"Наша мова калинова" відкритий урок

Про матеріал
Анотація до відкритого уроку «Наша мова калинова» Завданням вчителя української мови в НУШ є пробудження в учнів бажання розмовляти державною мовою, розвивати мовлення учнів, розширювати знання про багатство української мови, виховувати любов до рідної мови, показати її красу , навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, пробудити почуття національної гідності.
Перегляд файлу

 

      Анотація до відкритого уроку «Наша мова калинова»

Завданням вчителя української мови в НУШ є пробудження в учнів бажання  розмовляти державною мовою, розвивати мовлення учнів, розширювати знання про багатство української мови, виховувати любов до рідної мови, показати її красу , навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, пробудити почуття національної гідності.

Відкритий урок «Наша мова калинова» проводився в другому класі. На уроці було використано багато цікавих ігор, звучали українські пісні, діти розповідали вірші на пам’ять, звучали українські приказки та прислів’я.

На дошці висіли вислови українських поетів та письменників про рідну мову.

На уроці панувала святкова атмосфера, учні були одягнені в український національний одяг.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тесляр Жанна Олександрівна

Стаж -22 роки, вчитель початкових класів

Христинівський ліцей №1 Уманської міської ради Черкаської області

0679267245

           Відкритий урок «Наша мова калинова» (2 клас)  

         

Тема: Наша мова калинова

Мета: розширити і поглибити знання учнів про українську мову;

розвивати культуру мовлення;виховувати шанобливе ставлення до рідної мови,до Батьківщини;

пробуджувати інтерес до національних традицій.

Завдання: розвивати критичне і креативне мислення,що співпадає з цілями нової української школи.

Обладнання: запис пісні «Чорнобривці» (муз.В.Верменича,сл.М.Сингаївського);

запис пісні «Колискова»; запис вірша Ю.Рибчинського  «Наша мова»;запис вірша Д.Білоусова

«Коли забув ти рідну мову»; запис  «Гімну Українській  мові» (сл. та муз. Лариси Петрів) .

                                                             Хід уроку

I. Організація класу

 II. Повідомлення теми і мети уроку.

– Послухайте вірш Ю. Рибчинського «Наша мова».

  • Як ви гадаєте, яка тема нашого сьогоднішнього уроку?
  • А яка вона наша мова ?(Співуча, мелодійна, багата, милозвучна)
  • А яка мова є державною в нашій країні?
  • На нашій планеті можна почути понад три тисячі мов. Деякі з них є спорідненими , інші – більш віддалені. Українська мова відноситься до слов’янських мов : українська, польська, білоруська, російська, словацька, чеська, болгарська та інші. Мова будь - якої країни – це її скарб. (Звучить «Гімн Українській  мові» сл. та муз. Лариси Петрів)
  • Століттями наш народ витворював мову, одну з найбагатших мов слов’нства. «Найбільше й найдорожче добро кожного народу – це його мова, та жива схованка людського духу,його багата скарбниця,в яку народ складає і своє давнє життя і свої сподівання,розум,досвід,почування» - так писав про мову видатний український письменник Панас Мирний

III. Вивчення нового матеріалу

«Мова народу – це найбільший національний скарб» (О.Гончар)

                                                     

                                          1

Українською мовою говорить душа нашого народу,рідною

мовою говорить серце. Рідна мова – це мова предків,це мова матері,мова,яка пов’язує людину з її народом,з його духовністю. Українська мова визнана всім світом однією з трьох наймелодійніших мов світу: українська,грузинська та італійськ. Вірші цих мов вважаються надзвичайно милозвучними.

  • А яких українських поетів та письменників ви знаєте? (Леся Українка,Іван Франко,Олесь Гончар,Марко Вовчок,Тарас Шевченко,Павло Загребельний,Ліна Костенко,Володимир Сосюра).

Конкурс « Чи знаєте ви твори Т.Г.Шевченка?»

  • Закінчіть твір:

1.Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало.

Моє… (лани,гаї,сади!...)

І ми,жартуючи,погнали

Чужі ягнята до…(води)

2.Дивлюся,аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце…(зустрічає)

3.Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона…(калина)

4.Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають,ідучи…(дівчата).

  • Мова і пісня. Вони супроводжують людину з перших до останніх хвилин життя. Пісня - це душа народу. Перше,що чує дитина після народження – колискова від рідної матусі. Українці склали рідною мовою понад триста тисяч пісень. Надзвичайно мелодійними є і українські пісні.
  • Які українські пісні ви знаєте?

Звучить пісня «Чорнобривці»

 ( муз. В.Верменича, сл.М.Сингаївського)

  • Які ваші враження від почутого?
  •                                                 2                  
  • А яку пісню співає своїй дитині мати перед сном?

Звучить пісня «Колискова»

  • Багата наша мова приказками та прислів’ями – це народна мудрість.

Гра «Доповніть речення»:

1.Праця людину годує,а лінь…(марнує)

2.Слово – не горобець,вилетить -…(не впіймаєш)

3.Гостре словечко колить…(сердечко)

4.Гострим словом мур проб’єш,а лихим у двері…(не ввійдеш)

Гра «Шифрувальник»

  • Веселе місто Алфавіт,
  • Йому сьогодні наш привіт.

До нього нам лягає путь

У ньому літери живуть.

Живуть там літери в словах,

А кожне слово – звір чи птах.

Травиця чи барвистий цвіт

Отож,в похід за мною вслід.

За номерами букв алфавіту розшифруйте прислів’я,запищіть його на аркуші і поясніть значення.

22,16,19,3,19    6,9   22,16,19,31   23,1   14   10,16,19,9,11,23,31,22,33    17,19,3,1

(«Слово до слова,та й зложиться мова»)

  • Як ви розумієте це прислів’я? ( Люди за допомогою мови можуть домовитися до чогось доброго і світлого)

Конкурс «Мовне асорті»  Дайте відповіді на запитання:

1.Перша приголосна буква в алфавіті (Б)

2.Державна мова в Україні (українська)

3.Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

4.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

5.Скільки голосних звуків в українській мові?(6)

6.Як називається збірник віршів Т.Г.Шевченка?(»Кобзар»)

7.Яка буква немає відповідного звука в українській мові?(ь)

  • А чи любите ви казки?
  • А які казки ви любите?
  • А зараз ми й перевіримо як знаєте ви українські казки.

Казковий дивосвіт »Спробуй карту відгадай»

                                           3

1. Хто бігав наввипередки з їжаком?(заєць)

2. Хто з казкових героїв народився з горошинки?(Котигорошко)

3. Яка тварина прикинулася неживою серед дороги?(Лисичка)

  1. Хто прогнав Козу-Дерезу з зайчикової хатки? (Рак)
  2. Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою,який живе у пеньку ?  (Ох)
  3. Як звали півника в казці колосок? (Голосисте горлечко)
  4. Хто викрав Івасика Телесика? (Змія)

Конкурс «Чарівна торбинка» Учитель виймає із мішка предмети,а діти відгадають з яких вони казок

1.Солома(«Солом’яний бичок»)

2.Пір’я(«Кривенька качечка»)

3.Колосок(«Півник і троє мишенят»)

4.Рукавиця(«Рукавичка»)

5.Глечик(«Лисичка та Журавель»)

6.Ріпа(«Ріпка»)

7.Булава(«Котигорошко»)

8.Червоні чоботи(«Коза дереза»)

Закріплення нового матеріалу

Послухаймо вірш Д.Білоусова «Коли забув ти рідну мову»

 - Поміркуймо над змістом вірша.

- Над якими словами вірша варто задуматись?

IV . Підсумок уроку.

- Про що ми говорили на нашому уроці?

- Чому потрібно знати і любити свою мову?

-  Найріднішим в житті людини є рідна мати,рідна земля,рідна мова. Тож бережімо нашу мову,бо без мови немає країни,а без країни немає народу. Пам’ятаймо про це! Плекаймо,збагачуймо,примножуймо красу рідної мови. Адже,людина,яка забула свою мову,не живе,а існує.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 4

docx
Додано
7 березня 2023
Переглядів
231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку