сучасного. Як писала Голда Мейєр: «Людина не повинна намагатися викреслити минуле лише тому, що воно не влаштовує нас тепер». Ми повинні знати минуле, історію якою б вона не була. Бо це наша основа, наше коріння.

 

Вчитель оголошує тему і мету

 

  • Прийом «Знаємо – хочемо дізнатись - дізналися»

Прогнозована відповідь

Знаємо

Хочемо дізнатись

 

Дізналися

1. Життя людей у первісні часи: еволюція людини, заняття, людські колективи, зародження культури і релігії

2. Кіммерійці і скіфи на території сучасної України

3. Давні слов'яни: розселення господарства, суспільне життя, релігія

4. Сусіди давніх слов'ян

1. Життя первісних людей на території краю та про стоянки, які це засвідчують?

2. Які племена жили на теренах краю в давнину? Особливості їх життя?

3. Якими племенами були представлені давні слов'яни?

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Бесіда
  • Коли і де з’явилась первісна людина?
  • Еволюція людини (основні етапи).
  • На які віки поділяють давню історію?
  • Періоди кам'яного віку та їх хронологічні межі.

 

  • Цифровий розподільний диктант

А. Палеоліт

Б. Мезоліт

В. Неоліт

Г. Енеоліт

 

1. Рубило 2. Вогонь 3. Собака 4. Мотика 5. Каша 6. Мідні ножі 7. Лук і стріли 8. Палка-копачка 9. Племена трипільців 10. Загінне полювання 11. Рало

12. Серп

 

Відповідь: А – 1, 2, 8, 10             В – 4, 5, 11, 12

                  Б – 3, 7                        Г – 6, 9

 

 (Взаємоперевірка)

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Учні переглядають електронну презентацію «Життя людини у первісні часи на території краю»

 

  • Завдання: позначити на контурній карті стоянки періоду палеоліту, мезоліту, неоліту, скориставшись атласом Рівненської області

 

  • Повторення змісту поняття археологічна культура

Археологічна культура – це сукупність археологічних пам’яток, що відносяться до одного часу, знаходяться на певній території та мають свої особливості

 

  • Прийом «Асоціативна павутинка»: пригадайте ознаки  трипільської культури, яка також була поширена в нашому краї

 

Прогнозована відповідь:

 

  Язичники                       богиня родючості                     ІV – ІІІ ст. до н.е.

 

Мальований                    Трипільська культура                В. Хвойко

посуд

 

           мідь                    протоміста                 землеробство (головне заняття)

 

Вчитель: Археологічні розкопки в с.Могиляни Острозького району засвідчують, що на теренах краю жили скіфи (так звана могилянська культура скіфського типу). В могильнику було знайдено зброю, кінське спорядження, знаряддя праці.

 

  • Завдання в парах: За ключовими словами скласти невеличку розповідь про скіфів

Ключові слова: кочовики, зброя, війна, кургани, Велика Скіфія

(перевірити роботу 2-3 пар)

 

  • Бесіда:

- Коли на історичній арені з'явились давні слов'яни?

- Їх заняття.

- Суспільне життя.

Вчитель: Слов'янські племена в нашому краї були представлені зарубинецькою та черняхівською культурою, які датуються ІІ ст. і ІІІ - V ст. Поселення зарубинецької культури виявлені у Володимирецькому, Зарічненському та Острозькому районах. А пам'ятки черняхівської біля сіл Варковичі, Підлужжя Дубенського району, а також Коритне Радивилівського, Вербень Демидівського районів та інші. Племена черняхівської культури досягли більшого розвитку. Адже з рільництва в них уже виділялось городництво. Знайдені монети дають можливість припускати, що в них була торгівля. А виявлені скарби засвідчують про появу заможних людей.

(Учні знаходять поселення на карті за атласом «Рівненська область»)

 

  • Завдання «Встанови відповідність»

(на партах учнів знаходиться ілюстративних матеріал «Давньослов'янські язичницькі боги»)

 

1. Бог неба, батько світла й сонця, покровитель ковальства.

2. Бог сонця, а потім худоби, а також достатку і багатства.

3. Богиня води, дружина сонця.

4. Покровитель вітрів.

5. Бог грому й блискавки, війни та миру.

6. Велика богиня життя, урожаю, матір близнюків Лелі і Леля.

7. Богиня смерті.

8. Бог жаркого сонця й кохання.

 

Відповідь:

1 – Б (Сварог), 2 – В (Велес), 3 – А (Дана), 4 – Д (Стрибог), 5- Ґ (Перун), 6 – Г (Лада), 7 – Є ( Мара), 8 – Е (Ярило)

 

V. Підсумок уроку

Прийом «Знаємо – хочемо дізнатись - дізнались»

Учні називають про що саме вони дізналися на уроці

Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

VІ. Домашнє завдання

Повторити теми: «Пізня Римська імперія», «Давні слов'яни»

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
31 січня 2019
Переглядів
1210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку